رفیق صمیمی مهران مدیری آبروی سلطان را به باد داد
خائنکُشیِ کیمیایی البته یک فیلم سینماییست اما سازندگانش تصمیم گرفتند بدون آن که اکرانش کنند در قالب مینی سریال عرضهاش کنند.
برترینها _ ایمان عبدلی: خائنکُشیِ کیمیایی البته یک فیلم سینماییست اما سازندگانش تصمیم گرفتند بدون آن که اکرانش کنند در قالب مینی سریال عرضهاش کنند. درباره کیمیایی حرف زدن کار دشواریست، چون فضا پیرامون او کاملا دوقطبی شده، عدهای شیفته و واله او و کارهایش هستند، او از معدود به جا ماندگان عصر درخشان سینمای فارسی است و طبیعیست که شیفتگانی داشته باشد، اما این که دائم در پی توجیهاش باشند کمی غیرمنطقیست. از آن طرف منتقدان او بعضا جوانان کم سن و سالی هستند که کیمیایی را با کارهای اخیرش قضاوت میکنند و گاه خیلی با صراحت به کارهای او میخندند، یادم میآید در اکران جشنوارهای خون شد، پس از پایان فیلم، عدهای از همین بیست سالهها با صدای بلند قهقهه میزدند، شاید البته این شکل از نگاه انتقادی در ایران مرسوم نباشد و اصلا این سوال پیش میآید که شاید بشود برخی کارهای کیمیایی در سالهای اخیر را به آن همه کارهای درخشان دهههای قبلش بخشید، به هر حال آن جوان 20 ساله گناهی ندارد، در سالهای مهدویان و آبیار سینما رفته و تجربه زیادی از مفهوم واقعی سینمای فارسی ندارد!
درهر صورت اگر قرار باشد راجع به این یک قسمتی که از خائن کشی آمده، صحبت کنیم، پیشتر باید به نقش علی اوجی اشاره کنیم، لااقل افکار عمومی در این باره خیلی ابهام دارد، عده زیادی گمان میکنند، اوجی چون تهیه کننده است، پای کسانی مثل مدیری، نرگس محمدی و رضا یزدانی و حتی سام درخشانی به این کار باز شده، منتقدان معتقدند که جنس بازی سام درخشانی اصلا در کار ننشسته و حضور نرگس محمدی هیچ ضرورتی ندارد، در نظر داشته باشید که پولاد، پسر مسعود خان مثل همیشه در سیبل انتقادات قرار دارد، اینها همه در شرایطیست که وفاداری کیمیایی که به جنس خاصی از دیالوگ نویسی باعث شده که فضای کارهایش کمی با امروز جامعه ایرانی فاصله دار به نظر برسد، برخی میگویند دوره این مدل دیالوگ نویسیها گذشته و برخی دیگر اعتقاد دارند در گذر زمان همین دیالوگها جایی برای ارجاع و تبیین مفاهیم مختلف میسازد.
از جنس دیالوگ نویسیهای مناقشهبرانگیز آثار کیمیایی که بگذریم، این بار زاویه نگاه کیمیایی هم مورد نقد قرار گرفته، ماجرای خائن کشی، سرقت عدهای از بانک ملیست، انگیزه این جمع کمک به دولت مصدق است که بودجه کم دارد، آنها میخواهند پول سرقت شده را به دست مصدق برسانند تا بتواند امورات مملکت را رتق و فتق کند، برخی معتقدند خائن کشی که خواسته در ستایش از مصدق باشد، عملا به شکلی درآمده که علیه مصدق است، این که عدهای دزدی را در جهت یک منفعت عمومی توجیه کنند، با عقل و منطق جور نمیآید، این نگاه را البته پیشتر مثلا به قیصر هم داشتند، جایی که فیلمسازِ در اوج، انتقام شخصی را به توسل به قانون ترجیح داده و کنش فردی و خونبار را بر تکیه به ساختار رجحان داده. چیزی که عیان و مشخص است این که برای تماشای خائن کشی باید جنس آثار کیمیایی را دوست داشته باشید، وگرنه با مشتی دیالوگ شعاری و موقعیتهای غریب مواجهه میشوید که با منطق زندگی امروز شاید جور درنیاید. این که آیا با تمسخر آثار کیمیایی راهی نو در این سینما باز میشود؟ نمیدانم، شاید برای تمسخر چیزهای زیادی داریم که در اولویت هستند
نظر کاربران چیست؟
محمدرضا نوشت: خائن کشی به خوابیمشوش میماند که ترکیبیست از علایق، ارجاعات سینمایی، تکگوییها، شخصیتها و موقعیتهای بیمنطق و پراکنده که شاید برای دل خود فیلمساز ساخته شدهست. تلاش جمع بزرگی از کاربلدهای سینما از بازیگر گرفته تا فیلمبردار و طراحصحنه و لباس در این خواب پریشان هدر رفته است.
