آقای تلویزیون، مردم نانِ شب هم ندارند
تلویزیون در پرورش ذوق عامه، مسیری مشابه با رسانههای معاند پیش گرفته است.
برترینها: تبلیغات و آگهی تبلیغی یکی از منابع درآمدی برای صداوسیما است، اما پخش آگهی محصولات لاکچری در روزهایی که مردم در تهیه ملزومات اساسی زندگی نیز با مشکلات عدیدهای روبهرو هستند، باعث انتقادهای زیادی از تلویزیون شده است.
شاید مسبب اصلی گسترش لاکچریبازی، فضای غیرقابل کنترل برخی صاحبان کالا و مؤسسات تبلیغاتی باشد که فقط به کسب درآمد و میزان سود خودشان میاندیشند. البته درآمد زایی از این طریق به محتوا آگهی نیز برمیگردد؛ محتوایی که ذائقه مردم را میسازد و آنها را به سمت مصرف بیشتر سوق میدهد، زندگی که در زیر پوست تبلیغات تلویزیون جریان دارد تنها شیک و پر زرق و برق است اما سؤالی که پیش میآید این است در این وضعیت و اوضاع اقتصادی نابسامان چه لزومی دارد چنین تبلیغات و آگهیهایی از تلویزیون پخش شود.
احسان زیورعالم در روزنامه اعتماد نوشت: اخبار اقتصادی و اجتماعی را مرور میکنم. بیشتر هم تلاش میکنم رسانههایی را مورد توجه قرار دهم که از قضا با دولت زاویه اساسی دارند. به عبارت سادهتر متعامد با دولتند و هر رفتار اقتصادی و اجتماعی دولت را مورد نقد قرار میدهند. یکی از همین رسانهها از قضا تلویزیون ایران است. اگر مرغ گران شود از صفهای طویلش فیلمی پخش میکند و اگر کالایی توزیع نشود از محتکران وابسته به دستگاه دولتی گزارش افشاگرانه عرضه میکند. البته در کنار این رفتار حسنه در افشاگری از کارشناسانی بهره میبرد که مردم را دعوت به قناعت میکنند و خواهان چشمپوشی از جیفه دنیایند. بدون شک قناعت چه در عسر و چه در یسر مایه سعادت است؛ اما ریا همواره مایه سقوط است؛ کما اینکه خداوند قناعت، در آیات ۲۶۴ سوره بقره و ۳۸ سوره نسا در باب ریاکاری انذار قاطعی داده است. تلویزیون از همین رو همواره تلاش کرده است ذوق عامه را در ید قدرت خود حفظ کند.
سالهای نهچندان دور محل ترویج هرگونه مدی، تلویزیون بود. هنوز یادمان نرفته با پخش سریال «در پناه تو» چادر افشاری به یک مدل قالب برای دختران جوان دهه ۷۰ بدل شده بود. این موضوع حتی در ترویج سبک غذا نیز تاثیرگذار بود. در دهه ۷۰ که برنج قوت قالب نبود، وجود انواع پلو و خورشها روی میز طبقه متوسط مطلوب تلویزیون، برنج را به عنصر اساسی سفره ایرانی بدل میکند.
با اینکه در سالهای اخیر بهزعم بسیاری تلویزیون کارایی خودش را از دست داده، اما بدونشک هم خودش خواهان پرورش ذوق عامه است و هم مخاطب طبقه کارگرش، تلویزیون را دریچهای به دنیای بیرون از قلمرو خویش میپندارد. نمیتوان با قاطعیت گفت چند درصد تصاویر تلویزیون مختص به تهران است؛ اما پایتختی که نمیتواند مجازی از کلیت ایران باشد، فراگیرترین جغرافیا و فرهنگ تلویزیون است. این وضعیت را بیش از هر چیزی میتوان در تبلیغات جستوجو کرد؛ جایی که سبک زندگی تهرانیها بیداد میکند. چندی پیش، در دل کوچک شدن سفره مردم و عدم امکان خرید مواد اولیه، تبلیغات تلویزیونی رفتار متناقضی در پیش میگیرند. برای مثال تبلیغ یک روغن مشهور- هرچند به نظر میرسد این تبلیغ پس از اعتراضاتی از تلویزیون دیگر پخش نشده است- نشان میدهد مرد خانه، با لباسهای آراسته مخصوص مراسمهای اسکار و نوبل، مشغول پختوپز است تا شاید در عرصه حمایت از زنان خانه نقش مثبتی ایفا کند. تبلیغ که به نقطه اوج خود میرسد. سفره رنگینی در برابر اعضای خانواده گسترده شده و بچههای بین ۱۰ تا ۱۲ سال خانواده با لذت هر چه تمامتر سرخکردنیهای باباپز را میل جان میکردند.
