کدام فیلمها میتوانند نامهای مهم جشنواره فجر باشند؟
روز به روز به برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیکتر میشویم. کارگردانان این روزها تلاش زیادی میکنند تا پایان آذرماه نسخهای از فیلم خود را تحویل دبیرخانه جشنواره دهند.
ثبتنام اهالی رسانه و منتقدان برای دریافت کارت حضور در جشنواره آغاز شده و اینطور که بهنظر میرسد، روزهای پرکار دبیرخانه جشنواره آغاز شدهاست و رفتوآمد زیادی در آن جریان دارد. با این حال، هنوز مهلت ارسال آثار به پایان نرسیده و فیلمسازان بهسختی مشغول کارند تا نسخه نیمهکامل از فیلم خود را تا پایان آذر به دبیرخانه برسانند. کارگردانانی چون ابرهیم حاتمیکیا، بهروز شعیبی، احمدرضا معتمدی، مصطفی کیایی، محمدحسین مهدویان و...برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند.
به وقت شام: سرمایه گذاری «اوج»
فیلم سینمایی «به وقت شام» تولید پرهزینه و طولانی داشت که با سرمایهگذاری مؤسسه اوج و تهیهکنندگی محمد خزاعی جلوی دوربین رفت. فیلمنامه این فیلم را حاتمیکیا نوشته و داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق میشود. هادی حجازیفر و بابک حمیدیان، خلبان و کمکخلبان هواپیما و پدر و پسر هستند. آنها در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریستهای تکفیری به دام افتاده و به اسارت بردهمیشوند. حالا آنها اسیر داعش هستند.
سرو زیر آب: مشارکت حوزه هنری
محمدعلی باشهآهنگر سهسال از وقت خود را صرف پیدا کردن سرمایهگذار و جذب سرمایه دولتی برای این فیلم کرد تا در نهایت موفق شد با مشارکت حوزه هنری «سرو زیر آب» را جلو دوربین ببرد. این فیلم اواخر دیماه سالگذشته با حضور تعدادی از خانوادههای شهدا و بعضی مدیران سینمایی کلید خورد.
سراسر شب: یک درام معاصر
«سراسر شب» به نویسندگی مشترک زامیاد سعدوندیان و فرزاد موتمن یک درام معاصر است. موتمن پیشتر در مورد داستان «سراسر شب» گفته بود: ««سراسر شب»، مروری دارد بر زندگی یک فیلمساز. فیلم دقیقا درباره فیلمسازی است که فیلمی مانند «شبهای روشن» را ساخته است و همان فیلم بوده که کلی سروصدا کردهاست و حالا کارگردان قصه ما باید در مسیری تازه با این حواشی برخورد کند. یکی ازشخصیتهای فیلم یعنی همان کارگردان را منطبق با حال و هوای خودم نگاشتهام اما ابدا در فیلم بازی نخواهم کرد و بازیگر حرفهای نقشم را ایفا میکند.»
سوءتفاهم: با سیستم جدید بازیگران
احمدرضا معتمدی کارگردان سختگیری است و با وسواسی که از او سراغ داریم میتوان گفت که نرسیدن فیلمش بهجشنواره چندان بعید نخواهد بود. او هماکنون بههمراه گروهش مشغول فیلمبرداری است و این کار را بتازگی آغاز کردهاست چراکه این پروژه هنوز شروع نشده بود که حاشیههای آن آغاز شد. این دومین محصول سازمان سینمایی اوج در جشنواره امسال به همراه «به وقت شام» است. تیم بازیگران این فیلم با آنچه از آغاز اعلام شده بود بهطورکلی فرق دارد.
چهار راه استانبول: بازخوانی پلاسکو
کیایی که سالگذشته فیلم «بارکد» را با فروش خوبی پشت سر گذاشت.، در جدیدترین ساخته خود که ششمین ساخته سینماییاش محسوب میشود، سراغ یکی از موضوعات بسیار مهم سالگذشته یعنی حادثه پلاسکو رفتهاست. این فیلم در ابتدا با پلاسکو به سازمان سینمایی ارائه شد که بعد بهدلیل حساسیتهایی که وجود داشت به «چهار راه استانبول» تغییر نام داد. با توجه به طولانی بودن مراحل فنی، در صورت مهیا بودن شرایط، نخستین نمایش فیلم در سیوششمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.
فیلشاه: انیمیشن پر کاراکتر
«فیلشاه» به تهیهکنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان، انیمیشنی پرکاراکتر است که در تولید آن تیمی ۱۵۰نفره مشارکت و بیش از ۵۰ انیماتور مسئولیت متحرکسازی انیمیشن «فیلشاه» را برعهده داشتهاند. یکی از چالشهای اصلی این تیم متحرکسازی حیوانات چهارپا و دوپای پرتعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند. برای تولید «فیلشاه» بیش از ۲۰ نرمافزار گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته، علاوه بر آن بخشی از پایپ لاین تولید انیمیشن در گروه «هنرپویا» توسط برنامهنویسان ایرانی بومی شده که کمک بسزایی در کاهش زمان و هزینه تولید انیمیشنهای سینمایی این کمپانی کرده است.
دارکوب: روایتی متفاوت از اعتیاد
سومین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است این فیلم که سومین همکاری سینمایی مشترک شعیبی و سیدمحمود رضوی است، اواخر بهمن سالگذشته در تهران کلید خورد و پس از ۵۵ جلسه، اوایل اردیبهشت ٩۶ فیلمبرداری آن بهپایان رسید. با اتمام فیلمبرداری، فرامرز هوتهم کار تدوین آن را آغاز کرد و هماکنون تمامی مراحل فنی به پایان رسیده است. «دارکوب» توسط موسسه سینمایی سیمای مهر به تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی تولید میشود.
لاتاری: معرفی یک نقش اول زن جدید
محمدحسین مهدویان کارگردان تحسین شده جشنواره سالگذشته با فیلم «ماجرای نیمروز» امسال با سرسلامتی نتوانست فیلم تازه خود را جلو دوربین ببرد. او از ابتدا قصد داشت به تهیهکنندگی خود فیلمش را کارگردانی کند اما مدیران سازمان سینمایی که سناریو «لاتاری» را خوانده بودند و تصمیم نداشتند به آن پروانه ساخت بدهند با تهیهکنندگی او موافقت نکردند. در نتیجه مهدویان ناچار شد باوجود اختلاف سلیقه با سیدمحمود رضوی دوباره او را در سمت تهیهکنندگی فیلمش بپذیرد.
نظر کاربران
آخه اين ساعد سهيلي هم شد بازيگر كه نقشاي مهم رو بهش ميدن! از قيافه ش خوشم نمياد:/