از دلنوازان تا تنهایی لیلا
سریال های آبکی تلویزیون ایران!
عامه پسند ها از الگوهای یکسانی استفاده می کنند، الگوهایی که سالهاست تکرار می شوند و تکراری نمی شوند، در این پرونده ملودرام های آبکی تلویزیون را در این چند سال مرور کرده ایم.
برترین ها - ایمان عبدلی: عامه پسند ها از الگوهای یکسانی استفاده می کنند، الگوهایی که سالهاست تکرار می شوند و تکراری نمی شوند، در این پرونده ملودرام های آبکی تلویزیون را در این چند سال مرور کرده ایم، آثاری که البته از سوی عامه ی مردم تحت توجه قرار گرفته اند و خوراک فکری هرشب آنها شده اند، خوراکی پرحجم اما توخالی، سریال هایی پر سرو صدا اما بدون کیفیت. برای تمیز دادن عامه پسندها از آثار وزین راه های زیادی داریم؛ از موشکافی در روایت داستان تا نوع حرکت دوربین و اکت بازیگر، یکی از وجوه مشترک آبکی ها، استفاده از حوادث و اتفاقات خاص برای پیشبرد روایت است، در واقع آنچه که روایت را در آبکی ها پیش می برد حادثه است، آنها نمی توانند روایتگر داستان های معمولی آدم های معمولی باشند، چون تعریف کردنش قدرت زیادی در پرداخت و اجرا می خواهد. مقدمه به انحراف رفت، آبکی های تلویزیون ایران در ده سال اخیر...
دلنوازان
داستان: رعنا دو فرزند به نام بهزاد و ستایش دارد؛ ستایش بر اثر حادثه ای نابینا شده و البته ربوده شده، رعنا در فراق ستایش روزهای پر سوز و گدازی دارد، بهزاد هم که ناخلف است و دل مادر را می شکند و او با دختری به نام یلدا ارتباط دارد. لازم به ذکر است که رعنا پس از ازدواج ناموفق دوباره تن به ازدواج داده است و...
چرا آبکی؟ همان دو خط بالا را مرور کنید؛ هر کدام از این مصیبت ها بستر یک سریال ۹۰ قسمتی است و مشخص نیست نویسندگان سریال بر چه مبنایی این همه داستان را در یک سریال گنجانده اند، در ضمن سریال از الگوهای رایج کلیشه ساز چیزی کم نداشت ؛ دختر اغواگر، عموی کلاهبردار، آدمهای قطب بندی شده و سیاه و سپید و صدای لهراسبی که هم فاز سریال پر سوز و گداز، ناله می کرد.
عوامل: سعید جلالی و علی کاظمی پور متن کار را نوشتند و حسین سهیلی زاده کارگردانی آن را به عهده داشت، بازیگران هم شامل افرادی چون: شاهرخ استخری، سحر قریشی، حدیث میرامینی، سیاوش خیرابی و..میشد.
رستگاران
داستان: درباره زنی است که برای دیدن همسرش به تهران می آید و حقایقی پیش رویش قرار می گیرد؛ از جمله اینکه همسرش ۸ میلیارد پول را با خودش برده و ...
چرا آبکی؟ اتفاقا سریال را یکی از موفق ترین کارگردان های تلویزیون ساخته، اما شاید شتابزدگی در پرداخت مجموعه باعث شد سریال مطابق نمونه های مشابه حال خوبی در بسط مناسب و متوازن داستان نداشته باشد، از این رو از جایی به بعد اصطلاحا آب بسته شده بود و کشش نداشت، شخصیت پردازی نامناسب و عدم ترسیم مناسب یک شهرستانی ونحوه ی مواجهه ی کلیشه ای با ورود فردغریبه به تهران اتفاق محور بودن و دیالوگ های کاملا نمایشی و باز هم سیاه و سپید کردن آدمها و همچنین شعار زدگی کاری ضعیف را در کارنامه سیروس مقدم رقم زد.
عوامل: سریال را سعید نعمت الله نوشت و سیروس مقدم کارگردانی کرد، با بازیگرانی نظیر: روناک یونسی، پوریا پورسرخ، آتیلا پسیانی و...
ترانه مادری
داستان: در مورد دو برادر به نام های پویا و بهرام که یتیم هستند و توسط بستگان مادری نگهداری می شوند. دو برادر به ابتدای جوانی رسیده اند و مادربزرگ که از راز آن ها خبر دارد، تلاش در نزدیکی دو برادر دارد، اما یک دایی بدخواه و ناملایمات دوران بلوغ...
