اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۴۱۰۰۹۳
۲۳ نظر
۱۷۴۱۲
۲۳ نظر
۱۷۴۱۲
پ

مرگ رضا داوودنژاد، بیست سال از عمر ما را کُشت

شب گذشته خبر درگذشت رضا داوودنژاد بازیگر ۴۴ ساله، جامعه هنری ایران را در شوک فرو برد.

برترین‌ها: شب گذشته خبر درگذشت رضا داوودنژاد، جامعه هنری ایران را در شوک فرو برد. او که از چند ماه پیش درگیر عفونت خونی شد و در بیمارستان بستری بود، روز ۱۳فروردین در سن ۴۴ سالگی درگذشت. بازیگری که از لحاظ هنری چندان کارنامه پرباری نداشت، اما چهره دوست داشتنی و مهربان او و بازی در یک فیلم ساختارشکن اواخر دهه ۷۰ در اذهان باقی خواهد ماند.

مرگ رضا داوودنژاد، بیست سال از عمر ما را کُشت

فیلمی که به عنوان یک فیلم ساختارشکن در بعد از انقلاب شناخته می‌شد و در تبلیغات، این ساخته علیرضا داوودنژاد را «اولین فیلم بالای هجده سال سینمای ایران» عنوان می‌کردند. فیلمی که تمام نوجوانان زیر 18 سال به هر عنوان سعی می کردند خود را واجد شرایط تماشای این فیلم معرفی کنند و البته شاید دیدنش در سال 1403 برای خیلی‌ها با این عنوان خنده‌دار باشد. اغلب خاطراتی هم که مردم در فضای مجازی از او نقل کردند مربوط به بازی او در «مصائب شیرین»، سریال «پشت‌کنکوری‌ها» و «باغچه مینو» بود.

مرگ رضا داوودنژاد، بیست سال از عمر ما را کُشت

حسین عصاران (نویسنده) درباره فیلم «مصائب شیرین» در یک استوری نوشت: این فیلم نشانه سال‌های نخست «دوم خرداد» است. دو سال ابتدایی که همه چیز از پایین در حال قُل‌زدن بود و از بالا هم لبخند می‌گرفت. ولو به ظاهر. هنوز آن اتفاق بزرگ اجتماعی، توسط پاورقی نویسان «عالیجناب سرخپوش» و «سیاه‌‍پوش» به بیراهه نرفته بود. هنوز جامعه‌ای که مزه آشتی را داشت تجربه می‌کرد، به کینه کشانده نشده بود. این فیلم از همان تفکر می‌گفت. بنا بود آخر فیلم، پدر مستبد بنشیند و با رضا صحبت کند. رضا که تازه ریش درآورده بود. رضا به شکل معناداری امروز مُرد.

مرگ رضا داوودنژاد، بیست سال از عمر ما را کُشت

برخی از نظرات کاربران که بیشتر روی این فیلم  تمرکز دارد را در ادامه بخوانید:

توئیت «رامینیوم» از دوران بدون تکرار اصلاحات و تغییر فضای فرهنگی کشور: پررنگ‌ترین خاطره‌م از رضا داوودنژاد مربوطه به اون اول اصلاحات که مصائب شیرین اکران شد. رو شیشه‌های سینماها درشت نوشته بودن«اولین فیلم بالای هجده سال سینمای ایران» و تو باید یه بچه‌ی۱۴-۱۵ساله در اون سالها می‌بودی که بفهمی این جمله چه آتشی در خرمن ما ا‌نداخت. روحش شاد.

تاثر «فرناز» از مرگ این هنرمند خوش اخلاق و دوست داشتنی: سریال های طنز رضا داوودنژاد را از دهه ۸۰ دیدم. بازیگر بسیار خوب طنز بود. اصلا این ها خانوادگی هنرمند هستند (پدر، مادربزرگ و خواهرش). من بصورت اتفاقی رضا داوودنژاد و همسرش را در کافه رستوران نیل دیدم. بسیار آرام بود و خیلی کم حرف میزد. امروز از خبر فوتش متاثر شدم.

