۳۲۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

صلاحمند : سینمای کمدی برایم جدی است

کارگردان فیلم سینمایی "سه درجه تب" با اشاره به اهمیت سینمای کمدی و تلاش برای تجربه‌های تازه در این گونه تاکید کرد این فیلم را با وسواس ساخته و کوشیده به سلیقه مخاطبش احترام بگذارد.

حمیدرضا صلاحمند کارگردان فیلم سینمایی "سه درجه تب" این روزها همزمان با اکران عمومی این فیلم بر پرده سینما مجموعه نوروزی "بچه‌ها نگاه می‌کنند" را از شبکه دوم در حال پخش دارد. وی پیش از این فیلم "نیش و زنبور" را کارگردانی کرده که با استقبال در گیشه روبرو شد. این گفتگو درباره شرایط اکران عمومی این فیلم و دغدغه‌های وی در پرداختن به مسائل طنز در آثارش است.

صلاحمند : سینمای کمدی برایم جدی است

از شرایط اکران فیلم "سه درجه تب" راضی هستید؟
تصور می‌کنم بلاخره جایی برای اکران این فیلم فراهم شد و شرایط برای نمایش "سه در جه تب" در نوروز پیش آمد. قرار بود فیلم "ورود آقایان ممنوع" ساخته رامبد جوان اکران عمومی شود که تهیه‌کننده یا مدیر پخش فیلم تصمیم گرفتند این اثر را در نوروز نمایش ندهند، به همین دلیل شرایط اینگونه شد که "سه درجه تب" جایگزین شود.

اکران نوروزی زمان خوبی برای دیده شدن تمام آثار باشد و به نوعی فیلم‌ها در این مقطع بهتر دیده می‌شوند. البته رقبای اکران برای "سه درجه تب" قدر هستند. خوشبختانه امسال در نوروز 90 شرایطی پیش آمد تا آثار متعددی در ژانرهای مختلف به نمایش در آید.

فکر نمی‌کنید با وجود این رقبا بهتر بود در شرایط دیگری فیلم را نمایش دهید؟
ممکن بود شرایط دیگری برای اکران عمومی فیلم به وجود نیاید، به هر حال از زمان ساخت این فیلم بیش از یک سال گذشته است و این امکان وجود داشت. با وجود اینکه سوژه فیلم به روز است اما امکان دیگری برای نمایش عمومی پیدا نمی‌کردیم. فکر می‌کنم فیلم با مخاطب خود در این شرایط هم ارتباط خوبی برقرار کند.

صلاحمند : سینمای کمدی برایم جدی است

"سه درجه تب" فیلمی کمدی است و به هر حال اینگونه آثار هم مخاطب خاص خود را دارند.
فیلم به نوعی نزدیک به آثار کمدی است و بیشتر یک اثر مفرح برای مخاطب به حساب می‌آید. فکر می‌کنم با مخاطب که دنبال چنین آثاری است، ارتباط برقرار می‌کند.

فیلم قبلی شما "نیش و زنبور" با استقبال تماشاگران روبرو شد. "سه درجه تب" شباهت‌هایی به فیلم قبلی ندارد.
من بعد از فیلم "نیش و زنبور" پیشنهادهای زیادی در آن ژانر داشتم. ما در آن فیلم بازیگران، فیلمنامه متفاوت و شرایط تولید بسیار خوبی داشتیم. تعریف کمدی برای آن فیلم بیشتر معنا داشت. اما در این فیلم درست است که از بازیگران خوبی استفاده کردیم، اما ساخت و تولید تابع شرایط خاصی بود.

در فیلم قبلی شرایط بیشتر تحت اختیار ما بود. لوکیشن‌ها داخلی بود و ما فضای خاصی برای میزانسن و شرایط طراحی صحنه و... داشتیم. در"سه درجه تب" بیشتر تابع زمان و مکان بودیم. این فیلم بیشتر صحنه‌های جاده‌ای دارد و شرایط اینگونه کار کردن قطعا کار را با اثر قبلی متفاوت می‌کند. به هر حال شرایط تولید در سینمای ایران کمی غیر معقول است. با این شرایط در ژانر فیلم جاده‌ای کار سخت‌تر می‌شود.

چه پیش‌بینی برای فروش فیلم دارید؟
من چون هنوز موفق نشدم آثار دیگری که اکران است به دلیل درگیری‌هایی که در ساخت مجموعه نوروزی "بچه‌ها نگاه می‌کنند" داشتم ببینم، نمی‌توانم مقایسه درستی داشته باشم. البته امیدوارم همه فیلم‌ها فروش خوبی داشته باشند. "سه درجه تب" قصه متفاوتی دارد. سعی کردم خیلی سردرستی کار را تولید نکنم و امیدوارم ظرفیت فیلم به اندازه‌ای باشد که بتواند مخاطب را راضی نگه دارد.

امتیازهای فیلم از نظر شما برای جذب مخاطب چیست؟
داستان فیلم راجع به سفر سه نفر است که در این راه اتفاقات خاصی برای آنها رخ می‌دهد، این اتفاق‌ها فضای فیلم را در چارچوب کمدی قرار می‌دهد. فضای فیلم مفرح است و بیشتر بر اساس روابط این سه نفر و اتفاقاتی است که طی این سفر برای آنها شکل می‌گیرد. در "سه در جه تب" از بازیگران خوبی همچون رضا عطاران، امیرعلی دانایی، الهام حمیدی، محمدرضا شریفی‌نیا، علی صادقی و... استفاده کردم.

شما در فیلم قبلی هم از رضا عطاران استفاده کردید. این انتخاب برای "سه درجه تب" بر اساس استعداد وی بود یا نزدیکی به نقش مورد نظر شما، یا به خاطر تجربه خوب فیلم "نیش و زنبور"؟
رضا عطاران در این فیلم نقش اصلی را برعهده دارد. انتخاب بازیگران در سینما بخشی به کارگردان و تهیه‌کننده برمی‌گردد و بخشی دیگر مربوط به شرایط تولید است. به هر حال او بازیگر با استعدادی است و قطعا تجربه خوبی که پیش از این در "نیش و زنبور" داشتیم در این همکاری دوباره تاثیر داشته است. البته برای این فیلم تلاش کردم در انتخاب بازیگران تجربه جدیدی داشته باشم.

اما شرایط ساخت در "سه درجه تب" ساده نبود. همان طور که عنوان کردم شرایط فیلمبرداری کارهای جاده‌ای سختی‌های خاص خود را دارد. بیشتر فیلمبرداری در ماشین می‌گذرد ولی تلاش کردیم این فضا مخاطب را خسته نکند. اما با توجه به فضای فیلم تولید زمانبری داشتیم.

صلاحمند : سینمای کمدی برایم جدی است

برای گرفتن پروانه نمایش با ممیزی‌ روبرو شدید، این اصلاحات به فیلم لطمه نزده؟
ممکن است صحنه‌هایی از کارهای طنز در نظر مسئولین مورد قبول نباشد، از طرفی ما به خوبی خط و خطوط این مسائل را نشناسیم. بله ممیزی‌هایی به فیلم خورد و ما آنها را اعمال کردیم. طبیعتا تغییراتی در فیلم ایجاد شده است. اما تلاش کردیم در فضای فیلم و قصه تغییرات معقول باشد تا به کار لطمه‌ای وارد نشود.

فکر می‌کنید چقدر فیلم با مخاطب ارتباط برقرار کند و آیا از نتیجه فیلم راضی هستید؟
ما سعی کردیم یک فیلم با توجه با استانداردهای سینمای ایران در ژانر کمدی موقعیت تولید کنیم و فکر می‌کنم این رضایت بعد از دیدن فیلم و بازخود مخاطبین و منتقدین مشخص می‌شود. اما امیدوارم با توجه به فیلم "نیش و زنبور" و ذهنیتی که از آن دارند به تماشای این فیلم ننشینند. چون نوع نگاه و کار در "سه درجه تب" متفاوت است. تلاش کردیم کم فروشی نکنیم و دانش‌ اجتماعی مخاطب را دست کم نگیریم.

در قصه‌گویی به روایت کلاسیک پایبند بوده‌اید احساس کردید این برای مخاطب جذاب‌‌تراست؟
در حقیقت این فیلم برای من یک تجربه جدید است که ساختار کلاسیک دارد. بیشتر سعی کردم نگاه نو و متفاوتی در ساخت این فیلم داشته باشم. اما "سه درجه تب" بدعت در سینمای ایران محسوب نمی‌شود.

با توجه به اینکه به طور همزمان مجموعه نوروزی شما از شبکه دوم پخش می‌شود فکر می‌کنید این موضوع بر فروش فیلم تاثیر بگذارد؟
این مجموعه تلویزونی هم تجربه جدیدی برای من محسوب می‌شود. تلاش کردم از حضور بازیگران سینما و تئاتر در یک سریال مناسبتی استفاده کنم که این یک اتفاق خوب است. کسانی که با آثار من آشنا هستند به لحاظ فنی، ساختار و حتی جنس کار متوجه می‌شوند این دو اثر متعلق به چه کسی است.

البته بیننده در سینما و تلویزیون کاملا متفاوت است و نوع تولید این دو کار تفاوت‌های خاص خود را دارد. قطعا با توجه به این شرایط نتیجه کارها متفاوت است. در سینما مخاطب فیلم را برای دیدن انتخاب می‌کند و اما سریال به نوعی به مخاطب خود را تحمیل می‌کند.

البته اگر نام یک کارگردان بر فروش یک فیلم تاثیر گذار باشد و این دو اثر به خوبی معرفی شوند و مخاطب از نتیجه دو کار راضی باشد قطعا "سه در جه تب" مورد استقبال قرار می‌گیرد.

فکر می‌کنید در ساخت کمدی باید چه مسائلی بیشتر مورد نظر کارگردان و یا تهیه‌کننده قرار بگیرد تا فیلم در جذب مخاطب موفق باشد؟
ما در این فیلم سعی کردیم به صورت سطحی چون فیلم در ژانر کمدی است، به قصه نگاه نکنیم و این موضوع را در تولید هم مدنظر قرار دهیم. نوع بررسی هر اثر را باید بر اساس ظرفیت‌های سینمای ایران در نظر گرفت.

کمدی از بهترین ژانرهای سینمایی محسوب می‌شود که در سینمای دنیا هم مخاطب دارد. اما کارکردن در این ژانر سختی‌های خاص خود را دارد. بهتر است ما نگاه جدی به این موضوع داشته باشیم و خیلی سطحی و ساده از آن نگذریم و این موضوع باید از زمان نگارش فیلمنامه تا زمان تولید فیلم مورد توجه قرار بگیرد.

منبع : فيلم نيوز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج