آوینا_استیکی 2
adexo3

جشنواره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه پس انداز

ثبت نام کنید
۱۲۵۳۴۶۱
۳۵ نظر
۴۷۴۳۴
۳۵ نظر
۴۷۴۳۴
پ

شیوه تلویزیون برای فریب ملت همیشه در صحنه؟

رویکرد جدید صداوسیما در پخش و پوشش اخبار و اعتراضات واکنش‌های زیادی در پی داشت و اخیرا گزارش‌هایی در بخش‌های خبری تلویزیون روی آنتن رفته که گاه جز عصبانی کردن مخاطب، آورده دیگری نداشته است.

برترین‌ها: رویکرد جدید صداوسیما در پخش و پوشش اخبار و اعتراضات واکنش‌های زیادی در پی داشت و اخیرا گزارش‌هایی در بخش‌های خبری تلویزیون روی آنتن رفته که گاه جز عصبانی کردن مخاطب، آورده دیگری نداشته است. وقتی اتفاق مهمی مانند اعتراضات اخیر در بخشی از کشور می افتد مخاطب باید اولین خبر را از رسانه ملی دریافت کند نه از رسانه های خارجی شاهد پخش و گاه تحلیل این خبرها باشد، چون در این صورت شکل دادن بعدی به افکار عمومی بسیار سخت‌تر خواهد شد.

شیوه تلویزیون برای فریب ملت همیشه در صحنه؟

این در حالی است که این قبیل گزارش‌ها، در ظاهر ممکن است توقع نهادهای خارج از صداوسیما را از رسانه ملی برآورده ‌کند ، اما سوگیری‌های غلیظ در محتوا ،بدون رعایت اصول خبری ، مخاطب را که دسترسی فراوانی به انواع و اقسام رسانه‌های مجازی دارد، پس می‌زند.

در این بین برنامه تلویزیونی «شیوه» راهش را از سایر برنامه ها جدا کرده که این روزها با پخش از شبکه‌ چهار سیما ، بسیاری از افراد با گرایش‌های فکری متفاوت را متوجه خود کرده و هر کس بنا بر نگاه خود، موضوعات مطرح‌شده در این برنامه و رویکرد اخیر تلویزیون را تأویل می‌کند.

تجربه ثابت کرده هرگاه صداوسیما به تولید و پخش مناظره و میزگردهای چالشی متفاوت اقدام کرده، توانسته در جذب مخاطب موفق باشد. این همراهی‌ها، حتی اگر در قالب اظهارنظرهای منفی درباره‌ی یک برنامه یا رویکرد رسانه‌ای شکل بگیرد، بهتر از بی‌تفاوتی یا ندیده شدن صرف است.

برنامه‌یِ تلویزیونی «شیوه» که بیشتر به بررسی موضوعات سیاسی و اجتماعی اختصاص دارد، در این مدت توانسته نگاه‌های مختلف را چه روی آنتن و چه از طریق تماشای ویدئوهای انتخابی منتشرشده در فضای مجازی، به سمت خود جلب کند. این برنامه با دعوت از پژوهشگران حوزه‌های مختلف، در موضوعات متنوع از فلسفه تا زنان سعی دارد با نگاهی متفاوت از برنامه‌های مرسوم این سال‌ها، به بررسی موضوعات روز از جمله بحثِ «گشت ارشاد» بپردازد.

شیوه تلویزیون برای فریب ملت همیشه در صحنه؟

اجرای عطاءالله بیگدلی، مسئول اسبق بسج دانشجویی دانشگاه امام صادق و استاد فعلی حقوق این دانشگاه، این روزها بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، و یکی از کاربران توئیتر درباره او نوشت: به نظرم عطالله بیگدلی، مجری برنامه‌ی شیوه در شبکه چهار تلویزیون ایران، مجری خوبی است. میزان سواد او و تسلطش بر ادبیات و علوم انسانی و دینی به نظرم مثال‌زدنی است. به گمانم او دو ویژگی دارد که کمک کرده برنامه شیوه دیدنی شود. اول اینکه او توانایی درخشانی در خلاصه کردن و بیان شیوا و روشن حرف مهمان‌ها دارد. مهمانش ده - پانزده دقیقه حرف می‌زند و مجری با چند جمله آن را خلاصه می‌کند. دوم اینکه آقای بیگدلی هم‌دلانه به حرف مهمانش گوش می‌کند و هم‌دلانه آن را خلاصه می‌کند. این هم‌دلی را در بیانش و حرکات بدنش می‌توان دید. با لبخند صحبت می‌کند. گاهی از روی حجب، سرش را به پایین خم می‌کند و در نهایت نه به مهمان‌هایش احساس تقابل می‌دهد و نه مخاطب را می‌راند.