چرا آبکی؟ دوبرادر که نمی دانند برادرند، حالا پس از پانزده سال قرار است در جریان قرار بگیرند و در این کش و قوس با کلی شعارهای اخلاقی طرفیم، در بستری که بیشتر بر اختلافات بین نسلی و روابط پر حاشیه ی خانوادگی تاکید داشت، سریالی که در روایت خیلی ضعیف نبود اما در اجرا مشکلات زیادی داشت. بازیگران کم تجربه ی کار نتوانستند اجرای خوبی داشته باشند و داستان تا حدی درهمان سطح آبکی های هندی و ترکی ماند.
عوامل: کار را مسعود بهبهانی نیا نوشت و حسین سهیلی زاده کارگردانی کرد. ترکیب ناهمگون بازیگران هم نام هایی چون فاطمه گودرزی، محسن افشانی، سیاوش خیرابی، الهام پاوه نژاد و... داشت.
فاصله ها
داستان: محسن رزمنده ی سالهای جنگ با پسرش تفاهم فکری ندارد و نمی تواند فاصله ی بین نسلی را ترمیم کند، پسر محسن یا همان سعید هم گرفتار رفیق ناباب شده و در دام می افتد، از طرفی نامزد سابق محسن ...
چرا آبکی؟ پرداخت تیپیک آدمهای داستان و استفاده از کلیشه های رایجی چون: آنکه محاسن دارد، خوب است و آنکه ندارد سیاه است، بازی نه چندان گیرای بازیگران جوان و کوچک فرض کردن تهران که آدم ها و اتفاقات خیلی نزدیک بهم ترسیم شدند، باعث شد نگاه نسبتا متفاوت سازندگان در پرداخت اختلافات عقیدتی بین نسل ها هرز برود.
عوامل: سریالی که بهبهانی نیا نوشت و باز هم حسین سهیلی زاده آن را جلوی دوربین برد، با بازیگرانی نظیر : شاهرخ استخری ، دانیال حکیمی، فاطمه گودرزی، نیما شاهرخ شاهی و..
دختران حوا
داستان: یک پرستار بر اثر اختلافاتی که با رییس بیمارستان داشته، برچسب چند کودک تازه متولد شده را جا به جا می کند، از قضا یکی از آنها دختر رییس بیمارستان است، سالها بعد پرستار با یک مدد کار اجتماعی آشنا می شود و...
چرا آبکی؟ داستان زنانه ای که در همان هسته ی اولیه یک ضعف عمده داشت؛ غیرقابل باور بودن تم اصلی داستان و جا به جایی نوزادان، ضربه ی اصلی را به فیلمنامه ی ضعیف کار می زند، سریالی که در روایت دچار نقص های زیادی بود با انتخاب خانواده هایی متضاد از سبک های متفاوت سعی داشت حرف های بسیاری بزند، اما نگاه اغراق آمیز به معضلات اجتماعی در یک داستان غیرقابل باور با آدم های دفرمه نتیجه اش سریال ماندگاری نشد.
عوامل: فیلمنامه را زامیاد سعدوندیان نوشت و خب چه کسی غیر از سهیلی زاده می تواند کارگردان چنین کاری باشد، بازیگران هم یکتا ناصر، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ شاهی و ..
نرگس
داستان: داستان دو خواهر متفاوت در یک خانواده ی مذهبی که با شاخ و برگ های روایت و ورود تیپ های متفاوت تضاد پر رنگ تری در سریال را پیش رو می گذاشتند.
چرا آبکی؟ سریال "مورد خاص" این فهرست است، شروع کننده ی جریان سریال های روتین ملودرام و الگوی مجموعه های بعدی که البته دو حاشیه فرامتنی پر رنگ داشت؛ فوت پوپک گلدره در میانه ی کار و اتفاق تلخی که برای یکی از بازیگران خانم سریال افتاد و منجر به مهاجرت اجباری ایشان شد، اما اینکه چرا آبکی شد را می توان به ایجاد گره های متعدد داستانی و عدم زمانبندی مناسب در گره گشایی مرتبط دانست، مشکلی که در قسمت هایی ابتدایی مشاهده نمیشد و به مرور در سریال دیده شد و گنجاندن مواردی چون رآکتورهای هسته ای هم سرکنگبین صفرا فزود .
