فیلمهایی در خدمت سیاستمدارها
این روزها تماشای سریالهای تلویزیونی پربینندهای مثل «خانه پوشالی» یا «جناح چپ» میل وافر عاشقان عالم سیاست را به دانستن پشت پرده داستانهای سیاسی ارضا میکند؛ فضاهایی پر از توطئه و نیرنگ و رمز و راز که هرچند ممکن است بیش از حد دراماتیک و خیالانگیز به نظر برسد، اما چندان از واقعیت دور نیست.
«پرایمری»؛ هنرنمایی تبلیغاتی
به سبک سینما وریته
مستند «پرایمری» یک مستند بسیار تاثیرگذار در سبک سینما وریته است. این مستند جان اف. کندی و هوبرت هامفری را در جریان راهاندازی کمپین انتخاباتی برای پیروزی در پرایمری یا انتخابات مقدماتی نامزدهای حزب دموکرات در ویسکانسین و در سال ۱۹۶۰ دنبال میکند. این فیلم از تکنیکها و تجهیزات مدرن فیلمبرداری سیار استفاده میکند و شکل متفاوتی از تعقیب سوژهها را به نمایش درمیآورد.

بیل کلینتون در «اتاق جنگ»
مستند «اتاق جنگ» پشت صحنه کمپین انتخاباتی بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ را نشان میدهد. خود کاندیدا در اغلب صحنههای فیلم غایب است؛ به جای آن بر استراتژیستهایی تمرکز شده که مغز متفکر ستاد انتخاباتی کلینتون هستند و کمپین تبلیغاتی او را برنامهریزی میکنند. این مستند آنقدر درگیر فعالیتهای سنگین و پراسترس اعضای اصلی ستاد انتخاباتی کلینتون شده که نتیجه آن خیرهکننده از کار درآمده است. با دیدن این مستند دستگیرمان میشود که یک کمپین چطور طراحی میشود و قرار است چه تاثیری روی مخاطب بگذارد. دو کاراکتر اصلی «اتاق جنگ» جیمز کارویل و جورج استفانوپولوس هستند. کارویل جزو مشهورترین منتقدان سیاسی و از چهرههای برجسته رسانهای آمریکاست که استراتژیست ارشد کمپین موفق ریاست جمهوری بیل کلینتون بود.

در طول ۲۰ سال از ۲۴ سال منتهی به انتخابات سال ۱۹۹۲ در آمریکا، حزب جمهوریخواه قدرت را در دست داشت. بیل کلینتون در حالی برای انتخابات این سال به میدان آمده بود که رقبا او را به روابط نامشروع و تخلفات مالی متهم میکردند. کارویل و استفانوپولوس بهعنوان شخصیتهایی کاملا متضاد باید با این شرایط پیچیده مقابله میکردند و کلینتون را به کاخ سفید میرساندند. فیلم این دو شخصیت را از انتخابات مقدماتی در نیوهمپشایر تا روز انتخابات اصلی دنبال میکند؛ روزی که آنها موفق شدند رئیسجمهور بوش را با جمله «احمق جان داریم درباره اقتصاد حرف میزنیم!» شکست دهند. «اتاق جنگ» صحنه به صحنه این نبرد نفسگیر را به شکلی تماشایی ترسیم کرده و نشان میدهد چطور میتوان با ترفندهای سیاسی، آتش را خاموش کرد و هیزم به آتش دشمن ریخت.
برند ما بحران است
یک مستند سیاسی مشهور دیگر هم از جیمز کارویل، استراتژیست سرشناس آمریکایی، ساخته شده که طرفداران زیادی در بین علاقهمندان مستندهای سیاسی دارد. «برند ما بحران است» مستند جذابی است که کارویل را در حال هدایت کمپین تبلیغاتی یک کاندیدای ریاست جمهوری در بولیوی نشان میدهد. مستند ریچل بولتون انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در سال 2002 را زیر ذرهبین گرفته است. شرکت خدمات مشاوره استن گرینبرگ، جیمز کارویل و باب شروم به بولیوی آمده تا کمک کند گونزالو سانچز دلوزادا مشهور به «گونی» با استفاده از تکنیکهای کمپینسازی سیاسی آمریکایی به قدرت برسد.

این مستند نشان میدهد که چطور سیاسیکاری آمریکایی یک آدم نادرست را در یک جایگاه نامناسب قرار داد و به قدرت نشاند. داستان این مرد آنقدر جذاب است که بعدها دستمایه یک فیلمنامه داستانی به تهیهکنندگی جورج کلونی هم قرار گرفت.
سفر با جورج
الکساندرا پلوسی و آرون لوبارسکی از اعضای تیم رسانهای جورج دبلیو بوش که در همه سفرها با او همراه بودند، در سال ۲۰۰۰ و در جریان کمپین انتخاباتی بوش مستندی را به نام «سفر با جورج» برای تبلیغ این کاندیدا ساختند. در این مستند از بوش چهره یک آدم خوشمشرب و باشخصیت و جذاب ترسیم میشود که همه دوست دارند در دورهمیها و مهمانیها و سفرها با او معاشرت کنند. در این مستند بر تواناییهای بوش در اداره امور سیاسی هیچ تاکیدی نشده و فقط تلاش شده شخصیتی خاص و کاریزماتیک از او ترسیم شود.

این مستند در حالی ساخته شده که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰، رسانهها به شکل مشهودی با ال گور نامهربان بودند. رسانههای آمریکایی نسبت به ال گور مثل گروهی از بچهدبیرستانیهای قلدر رفتار کردند که میخواهند یک کودک تازهوارد را مورد تمسخر قرار دهند و هر کلمهای را که از دهان او خارج میشود، مسخره میکنند. هر رفتار و هر حرف ال گور به شکلی اغراقآمیز در رسانهها منعکس میشد تا از ال گور چهره یک احمق و نادان را ترسیم کند.
همپای مردم؛ انتخاب باراک اوباما
دو فیلمساز آمریکایی، امی رایس و آلیشیا سامز، در مستند تبلیغاتیشان باراک اوباما را از شب انتخابات سال 2006 تا شب انتخابات 2008 دنبال میکنند. این فیلم که به تهیهکنندگی ادوارد نورتون مشهور ساخته شده، بیننده را با زیر و بم اولین کمپین انتخاباتی اوباما آشنا میکند.

نزدیکتر با «میت»
مستند خوشساخت شبکه نتفلیکس به نام «میت» برای میت رامنی کاری کرد که استراتژیستها و اعضای ستاد انتخاباتیاش از پس انجام آن برنیامدند؛ اینکه چهرهای انسانی از نامزد حزب جمهوریخواه ترسیم کند. میت رامنی که در کمپین سال 2012 مثل یک ربات و با رفتاری تصنعی و عجیب و غریب ظاهر شده بود، در فیلم گرگ وایتلی موفق میشود تا حدی نظر مخاطب را به خود جلب کند.

ضدتبلیغ به سبک «قلبها و اذهان»
مستند مشهور «قلبها و اذهان» در حالی فیلمبرداری و اکران شد که جنگ ویتنام در جریان بود. «قلبها و اذهان» که جایزه اسکار هم گرفته، تضاد فاحشی را به نمایش درمیآورد که میان انگیزه لفظی سیاستمداران آمریکایی از جنگافروزی در ویتنام و حقایق رخداده در این کشور وجود دارد.

مهآلودگی جنگ

روزولتها: تاریخ محرمانه
مستند «روزولتها» یک مستند ۱۴ ساعته هفت قسمتی است که زندگی سه نفر از مشهورترین چهرههای خاندان روزولت را به نمایش درمیآورد؛ تئودور، فرانکلین و النور.

ارسال نظر