فیلم «Wonder Woman»؛ زمانی که داستان به پرواز در میآید
فیلم Wonder Woman در مقایسه با دیگر آثار سینمای DC شرایطی اشرافی دارد و موفق میشود که این سینمای در حال مرگ را بار دیگر سرپا نگه دارد.
فیلم Wonder Woman به عنوان آخرین دستاورد سینمای کمیکبوکی DC موفق میشود تجربهای شگفتانگیزتر از نامش را برای بیننده فراهم کند. آخرین باری که چنین تجربهای از دنیای کمیک بوکی DC حاصل شد، به بازه زمانی انتشار ساختههای نولان باز میگردد. قطعا چند سال گذشته برای طرفداران این دنیای پر از ابرقهرمان، روزهای بسیار دشواری بوده است. آن هم زمانی که ساختههای DC به شکل ناامید کنندهای در سرازیری ضعفهایی انکار ناپذیر گرفتار شده بودند و شاید تا همین چند وقت گذشته از Wonder Woman به عنوان تنها شانس برای زندگی مجدد این سینمای پرطرفدار یاد میکردند.
توجه : از آن جایی که متن پیش رو با هدف نقد و بررسی فیلم Wonder Woman به رشته تحریر در آمده است، لذا احتمال میرود که در میان مباحث گفته شده بخشی از روند کلی اثر برای خواننده فاش شود. پس اگر تا به این لحظه موفق به تماشای این فیلم نشدهاید از خواندن ادامه مطلب صرف نظر کنید؛ چرا که این مقاله حاوی اسپویل است!
ساختار کلی این اثر در مقایسه با دیگر ساختههای کمیک بوکی، حتی در دنیای مارول و امثالش، کاملا تازگی دارد. اکوسیستمی که در Wonder Woman شاهدش هستیم، تقریبا یک چیز کاملا جدید است. Wonder Woman نامی آشنا برای طرفداران دنیای DC شمرده شده و پس از بتمن و سوپرمن، تقریبا به عنوان یکی از شناخته شدهترین و محبوبترین ابرقهرمانان DC محسوب میشود. داستان فیلم دقیقا مشابه همان چیزی است که در کمیک بوکها رقم میخورد. هویت شخصیت اصلی داستان، یعنی زن شگفت انگیز (دایانا) با اصالتش در کمیک بوکها بسیار نزدیک است. بر خلاف Dead Pool که داستانی ناشیانه را در قالبی از طنز به نمایش میگذاشت و همچنین بر خلاف طبیعت Logan، فیلم Wonder Woman در عین شادابی، هیجان و درام مختص به خود را دارد.
سناریوی اصلی بر خلاف دیگر آثار DC در بازه زمانی متفاوتی جریان دارد؛ جنگ جهانی! منهای سکانس ابتدایی و انتهایی داستان (که از قضا نشان میدهد دایانا و بروس وین از جهاتی همکار یکدیگر شدهاند) تمام سناریوی Wonder Woman در تاریخ احتمالی سال ۱۹۱۶ و جنگ جهانی مربوط به آن روایت میشود. Wonder Woman صرفا مراحل و مسیر تبدیل شدن دایانا به یک ابرقهرمان گردنکلفت (!) را به تصویر نمیکشد، بلکه نیم نگاهی به جنگ جهانی نیز میاندازد. و شاید همین عنصر کوچک، از این زن شگفت انگیز خام یک فرمول شیمیایی قدر میسازد. فیلمنامه در عین حال که کاملا کلیشهای به نظر میرسد، غافلگیر کننده نیز ظاهر میشود. شاید «هوشمندانه» تعریف درستتری نسبت به واژه «کلیشهای» باشد. زیرا Wonder Woman بیشتر از آن که بخواهد قابل پیشبینی و در ابعاد کلیشه قرار بگیرد، زیرکانه عمل میکند و در نهایت تبدیل به همان چیزی میشود که یک فیلم ابرقهرمانی باید باشد.
«پتی جکینز» (Patty Jenkins) به عنوان کارگردان فیلم Wonder Woman طعنه بزرگی به جمعیتی بزرگتر از ابرقهرمانان مرد و از آن مهمتر، کارگردانانشان میزند. با این حال همچنان یک سری از ایراداتی که در ساختههای پیشین سینمای DC دیده بودیم، در Wonder Woman نیز قابل مشاهده هستند. داستان همچنان گاها به مرز جدیت از نوع بیهودهاش تجاوز میکند. گاها شما را دعوت به تماشای سکانسهایی بیمعنی و لااقل کممعنی میکند و اگر چه ریتم بسیار تندی دارد، اما در نهایت دوربین همچنان حال و احوالی از لحظاتی میگیرد که برای بیننده حکم پیامهای بازرگانی را دارد و انگار آمده است که باشد. دیگر ضعف بزرگ Wonder Woman پشت نقاب فیلمنامه پنهان شده است. زن شگفت انگیز با شروعی ملایم، کمی تا حدودی غیر منطقی آغاز میشود.
شخصیت دایانا به خودی خود کاراکتر بسیار خوبی است؛ در واقع میتوان گفت که دایانا تبدیل به همان ابرقهرمانی شده است که مردم کمیک بوکهایش را دوست داشتهاند. اما این موضوع کمی در رابطه با نقش افرینی گل گدوت به عنوان بازیگر نقش دایانا صدق نمیکند. در برخی از مواقع، حضور نامتعادل شخصیت دایانا خبر از سخت بودن شرایط فیلمبرداری سکانس مربوطه میدهد. تصور کنید که در سکانس پایانی بازیگر نقش دایانا میخواهد عصبانی باشد، درک شرایط برایش سخت باشد و در نهایت با ژستی ابرقهرمانانه به جنگ دشمن دیرینهاش برود.
تیم بازیگری فیلم Wonder Woman چنان چه پیشتر اشارهای کردیم، متشکل از گل گدوت (زن شگفت انگیز)، کریس پاین در نقش استیو (Chris Pine)، دیوید تیولیس در نقش سِر پاتریکس (David Thewlis) و النا آنایا در نقش دکتر پویزن (Elena Anaya) و جمعی دیگر از ستارگان سینما است. لقب بهترین عملکرد در این تیم پر ستاره هالیوودی هم به دیوید تیولیس تعلق میگیرد؛ کسی که تا به امروز عملکرد او به عنوان نقش منفی داستان دست کم گرفته شده بود. شخصیت اریس در ابتدا برای بیننده شکل و قالب خاصی ندارد، اما در پایان زمانی که این گره داستانی برای بیننده باز میشود متوجه خواهید شد که از هر نظر ویژگیهای دیوید (چه از نظر ظاهری و چه شخصیتی) با کاراکتر منفی داستان همخوانی دارد. Wonder Woman تجلی همان تصور دل نشینی است که اولین بار ماهیتش را در ساختههای نولان مشاهده کرده بودیم؛ بزرگترین تفاوتش را اما در ظرافت و نحوه روایت فیلمنامهاش پنهان کرده است.
این موضوع که بگوییم فیلم Wonder Woman بهترین ساخته سینمای DC محسوب میشود، درست مانند آن بوده که بگوییم فیلم آروارهها (ساخته اسپیلبرگ) بهترین فیلم مرتبط با دنیای کوسهها است. اصلا اهمیت ندارد که چه تصوری در رابطه با شخصیت زن شگفت انگیز دارید؛ به نظر میرسد که او هر چه نباشد نسبت به دیگر همگروهیهایش شرایطی اشرافی شامل حالش شده است. حضور تیمی از بازیگرانی پرستاره در فیلم Wonder Woman اگر چه مستحکمترین ستون این ساخته را تداعی نمیکنند، اما واقعا عملکرد بسیار خوبی از خود بجا میگذارند؛ منهای مواردی اندک که احتمالا از کمبود تجربه لازم نشأت میگیرد. بدون شک از هماکنون، زن شگفت انگیز در لیست محبوبترین کاراکترهای سینمای DC قرار میگیرد (فراموش نکنیم که این نام در دنیای کمیک بوک طرفداران بیشماری دارد). تماشای این فیلم برای علاقهمندان به دنیای ابرقهرمانی DC از نون شب واجبتر است!
نظر کاربران
خب باید بگم ایراد زیاد داشت, مثلا با توجه به اسمش معلوم بود از خدایانه یا اینکه اولش یه صحنه از زمان حال بود که باعث میشد نگران شخصیت اول نشیم قرار نبود بمیره, افسانه های رم خیلی وسیعن میشد خیلی خیلی قویتر کار کرد