«بازوکا» از داوودنژاد و سریال معروف پریسا بخت‌آور و اصغر فرهادی که خیلی‌ها را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد، نوشت: پشت کنکوری‌ها ماه رمضون ۸۱ پخش می‌شد. اولین سریالی بود که وقتی قسمت آخرش پخش شد دلم گرفت و حس کردم دلم برای شخصیتاش تنگ می‌شه. خدا بیامرزه رضا داوودنژاد رو.

«حامد محمدی» از سرنوشت تلخ رضا داوودنژاد متاثر شد: بچه‌های بد رو توی سینما سعدی شیراز دیدم. رفاقت رضا داوودنژاد و سیاوش حکمت‌شعار خیلی جالب بود و خیلی حال کردم. همسن و سال بودیم. منتظر درخشش سیاوش بودم ولی به‌ شدت بیمار و محو شد. رضا و سیاوش تا ابد با بچه‌های بد توی ذهنم نقش بسته‌اند. عجب سرنوشتی داشت این فیلم. روحت در آرامش رضا.

«رضا» هم تیتراژ سریال پشت کنکوری‌ها را زمزمه کرد: کارای رضا داوود نژاد رو یادم نبود واسه همین رفتم تو کارنامه‌ش و رسیدم به پشت کنکوری‌ها و ۲۲ سال تو زمان سفر کردم. سال اول لیسانس و مترو و ما که خوشحال که دیگه پشت کنکوری نبودیم و میخوندیم من شب و روز درس می‌خونم، تا پشت کنکور نمونم. حالا دیگه نه ستاره هست، نه رضا داوودنژاد.

«تئودور» از زمانی که به خاطر فیلم این بازیگر دوبار به سینما رفت، نوشت: فیلم مصائب شیرین رو یادم‌ می‌‍آد که به خاطر تبلیغ ورود افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است، دو بار رفتم دیدم. روحش شاد

داوودنژاد هم کاربری به نام «خدابخشی» را به یاد اوایل ازدواجش انداخت: خدا رحمتش کنه. منو یاد اولین فیلمی میندازه که در سال های اول ازدواج رفتیم تو سینمای شاهرود با همسرم دیدیم. اسم فیلم مصائب شیرین بود قدیمی ها یادشونه. زمان خودش سروصدا به پا کرد...

«حامد» هم تغییرات فرهنگی طی ۲۵ سال اخیر در کشور را یادآوری کرد: ۱۸-۱۷ سالمون بود، یه فیلمی ساخت علیرضا داوود‌نژاد به اسم مصائب شیرین که همه خانواده‌اش توش بازی میکردن، چُو انداخته بودن که زیر ۱۸ سال نمیتونه فیلم رو ببینه! احتمالن اگه الان ببنید خندتون بگیره که چرا!؟ ولی تو‌ کلاس کنکور همه دنبال این بودیم اثبات کنیم ۱۸سالمونه!؟!

«خانم راسل» از فیلم ساختارشکن این خانواده هنرمند خاطره نوشت: سال ۷۷ رفتیم سینما که فیلم مصائب شیرین رو ببینیم. همه متعجب بودیم چون اعضای خانواده، پدر و مادر و مادربزرگ و بچه راحت همدیگرو بغل می کردن می‌بوسیدند انگار... اومدیم خونه فهمیدیم اینا همه با هم یه خانواده‌ان در واقعیت، خانواده داوودنژاد.

خاطره «عباس» از ولع خود برای دیدن مصائب شیرین هم جالب بود: اوایل جوانی، یکی آمد که چه نشسته‌ای؟ سینما بهمن یک فیلم آورده که زیر پوسترش نوشته برای زیر 18سال ممنوع. در مورد صیغه و این حرفهاس. جمیعاً گولّه رفتیم سینما و فیلم را تا ته خوردیم. بعنوان تماشاچی،اولین آشنایی‌ام با خانواده هنرمندِ رضا داودنژاد بود با فیلم مصائب شیرین. روحت شاد پسر.

«مرضیه» از دوران نوجوانی و «مصائب شیرین» نوشت: رضا داوودنژاد رو با «مصائب شیرین» شناختم. نوجوان بودیم و فضای اون زمان حرفی عشق‌های نوجوانانه نمی‌زد. تابو بود. ولی خانواده داوودنژاد از مصائب عشق‌های نوجوانی گفتند. دلم سوخت یادش ماندگار.

