معروف ترین فیلم های سامورایی
اصطلاح ژاپنی «شانبارا» (Chanbara) به رده ای از فیلم های ژاپنی اشاره دارد که با عنوان «فیلم های سامورایی» می شناسیم. این ژانر سینمایی را می توان تقریبا معادل سینمای وسترن و در فیمل های پرزرق و برق غرب و به ویژه هالیوود به شمار آورد.
نخستین فیلم های سامورایی ژاپنی بیشتر روی داستان پردازی تمرکز داشتند تا خلق صحنه های هیجان انگیز؛ اما پس از جنگ دوم جهانی شاهد صحنه های اکشن بیشتر، فضاهای تاریک تر و شخصیت های خشن تری در این گونه از فیلم ها بودیم. به نظر بسیاری از منتقدان این ژانر در فیلم ها «آکیرا کوروساوا» به او رسید. کوروساوا، چه از نظر دیداری و مسائل فنی و چه از نظر طراحی داستان و شخصیت، سبک ویژه ای برای فیلم های سامورایی ایجاد کرد.
هدف شوگان بعدی
بازیگران اصلی: کوجی یاکوشو، تاکایوکی یامادا
داستان فیلم در ژاپن میانه های قرن نوزدهم می گذرد. شینزائمون مامور می شود برادر ناتنی شوگان، ناریتسوگو را به قتل برساند. ناریتسوگو فئودالی ظالم، سخت گیر و سادیست است و از لحاظ سیاسی در حال قدرتمندشدن. ناریتسوگو قرار است شوگان بعدی باشد و در نتیجه منطقی است که برای حفظ آرامش کشور، به قتل برسد.
سامروایی اصلی: «شینزائمون» یک سامورایی جنگ دیده است. مسئولیت کشتن ناریتسوگو به عهده او قرار می گیرد. شینزائمون تصمیم می گیرد 12 شمشیرزن دیگر را برای انجام این ماموریت به خدمت بگیرد.
دلیل اهمیت: با توجه به حضور ۱۳ سامورایی، این فیلم از نظر شخصیت پردازی و ارائه جزییات فردی کامل و بی نقص نیست؛ اما از نظر جلوه های بصری و صحنه های پرزد و خورد، «۱۳ آدم کش» فیلمی قوی است. «تاکاشی میکه» کارگردان فیلم، توانست با این فیلم یکی از ژانرهای سینمایی قدیمی را زنده کند بدون آن که لازم باشد هیچ کدام از مظاهر و مولفه های این ژانر را قربانی کند.
بازیگران اصلی: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا
فیلم حماسی سه ساعته کوروساوا- که احتمالا مشهورترین فیلم سامورایی سینما هم هست- داستان گروهی از رونین ها (سامورایی های بدون ارباب) را روایت می کند که می خواهند از دهکده ای کوچک در برابر دسته غارتگران محافظت کنند. موفقیت بی نظیر فیلم باعث شد کارگردانان زیادی از این فیلم الهام بگیرند. به عنوان مشهورترین نمونه می توان به «هفت دلاور» به کارگردانی «جان استرجز» اشاره کرد.
سامورایی اصلی: مردم دهکده، هفت سامورایی مزدور را اجیر می کنند که هر کدام توانایی های خاص خودشان را دارند. «کامبئی شیمادا» (Kambei Shimada) رهبر باتجربه آن هاست که دهکده و سامورایی ها را برای جنگ آماده می کند. شیمادا با بررسی وضعیت جغرافیایی دهکده به این نتیجه می رسد که برای محافظت از دهکده به هفت سامورایی نیاز است.
دلیل اهمیت: کوروساوا در این فیلم مفهوم و اسطوره «سامورایی وفادار و کم توقع» را به بازی گرفته است. سامورایی های فیلم، مزدورانی هستند که بدون پایبندی کامل به اصول قدیمی و سنتی شرافت و وظیفه عمل می کنند. دست آخر با اینکه دهکده از دست غارت گردان نجات می یابد، اما انگار سامورایی ها در دستاوردهای این پیروزی سهمی ندارند.
