روشن پژوه در راهِ مرتضی حسینی!
بعد از اجرای پر حاشیه مرتضی حسینی برای سامانه پیامکی هواداران تیم های لیگ برتر، اجرای مسعود روشن پژوه در برنامه قرعه کشی سامانه هواداران تیم ملی هم با ایرادهای فراوان روی آنتن رفت.این مسئله را در گفتگو با این مجری واکاوی کرده ایم؛ مسئولان تلویزیون باز هم پاسخگو نیستند.
در این برنامه مسعود روشن پژوه جلوی دوربین ایستاد تا جوایز برنده های هواداران تیم ملی فوتبال کشورمان را اهدا کند. نتیجه اما یک برنامه خشک، بدون تحرک همراه با سوتی بود که سازندگان هیچ طرح نوآورانه ای برایش نداشتند.
از روز گذشته نام مسعود روشن پژوه هم کنار مرتضی حسینی که اجرای سامانه هواداران تیم های لیگ برتر را برعهده دارد، قرار گرفت. خب در چنین برنامه هایی، همه ضعف ها به اسم مجری نوشته می شود، خاصه آن که برنامه رنگ و بوی تبلیغی دارد و تبلیغ مستقیم همیشه منفورترین برنامه های تلویزیون بوده.
این مسئله را در گفتگو با مسعود روشن پژوه بررسی کرده ایم. مسئولان تلویزیون باز هم سوال مان را بی پاسخ گذاشتند.
سامانه هواداران؛ تازه ترین شیوه تبلیغی تلویزیون
پیش از آن اصل ماجرا را مرور می کنیم. شما هر روز با پیامک های پر تعدادی مواجه می شوید که می خواهند با ارسال فلان عدد و کسر فلان مبلغ عضو یک سامانه شوید تا به شکل مستمر برای تان اطلاعات یک موضوع ارسال شود.
بعضی سامانه ها قول جایزه هم می دهند و به این ترتیب از رقبا پیشی می گیرند. این سامانه ها سراغ تلویزیون هم رفته اند تا در صورت ترغیب نشدن مردم برای پاسخ به پیامک ها، از طریق این رسانه جذب سامانه شوند. ابتدا مرتضی حسینی با مسابقات تیم ملی والیبال این حرکت را استارت زد و در ادامه در قامت مجری سامانه هواداران تیم های لیگ برتر به کارش ادامه داد. شیوه اجرای او که مدام از مردم می خواست در این سامانه ها ثبت نام کنند، با واکنش منفی رسانه ها و کاربران فضای مجازی روبرو شد.
سوال اساسی این بود که چرا یک مجری باید اینقدر رو و ملتمسانه از مردم بخواهد عضو سامانه شوند؟ معنای این اصرار چیزی جز پایین آوردن شأن مجری و تلویزیون هست؟ حسینی که در مجموع مجری بدی است با چنین روشی اندک اعتبار خود را زیر سوال برد.
نوبتِ روشن پژوه
وضع برای مسعود روشن پژوه متفاوت است؛ او از نظر اجرا شرایط بسیار بهتری نسبت به حسینی دارد و این را در چند برنامه از جمله مسابقه محله نشان داده است. او شنبه بین دو نیمه بازی رئال مادرید و سویا در شبکه سه حاضر شد تا قرعه کشی سامانه هواداران تیم ملی فوتبال را انجام دهد. نتیجه اما تفاوتی با برنامه های حسینی نداشت؛ چرا که اصلا شیوه طراحی شان با برنامه سازی تلویزیون نمی خواند.
سوال مهم همین جا شکل می گیرد که چرا یک برنامه تبلیغی درست بین دو نیمه بازی با بدترین شیوه روی آنتن می رود؟ این تایم طلایی (بدون احتساب آگهی های بازرگانی) برای بیننده همیشه جذاب و مهم بوده تا ضمن مرور لحظات مهم بازی، شاهد تحلیل مسابقه، آنالیز داوری و اخبار حاشیه ای باشند. با این تصمیم هم به تیم ملی ضربه زده می شود و هم به برنامه ریشه دار گزارش ورزشی.
مدیران باز هم جواب نمی دهند
پیش از آن که کیفیت اجرای مجری در چنین برنامه هایی به نقد کشیده شود باید سراغ برنامه سازان رفت. این طرح و ایده حال ذوق چه کسی است؟ این سوال را قصد داشتیم از حسین ذکایی تهیه کننده برنامه گزارش ورزشی بپرسیم که نه تماس تلفنی مان را پاسخ داد و نه پیامک مان را.
می دانیم که اصلا شاید این بحث ربطی به حیطه مسئولیت ذکایی نداشته باشد اما به هر حال او جزو مدیران تلویزیون است و تهیه کننده گزارش ورزشی. ضمن آن که پیش تر به رغم قول قبلی، به هیچ یک از سوالات ما درباره مسائل مرتبط به حوزه مسئولیتش نداده است. حسین ذکایی دبیر شورای عالی هماهنگی ورزش سازمان صدا و سیما است.
اطلاع دیرهنگام مجری از برنامه
با مسعود روشن پژوه که تماس می گیریم و طرح موضوع می کنیم خیلی زود اشکال اجرای خود و برنامه را می پذیرد: «راستش با تاخیر به من گفتند که باید برنامه را اجرا کنم، برای همین با عجله خودم را به استودیو رساندم چون شرایط عجله ای بود چیزی که دلم می خواست نشد.»
