درخواست فوری برای توقف پخش یک سریال محبوبِ صداوسیما
چندی پیش سانسور چندثانیهای مبلغ اجاره مسکن در سریال قدیمی «پدرسالار» خبرساز شد.
روزنامه هممیهن: چندی پیش سانسور چندثانیهای مبلغ اجاره مسکن در سریال قدیمی «پدرسالار» خبرساز شد. واقع امر نباید تعجب کرد. تفاوت نرخها احتمالاً دود از کله همه درمیآورد. بماند که همین دیروز هم تیتر روزنامهها نشان میداد نرخ مسکن دوباره دچار انفجار شده، منتها دولت نزدیک به 9 ماه از انتشار آن جلوگیری کرده است. غرضم البته شکوه و گلایه از روزگار نیست؛ بیشتر متعجبم از اینکه چطور در سازمان عریض و طویلی به نام صداوسیما که اگر «بانگ و رنگ» بنامیمش، درستتر گفتهایم، افرادی هستند که حواسشان به سانسور چندثانیهای قیمت مسکن هست، اما به این مهم توجه نمیکنند که مضمون بنیادی این سریال با خواست و تقاضا و تمایل زمانه و موجهای خروشان جنبشها و جنبوجوشهای اجتماعی در ایران امروز در تخالف است و احتمالاً عموم مخاطبانی که این سریال را خواهند دید از اینکه پدرسالار، بر سر اینکه فرزندانش و مهمتر از آن، پسران و عروسهایش باید بهاجبار در خانهای بزرگ همراه او و زیر سایه مستدام او زندگی کنند، میجنگد و زمین و زمان را به هم میدوزد تا آنها را به خاک خفت بکشاند، اما لحظهای به این فکر نمیکند که آخر این موجودات دو دست و دوپایی که دور و بر او هستند، آدمند نه برده و نمیتوان تا ابد با آنان چون طفل صغیر برخورد کرد، تعجب میکنند.
البته میدانم که شاید برخی این تفسیر مرا نپسندند و بگویند «عیب میجمله بگفتی، هنرش نیز بگوی»؛ پدرسالار، «دیکتاتور مصلح» بود و خیر بچههایش را میخواست. من مخالفتی با این ندارم. نه نیتخوان هستم و نه امکان این روایت را از آن سریال ممتنع میدانم، اما به اینجا هم که برسم استناد میکنم به قول عباس میلانی که درباره آخرین پادشاه این مملکت و در آخرین سطور کتابش نوشته بود: «ایران را به غایت دوست داشت اما بد دوست داشت.» بله، دوستداشتن هم «خوب» و «بد» دارد. آن محبتی واقعی است که به پذیرش تفاوت و فردیت آدمها و لزوم احترام به آنها منجر شود، وگرنه آخر و عاقبتی جز همان سکتهای که پدرسالار کرد، در ناصیه چنین آدمهایی نیست و تاریخ هم نشان داده همه بگیروببندها و بزن و بکوبها، در نهایت، و وقتی «وقتش برسد»، چونان «آب در هاون کوفتن» مینماید.
شاید برخی در مقام واکنش و برای نثارکردن طعنه و کنایهای، بگویند ای آقا، تو که باز «فمینیست» شدی. جدا از اینکه «فمینیسم» نیز نظیر خیلی «ایسم»های دیگر، یک روایت واحد ندارد، حرف من بهطور خلاصه، هم آنجا و هم اینجا این است که به زنان در طول تاریخ بشر، ستمهایی روا داشته شده که خوشبختانه امروزه بشر خردمند از نادرستی آنها آگاه و حتی درصدد اصلاحشان نیز برآمده است. همه اینها البته بهمرور رخ داده است و اصلاً خود ما نمونههایی از این روند تدریجی هستیم. سریال «پدرسالار» که پخش میشد، سال 1372، من کودکی هشتساله بودم و در دعوای پدرسالار و آذر، بیشتر با اولی همدلی میکردم و او را نمونه مرد ایدهآل میدیدم. امروز اما حرکات و سکنات او برایم اغلب مایه حیرت و خنده است. غرض اینکه، دوره «پدرسالاری» به نظرم دیگر گذشته؛ شاید زمانی «کارکرد» حتی مثبتی نیز داشت، اما اینک آنها را نیز ندارد. به بیانی دیگر، این درست که کمیت صداوسیما واقعاً لنگ است و اگر بازتکرار همین سریالها هم نباشد، شاید دیگر مادر من هم بهعنوان یکی از طرفداران همیشگی این رسانه، پای آن ننشیند، اما بههرحال انتخاب چنین سریالی، اگر مبنایی جز تداعی خاطرات و قلقلک عواطف داشته باشد و برای نمونه بخواهد برای بینندگان مزایای پدرسالاری را جعل کند، کوششی بیهوده بیش نخواهد بود. بیهودگی چنین امری شاید حتی در همان دهه هفتاد نیز روشن بود و مثال مرتبط بخواهم بزنم، میتوان به همه فیلمهایی اشاره کرد که در آن دوران ساخته شدند و نشان دادند دیگر نمیتوان با داد و فریاد زنان را به خانه بازگرداند و مانع رشد و استقلال و شکوفایی آنان شد؛ از «همسر» تا «دو زن»، از «سارا» تا «بانو».