یوجیمبو یکی از فیلم های سامورایی کلاسیک کوروساوا است که فیلم نامه ای جذاب دارد و پر از صحنه های شمشیربازی است. یک سامورایی سرگردان از دهکده ای سر در می آورد که مردمش میان دو گروه سامورایی گیر افتاده اند. سامورایی به استخدام هر دو طرف در می آید و در نهایت این دو گروه را به جان هم می اندازد.
سامورایی اصلی: «توشیرو میفونه» نقش یک سامورایی بی نام را بازی می کند که درست پیش از ورودش به دهکده نام کووایاتکه سانجورو را برای خودش انتخاب می کند. شخصیتی مرموز که وارد شهر می شود، عدالت را برقرار می کند و از آن جا می رود. این سامورایی به سرعت به الگویی برای شخصیت های فیلم های وسترن تبدیل شد.
دلیل اهمیت: بوجیمبو شاید به اندازه «هفت سامورایی» حماسی و شکوهمند نباشد اما صحنه های نبرد آن به اوج هیجان می رسد. این فیلم بعدا سرمشق «سرجیو لئونه» برای ساختن «به خاطر یک مشت دلار» شد.
بازیگر اصلی: فارست ویتاکر
فیلم «گوست داگ» به معنای دقیق کلمه یک فیلم سامورایی نیست، اما جیم جارموش در این فیلم داستان آدم کشی تنها و شمشیرزنی عجیب و غریب را روایت می کند که در اصل نامه ای عاشقانه به ژانر فیلم های سامورایی به حساب می آید.
سامورایی اصلی: «فارست ویتاکر» انتخاب خوبی برای بازی در نقش «گوست داگ بود: قاتلی کبوترباز که منش، عقاید و شیوه سامورایی های قدیمی را در پیش گرفته است. از مهارتش در شمشیرزنی گرفته تا فرمان بری بی چون و چرا از اربابش، گوست داگ یک سامورایی واقعی است. حتی وقتی گوست داگ می فهمد ارباب می خواهد او را از سر راه بردارد، در وفاداری اش خدشه ای ایجاد نمی شود.
دلیل اهمیت: گذشته از مضمون ها و حال و هوای مدرن فیلم، «گوست داگ» روح تازه ای در ژانر فیلم های سامورایی دمید. اکثر تم های فیلم را می شود مستقیما در فیلم های سنتی این ژانر دید. مضمون های وفاداری و عمل به وظیفه در پیش زمینه قرار دارند و با کمدی خاص جارموش ترکیب شده اند.
نام فیلم: تیغ پنهان- (1383/2004) The Hidden Blade
بازیگران اصلی: ماساتوشی ناگاسه، تاکاکو مانسو
فیلم تاریخی «یوجی یامادا» داستان یک سامورایی را تعریف می کند که می کوشید خودش را با ارزش های زندگی ژاپنی وفق دهد. آن هم در دورانی که جامعه ژاپن تغییرهای سختی را از سر می گذارند و می خواهد از جامعه ای فئودالی به جامعه ای مدرن تبدیل شود. «تیغ پنهان» فیلمی پرجزییات و کم زد و خورد و تا حدودی شاعرانه است.
سامورایی اصلی: «کاتاگیری» سامورایی پایین رده ای است که میان اصول و قواعد اربابان فاسد سنتی و آینده ناروشن ژاپنی که به سوی ارزش های غربی می شتابد، گیر افتاده است. این کشمکش تنها چالشی درونی نیست و وقتی رهبر قبیله به او دستور می دهد یک سامورایی شورشی را بکشد، جنبه ای بیرونی به خود می گیرد.
دلیل اهمیت: «تیغ پنهان» ممکن است برای برخی علاقه مندان به سینما ضرباهنگی کُند و خسته کننده داشته باشد، اما از آنجا که دوره ای حساس از تاریخ ژاپن را به تصویر می کشد، اهمیت دارد.
نظر کاربران
سامورایی کماندو بهترینه
فیلم سامورایی فقط شمشیر زن دوره گرد
فیلم شمشیر زن دور گرد و۱۳ آدمکش عالی بود
هفت سامورایی رو ببینید فوق العادس یه شاهکار که فکرشو نمیکردم فیلم قدیمی در اون دوران بتونه همچین قشنگ باشه
بهترین فیلم در ارتباط با سامورایی ها که گویا فقر ظلم و هنجار شکنی هست فیلم هاراگیری هست