«عالیجناب»؛ مصائب یک سریال پرهیاهو که ناکام شد
«عالیجناب» در حالی به پایان رسید که موجی ایجاد نکرد و تکلیف فصل های بعدی آن نامشخص است. در این گزارش ضمن تحلیل متن و حاشیه سریال و عواملی که باعث ناکامی آن شد، عیار آن را سنجیده ایم.
پیش درآمد
هفته پیش آخرین قسمت «عالیجناب» در شبکه نمایش خانگی توزیع شد؛ سریالی که از نظر کیفیت، صاحب استانداردهای لازم بود اما موج ایجاد نکرد. دستپخت سام قریبیان ایراد کم نداشت اما عدم تناسب فضای سریال با واقعیت و نیز مواردی که می توان روی آن نام «گاف» نهاد، دلیل توزیع آرام «عالیجناب» نمی تواند باشد. این سریال مدت ها در صف انتظار بود و در آستانه توزیع، محل کشمکش کارگردان با تهیه کننده شد.
تبی که فراگیر نشد
طبعا آمار دقیقی از فروش نداریم اما اگر ملاک را واکنش های رسانه ای، نظرهای مجازی و مصاحبه خود عوامل قرار دهیم، چیز زیادی دستگیرمان می شود. بهتر بگوییم، در قیاس با سریال های موفق خانگی، حرف و نظر درباره «عالیجناب» نزدیک به صفر است. شاید گفته شود، دلیل این امر پایین بودن تعداد قسمت های آن است. حتما نمی توان یک سریال شش قسمتی را با یک سریال بیست و چند قسمتی مقایسه کرد ولی از آن طرف فراموش نمی کنیم «عالیجناب» کلی بازیگر مطرح دارد:
ابهامات ساخت فصل بعد
مسعود ردایی، تهیه کننده «عالیجناب» پیش از توزیع فصل گفته بود تصمیم داریم سری های بعد را بسازیم؛ منتها باید ابتدا بازخورد فصل اول را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم. روز گذشته با ردایی تماس گرفتیم اما به دلیل نامساعدبودن شرایط جسمانی نتوانست پاسخگو باشد. به همین اندازه بسنده کرد که فعلا آماری از فروش ندارد و هیچ چیز درباره سری بعد مشخص نیست. اگر بنا بر بازخورد فصل اول باشد که احتمال زیاد نباید منتظر ادامه «عالیجناب» باشیم.
ژانر مهجور سیاسی
داده های سریال در دو قسمت ابتدایی کم بود و تنها می توانست مخاطب علاقه مند را گیر بیندازد. داستان حول رقابت انتخاباتی دو نفر برای تصدی پست ریاست جمهوری می گذشت و خب این موضوع برای عامه مخاطبان همراهی برانگیز نیست. از قسمت سوم، داستان جان گرفت و با به میان آمدن ماجرای اجلاس هشت و ابتلائات رییس جمهور، مخاطب اسیر قصه شد. سام قریبیان، برای یک سریال شش قسمتی باید متریال بیشتری در آغاز به مخاطب ارائه می داد.
عیار عالیجناب
در کشور ما ژانری به نام سیاسی جا نیفتاده و معدود تلاش ها نیز مورد استقبال قرار نگرفته است. فارغ از این مسئله، آِیا «عالیجناب» را می توان سریالی موفق دانست؟ جواب ما با در نظر گرفتن همه عناصر سریال، ایجابی است. «عالیجناب» می توانست به برخی چارچوب های تثبیت شده در ذهن مخاطب پایبند باشد و مدام برایش علامت سوال ایجاد نکند. در پس این ایرادها، اما به وضوح می توان توانمندی سام قریبیان در روایت یک داستان سیاسی- جاسوسی را مشاهده کرد.
عیار قسمت پایانی
کارگردان در پایان قسمت ششم فصل اول، علامت سوال های تازه ای در ذهن مخاطب کاشت و این گونه او را برای فصل بعد آماده کرد. در این قسمت جاسوس دفتر ریاست جمهوری و انگیزه هایش مشخص شد. از آن سو فهمیدیم چه کسی خبرهای هیات دولت و نهاد ریاست جمهوری را به خبرنگار می رساند و البته دیگر گره ها باز شد. در پایان اما، بین یکی از ماموران ارشد امنیتی ریاست جمهوری و خبرنگار جاسوس خارجی دیالوگی رد و بدل می شود. کارگردان صدا را گرفته و از روی لبخند طرفین این ظن ایجاد می شود که ماجرای نفوذی های دفتر رییس جمهور ادامه دارد.
نظر کاربران
سریال خوبیه
فیلم کوتاه دیگری از ردوبدل شدن دیالوگ در آخرین سکانس هم منتشر شد که در سریال نیامده بود
ب نظر من عالی بود ولی اینکه یکی ب همین راحتی خراب کاری کنه و سوار هواپیما بشه و بره و کسی پیگیرش نباشه غیر عادیه !
حیفِ وقتی که صرف این سریال بیخود کردم. واقعا که بیخود بود و پشیمونم از دیدنش. هرکی ندیده بهش پیشنهاد میکنم نبینه. چون واقعا فیلم آبکی و بیخودی بود. حیف هزینه و وقتی که واسه ی این سریال الکی بخواد بشه
ما هنوز منتظر قسمت های بعدی هستیم
و ذائقه ما ایرانی ها همش فیلم های عاشقانه نیست و با اون جمله مخالفم و به نظرم فیلم های سیاسی معمایی خوب هستن و مخاطب های مخصوص به خودشون رو دارن به نظرم حذف اقای بابک حمدیان از قسمت های بعدی باعث حذف برخی مخاطبان میشه
و ... مواردی که خودتون بهتر میدونید
جمعا سریال عالی بود ولی با قسمت هاب بعدی عالی تر میشه همچنین فیلمی نباید نیمه کاره بمونه
ما منتظریم
سريال خوبى بود فكر كنم افت بخاطر اين بود كه بيننده دير وارد ماجرا شده وزود سريال به پايان رسيد.
سریال خوبی بود اما نفهمیدم چه شد خخخخ
سريال جذابي بود حيف زود تموم شد
سریال خوب و جذابی بود. انشاالله فصل بعدی هم ساخته میشه.
عالی
خیلی بی مفهوم