انیمیشن «ترولها»؛ عاشق این هیولاهای آوازه خوان خواهید شد
اینروزها میتوانید «ترولها» را همه جا ببینید، موجوداتی که در گذشتهای نهچندان دور بهعنوان هیولاهایی دوستداشتنی به شهرت رسیدهاند و اکنون بهسادگی تمام دنیای مجازی را تسخیر کردهاند.
در مورد تاریخچه ترولها میتوان گفت که اولینبار این موجودات نهچندان زیبا با موهای عجیبی که داشتند در دهه ۶۰ و ۷۰ در قالب عروسکهایی کودکانه پدیدار شدند. این عروسکها پس از مدتی در اروپا با استقبال کودکان مواجه شده و تا اواسط دهه هفتاد در دستان بسیاری از کودکان آن دوران دیده شدند. اما در انیمیشن والت دورن و مایک میچل، خبری از پیشینه این موجودات نیست. ما نمیدانیم ترولها از کجا آمدهاند و دلیل آرایش موهای عجیب آنها چیست! بیشتر تمرکز این انیمیشن روی دلایل شادبودن یکی از شخصیتهای دهکده ترولها با نام پاپی(با صداپیشگی آنا کندریک) است. ماجراهای زندگی پاپی زمانی رنگ و بویی چون داستانهای پریان بهخود میگیرد که مجبور میشود بههمراه ترولی بد اخلاق و متفاوت با نام برانچ (با صداپیشگی جاستین تیمبرلک) راهی سفری مخاطرهانگیز شود.
ماجراهای انیمیشن «ترولها» بازمیگردد به زمانی که آنها در مخفیگاه کوچک خود در میان شاخههای یک درخت در صلح و آرامش زندگی میکنند. ترولها در ذات موجودات بسیار شادی هستند، موجوداتی خوشبین که از هر فرصتی برای آواز خواندن و رقصیدن استفاده میکنند. در همسایگی ترولهای کوچک اندام موجوداتی غولپیکر و غمگین با نام برگنها زندگی میکنند. موجوداتی که همواره غمگین و افسرده هستند بر اساس تجربههایی از گذشتههای دور متوجه شدهاند که خوردن ترولها میتواند شادی را به جمعیت آنها بازگرداند. به این ترتیب برگنها سالیانه مراسم با شکوهی با نام «ترول خورون» راه انداخته و شادی را برای مردم خود به ارمغان میآورند. در این میان پادشاه ترولها با نام پپی (با صداپیشگی جفری تامبور) تصمیم میگیرد از راهی مخفیانه مکان زندگی مردم سرزمینش را تغییر دهد.
ترکیب صداپیشگان اثر بهدرستی مخاطب را تحتتاثیر قرار میدهد. ترکیب جاستین تیمبرلک، آنا کندریک، گوئن استفانی، زویی دشانل و ستاره تئاتر برادوی، کریستین برانسکی بهخوبی از پس انتقال حس به مخاطبان خود برآمدهاند و قطعههای زیبای آوازخواندن را برای علاقهمندان این ژانر به ارمغان آوردهاند. از سویی دیگر یکی از تمهیدات هوشمندانه سازندگان اثر استفاده از قطعههای معروف عامهپسند در بدنه اصلی فیلم به حساب میآید. از این رو ما شاهد محبوبیت دوچندان قطعههایی که در دنیای «ترولها» اجرا میشود در فضای مجازی بودیم. آثاری که به سرعت با محبوبیتی عجیب در میان کودکان و مخاطبان بزرگسال دنیای انیمیشن مواجه شد.
فرمولیبودن چارچوب ساختاری «ترولها» گرچه مشکلات زیادی برای این اثر بهوجود میآورد ولی بیشک مخاطب این گونه آثار را از تماشای چنین اثری راضی میکند زیرا با حضور آثار مترقی و قدرتمند پیکسار و دیزنی بیشک کمتر مخاطبی از انیمیشن دریم ورکز در این دوران توقع تغییر قواعد موجود در دنیای انیمیشنسازی را دارد. اکثر مخاطبان آثار دریم ورکز برای دیدن نشانهها و قواعد از پیش مطرح شده به دیدن این قبیل آثار میروند. نکته قابل توجه دیگری که میتوان در بحث قطعههای موسیقی این اثر کودکانه به آن اشاره کرد عملکرد جاستین تیمبرلک بهعنوان خوانندهای حرفهای است.
در مبحث فیلمنامه «ترولها» میتوان به پیامهایی که نویسندگان سعی در انتقال آن به مخاطبان کودک خود دارند اشاره کرد. این پیامها گرچه بهشدت تکراری و کهنه بهنظر میرسند ولی برای کودکان همچنان واجد ارزشهایی فرامتنی هستند. از این لحاظ که کودکان هر نسل میتوانند با مورد خطاب گرفتن با این قبیل پیامها با مقولههایی چون بخشش، اهمیت شاد بودن، اهمیت وجود خانواده و نوعدوستی مواجه شده و از آن تاثیر بگیرند. از این لحاظ انیمیشن «ترولها» گرچه برای بزرگسالان خستهکننده و تکراری بهنظر میرسد ولی کارایی خود برای دورههای سنی پایینتر را از دست نمیدهد و با مرور زمان نیز میتواند نسلهای تازهتر را مخاطب خود قرار دهد.
در نهایت باید گفت انیمیشن «ترولها» گرچه اثر قدرتمند و تاثیرگذاری چون «درون بیرون» و یا «بالا» نیست ولی جذابیتهای بالقوه خود را دارد و برای دورههای سنی پایین واجد جذابیت است. گرچه میتوان در نگاه ابتدایی زشتبودن قطبهای منفی فیلم را دلیلی برای دوری کودکان از این انیمیشن در نظر گرفت ولی نباید فراموش کرد که ترولها در حال حاضر به شکلی رنگارنگ و شاد مبدل شدهاند و در دهه ۶۰ در رویکرد زیباییشناسی مردم جهان موجوداتی نهچندان زیبا محسوب میشدند.
نظر کاربران
دوبله فارسیش هم خیلی زیبا بود