عوامل: کاری از سیروس مقدم با بازی: مهدی سلوکی، عاطفه نوری، پوپک گلدره، حسن پور شیرازی، مهرانه مهین ترابی ...
زمانه
داستان: بهزاد که تحت سرپرستی عمویش به موقعیت مناسبی رسیده و با دختر عمویش نامزد است، دل در گرو عشق ارغوان دارد و ...
چرا آبکی: تاثیر چشمگیر سریال های ترکی و کلمبیایی در داستان سریال مشهود بود، دکتری که به یکباره هستی اش را فدای ارغوان و خانواده اش می کند، تحول های ناگهانی و سلسله ی خیانت ها و خباثت ها در بستری نه چندان باور پذیر زمانه را در زمره معمولی ها قرار داد، استفاده گاه و بیگاه از موسیقی و استمداد از کلیپ و اکت های تصنعی گودرزی و ایزد یار هم سریال حسن فتحی نجات نداد.
عوامل: کاری از حسن فتحی با موسیقی گروه سون و با بازی: حمید گودرزی، پریناز ایزد یار، ویدا جوان، امید روحانی، هومن برق نورد و...
آوای باران
داستان: روایت یک تاجر دارو که به دنبال دخترش به ایران باز می گردد و متوجه خیانت خواهرزاده اش می شود و در ادامه با جست و جو به حقایقی دست می یابد و...
چرا آبکی؟ معضل آدمهای سیاه و سپید و آدم هایی که ما به ازای واقعی ندارند، در کنار روابطی که از هیچ منطقی پیروی نمی کنند و فقط به قصد القای شعارهای اخلاقی در ذهن مخاطب ایجاد شده اند، آوای نه چندان خوشایندی ساخت که در گره افکنی فاقد جذابیت بود. روند روایت کاملا قابل پیش بینی و شخصیت ها در سطح بودند. گریزهای سریال به معضلاتی چون تکدی گری فوق العاده نمایشی و مضحک جلوه کرد و اینکه کار دیده شد، نمی تواند توجیهی بر مقبولیت آن باشد، کما اینکه حریم سلطان هم دیده شده است.
عوامل: همچنان حسین سهیلی زاده در کنار بازیگرانی همچون: سام درخشانی، حمیدرضا پگاه، الهام چرخنده، مهران احمدی و...
ستایش
داستان: داستان دختری به نام ستایش که برای نجات برادرش به طاهر پناه می برد و وارد یک رابطه ی عاشقانه می شود، از قضا طاهر مورد غضب خانواده اش قرار می گیرد و...
چرا آبکی؟ عجیب آنکه سریالی در این سطح ادامه دار هم شد و به سری دوم و سوم رسید ، مجموعه ای که در همان سری ابتدایی هم در شخصیت پردازی ضعف های عمده ای داشت و با نگاهی آسان گیر ساخته شده بود، در دفعات بعدی نتوانست جذابیت ایجاد کند؛ شخصیت های تیپیک و شدیدا شعاری و بازهم روند قابل پیش بینی به اضافه ی تمهیدات عجیبی چون: مهدی سلوکی در دو نقش؛ برادر ستایش و بعدتر پسرش ( قاعده ی حلال زاده و دایی احتمالا ) و چند دهه ستایش با گریمی ابتدایی روی صورت نرگس محمدی، از ستایش سریالی ضعیف ساخت.
عوامل: سعید سلطانی که قبلتر استعدادش را در ساخت ملودرام های اینچنینی نشان داده بود، کارگردانی کار را برعهده داشت و از بازیگرانی مثل: داریوش ارجمند، سیما تیر انداز، مهدی پاکدل، نرگس محمدی و...
تنهایی لیلا
داستان: دختری مدرن و مرفه شیفته ی پسری مذهبی می شود و در ادامه سلسله اتفاقاتی منجر به انزوای ناخواسته اش می شود، دراین بین او در موقعیت دشواری قرار می گیرد که...
چرا آبکی؟ هنوز هم آدم های خوب داستان مذهبی اند، تحول ناگهانی اتفاق می افتد، دختر پولدار عاشق پسر مذهبی می شود ، بنگاهی ها خوب نیستند، خوبی آنجاست که حوض و گلدان شمعدانی و محاسن صورت است، در رفاه و مدرنیته سراسر پلشتی است و همه ی این کلیشه ها در یک روایت کشدار و قطب بندی شده، نتیجه اش کاری با کیفیت حاصل نمی شود، نکته ی متمایز کننده ی کار صدای علیرضا قربانی است که البته مثل همیشه دلنشین است و فارغ از سریال ماندنی خواهد بود.
عوامل: کاری از محمد حسین لطیفی که دیگر در اوج نیست، با متنی از حامد عنقا که پیشتر با استعداد نشان داده بود و بازیگرانی نظیر: مینا ساداتی، بهروز شعیبی، حسن پور شیرازی و...
پی نوشت: اینهایی که در این فهرست آمدند پر ازکلیشه اند و کلیشه در همه جای دنیا مشتری خودش را دارد، اما نکته اینجاست که بیرون از اینجا برای کلیشه هم زمان می گذارند و تلاش دارند یک کلیشه ی با کیفیت ارائه دهند، این شاید تفاوت عمده ی تلویزیون ما با تلویزیون دیگران باشد.
نظر کاربران
خوشمان آمد
نرگسو دوس داشتم
احسنت
واقعا اكثر اين سريالها بي محتوا بودن
خیلی قشنگ مسخره بودن تلویزیون ایران رو به قلم کشیدین واقعا ممنون
ولی من اوای باران را دوست داشتم
اتفاقااینابهترین سریالابودن نسبت به بقیه
فقط سریال های عطاران و پاییتخت ها و 3 در 4 و ...کلا طنز رو بهتر میسازن.البته تا چند سال پیش.الان که دیگه طنز رو هم افتضاح کردن
به اینا میگی آبکی؟ پس آقا و خانم سنگی رو چی بگیم!
لايكككككككك
واقعا مزخرفن
خیلی عالی بود ممنون آقای عبدلی
اگه گوش شنوایی این نقدها راشنید شاید بشه امیدواربود که مردم به استفاده از ماهواره ترغیب نشوند
از شمعدونی و خانم و آقای سنگی هم مگه بی محتوا تر و آبکی تر داریم؟؟
اگه دقت کنید اکثر اینا از شبکه 3 پخش شده
یهو همه سریالهای شبکه سه را مینوشتید خودتونو راحت می کردید
خدا را شکر یکی بالاخره حرف دل ما را زد هر چند سریالهای بسیار دیگر را می توانست نام ببرد و به ان فیلمهای سینمایی را اضافه کند و در مقابل سریالهای هزار دستان، سر بدارن ، بوعلی سینا و... را به عنوان سریالهای خوش ساخت اشاره کند.
به لیست تون اقا و خانم سنگی رو هم حتما اضافه کنید...
ما هيچكدام را نديديم چون ماهواره نگاه ميكنيم ، صدا و سيما هم هزينه نكند چون كسي نگاه نميكند
پاسخ ها
عزيزم شما همون فيلماي آبكي تر ماهواره رو نگاه كن.صدا و. سيما واسه نگاه كردن شخص شما هزينه نميكنه.
ما ماهواره نداریم ولی انقد تعریف فاطما گل رو شنیدم که از اینترنت دانلود کردم دیدم به خدا یه سریاله لنگه ی ستایش با این تفاوت که قصه یه خورده گفتنش برای ما سخته بازی بازیگراشم هیچی سرتر از داخلیا نداشت
تنهایی لیلا . ابکی ترین و بی محتوا ترین و غیر واقعی ترین و مضخرف ترین سریال تاریخ فیلم سازی ایران است
پاسخ ها
بدجور موافقم !!
ابدا اين طور نبود.اين فيلم درس هايي داشت كه فقط اگه اهلش باشي متوجه ميشي.
از همه بدتر ستایشه
زمانه سریال خوبی بود
سعی کن محتوا در درون تو باشد نه در سریالی که می بینی.
پاسخ ها
اینم یه نظر ابکی برگرفته از جمله معروف کتاب مائده های زمینی که میگه : ناتانائیل، بکوش عظمت در نگاه تو باشد نه در چیزی که بدان مینگری.
نخسته عمو با این نظر دادنت.
خخخخخ
کسایی که فیلم "شمعدونی" و "خانم و آقای سنگی" رو در این دسته بندی قرار میدن در اشتباهن چون این فیلم ها طنزن (!!)
زمان هر چه جلوتر میره و می گذره و به انتهای لیست این نقد می رسیم روز به روز بی کیفیت تر فهمیدن مردم ماهواره دارن و رسما بی خیال شدن و کار خودشون رو می کنن یعنی رسما جذب مخاطب هم کنار گذاشتن و اهدافشون رو اشکار و علنی پیش می برن!!!
سریال فقط مهران مدیری که اونم مشکل داره آخه زیادی واقعیت و حقیقت رو میگه!!!!
آیا کسی و گوش شنوایی هست ندای ملت ایران رو بشنود؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
اتفاقا بعضي از سريالهايي كه نام برديد حرفهاي مفيد و مفاهيم أخلاقي بسيار خوبي را در كنار بحث سرگرم كنندگي به بيننده آرائه ميدادند ، قصه ها و فيلم نامه هاي آبكي و كليشه اي رو خيلي بيشتر و واضح تر ميتوانيد در فيلمها و سريالهاي خارجي و ماهواره اي ببينيد كه فقط از روابط كثيف و غير أخلاقي و خيانتها و٠٠٠٠دم ميزنند
پاسخ ها
آفرین منم باهات موافقم سریال ایرانی آبکی میشه اما سریال خارجی که خیلی هاش ضد اسلام و پر از گناهه آبکی نمیشه
آوای باران به ما داشت یک داستان واقعی رو برای اولین بار توی کشور ما میگفت و میتونستیم بگیم که شکیب ها همیشه کنارمون هستن وچون داستان پویا وبهرام (ترانه مادری) درست توی خوانواده ما هم شبیهش بود نمیتونم قبل کنم که اینا کلیشه ای هستن در کل آقای سهیلی زاده واقعیت می سازن همون چیزی که مردم ما نمیخوان باورش کنن.
پاسخ ها
آفرین منم باهات موافقم
دست مریزاد . نوشته عالی بود . واقعا تا کی میخواهند این سریال های آبکی و دوزاری را به خورد ملت دهند و میلیاردها تومان را به سطل آشغال بریزند ؟
احسنت
واقعا اكثر اين سريالها بي محتوا بودن
تنهایی لیلا خیلی مزخرف بود
خیلی
تو خوبي عبدلي همه چيز دان
منم پای 2 تا از این سریال ها عمرو تلف کردم اما خب الان دیگه الان نمیخوام ببینم. چون نه چیزی به من اضافه میکنه نه انچنان سرگرم کننده است. اما بدبختی اینجاست که بقیه خانواده شدیدا مشتاق و پیگیر سریال های ابکی ایرانی و ترکیه ای اند. یعنی فکر کنید ساعت خواب و بیرون رفتن و خونه اومدنشون با زمان پخش این سریال ها تنظیم میشه!! :(((
اگرم ادم بخواد بگه این چیه نشستید میبینید حمل بر بی ادبی میشه و این که به بزرگ تر جسارت شده!! از جهتی هم حق دارند چون هیچ تفریح دیگه ای ندارند...
باز نرگس و زمانه و اوای باران و رستگاران بهتر بودن ستایشو کجای دلم بذارم واقعا تو این لیست از همه بدتر بود.
با نقدتون درمورد سریال ها کاملا موافقم فقط در مورد سریال دختران حوا باورپذیرترین قسمتش همون جابه جایی نوزادها در بیمارستان بود
روت نشد بنویسی کل سریال های صدا و سیما !!!
می نوشتی خب
من شخصاً بیشتر از 3 سال هستش اصلاً تلویزیون ایران رو نمی بینم( ماهواره هم نمی بینم )... هر بار خواستم یک فرصت به تلویزیون بدم ... ناامیدم کرد.
ببخشید میتونم نظر نویسنده این مطلب رو بدونم ؟
ایشون چه سریالی رو آبکی نمیدونند ؟؟؟؟؟
اگه میشه مارو هم توجیه کنند
کاملا معلوم بود نظرات شخصی تو این مطلب هست
اصلا خوندن این مطلب وقت تلف کردنه
آخه نظر یک آدم معمولی اصلا مهم نیست.مهم دیدگاه ببینده سریال هست که از یک سریال لذت برده یا نبرده
از قسمت های یک سریال چیزی یاد گرفته یا نه
و....
واقعا برای نویسنده این مطلب متاسفم
پاسخ ها
منم با شما موافقم واقعا برای این نویسنده متاسفم
داداش منم چند سال قبل دو سه تا از این سریالارو میدیدم خوشم میومد ازشون اما از وقتی سریالایی مثل game of thrones و breaking bad و stranger things و band of brothers و westworld و walking dead رو دیدم توقعم بالا رفت و دیگه صداوسیما رو حتی نگاهم نمی کنم
با آخري بخصوص خيلي موافقم . دقيقاً . همه حوصله سر بر ن .
از همه بدتر وافتضاحتر سريال درحال پخش آقاوخانم سنگى هست
شما میگین آبکی نه خیر این سریال ها بخصوص دلنوازان و فاصله ها و خانم و آقای سنگی زیباترین سریال ها بودن شما با چه جرِءتی میگین آبکی. خودتون آبکی هستین
سریال دلنوازان و فاصله ها بسیار زیبا بود
تنهایی لیلا و ستایش نه تنها افتضاح بودن بلکه پر از شعار و ادعا هم بودند. اونای دیگه حداقل جنبه سرگرمی داشت. الان دیگه صداوسیما ب قدری افتضاح شده که ما چون ماهواره هم نداریم ماهی نزدیک شصت تومن پول اینترنت میدم و سریالای خارجی یا ترکی دانلود میکنم. اینم که میگن همه سریالای ترک فقط خیانته به نظر من حرف مفته. اونقدری که من از سریال های ترکی عبرت گرفتم از هیچ سریال ایرانی نگرفتم. بازی بازیگرای ترک هم عاااااااالیه. محشر
حالا چون مشکلات اجتماعی یا تو بستر خانواده بوده شدن آبکی؟ حالا ن همشون ولی خیلیاشونم خوب بودن مثل دلنوازان و نرگس ی نگاهی به فیلمای الان بنداز تا ابکی اصیل بیاد دستت.. لیاقت بعضیا همون ماه و پلنگ و امثال اونه
اینا ک دیگه بهترین ها و ماندگارترین ها بودن،پس اگه اینا رو میگین ابکی بقیه رو دیگه چی میگین!!!!!خیلی دیدتون منفی و انتقادی بود،موافق نیستم
به نظر من خیلی از سریال های تلویزیونی دچار کلیشه وشعار می شوند وتعداد کمی از آنها دچار این مسئله نیستند. دسته بندی بهترین سریال های تلویزیونی از میان انبوهی از سریال های کلیشه ای وآبکی آن :
1ـ عاشقانه : سریال های پروانه و ارمغان تاریکی که فوق العاده زیبا هستند. 2 ـ تاریخی : یوسف پیامبر و مختارنامه 3 ـ خانوادگی : وضعیت سفید که فضاسازی دهه شصت در آن عالی کار شده. 4 ـ پلیسی وهیجانی : هوش سیاه 5ـ اجتماعی: به کجا چنین شتابان، زیر هشت، پرواز در حباب با بازی درخشان حامد کمیلی، دوران سرکشی 6ـ درام: بچه مهندس 7ـ طنز: خانه به دوش، متهم گریخت، بزنگاه،مجموعه های پایتخت1 تا5،ساختمان پزشکان، پژمان، شمعدونی، شب های برره، چاردیواری،چک برگشتی،چارخونه،دودکش،خنده بازار8ـ ماورائی ومذهبی: سقوط یک فرشته با بازی فوق العاده ی مهرداد صدیقیان و سریال روز حسرت 9ـ سریالهای قدیمی: پدر سالار و قصه های مجید. حداقل از دیدن این سریالها پشیمان نمی شوید و از تماشای آنها لذت می برید.
نقد بسیار عالی بود
این نکته رو باید در نظر گرفت این ها پر بیننده ترین سریال های دهه اخیر بودن
واقعا وای بحال این سینما و تلوزیون
جدیدا سریالی ب نام پدر رو دارن پخش میکنن فاجست
این سریال ها خوراک مخاطب عام هستش نویسنده ی این مطلب مخاطب خاصه مخاطب خاص ساختار و منطق بودن فیلمنامه رو مد نظر داره ولی عام فقط سوژه و اینکه یه ساعتی سرگرم بشه این سریال ها دقیقا سوژه های تکراری داشتن من که خودم شخصا آبکی تر از سریال کیمیا ندیدم حالم بهم می خوره از این سریال طولانی و مسخره
مگه غیر از این ها هم چیزی میشه درست کرد. مگه میشه تو فیلمی ادم مذهبی رو بد نشون داد و مجوز پخش گرفت؟
کیمیا و ستایش آبکی ترررررین مزخرف ترررررین سریال بود
بنظرم مشکل سریال های ایرانی اینکه نکات اخلاقی رو باید بکنن تو چشم ملت آخرش همه چی ختم به خیر بشه