مکثی می کند و می گوید: «خودم هم این شیوه را دوست نداشتم ولی ۹ شب زنگ زدند که ۱۱ شب آنتن داریم. باشگاه حجاب بودم و سریع خودم را به استودیو رساندم.»
می پسیم پس چرا پذیرفتید که با عجله برنامه را اجرا کنید: «از آنجا که بحث ملی است ما هم به تقاضای دوستان جواب مثبت دادیم و گفتیم قرعه کشی می کنیم. قرعه کشی به دل مان نبود چون خیلی وقت برنامه کم است. تا می آیی گرم شوی می گویند زمان تمام شد.»
در شأن تیم ملی نیست
تا می خواهیم سوال بعدی را مطرح کنیم، روشن پژوه پیش دستی می کند: «این روزها سامانه های پیامکی زیاد شده و هر روز پیام های متنوعی به دست مردم می رسد اما وقتی بحث تیم ملی است باید هم نوع تقاضا از مردم برای شرکت در کانون هواداران و هم برنامه ای که به مناسبت آن پخش می شود، حرفه ای و در شأن تیم ملی باشد.
من یک سالی هست که با این سامانه آشنا شده ام. گفتند چون شما در دو دهه اخیر برنامه کودک اجرا کرده اید و حالا آنها جوان شده اند و عمدتا مخاطبان فوتبال جوان هستند، بیایید این کار را انجام دهید.
یک بار خود آقای کفاشیان در برنامه حاضر بود و قرعه کشی کردم؛ وقتی رییس فدراسیون به برنامه قرعه کشی بیاید طبیعتا سامانه معتبر می شود. حالا هم باید برنامه شسته رفته تر باشد؛ برنامه شایسته هواداران تیم ملی هست اما فکر می کنم بهتر از این می تواند اجرا شود. باید این اتفاق با حضور بچه های تیم ملی، هواداران قدیمی و کسانی که اعتبار دارند، رخ دهد.»
برنامه سامان می یابد؟
از روشن پژوه می پرسیم برای آینده پلن بهتری دارید: «بله من به دوستان گفته ام زمان برنامه را بیشتر کنند؛ پلی بک مرتبط تیم ملی در آن باشد، با هواداران صحبت شود تا مردم احساس کنند این سامانه معتبر است. همه مان دوست داریم فوتبال کشورمان موفق باشد. اوج لذت مردم همان پیروزی های تیم ملی و موفقیت های آن است. ما هم تلاش می کنیم که برنامه بهتر از این روی آنتن برود.»
او نکته دیگری را تکمله گفته هایش می کند: «چه من مجری باشم چه نه، برنامه باید شکل بهتری داشته باشد. بچه های موجه به عنوان میهمان بیایند تا برنامه اعتبار پیدا کند. بحث ملی است و شایسته است در ابعاد ملی روی آنتن برود.»
با ۵۰ میلیون ره صد ساله طی می شود؟
این برنامه تاکید می کند هفته ای ۵۰ میلیون تومان به هر هوادار جایزه می دهد؛ شعارش هم این است: «ره صد ساله را یک شبه طی کن.» این شعار اینقدر عجیب و دون شأن مردم است که محور یک یاز سوالات مان با روشن پژوه می شود. او می گوید: «بله ۵۰ میلیون تومان رقمی نیست؛ من خودم معترض شدم و گفتم واقعا ۵۰ میلیون تومان بابت ره صد ساله؟! روی آنتن هم کنایه زدم و گفتم رقمی نیست. این مسئله البته در اختیار من نیست و مسئولان باید پاسخ دهند.»
اشاره کردیم که دسترسی به مسئولان تلویزیون که در نهایت همه شعارهای یک برنامه با تایید آنها روی آنتن می رود، کاری محال شده!
درباره یک اشتباه
پایان بخش این گفتگو با مسعود روشن پژوه اشتباهی است که روی آنتن زنده مرتکب شد. او بازی تیم ملی کشورمان با ترکمنستان را از سری رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، دوستانه خواند و با اشاره عوامل پشت صحنه آن را اصلاح کرد: «بله یک لحظه دچار اشتباه شدم. اگر قرار باشد من در خدمت دوستان باشم هم اطلاعاتم را به روز می کنم هم با حواس جمع جلوی دوربین می آیم. این اشتباه بی ربط به عجله ای که برای اجرا پیش آمد، نبود.»
مردم اعتماد کنند؟
گزارش را با طرح یک سوال تمام می کنیم: مردم می توانند به سامانه اعتماد کنند؟ درست است که این سامانه تا حالا جوایزش را طبق قول، به هواداران داده اما تجربه گذشته کمی ما را بدبین می کند.
این بخش از گزارش خبرآنلاین موید این نگرانی است: «در چند سال گذشته از این دست سامانه ها کم نبوده است. حتی زمان مدیریت رویانیان و فتح الله زاده، یک برنامه تلویزیونی برای حمایت از دو تیم پرسپولیس و استقلال از شبکه دو روی آنتن می رفت. رویانیان آن زمان گفت که از این برنامه چیزی حدود 200 میلیارد درآمد به وجود آمده است اما تنها یک میلیارد از آن پول بین پرسپولیس و استقلال تقسیم شد. این اتفاق برای طرفداران فوتبال سوالی را به وجود می آورد که بقیه این پول ها سهم کیست؟»
ارسال نظر