چندتایی از برنامه‌هایی که دیدم و به نظرم جالب بوده را اینجا می‌گذارم. من الزاما با حرف‌هایی که در این برنامه‌ها زده شده موافقم نیستم. اما این برنامه‌ها کمک کردند چیزهایی یاد بگیرم. برنامه‌های دیگرشان هم به دلایل مختلف برایم آموزنده بودند.


روندی نو یا جرقه‌ای گذرا؟

تلاش‌های بیگدلی و تهیه‌کنندگان شیوه که حتی در برابر نقدهای مهمانان خود به این رسانه نیز می‌کوشند لبخند را از لبان خود دور نکنند، البته جایی دیگر دود می‌شود و به هوا می‌رود. یکی وقتی مخاطبان در بالا و پایین کردن شبکه‌ها، شبکه افق را انتخاب می‌کنند. آنجا دیگر خبری از سلایق متنوع و نگاه‌های متفاوت نیست و قرار است حرف مرد یکی باشد؛ مردانی با یک نگاه خاص سیاسی که راه به هیچ گفت‌وگویی با افکار مخالف نمی‌دهند و برنامه‌ای چون «شیوه»، در نظرشان برنامه‌ای سراپا اشکال است که تولید آن نیز از صداوسیما بعید است. منصفانه که بنگریم البته سخن افقی‌ها بیراه هم نیست. هرچه باشد، بر کمتر کسی پوشیده است که محدودیت‌های این رسانه در دعوت از بسیاری از کارشناسان سیاسی و اساتید علوم‌انسانی کم نیست و بسیاری از روشنفکران، دانشمندان و سیاستمداران ایرانی راهی به این رسانه ندارند.

شیوه تلویزیون برای فریب ملت همیشه در صحنه؟

حتی در همین برنامه «شیوه» نیز دیده شده کسی چون حمیدرضا جلایی‌پور به برنامه دعوت می‌شود اما دقایقی قبل از آغاز برنامه، این دعوت پس گرفته شده است. این را بگذارید کنار بی‌میلی برخی از همین افراد، به‌حضور در صداوسیما زیرا معتقدند حضورشان با انتقاد گسترده آحادی از جامعه مواجه می‌شود. این‌گونه است که بسیاری از مهمانان برنامه‌های مناظره، از حسن محدثی تا حسین سلیمی و احمد زیدآبادی سخن خود را با این بحث آغاز کرده‌اند که با وجود نقدهای اطرافیان و بی‌میلی خودشان و با اعتقاد به این‌که صداوسیما به خصوص در بخش‌های خبری، رسانه‌ای ملی و بی‌طرف نیست، تنها به این امید که بتوانند از این فرصت اندک برای ارتباط با جامعه استفاده کنند، در برنامه حضور پیدا کرده‌اند.


تغییری در راه یا مانوری گذرا؟

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما به‌تازگی در مصاحبه‌ای درباره برنامه «شیوه» که این شب‌ها آشتی موقت نصفه‌ونیمه‌ای با برخی مخاطبان هنوزامیدوار، برقرار کرده ، به این نکته اشاره کرده است: «رسانه ملی اگر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد، برای بسیاری از مشکلات می‌تواند راه‌حل ارائه دهد. برنامه «شیوه»، یکی از این تدابیر است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی آرام، سالم و عالمانه، به برخی از شبهات جامعه در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد که روزبه‌روز دارد به بلوغ خودش نزدیک‌تر می‌شود. امیدواریم الگویی باشد که هم بالغ‌تر شود، هم مسیر مستمری برای فضای تبادل‌افراد فراهم کند.» بلوغی که جبلی از آن صحبت می‌کند، البته آرزویی دور می‌نماید و اگر بخواهیم بدون تعارف بنویسیم، دیگر بسیاری هیچ امیدی به تغییر سیاست‌های صداوسیما ندارند و حتی تولید برنامه‌هایی چون «شیوه» را نیز مانوری مقطعی در پاسخ به بحران اخیر پیش‌آمده می‌دانند.

شیوه تلویزیون برای فریب ملت همیشه در صحنه؟

از نظر این دسته از منتقدان، تلویزیون همیشه همین‌گونه عمل کرده و هنگام انتخابات یا هرگاه فتیله اعتراضات در ایران بالا کشیده شده است، صداوسیما به‌نحوی برنامه می‌سازد که دود از کله بسیاری بلند می‌شود اما به‌محض بازگشت وضعیت به شرایط عادی، دوباره همان آش است و همان کاسه. زیدآبادی اما در این زمینه نظری دوبعدی دارد: «این‌قبیل بحران‌ها که پیش می‌آید، واکنش سیستم حالتی تناقض‌آمیز دارد. بعضی برنامه‌ها سعی می‌کنند بازتر باشند و در عین حال برخی برنامه‌ها بسته‌تر می‌شوند. این بازتابی است از آن‌چه درون سیستم می‌گذرد و این‌که بین بازترکردن فضا یا بستن‌آن اختلافاتی وجود دارد. درباره قطع این برنامه‌ها پس از فروکش کردن اعتراضات نیز البته باید همه‌جانبه نگاه کرد. بخشی از آن به غلبه جناح‌های تندرو بر تصمیم‌گیری‌ها برمی‌گردد اما بخشی دیگر نیز به‌واسطه نوع حضور میهمان‌هاست. برخی میهمان‌ها از همان ابتدا با گاردویژه حضور پیدا می‌کنند که باعث می‌شود حواشی غیرقابل ضروری نیز رخ دهد. آنها حرف‌های تندی می‌زنند تا وایرال شوند. نگاه من به حضور در این برنامه‌ها اما این‌گونه نیست و معتقدم، اگر کسی خط فکری ما را نفی می‌کرده و امثال ما را زندانی می‌کرده اما این‌بار نقد ما را به‌رسمیت شناخته است، باید این اقدام مثبت را مهم تلقی کرد. به همین دلیل نیز من در این برنامه نمی‌خواستم هر آن‌چه نظرم بود را مطرح کنم و طبعا خویشتن‌داری کردم تا روی خط‌نرمالی حرکت کنم، چون درهرصورت اگر طرف مقابل هم احساس کند که کاملا بازی را واگذار کرده و آن چیزی که می‌خواسته به صورت معکوس در آمده است، قطعا دیگر از این اتفاقات و گشایش‌ها رخ نمی‌دهد و این راه تداوم پیدا نمی‌کند.»

انتقاد از حذف شدنِ برخی قسمت‌هایِ این برنامه از آرشیوِ تلوبیون، نکته دیگری است که از سوی مخاطبان گوشزد می‌شود و البته تعجب برانگیز است. علت این اقدام می‌تواند جلوگیری از بازنشر ویدئوهای «شیوه» در فضای مجازی آن هم به صورت انتخابی و مقطع باشد که در هفته‌های اخیر انتشار آنها پرسش‌ها و واکنش‌های بسیاری را در بین بینندگان ایجاد کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ا

      👌👌👌👌👌👌👌

    • ناشناس

      بی بیسی و صدا و سیما دستگاه دروغپردازی

      پاسخ ها

      • nastarannargesi

        اشتباها لایک منفی کردم

    • بینام

      صدا وسیما با این همه دروغ کلا از چشم همه افتاده من یکی که هیچکدوم از برناهاشو قبول ندارم وهمش فکر میکنم دروغه اعتماد ندارم

    • ناشناس

      بنظرمن حرف زدنی که منجربه عمل نشه ونتیجه ای دربرنداشته باشه هیچ فایده ای نداره

    • ناشناس

      این برنامه کوته فکری ومادی گرایی وبی هویتی وغربگدایی طیف چپ روخوب نمایان کرده.

