بهترین سریالها با موضوعیت طلاق
جدایی اردلان از رعنا
شبکه ۳ سیما امسال سریالی برای پخش در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته که سریالی درام با موضوعی اجتماعی است.کارگردان این سریال جواد افشار است.
کارگردان: جواد افشار
نویسنده: سعیدنعمتالله
تهیهکننده: محمدرضا شفیعی
بازیگران: مهدی سلطانی، لعیازنگنه، عباس غزالی، شقایق فراهانی، هستی مهدویفر و شهربانو موسوی
مدیرتصویربرداری: خسرو دادگر
طراح گریم: مهری شیرازی
تدوین: خشایار موحدیان
آهنگساز: کارن همایونفر
نجواهای مادرم
جواد افشار، کارگردان مجموعه «مادرانه» یادداشتی را در حالوهوای این سریال و حواشی و اتفاقاتش در اختیار ایدهآل قرار داده است. این یادداشت را بخوانید تا با نگاه کارگردان این مجموعه بیشتر آشنا شوید.
۱- من وقتي فيلمنامه «مادرانه» را خواندم بهشدت ترغيب شدم كه كارگرداني اين كار را برعهده بگيرم. فيلمنامهاي بسيار اخلاقمحور روبهروي من بود و پتانسيل پخش در ماه مبارك رمضان را داشت اما قرار نيست اين سريال هم مانند ديگر كارهاي سعید نعمتالله، پاياني تلخ داشته باشد و جوانان قطعا چيزهاي زيادي از اين مجموعه ياد ميگيرند. ما كار تصويربرداري را از ۲۰فروردين شروع كرديم و پيشبيني ميشود كه كار تا آخرين روزهاي ماه رمضان هم ادامه پيدا كند و به صورت روزپخش به سيما برسد. تدوين آن را هم خشايار موحديان شروع كرده است.
۲- در کل برداشت خودم درباره داستان این است که «مادرانه» نجواهای مادری است که میتواند برای تمام شخصیتهای داستان آشنا باشد. جایگاه «مادر» کاملکننده تمامی کاراکترهای داستان است اما اگر بخواهم خلاصه داستانی برای این موضوع بگویم این است که «اردلان» با بازی «مهدی سلطانی» یکی از شخصیتهای اصلی داستان است که با توجه به گذشته و سابقهای که دارد پس از ردکردن بحرانهای زیاد به خانواده اصلیاش برمیگردد و تلاش میکند که خانوادهاش را نجات بدهد.
۳- الان که دارم اینها را مینویسم، چیزی حدود ۷۰درصد از کار آماده است و بخشهایی از آن نیز در ماه مبارک رمضان تصویربرداری خواهد شد. امیدوارم بینندههای محترم شبکه سوم سیما از این سریال خوششان بیاید.
در «مادرانه» چه میگذرد...
«...اردلان تمجید (با بازی مهدی سلطانی) ۲۰ سال پیش، پس از رهاکردن نامزد سابقش مریم (شقایق فراهانی)، با زنی متمول بهنام رعنا (لعیازنگنه) ازدواج میکند. حالا این ازدواج به جدایی رسیده و زن، بچههایش را میخواهد ولی مرد امتناع میکند...»
عباس غزالی از حالوهوای «مادرانه» میگوید
دچار حس عجیبوغریبی هستم
عباس غزالی این سالها گزیدهکار شده است و حضور کمرنگی در تلویزیون دارد. توقع ما از او همچنین توقعش از خودش به واسطه همکاری با حمید نعمتالله در پروژه «وضعیت سفید» بالا رفته و طبیعی است که او وسواس زیادی برای انتخاب نقشهایش داشته باشد. غزالی در سریال «مادرانه»، یکی از نقشهای اصلی را ایفا میکند. او به ما درباره مختصات این نقش توضیحاتی داده که میخوانید.
جوان پایین شهری
من در این سریال نقش جوانی به نام فرزاد را بازی میکنم که از طبقه پایین جامعه است و به همراه مادر و خواهرش زندگی میکند. فرزاد یکی از نقشهای اصلی است و میتوان گفت که به اتفاق هستی مهدویفر تنها کاراکترهای جوان این سریال هستیم؛ باقی نقشها همه کاراکترهای مسن هستند.
وسواس همیشگی من
نقش فرزاد با نقشهای قبلیام کاملا تفاوت دارد؛ من بعد از ایفای یکی از رلهای اصلی «وضعیت سفید» روی انتخابهایم خیلی حساس شدم و ترجیح میدهم گزیده کار کنم اما خوب باشم و نقشهای قبلیام را خراب نکنم. با آن همه وسواس وقتی فیلمنامه «مادرانه» را خواندم هیچ صحبتی برای گفتن نداشتم! نکتهای که من را به سمت این فیلمنامه سوق داد، قلم زیبای سعید نعمتالله بود که پیش از این در یک تله فیلم و سریالی به نام «رستگاران» با هم همکاری داشتیم. مطمئنم که این تجربه هم مثل آن همکاریها موفق خواهد بود.
با احترام به نویسندهها ولی...
با احترام به جامعه نویسندگان باید بگویم که سعید نعمتالله برای ما یک نعمت است. امروز دیگر قصه و سوژه است که حرف اول را میزند. این ضعف بزرگی برای همه ما محسوب میشود که قصههای ناب و دیالوگنویسی غیرتکراری وجود ندارد یا خیلی کم است. معدود نویسندههایی میبینم که تمام امتیازها را با هم دارند و سعید نعمتالله یکی از آنهاست. او علاوه بر داشتن تبحر در دیالوگنویسی، شخصیتپرداز خیلی قهاری هم هست. کاراکترهای فرعیاش هم شناسنامه دارند و رنگآمیزی میشوند و همین طور الکی در داستان رها نیستند.
یک خاکستری تمامعیار
خیلیها میگویند که نقش من در «مادرانه»، نقشی منفی است اما من معتقدم «فرزاد» هم مثبت است و هم منفی؛ یعنی یک خاکستری تمامعیار. این شخصیت کلی بالا و پایین دارد. وقتی «فرزاد» را با «بهروز» در «وضعیت سفید» قیاس میکنم میبینیم که هیچکدام از آن رگههای طنز و کاریکاتوری و شيرينكاري در «فرزاد» وجود ندارد و زمین تا آسمان با آن شخصیت متفاوت است.«بهروز» برونگرا بود و هیچچیز در دلش نمیماند اما «فرزاد» کاراکتر درونگراتری دارد.
مهدی سلطانی نازنین
من از مواجهه با بازیگران دیگر هیچوقت احساس استرس نمیکنم و اساسا معنای «استرس» را هم نمیفهمم اما باید اشاره کنم که مهدی سلطانی بسيار انسان محترمی است. یک پارتنر بینظیر است و با توجه به صحبتهایی که عوامل میکنند بهنظر میآید که تمام سکانسهای ۲ نفره ما خوب از آب درآمده باشد. او یک بازیگر تئاتری کاربلد است و با مدیوم تصویر آشناست. چون پیش میآید که بازیگران خیلی خوب تئاتری جلوی دوربین نتوانند موفق عمل کنند اما مهدی سلطانی آنقدر خوب است که محو بازیاش میشویم. اولین باری که بازی ایشان را دیدم در سریال «در مسیر زاینده رود» بود که تکنیکش من را جذب کرد. حتی یادم میآید بعد از آن با یک کارگردان صحبت میکردم که دنبال بازیگر خوب میگشت و من مهدی سلطانی را معرفی کردم. من اعتقاد دارم اگر بازیگر روبهرو خوب باشد خیلی بهتر میتوان تواناییها را ثابت کرد و برای من این اتفاق افتاد.
من و ماه رمضان
از اینکه «مادرانه» در ماه مبارک رمضان پخش میشود نمیتوانم بگویم دچار حس عجیب و غریبی هستم به این خاطر که وقتی ما کار را شروع کردیم قرار نبود که ماه رمضان پخش شود و فارغ از زمان پخش این سریال تمام تلاشم را کردم که کارم را به نحو احسن انجام بدهم. اصلا هم این موضوع را نمیفهمم که بعضی میپرسند رقابت این سریالها را با هم چطور میبینید؟ رقابتی وجود ندارد. هر کسی کارش را تحویل میدهد و مخاطب میتواند یکی را بیشتر دوست داشته باشد. همین. من یک قدم جلوتر از این بحث ایستادم و میخواهم کارم را درست انجام بدهم.
منتهای انرژیام را گذاشتم
من در شرایط خیلی بدی به پروژه «مادرانه» پیوستم. من تازه پدرم را از دست داده بودم که کار شروع شد و از نظر روحی اصلا حال خوبی نداشتم و دوران نقاهت را طی میکردم. خیلی سخت توانستم به خودم بیایم اما خوشحالم که منتهای انرژیام را برای این کار گذاشتم و امیدوارم مخاطبان هم از نتیجه تلاش من و گروه محترم این کار راضی باشند.
بهترین سریالها با موضوعیت طلاق و جدایی کدامها بودند؟
در پناه تو
در طول این سالها که تلویزیون توانسته در نشان دادن معضلات اجتماعی موفق عمل کند، مجموعههای زیادی با محوریت موضوع طلاق و جدایی ساخته شده که برخي موفق و عدهاي تنها به ذکر مسئله پرداختهاند. در این میان نامهایی به ذهنمان رسید که در نشاندادن این معضل پررنگتر عمل کردند و ماندنی شدند.
«بزنگاه»: یکی از سریالهای موفق رضاعطاران و البته آخرین مجموعهای که به کارگردانی عطاران در تلویزیون پخش شد. در این سریال رضاعطاران بهخاطر اعتیادش از همسرش جدا شده بود و با دختر کوچکش زندگی میکرد و درگیر معضلات زیادی بود.
«دردسروالدین»: این سریال به کارگردانی مسعود نوابی در سال ۱۳۸۰ از شبکه ۳ پخش شد و طرفداران زیادی هم داشت. در این مجموعه مهرانمدیری و فاطمه گودرزی بهعنوان ۲کاراکتر اصلی از هم جدا میشدند و همین باعث بروز اتفاقات زیادی برای فرزندانشان میشد.
«درپناه تو»: خیلی از ما با این سریال خاطرهانگیز به کارگردانی «حمید لبخنده» که البته به دفعات از تلویزیون بازپخش شده خاطره داریم. «در پناه تو» جزو اولین دفعاتی بود که تلویزیون موضوع طلاق را در قالب سریالی مطرح میکرد. اگر یادتان باشد رامین پرچمی و لعیا زنگنه با هم ازدواج ميكنند اما دخالتهای خانواده و عقیم بودن رامین اصلیترین دلیل جدایی این دو از یکدیگر میشود.
«دلنوازان»: یکی از سریالهای پرطرفدار تلویزیون به کارگردانی حسین سهیلیزاده و با بازی بازیگران جوان و تازه معرفی شده است. شاهرخ استخری و سحرقریشی نقشهای اصلی «دلنوازان» را ایفا میکردند. این دو که با حاشیههای فراوان با هم ازدواج کرده بودند به دليل اختلافات فراوان نمیتوانستند همدیگر را تحمل کنند و مدتی جدا از هم زندگی ميكنند.
«مرگ تدریجی یک رؤیا»: این سریال یکی از شاهکارهای تلویزیون بود که فریدون جیرانی آن را کارگردانی کرده بود و از شبکه ۲ سیما پخش میشد. در این سریال در نهایت سامیه لک و دانیال حکیمی که از دو فرهنگ متفاوت با هم ازدواج کرده بودند، ناچار ميشوند از هم جدا شوند. ماجراهای طلاق و درگیریهای این دو نفر واقعا دیدنی بود.
«خانه پدری»: این سریال به کارگردانی فریدون حسنپور از مجموعههای موفق شبکه تهران بود. در این سریال شقایق فراهانی که در این سریال روبهروی پدرش، بهزاد فراهانی بازی میکرد پس از سختگیریهای فراوان با سام درخشانی ازدواج ميكند اما اتفاقاتی منجر به جدایی او از همسرش ميشود.
«چاردیواری»: مجموعه موفق دیگری از سیروس مقدم! این سریال فضایی طنز داشت و در ایام نوروز از شبکه يك سیما پخش شد، همه دردسرها از آنجایی شروع شد که بهنوش طباطبایی نمیتوانست به پدرش بگوید که از همسرش جدا شده و همین آغاز ماجراهای جدید بود که در نهایت به ازدواج با امیرجعفری، پسر تقی تاکسی منجر میشد!
«زمانه»: زمان زیادی از پخش آخرین مجموعه حسن فتحی نمیگذرد. این سریال زمستان ۹۱ از شبکه ۳ پخش شد. در این سریال حمیدگودرزی با هزار دردسر با ارغوان (با بازی پریناز ایزدیار) پنهانی ازدواج میکند اما ماجراهای زیادی به وجود میآید و درنهایت این دو از یکدیگر جدا ميشوند.
نظر کاربران
بگو خب
فیلمه واقعا قشنگیه جا داره اینجا از دست اندر کاران فیلم تشکر کنم ممنون
مرگ تدریجی یک رویا رو خیلی دوست داشتم واقعا قشنگ بود
آی ک چقدر سوتی میده این مادرانه...ولی قشنگه...
سلام
مهدی سلطانی (اردلان تمجید) بهتریییییییییین بازیگر این سریال هست
بگو خب!؟
بعدشم اینکه دردسر والدین و چاردیواری رو اشتباه توضیحی دادین
دردسر والدین دو نفر توی زندگی های جدا ،طلاق گرفتن
بعدش با هم دیگه ازدواج کردند ینی مدیری و گودرزی با هم مزدوج شدن که بچه هاشون زیاد بودن و دردسراشون بیشتر شد،حالا یادتون اومد!؟
بعدشم چاردیواری طباطبایی بخاطر خارج رفتنش با جعفری ازدواج کرده بود و قرار بود از هم جدا شن اما نشدن تا اینکه باباش متوجه شد،البته که جعفری هم قصد نداشت طلاقش بده چون عاشقش بود از همون دوران دانشجویی که همکلاس بودن
خب دیگه بعدش هم که به خوبی و خوشی رفتن سر زندگیشون
حالا واسه بقیه موارد درست بودن
خب شما اینطور مینویسید مردمم اشتباه متوجه میشن
مرسی
چقدر من از عباس غزالی بدم میاد
چه قدر من از این دختره رها و این فیلم چرت بدم میاد ......................
سلام من واقعا از این 2 بازیگر زن یعنی لعیا زنگنه و شقایق فرهانی بدم میاد من به نمیاندگی از 10یا12 نفر این رو نوشتم ولی یه زمان عاشق لعیا زنگنه بودم ولی با دیدن یه عکسش واقعا بدم اووومد ازش وحا داره که به او به قول س انگلیسیها بگم
shame on you
تحسین به سازندگان این سریال .عالی بود ........
از رها متنفرم.