یکی دیگر از کاربران نوشت: من تو جشنواره خائن کشی رو دیدم و خوشم اومد اما داستانش مبهم بود که فکر میکنم به خاطر کوتاه شدن نسخه سینمایی بود. احتمال میدم در نسخه سریالی این مشکل وجود نداشته باشه. امروز قسمت اولشو دیدم خیلی واضحتر بود همه چیز. خوش ساخت. گانگستر ایرانی
مهدی هم درباره بازی مهران مدیری نوشت: بازی بد مهران مدیری در درخت گردو، اتفاقی نبود. این در خائن کشی به مراتب بدتر بازی میکند. بعد از کتک زدنش همان بازی را میکند که لحظه ابزار علاقهاش به سارا بهرامی. انگار زیر پوست صورت این آدم پلاستیک تزریق کردند
چیچو در انتقاد از تیتراژ این سریال نوشت: یکی نبود به استاد بگه بابا تو که این همه خرج کردی یک تیتراژ درست درمون هم واسه این کار میساختی چرا باید بعد از دیالوگها و تیتراژهای قیصر و رضا موتوری و حکم… یهو نوشته بیاد مصدق پیشنهاد قرضه ملی رو به مردم شریف ایران داد. همون اول مخاطب ارتباطش با فضای سریال قطع میشه خب
علی گفت: مسعود کیمیایی جان لطفا دیگه فیلم نساز عزیزم بذار ما خاطرات خوبمون ازت باقی بمونه آخه این چیه ساختی؟ فیلم بدون فیلم نامه، دیالوگای پرت، بازیهای داغون و .. با تم رفاقتی که اصلا در نیومده
زرشک: ای کاش فیلم خائن کشی تبدیل به سریال نمیشد. از تیتراژ ضعیف تا دیالوگ و بازی های ضعیف وحوصله سربر. بازهم کپی برداری از فیلمهای خارجی با موضوع ملی شدن صنعت نفت. وباز مهران مدیری همان شیرفرهاد برره. سریال مسعود کیمیایی ارزش دیدن ندارد.
کاربر دیگری نوشت: یه سریال جدید به اسم خائن کشی از دهه ۳۰ ساختن که افراد مثلا «میهن پرست» میخوان برن از بانک «دزدی» برای «دکتر مصدق» پول جور کنن :)))))))) اینا حتی وقتی انقدر خرج میکنن، ضد تبلیغ میشه :))))))))))))
جاسمین هم در انتها با ادبیاتی عجیب و غریب نوشت: باز بیلیبریتهاى پروژه بگیر ، عروسکهاى خیمه شب بازى دشمنان ، در سالگرد مهسا کومله ورق تازه رو کردند جناب عاشق گوگوش ، کیمیایى صنعت کرده و سریال ساخته ، تا دوباره آتش فتنه برپاکنند یه عده هنرپیشه هم دانسته و ندانسته دورش جمع شدند که مثلا احساسات ملى را تحریک کند با سریال #خائن_کشى
نظر کاربران
وقتی هنوز ماله کشی کیمیایی رو اونم به خاطر ۲ تا فیلم ۴۰ سال پیشش میکنی و این همه فیلم چرتش رو ندید میگیرین مردم رو خر فرض میکنین فقط خودتون رو دورتر میکنین.کیمیایی تعریف کردن نداره.
منتقد باید اول سواد انتقاد داشته باشه چهار تا کلاس در مورد سینما بره بعد بشینه نقد علمی کنه وگرنه میشه تلویزیون
خدا قوت
بنظر م مخالفان اگر حرف نزنن هیچ اتفاقی نمیافته سکوت بهتر از ندانستنه؟؟؟؟؟؟؟
کیمیایی داره خودکشی میکنه اون از خون شد مزخرف حالا خائن کشی ذهنیت ما را از خودت خراب نکن
مهران مدیری همینطور باید انتخاب کرد بین درخت گردو و پدر گواردیولا و خائن کشی تو کدوم بدتر بازی میکنه برنده تمشک یا بهتر بگیم زرشک طلایی
مدیری بی عقل