    • م و

      از اول همه برنامه های شیوه را دیدم.اغلب کارشناسان در حد واندازه ی حضور در این جلسه نیستند.،،مثلا قیاس کارشناس محترم در آخرین جلسه با آقای دکتر تفرشی،که عموما این تفاوت در اغلب کارشناسان دیده میشود،وزن گفتگو را بسیار تقلیل میدهد

    • ناشناش

      بعید به نظر میاد که صدا و سیما مخاطب داشته باشه،،، تنها جایی که مخاطب داره رستوران‌های بین راهی هستش و بعضی از دوستان عزیز

    • کی اَسوار

      کلا تلویزیون رو کی نیگاه میکنه

    • ناشناس

      از هیچ بهتره برای تلیغ تلوزیون است .

    • ناشناس

      صداوسیماجزدوغ به مردم چیزی نمگویدبخدامن بجزچندتافوتبال این 17ساله اصلا نگاه نمیکنم

      پاسخ ها

      • سلیمان

        هفده ساله نگاه نکردی؟

    • وحید

      انصافا مجری خوبی داره. هرچند موضع اصلیش مشخص هستش ولی با مهمانی که از نظر اعتقادی و سیاسی هم راستا نیست ، همراهی و کمک میکنه.

    • هادی

      لیگ فوتبال تعطیل شد

    • ناشناس

      صداوسیما هیچ وقت عوض نمیشه وهر روز بیشتر به قهقرا میره، در ضمن با اینکه مجری برنامه شیوه آدم آرام و نسبتا منطقی به نظر میاد اما چرا باید حتی مجری صداوسیما هم از دانشگاه امام صادق باشه !!!

      پاسخ ها

      • حسین

        دقیقا گل گفتی

    • ناشناس

      مسخره است

    • ناشناس

      بعد از حرف درمانی نوبت شیوه درمانی است!؟

    • ناشناس

      برنامه خوبیه و مجری توانمند هستند.

    • یه ایرانی مظلوم

      احسنت

    • رضا

      شیوه برنامه خوبیست در صورتی که به گقته های کارشناسان مخالف عمل کند والا اگر فقط حرف باشد بهتراست که ادامه پیدا نکند

    • بینام

      فقط رازبقا

    • علی ابراهیم زاده

      پای برنامه و صدا سیمای ایران میشینی احساس میکنی گوشات درازه از بس حرف دروغ تحویلت میدن

    • ناشناس

      بعیده اعتماد از دست رفته بر گرده سر جاش

    • محصا

      تی وی ایران همش دروغه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        وای مامانم اینا.
        شما تازه از فرنگ برگشتید که میگید تی وی؟؟
        غرب گدایی هم حدی داره

    • ناشناس

      ستایش پخش کنین🤣

    • خ ی

      شیوه فقط و فقط برای رد گم کنی ساخته شده ک صدا وسیما میلی اون را برا خود شیرینی خودش پخش میکنه

    • ناشناس

      ببینید نه اخبار اینور کامله نه اخبار اونور
      حالا میخواید طرفدار اونور هم باشید حقیقته اونا هم اخبار کامل رو نمیگن یا شایعه درست میکنند

    • علی

      حتی راست شما هم دروغه ..این هم یه شیوه دیگه برا گول زدن

    • ایران زمین

      مگه اصلا هنوز کسی هم شبکه‌های صداوسیما رو تماشا میکنه ؟!
      شبکه هایی همراه با دروغ و نیرنگ و قضاوتهای یکطرفه که بارها و بارها با سند و تصویر به مردم ثابت شده اند....

    • ناشناس

      درود بر صدا و سیما جمهوری اسلامی از بینندگان پروپاقرص بخصوص اخبار ۲۰۳۰ هستم 🇮🇷🇮🇷

    • ناشناس

      والا من بعضی اوقات که دلم برای دروغ شنیدن تنگ میشه ؛میزنم اخبار ایران رو نگاه میکنم ؛دروغ میگن در حد چی ،؟؟؟؟؟خیلی تبحر دارن

    • حق طلب

      صدا سیما این قدر دروغ تحویل مردم داده که آدم رابیاد چوپان درغگو می اندازه

    • لیلا

      مختار رو دوباره پخش کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج