چه خبر از «جشنواره بین المللی فیلم فجر»؟
ازسال ۱۳۷۴ گردانندگان "جشنواره ی فجر" قدیمی ترین و مورد توجه ترین جشنواره ی سینمایی کشور، برای ایجاد اعتبارجشنواره ی فیلم فجر تصمیم به الحاق بخش جانبی به نام "بین الملل" کردند ،بخشی که از همان ابتدا نحیف و ناتوان بود و طی مدیریت ها و سلایق گوناگون هربار دچار تغییراتی شد.
برترین ها - ایمان عبدلی: ازسال ۱۳۷۴ گردانندگان "جشنواره ی فجر" قدیمی ترین و مورد توجه ترین جشنواره ی سینمایی کشور، برای ایجاد اعتبارجشنواره ی فیلم فجر تصمیم به الحاق بخش جانبی به نام "بین الملل" کردند ،بخشی که از همان ابتدا نحیف و ناتوان بود و طی مدیریت ها و سلایق گوناگون هربار دچار تغییراتی شد.
در سینمایی که نمیتوان بنا به دلایل گوناگون در مورد خیلی از مسایل کارکرد اضافه کردن بخش بین الملل چیزی شبیه شوخی بوده و هست وقتی که بسیاری از فیلم های روز دنیا را به علت آنکه از خطوط قرمز اخلاقی و عرفی جامعه ی ما تخطی می کنند را نمی توان نمایش داد، وقتی سالن های سینمایی ما هم در کمیت و هم در کیفیت با استانداردهای روز دنیا فاصله ی بسیار دارند، با چه تفکری توقع داریم کارگردانان معتبر و تهیه کنندگان نامی سینمای جهان آثارشان را تحویل جشنواره ی فجر دهند و بعد شاهد مثله شدن آثارشان باشند ،همان کاری که رسانه ی ملی با آثار سینمایی جهان می کنند و بارها مشاهده کرده ایم فیلم هایی را که زیرتیغ سانسور صدا وسیما به کلی تغییر ماهیت داده اند و البته شاید چاره ای هم نبوده است !
حال در جشنواره ای که نه داورانی نامی و درجه یک دارد و نه جایزه ی نقدی چشمگیری، مطمئنا آنچه که از سینمای روز دنیا برایش می ماند اندوخته ی چشمگیری نیست و اگر معدود چهره های سرشناسی هم برای جشنواره می آیند به ضرب و زور یک پروژه ی خاص یا برنامه ای هدفمند است! همه ی اینهایی که گفته شد نه برای ایجاد ناامیدی و یاس است ،بلکه بیشتر برای این است که تکلیف را با خودمان روشن کنیم و اگر نمی توانیم و یا نمیشود که بستر را برای برگزاری جشنواره ای مورد قبول مهیا کنیم، حداقل این سرمایه ای را که برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری جشنواره خرج می کنیم، هزینه ی چند سالن سینما کنیم که هم دنیایمان را خوش آید و هم آخرتمان را .
اما امسال بخش بین الملل جشنواره ی فیلم فجر تجربه ی بدیعی را از سر می گذارند ! جداسازی این بخش از بخش ملی به دو دلیل : همزمانی بخش بین الملل با بخش ملی و زیر سایه رفتن این بخش و همزمانی جشنواره ی بین المللی با جشنواره ی برلین ،دلیل اول حاکی از اعتراف برگزارکنندگان نسبت به ناکارآمد بودن بخش بین المللی دارد زیرا این بخش باید خیلی ضعیف باشد که حریف سینمای دوپینگی و کم جان داخلی هم نمی شود، که با برگزاری همزمان زیر سایه می رود ودلیل دوم بیشتر نشانگراعتماد به نفس کاذب گردانندگان دارد وگرنه که قیاس برلین و فجر حکایت (ماه من وماه گردون) است .القصه اینکه از ۵ اردیبهشت تا ۱۲ اردیبهشت تهران میزبان جشنواره ی بین المللی فجر است در زیر جشنواره ی امسال را زیرو رو کرده ایم ،با مشاهده ی لیست کامل فیلمهای جشنواره می توانید مورد دلخواهتان را پیدا کنید.
جلوه گاه شرق
- مادر -باسل الخطیب -سوریه
- معلم - ناصر سعیداف- تاجیکستان
- دومرد درشهر - رشید بوچارب - محصول مشترک فرانسه،آمریکا، بلژیک،الجزایر
- نبات -الچین موسی اوغلو- آذربایجان
- زیر شن زارهای بابل - محمدالدراجی - انگلستان،امارات،هلند،عراق
- مردانی که دنیا را نجات می دهند - لیو سنگ تات - مالزی
- جان سودا - فرامرز وکیلی - تایلند و ایران
- آرمان شهر - حسن نظر - ایران ،افغانستان،اسکاتلند
- نورجمعه - بایا نرال - چین
- ماهی- درویش زعیم - ترکیه
- راز پنهان - علی غفاری - ایران و لبنان
- مزار شریف - حسن برزیده - ایران
- قندون جهیزیه - علی ملاقلی پور - ایران
- در دنیای تو ساعت چند است؟- صفی یزدانیان - ایران
سینمای جهان (سینمای سعادت)
- سیزارتا - ریچی مهتا -کانادا و هند
- اشتراک - ماکوتوشینوزاکی - ژاپن
- قلمرو طلایی - برایان پرکینز - امریکا
- ناشناس - بیجو کومار - هند
- به ترتیب عدم حضور - هانس پیتر مولند - نروژ و سوئد
- ملکه کوهستان -صادق شرنیاز - قرقیزستان
- جست و جو - مایکل هازاناویچ - فرانسه و گرجستان
- ماجراجویان برف - فرخ حاجی حافظ اوغلو - ترکیه
- رئیس کارخانه - ژانگ وی - چین
- اهل پرواز - پاسکال فران - فرانسه
- تا ابد - مارگاریتا ماندا - یونان
- خداحافظی طولانی - فرزاد موتمن - ایران
- 360درجه - سام قربیان - ایران
- بدون مرز- امیرحسین عسگری - ایران
سینمای هنرو تجربه
- تالار جیمی به کارگردانی کن لوچ محصول انگلستان، ایرلند، فرانسه
- رنج دوست داشتن به کارگردانی آدیتیا سنگوپتا محصول هند و انگلستان
- صدای سکوت به کارگردانی ماکسیمون مونیهان محصول امریکا
- تا ابد به کارگردانی مارگاریتا ماندا محصول یونان
- ملاقات با شاعر جوان به کارگردانی رودی باریچلو محصول کانادا
- اهل پرواز به کارگردانی پاسکال فران محصول فرانسه
- فراتر از خود به کارگردانی بنجامین هایدنبرگ محصول اتریش، آلمان و سوئیس
- خاطرات پیرمرد به کارگردانی برنارد اموند محصول کانادا
- چرا من نمیتوانم تارکوفسکی باشم؟ به کارگردانی مراد اوزگوناوغلو محصول ترکیه
- زندگی رایلی به کارگردانی اَلن رنه محصول فرانسه
- سالوو به کارگردانی فابیو آنتونیو پیاتزا محصول فرانسه و ایتالیا
- خواب زمستانی به کارگردانی نوری بیلگه جیلان محصول ترکیه، فرانسه و آلمان
- اعترافات ذهن خطرناک من به کارگردانی هومن سیدی محصول ایران
- من دیهگو مارادونا هستم به کارگردانی بهرام توکلی محصول ایران
سینما سینماست....
این سه بخش رقابتی جشنواره است که فهرست فیلمهایش را در سطور بالا آورده ایم ،البته برخلاف رویه ی جشنواره ها این فیلمها اولین بار نیست که نمایش داده می شوند ،نمونه ی بارز :خواب زمستانی، که ماه پیش در پردیس کوروش نمایش داده شد ،محل برگزاری جشنواره هم شامل پردیس آزادی ،پردیس ملت ،خانه هنرمندان ، و موزه سینما می باشد البته قرار براین است اگر که استقبال شد، پردیس کوروش هم اضافه شود.
امسال برای اولین بار تمام فیلمها جلسه ی نقد و بررسی دارند همچنین بخش ویژه ای به سینمای کیارستمی اختصاص داده خواهد شد و در پردیس ملت بازاری برای فروش آثار ایرانی تدارک دیده شده است، همچنین فیلم محمد(ص) ساخته ی مجید مجیدی در یک نوبت و به صورت ویژه برای مهمانان خارجی نمایش داده خواهد شد.در ضمن بلیط فروشی هم از دوم اردیبهشت شروع شده است با تمام کاستی ها با دقت در لیست فیلمها می توانید آثاری پیدا کنید که تماشایی باشند فرصت مغتنمی است به هر حال (خوشتر زعیش و صحبت و باغ و بهار چیست؟)...
ارسال نظر