خاطره «ماریلا» از فیلم عاشقانه‌ بالای ۱۸ سال  این بازیگر تازه درگذشته: رضا داوودنژاد را از فیلم مصائب شیرین شناختم… یادمه تماشای این فیلم برای زیر ۱۸ سال در سینما ممنوع بود! می‌ترسیدند عاشق شویم… من فیلم را در جشنواره و به واسطه آشنایی دیدم و تا مدت ها ذهنم درگیرش بود… یه عشق تر و تمیز. روحش شاد پسر تپل بامزه ای بود

«علی مطبوعات» از لحظات جذاب بازیگری داوودنژاد یاد کرد: مصائب شیرین یه جاش هست ممرضا داودنژاد از رضا درس می‌پرسه. اون با اختلاف یکی از کمدی‌ترین سکانسهای فیلمهای داود نژاد. من خیلی دوسش داشتم ‌ تو یه قسمت از سریالی هم بازی می‌کرد با مهدی هاشمی که مهدی هاشمی غول چراغ بود اونم خیلی خوب بود.

«طاها احمدی» هم از هنرنمایی داوودنژاد در باغچه مینو نوشت: یادش بخیر سال 82 در شاهرود با خانواده پای تلویزیون سیاه و سفید 14 اینچ‌مان از هنرنمایی رضا داودنژاد در کنار بیژن بنفشه‌خواه و استاد فتحعلی اویسی لذت می‌بردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      یادش بخیر، خیلی زود رفت

    • ناشناس

      خییییلی رفتنش روم اثر کرده حیف رضا جون داود نژاد

    • ناشناس

      روحش شاد.دوس داشتنی بود

    • _____________

      خدا رحمت کنه، روحش در آرامش. خیلی زجر کشید. 💔💔

    • ناشناس

      حیف روحش شاد

    • ناشناس

      روحش شاد و یادش پاینده

    • ناشناس

      روحش شاد و یادش پاینده

    • فری

      خدا رحمتش کنه

    • ناشناس

      خیلی زود از دست رفت روحش شاد یادش گرامی

    • ناشناس

      خیلی جوان بود.روحش شاد خدارحمتش کنه

    • ناشناس

      روحش شاد و یادش گرامی هنوز اون خنده های قشنگش تو فیلمها و سریالها یادم هست خیلی ناراحت شدم

    • حامد

      خیلی جالبه ، حتما باید بعضیا اظهار نظر کنن . میگه هیچی از بازیش یادم نیست بعد به زور میره جستجو میکنه یه چیزی پبدا کنه که یه حرفی زده باشه

    • آراد

      روحش شاد

    • بشیر

      همه ما رفتنی هستیم اما در غم کسانیکه از میان ما میرن با یه عالمه خاطرت شیرین و دوست داشتنی بر دل آدم سنگینی میکنه روحش در آرامش ابدی

    • ناشناس

      خدا رحمتشون کنه، روحش شاد وبهشت جایگاهش باشه، آمین

    • ناشناس

      روحش شاد و یادش گرامی

    • ناشناس

      جوان ومرد نازنینی بود با لبخند شیرینش...

    • باران

      توی سریال شهباز، نقش بسیار بانمک و بازی بسیار زیبا و تاثیرگذاری داشتند. روحش شاد

    • ناشناس

      خدا به همسر و پدر و مادرش صبر جمیل بده بازیگر مهربان و دوست داشتنی بود خیلی ناراحت شدم از خبر فوتش

    • ناشناس

      روحش شاد دنیا ارزش نداره

    • حشمت

      روحش شاد
      خداوند به بازماندگانش صبر عطا کند . در بسیاری از سریال ها مهمان خانه های ما بود و ساعاتی خوش، برای ما آفرید . خداوندا بیامرزش .

    • علی

      خداوند رحمتش کند. روحش با امیر المومنین محشور گردد.

    • ناشناس

      یادش مانا.خدایش بیامرزد. سفر به سلامت پسر دوست داشتنی سینما.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج