ایزابل هوپر کیست؟
بازیگر نامدار فرانسوی امسال برای بازی در فیلم «او» آنقدر در مرکز توجه بود و آنقدر جوایز معتبر سینمایی کسب کرد که سایت سینمایی ورایتی، ساعتی پیش از اسکار ترجیح داد به بررسی کارنامه کاری وی بپردازد.
به نقل از ورایتی، در حالی که حالا دیگر روشن شده که ایزابل هوپر جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را به مجموع جوایز گلدن گلوب، بفتا و سزار و لومیر امسال خود افزوده است یا خیر، نگاهی به مسیر کاری او خالی از لطف نخواهد بود.
او چند روز پیش دومین جایزه سزار خود را برای بازی در فیلم «او» کسب کرد ولی او تاکنون ۱۶ بار نامزد کسب این جایزه شده و به عنوان فعالترین و موفقترین بازیگر زن فرانسوی شناخته میشود. در هر حال او شخصیتی است که هرگز از بازیگری فاصله نگرفته است: یا روی صحنه داشته نقش آفرینی میکرده یا روی پردههای نقرهای سینماها دیده شده (که به معنی بازی در ۲ یا ۳ فیلم در سال است) و یا در تلویزیون فرانسه در نقشهای متفاوت دیده شده است.
او با حضور خودش همواره تشخصی به بازیگری که نقشش را ایفا کرده میدهد که آن را متفاوت میسازد، بازی او در نقش شخصیت زن فیلم «او» نیز نه تنها این زن را از قربانی یک صحنه تجاوز بیرون میکشد، بلکه او را به شخصیتی جنگنده بدل میسازد.
خیلیها هوپر را بزرگترین بازیگر زنده جهان میدانند و منتقدانی نیز از نقش او در فیلم «او» به عنوان بهترین دستاورد بازیگریاش یاد کردهاند.
به گفته سایت آیام دی بی، ایفای نقش «او» که اولین نامزدی اسکار را برای هوپر به ارمغان آورد صدویکمین نقشی بود که او بازی کرده است. هر چند شمار اندکی از این آثار باارزش را میتوان به زبان انگلیسی تماشا کرد.
حتی اگر شما در سالهای پیش شاهد نقشهایی از او بوده باشید، هنوز کلید گنجی که او هست را در دست ندارید. دریافت نامزدی اسکار این فرصت را برای او به وجود آورد که با بازی در نقشی که بسیاری از بازیگران هالیوودی از ایفای آن خودداری کردند بخش قدرتمند و توانمند وجودش را نشان دهد. اگر بخواهیم در میان همه آثار برجسته او جستجو کنیم شاید با تماشای پنج فیلم از مجموعه کاری او بتوان دریافت که او کیست.
«یراق دوز» محصول ۱۹۷۷
«ویولت» ۱۹۷۸
مسلما راز موفقیت هوپر توانایی او برای کار کردن با شماری از بزرگترین کارگردانهای جهان از جمله میشل هانکه کارگردان اتریشی است. او در فیلم کارگردان سازنده «عشق» با عنوان «پایان خوش» بازی کرد و برای کارگردان هونگ سانگ-سو نیز جلوی دوربین رفت. اما او با هیجکس به اندازه کلود شابرول کار نکرد.
«دروازه بهشت» ۱۹۸۰
در اولین فیلم آمریکایی که او بازی کرد یک بار دیگر با کارگردانی مولف در قوارههای جهانی همکار شد و با مایکل چیمونو در این فیلم همکاری کرد. این فیلم که به دلیل هزینههای بالا یک شکست تجاری شد در نهایت به فروپاشی استودیو یونایتد آرتیستز انجامید. هوپر در این باره می گوید: فراتر از ناامیدی بود. مایکل چیمونو فیلم را با آن شکست بزرگ هرگز کامل ندید اما من میتوانستم ببینم چگونه شکست این فیلم شامل زیبایی آن هم هست.
«لولو» ۱۹۸۰
در همان سال شاهد فیلمی دیگر با یکی از بهترین بازیهای هوپر هستیم که در نقش یک زن از طبقه متوسط باید با همسر حسودش کنار بیاید. او در برابر ژرار دوپاردیو در این فیلم عالی هستند. کارگردان موریس پیالا در سالهای اخیر با کشف دوباره این فیلم ارتباط بین زیباشناسی اثر و سینمای معاصر جهان را دوباره به تماشا گذاشت.
«معلم پیانو» ۲۰۰۱
میشل هانکه در این فیلم به طوری موثر سنت خویشتنداری رسمی و ناتورالیسم دقیق را در اقتباس از رمان آلفرده یلینک نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل به رخ کشیده است. هوپر در این باره میگوید: با هانکه ساخت این فیلم را با هم شروع کردیم وفکر میکنم شروع خوبی داشت.
نظر کاربران
خیلی از سبک بازیگریش خوشم میاد. عالیه