فصل خزان سینما
اکران ۱۶فیلم سینمایی در فصل پاییز، به لحاظ کمی از رونق سینماها خبر میدهد ولی اگر سری به آمار گیشه بزنیم میبینیم که پاییز۹۱، فصل خزان سینمای ایران بوده است؛
بالا گرفتن اختلافات دنبالهدار حوزه هنری و وزارت ارشاد، سینما آزادی را به عنوان مهمترین سینمای پایتخت قربانی کرد؛ سینمایی که از ابتدای پاییز تا الان که در روزهای اول زمستان به سر میبریم فیلمهایی را بر پرده برده که حالا امکان تعویضشان را ندارد. سینما آزادی با تصمیم شورای صنفی نمایش حق اکران فیلمهای تازه را ندارد و فعلا قرار نیست برایش حواله اکران صادر شود. بنابراین مدیران سینماآزادی بین تعطیلی و ادامه اکران فیلمهای قدیمی دومی را انتخاب کردهاند اما داستان آزادی اینگونه نخواهد ماند و باید منتظر اتفاقهای تازهای بود.
جدای از این، مهمترین اتفاق سینمایی فصل پاییز، اکران پرحاشیه فیلم «من مادر هستم» بود. اعتراضهایی که به اکران این فیلم صورت گرفت، تجمع مخالفان و موافقان فیلم مقابل وزارت ارشاد، موضعگیری برخی از ائمه جمعه و جلوگیری از اکران فیلم فریدون جیرانی در تعدادی از شهرها در مجموع التهاباتی را به همراه داشت که سینمای ایران از آن سودی نبرد، هرچند این حاشیهها باعث شد تا دستکم یک فیلم در فصل پاییز با فروش قابل قبولی مواجه شود.
به این ترتیب در روزهایی که سینماها با کمترین رونق به فعالیتشان ادامه میدادند سالنهای نمایش دهنده من مادر هستم بیشترین ضریب اشغال تماشاگر را داشتند به طوری که فیلم جیرانی در همان هفته اول اکرانش از مجموع فروش اغلب فیلمهای پاییز بیشتر فروخت. در پاییز ۹۱ این فیلمها بر پرده سینماها آمدند: بوسیدن روی ماه، بغض، پیمان، همبازی، من همسرش هستم، میگرن، سلام بر فرشتگان، پنهان، یک فراری از بگبو، آینههای روبهرو، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، من مادر هستم، بیخود و بیجهت، یکی میخواد باهات حرف بزنه، اختاپوس و یک عاشقانه ساده.
پرفروشترین فیلم
عنوان پرفروشترین فیلم فصل پاییز امسال به «من مادر هستم» تعلق گرفت؛ ملودرامی تلخ از فریدون جیرانی با محوریت فروپاشی بنیان دو خانواده بهدلیل تخطی ازاخلاق. مخالفت و جنجالها باعث شد تا کنجکاوی مردم برای تماشای این فیلم برانگیخته شود و بتواند رکورد فروش روزانه «جدایی نادر از سیمین» را بهعنوان فیلم، غیرکمدی بشکند. مهدی عظیمی میرآبادی، سرپرست شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد اعلام کرد که برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهم با تغییر و حذف بخشیهایی، این فیلم میتواند به اکران خود ادامه دهد. با توجه به اینکه این فیلم در برخی از شهرستانها و از سوی حوزه هنری تحریم شد و به اکران در نیامد تا پایان آذر به فروشی بالغ بر 1/2میلیارد تومان دست یافت.
قعر نشین جدول گیشه
«همبازی» فیلمی در ژانر کودک و نوجوان به کارگردانی غلامرضا رمضانی، با ۳۳میلیونتومان عنوان کمفروشترین فیلم فصل را بهخود اختصاص داد. این فیلم با نگاهی طنز به بررسی مشکلات تکفرزندی پرداخته. بهنظر میرسد حضور حمید فرخنژاد و نیکی کریمیدر یک اثر کودکانه بهدلیل جذب مخاطبان بزرگسال بوده اما بازی آنان نتوانسته به گیشه کمک چندانی کند. با توجه به اوضاع نابسامان اکران و همچنین محتوای نهچندان جذاب فیلم و عدماستقبال تماشاگران، کارگردان همبازی از بنیاد سینمایی فارابی خواست تا از ادامه اکران فیلمش صرفنظر کند. وی شرایط نامساعد اکران و عدمحمایت صداوسیما برای پخش تیزر و همچنین عدمتبلیغات را از دلایل ناموفق بودن فیلمش در اکران عمومیدانست.
بهترین فیلم پاییز
ملودرام اخلاقی و متین همایون اسعدیان بعد از فیلم موفق «طلا و مس» میتوانست موفقیت این اثر سینمایی را تداوم بخشد. «بوسیدن روی ماه» که پس از حواشی بسیار سرانجام در ابتدای پاییز روی پرده سینماها آمد فیلمی است متفاوت با فضای سینمای ایران و بهلحاظ ساختار و مضمون بهترین فیلم اکرانشده در فصل خزان بهشمار میآید. اسعدیان آگاهانه از سوزناک شدن فیلمش جلوگیری کرده و البته موفق میشود درگیری عاطفی میان تماشاگر و دوکاراکتر محوریاش ایجاد کند. بوسیدن روی ماه توانست به فروشی بالغ بر ۲۱۰میلیون تومان دست یابد. در فیلمی که به لحاظ ساختار و فضا به ساخته قبلی اسعدیان یعنی طلا و مس نزدیک است، دو مادر شهید به تصویر کشیده شدهاند که چشمانتظار فرزندانشان هستند.
پرفروشترین فیلم کودک
پرفروشترین فیلم در ژانر کودک «اختاپوس» به کارگردانی سیدجوادهاشمی است. این فیلم که با استفاده از شخصیتهای نوستالژیک دهه۶۰ ساخته شده، توانسته طی اکران خود ۵۰۰میلیون تومان فروش داشته باشد. با توجه به مهجوربودن ژانر کودک و نوجوان و همچنین داشتن رقبایی در اکران پاییزی چون «سلام بر فرشتگان»، «همبازی» و «یک فراری از بگبو» این فیلم به موفقیت نسبتا قابل قبولی دست یافته است. اختاپوس ترکیبی از فیلمهای روز محبوب، تکیه کلامهای رایج و افسانههای کودکانه را در قالبی فانتزی ارائه میدهد. فیلمی که برای مخاطب کودک ساخته شده و فضای شاد و فانتزیاش مناسب حال تماشاگر این نوع فیلمهاست.
جوانان زیر آفتاب
«بغض» رضا درمیشیان که در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر مورد استقبال واقع شد و همچنین توانست توجه منتقدان جشنواره مونترال کانادا را بهخود جلب کند نیز چندان در گیشه موفق نبود. بهنظر میرسید بغض با شعار «فیلم دههشصتیها» میتواند مخاطبان خاص خود را پیدا کند. فضای حاکم بر فیلم که تلاطم و دغدغههای دو جوان را به تصویر میکشد، میتوانست نوعی همذاتپنداری را برای جوانان به همراه داشته باشد اما این فیلم فقط ۲۵۵میلیون تومان فروش داشت. درمیشیان بهدلیل اصلاحیههای وزارت ارشاد فیلمنامه فیلمش را بازنویسی و تمام سکانسهای آن را در ترکیه فیلمبرداری کرده بود.
سقوط آقای ستاره
آنقدر فیلم ضعیف و زیر استاندارد بازی کرد تا سرانجام مخاطبانش کاهش قابل توجهی پیدا کردند. گذشت آن روزگاری که تماشاگر برای دیدن فیلم تازه گلزار سر و دست میشکست. بعد از فروش پایینتر از انتظار «شیشوبش» و شکست تجاری «در امتداد شهر» نوبت به فیلم «تو و من» رسید که یکی از ضعیفترین آثار کارنامه گلزار محسوب میشود. گلزار در فیلمی که اصلا جایی برای بازی متوسط هم ندارد، عنصری است برای فروش بیشتر و فتح گیشه. منتها فرمول فیلم دوخواهر در فیلم تو و من جواب نداد چون در این فاصله تماشاگر ترجیح میدهد به تماشای فیلمهای بازیگری که فقط فیلم ضعیف بازی میکند نرود. تو و من با بازی او و الناز شاکردوست فقط ۶۲۰ میلیون تومان فروخت.
ارسال نظر