آن زمان که نشود، شما دیگر حساب کنید در این زمانه چگونه میتواند بشود؟ همین چند شب پیش «اورکا» را دیدم. «برادران لیلا» و آن سیلی جانانه را هم که چندی پیش به تماشا نشستید. در همین خیابانهای تهران نیز الان شهرداری دوره مدیریت علیرضا زاکانی! عکس و شعر فروغ فرخزاد را بیلبورد کرده گذاشته سر در اتوبانهای شهر. اینها یعنی زمانه عوض شده، به قول فوکو «اپیستمه» و «نظام دانایی» جدیدی رونق گرفته است که در آن برای پدرسالارها، به قول گارسیا مارکز، فقط یک فصل در این جهان وجود دارد: «پاییز».
نظر کاربران
لطفا سریال را سیاسی نکنید
پاسخ ها
کاملا موافقم دیگر ان دوران گذشته
باز تحلیلهای کودکانه و دم دستی برترینها. شما مجله چقدر تحلیل رفته اید
دولت بی سواد ودروغ گو بی اصل نسب مگه جز این میشه گفت.!
بر باعث وبانی بی سوادش لعنت!
تحلیلش بسیار بی ربط است اگر ما در قالب فیلمها بخواهیم هر چند واقعیت های امروزه را به مردم بفهمانیم و نشان دهیم به نظر شما آیا چیزی جز عادی انگاری و از بین رفتن پرده ها و حرمتها و از بین رفتن قبح آن اتفاق ها نیست پس بیاییم با نشان دادن فیلمهای قدیمی هر چند که ممکن است اشکالاتی به آنها وارد باشد و این در حالی است که حرف و فرهنگ زمان خودش را میزند به مردم نشان دهیم شاید با دیدن این فیلمها مردم کمی به خود بیایند و حرمتها و اعتقادات کمی بیشتر رعایت شود مگر از فیلم برادران لیلا چه چیزی جز هتک حرمت به پدر ما دیدیم روایت هایی که به دست ما رسیده کی و کجا به ما اجازه داده که با پدر و مادر اینگونه رفتار و سخن بگوییم این ها فقط میخواهند بی حرمتی ها را رواج دهند و تابو شکنی کنند که آن شاالله هم موفق نخواهند شد
پاسخ ها
تو از فیلم برادران لیلا فقط همین بی احترامی شو دیدی
برادران لیلاروزگار خیلی از ما دهه شصتیهاست که پدرسالاری های بی مورد زندگی خیلیامونو به تباهی کشید
بی احترامی در خانوادهای که بزرگترش با تکبر وخودخواهی به اقوام ارزش بیشتر از خانواده قائل بشه بالاخره یا اعتیاد به ارمغان میاره ویا هتک حرمت که هردوفرزند همون پدر هستند که هم به خود ضرر میزنند هم به جامعه
کلا فقط سیلی زدن ترانه علیدوستی تو فیلم برادران لیلا رو دیدی ندیدی که باباهه کلا زندگی بچه هاش براش مهم نیست و فامیلاش براش مهمن که جلو اونا پز بیاد و بشه بزرگ خاندان که فامیلاش براش تره هم خرد نمیکردن و آدم حسابش نمیکردن فقط پول میخواستن و بعدش هم باباهه با گذاشتن سند خونه و در به دری خانواده اش سکه خریده بود
خب این سریال هم با پدر سالاری مخالف هست
اما اگر در مورد تجاوز و وحشیگری و خشونت بود مشکلی نداشت چون مسئله روز جامعهاست؟
؟؟؟
ببخشید چرا تجزیه و تحلیل نویسنده فقط به ابتدا و اواسط سریال مربوط میشه در یک تحلیل درست تمامی جوانب باید سنجیده بشه جنگ بین سنت و مندرنیته بوده و به زیباترین شکل ممکن در سال 72 نمایش داده شده و در نهایت تصمیمی که گرفته شده بی نهایت عقلانی و منطقیه ایجاد هماهنگی و تعادل به نظرم هنوزم هنوزه سریال شاهکاریه سریال حالت روایتگونه داره تا میرسه به انتها و تصمیم نهائی که گرفته میشه بهترین پایان بندی برای سریاله
پاسخ ها
واقعا برای من هم جای تعجبه که چرا نویسنده متوجه میسن اصلا سریال د تایید پدرسالاری نیست.
بعدم نویسنده جوری از سیلی جانانه لیلا به پدرش حرف زده انگار خیلی کارخوبی کرده به صورت باباش سیلی زده
وقتی هنرمندان سریال پدر سالار بویژه مرحوم محمدعلی کشاورز و مرحوم حمیده خیرآبادی مادر سینمای ایران رو در فیلم می بینم چقدر خوشحال میشوم که ایران چه هنرمندان بزرگی رو تربیت کرده ، اما حبف که قدرشان را نمیدانیم و با بکارگیری آنها تاربخ پر افتخار کشورمان و اسلام دین مترقی و خوبمان را آنطور که استحقاقشان هست به تصویر نمیکشیم.
دق
چه جالب... منم دقیقا در همین سن کودکی پدر سالارو دیدم...طرفدار رو پا قرش اما الان که یک زن سی و خرده ای سالم واقعا با آذر همذات پنداری میکنم
پاسخ ها
پرو پا قرش
فقط این جمله یادتون نره: «ایران را به غایت دوست داشت اما بد دوست داشت.»
گند خورده تو صدا و سیما
ای کاش پدر من هم خونه برام میگرفت میگفت باید همینجا زندگی کنی،میگفتم چشم دستشم ماچ میکردم👍
پاسخ ها
مشکل این نیست که پدر سالار خونه به بچه هاش میداد و حمایتشون میکرد . مشکل اونجاست که اطاعت از این حمایت اجباری بود
به نظر تو هم مثل من از پدر خوب شانس نیاوردی ،☺️
دوست دارم به این حضرات پوک مغز روزنامه هم میهن بگم ...:
بنابر دیدگاه شما فیلم هایی همچون کازابلانکا ،سه گانه پدر خوانده .....و هزاران فیلم از این نوع که اکنون در جهان بعنوان شاهکار معرفی میشوند نباید پخش کرد.......؟!!!!
چقدر خوب بود اگر ما ایرانی های مغز تهی در قضاوت هایمان رو از حب و بغض میگذشتیم .......
این فیلم برای همون دوران بود پدر شوهرها الان اونقدر ندارن از عده ی مهمونی آخر هر هفته بر بیان پولدار که باشن پسر خوشگذرون میگن هر چی دورتر بهتر
سریال بسیار فاخری هست... اصلا هم تبلیغ پدرسالاری نیست، بلکه ایرادات و مزایاش رو بررسی میکنه
همینکه نویسنده سیلی دختر به پدرش در برادران لیلا سیلی جانانه میداند کافی است که بفهمیم چقدر از جامعه و فرهنگ ایرانی دور و بیگانه است و در یک فضای بی هویت و بی در و پیکر سیر میکنه
یاد همون دوران بخیر .همه دور هم بدور از تجملگرایی و توقع بیش از حد روزگار خوب رو سپری میکردن و در مورد سانسور صدا و سیما هم باید بگم که ننگ ما صداوسیمای ما .همین و بس
این سریال فقط درموردپدری که مثل دیکتاتورهابرای تمام بچهاش تصمیم میکیره است ولاغیر
باحرفاتون موافقم نه برای پخش نکردنش برای اینکه دروه مرد سالاری گذشته همه میتونن مستقلانه تصمیم بگیرن
حیف که دیگه صداسیمای میلی نگاه نمیکنم تا خاطرات زنده بشه
شاید از پنجاه سال به قبل اقتضای زمان بود
خیلی هم سریال اصیل آموزش دهنده و متعادل هست و اتفاقا آذر و زهره اشتباه کردند از خانه ی ویلایی و افقی وادارکردند پدر سالار رو که آپارتمان نشین بشن آغاز بدبختی جوانها
باسلام ایکاش این روزها هم پدر سالارانی بودند که هوای بچه های خودرا داشتند برعکس پخش این فیلم ها نشان از مسولیت پدر را میدهد نه برده داری این روزا اگر پدران مواظب وهوای فرزندان خودرا نداشته باشند به نان شب هم محتاج هستند غیر از اقا زاده ها ومرفهان بی درد
سیلی جانانه!
چه بی ادب!
صورت مسئله پاک میکنید !!!؟؟
اخه بد بخت سیلی یه دختر به باباش اسمش جانانه است
بچه بزنه تو گوش باباش خوبه.......
متاسفم از روشنفکرایی که دارن جامعه را به قهقرا می برن
هرچی خیلی. بهتربرنامه های درپیتی شبکه های یک دوسه هست
هرچی ازپاورقی خیلی بهترعالی تره من فقط شبکع ای فیلم نگاه میکنم
مشکل اصلی اینه که دیگه اگه پدری بخواد هم نمی تونه بچه هاشو بعد از ازدواج پیش خودش نگه داره . وضع مسکن رو که دیگه الان بچه یکساله هم می دونه چیه.
سلامتی همه پدرا که هیچوقت قدرشون نمیدونیم... لطفا فیلم مزخرف برادران لیلارو با این مقایسه نکنید اصلا اون فیلم کلا بی احترامی به پدر و مادر بود...جمله آخر نویسنده خیلی تو ذوقم خورد
این سریال اونموقع شاید با 100 هزار تومان ساخته شد ولی الان همین سریال رو با 10 میلیارد هم نمیتونید بسازید
چکار کردید با ارزش پول ملی
به نظرمن بی احترامی بچه هااسمش بی فرهنگیه واینکه همه میدونن زمینه رشدوتعالی دخترهاتوسرزمین ماازمردهابیشترنباشه کمترنیست حداقل ازنسبت قبولی هاکنکورومدیران خانم وخیلی چیزهای دیگه میشه فهمید
پاسخ ها
خجالت بکشین کی به باباش سیلی زده که اینقدرباذوق نوشتین خیلیم سریال خوبیه قدیمااحترام بودالان چی تجمل گرایی وچشم وهم چشمی قسمتهای خوبشم بگوروزنامه بیمصرف اگه پول رفته بالادستمزدم رفته بالا اینم بگیدکه توقعاتم رفته بالا سالی یکبارکل وسایل منزلو بهمراه لباس عوض میکنید
عالی....
سریال بسیار فاخر و گویای واقعیاتی که وجود داشت و حرمتهایی که حفظ میشد و رود آذر بعنوان شخصی که توجهی به حرمتها نداشت وکار را به آنحا رساند که برای حرف خودش به خاته کسی رفت که مترصد فرصت برای تلافی بودامروز اگر بخواهید چنین اثری خلق کنید با فرزندانی مواجه هستید که حرمت پدر و مادر را زیر سوال میبدند و میشوند همان برادران لیلا میشوند فرزندانی که حضور در ممنوعه را مجاز میدانند و برای سرگرم شدن به کلیدپارتی میروند میشوند فیلم دختر که بدون اجازه پدر به تاران میآید و کرفتار مصائب مبشود به ار حال این فیلم چه در آن زمان و چه امروز مخاطبان خودش را دارد در حالیکه بسیاری از سریالهای امروز کم ارزش و بی مخاطب شده است این نقد نشاندهنده این واقعیت لست که سریال دیده میشود در حالیکه از سریالهای امروز صداییدر ننیآید چوک دیده نمیشوند
،😋
واقعا متاسفم
بشین سرجات خواهشا سریال قشنگیه اتفاقا
برو طرز فکرتو عوض کن بعد در مورد سریال حرف بزن
سیاسینکن فیلم به این قشنگی رو
نیازی به سانسور نیست که اصلا اینقدر به روی مردم اثربذاره همه اینومیدوننددیگه حتی دهه شصتی ها که خیلیشان نوجوان بحساب میاد اون زمان بودند قیمتها خوب یادشونه مال صدسال پیش نیست که کسی ندونه