به غایت تصویری زیباست از سفرهای که شاید هزینه تولیدش برابر با یک چهارم دستمزد یک کارگر ایرانی باشد. حالا میتوان این حدس را هم زد که مخاطب عمده این تبلیغ تلویزیونی همان کارگر کممزد باشد؛ چراکه هزینههای خرید و نگهداری و استفاده از ماهواره یا تلویزیونهای اینترنتی برای کارگر داستان ما ممکن نیست. به هر حال تلویزیون ملی را میتوان با یک آنتن ساده و تلویزیونی ارزانقیمت هم مشاهده کرد. اگرچه تبلیغ مذکور محذوف شده است؛ اما در همین اثنا میتوان دید بخش مهمی از تبلیغات تلویزیونی معطوف به مصرفگرایی طبقه متوسط تهرانی است نه شهرستانی. تلاش برای فروش هر کالایی که ارزش افزوده آن برای جامعه درگیر مشکلات اقتصادی صفر است، نشان میدهد تلویزیون در پرورش ذوق عامه، مسیری مشابه با رسانههای معاند خویش در پیش گرفته است؛ رفتاری که به نظر ریاکارانه است.
از سویی ترویج قناعت و نخوردن برخی کالاهایی که نیاز اولیه به حساب نمیآید و از سوی دیگر تبلیغ همان کالاهای ثانویه در بستهبندیهای مجلل. زمانی در تلویزیون بخش مهمی از تبلیغات به محصولات داخلی و البته کارخانههایی مستقر در شهرهای کوچک اختصاص داشت. چیزی شبیه ابزار مهدی که هنوز شعار حماسیاش در ذهنم پژواک مییابد. حال تلویزیون در سالهای رونق تولید ملی خبری از ابزار مهدیها دارد؟
نظر کاربران
وقتی فرهنگ مصرف گرایی بر دیگر چیزا غالب میشه نتیجه اش هم میشه همین دیگه..
پاسخ ها
تبلیغ محصولات یعنی فروش بیشتر
فروش بیشتر یعنی استخدام افراد بیشتر
استخدام افرادیعنی بیکاری کمتر
بیکاری کمتر فقر کمتر
کسی میلی نمی بینه فرهنگ سواد ندارند
در مورد تبلیغات بحث زیاده اما در مورد نان نداشتن مردم خود شما یکی از مقصرینی
صداوسیماشده سوهان روح مردم توهمه مسایل سیاسی اقتصادی ورزشی فرهنگی ....
پاسخ ها
حقوق کارگر حداقل حداقل، تازه اون کار هم به راحتی پیدا نمیشه، مثل اون خانم مدیر که در تلویزیون گفته بود نخورید نیاشامید، حالا تبلیغات لاکچری و.... ایران سردرگم
همه چی شده سوهان روحمون
بنظرم دیگه مغز و روحی برامون نمونده، از بس ک با سوهان روش رفتن
و این داستان ادامه دارد ...
من خیلی روی تبلیغات تلویزیون دقت کردم کشوری که مدعی مخافت با امریکاست در تبلیغات تلویزیون جوری نمایش میده انگار ملت در رفاه اند در نمایش زندگی مردم تظاهر به سیاست اقتصادی امریکا داره چون لابد با کلاس به نظر میاد
در تبلیغات اکثر مردهایی که نمایش داده میشن شبیه بچه ننه ها و احمق ها هستند و مرد خوب و زندگی خوب را اینطور نمایش میدن
به اضافه این که چند روز پیش دیدم برای تبلیغ نخود و لوبیا شعر سرودن! ابتذال فرهنگی و اقتصادی هم زمان
پاسخ ها
من.یک.کاگر.ساده.هستم.وحقو.قم.هنوز.
معلوم.نیست.به.چهار.ملیون.رسیده.یا.نه.ودر.خانه.من.یک.یخچال.ارج.هفده.سال.پیش
است.وبا.این.تبلیغات.که.تلوزیون.هر.شب
تبلیغ.یخچالهای.لاک.چری.را.میکند.وهرشب
یک.سرکوفتی.از.طرف.خوا.نواده.باید.بشنوم.
چرا همان.یخچال.ایرانیش.شده.است
بیست.وپنج.ملیون.ولی.من.حقوقم.کفاف
خر.ید.ارزان.ترین.انرا.هم.نمیدهد.من.این
یخچالیکه.در.خانه.دارم.خریده.بودم.یکصد
هزار.تومن.ویکبار.متور..ان.سو.خته.ششصد
هزار.هزینه.تعویض.ان.شده.است.حلا.مدیر
یا.کار.مندانتلوزیون.با.حقوقهای.نجومی.که
می.برند.وهم.چین.تبلیغاتی.هم.میکنند.و
فعلا.هم.از.نظر.قیمت.هم.که.هر.که.هر.چه
دلش.خواست.است.وخدا.به.داد.کارگران
امثال.من.برسه.وکم.هم..نیستند
من از دو موهبت بزرگ زندگی، زیبایی و حقیقت، اولین را در یک قلب عاشق و دومین را در دست یک کارگر یافتم!
کاربرنما،درود چه زیباگفتی
همه افرادی کهدرظاهرمخالف سرسخت آمریکاهستندیابجه هاشون توامریکایه یاتمام وسایل زندگیشون آمریکائیه یاروباگوشی ایفون آمریکایی ۳۰میلیونیش توئیت میزنه که امریکادشمنه آمریکاجنایتکاره همش دروغه اینانان به نرخ روزخورنداگه امریکادشمنه پس چراگوشی امریکایی تودستته چراداروامریکایی مصرف میکنی
البته با پول مردم بیچاره این تبلیغات رو نشون میدن
پاسخ ها
اینا واسه پول درآوردن هر کاری میکنن. موقع پخش خندوانه که یه زمانی خوب و پر بیننده بود ( نه مثل الان که اونم خودش کلا شده برنامه تبلیغات) همه دختر بچه هایی که به عنوان تماشاگر میشنستن روسری کرده بودن سرشون تا کف پای بیچاره ها. دور از جون انگار کفن تنشون کرده بودن. ساق دست و نمیدونم چی. بعد موقع پیام های بازرگانی موی خوشگل بلند میذارن تا زاانو. خب لامصب ها اگه با دیدن موی دختر بچه ۶ ساله کسی تحریک میشه پس چرا نظرتون از برنامه تا برنامه فرق میکنه.
حقوق کارمندان صدا و سیما روی قبض برق آب و گازه
مگه شماها برنامه های صدا و سیمای میلی را نگاه میکنید
واقعا عجیبه
پاسخ ها
دوست عزیزتوهمه خونه هاتلویزیون هست وهرکس به یک برنامه علاقه داره من خودم فوتبال میبینم بعضیهاسریال ومستندامامثل قدیم دیگه نیست فقط تلویزیون ببینیم واین اگهیهاواقعاروی مخه ودرکل محبوبیت گذشته رونداره
تبلیغات برای مردم نیست برای رانتخواران و مفسدان و پولدارهاست .
پاسخ ها
بس کنین بیمغزها واقعا اینطوری فکر میکنین مگه باید تبلیغات تلویزیون هم زشت و بیریخت باشه همینطوری هیچی نداره تلویزیون اونوقت تبلیعاتش هم عقب افتاده باشه
پس تلویزیون چی نشون بده؟؟؟!!!!
آخه کی اون تلویزیون میلی رو می بینه
بابا بس کنید تلویزیون هیچی نداره گیردادین به تبلیعات
پاسخ ها
واقعا
غذاهای رنگارنگو فقط هم با ترانه خوندن نشون مردمه بیچاره ندار میدن تو که پولداری و میخوری دیگه ترانه ش چیه؟ واسه پفک هم ترانه میسازن !بسه دیگه
چه ربطی داره
خوب مردم همه رب و روغن و حبوبات و ماکارانی و وسایل شستشو که مصرف میکنن
نمیشه که نان خشک و آب تبلیغ شه
شما هم ایرادهای بنی اسرائیلی میگیرید ها
درصداوسیما راببندید هم درهزینه مملکت صرفه جویی میشه هم ملت اعصابشون آروم میشه.
آخه توقرن بیست ویکم تبلیغ احضارجن وروح؟!!!!
تلویزیون همیشه مصرف گرایی رو تبلیغ میکنه و همه سریالها هم طرفدار قشر سرمایه دار و ثروتمند هستند، قشر متوسط در سریالها همیشه بی فرهنگ هستند و بله قربان گوی پولدارها هستند، تبلیغ های نیکوکاری از این هم چندش آورتره، یه کارگر تو خونش نشسته بچه ها گرسنه هستن یه پولدار براشون غذا میاره ، واقعا توهینه چرا ما کار کنیم و چشم مون به دست بقیه باشه
ننگ ما صداوسیمای ما خفت
تبلیغات تلوزیون واقع شده اشراف گرایی ، من موقع تبلیغات کانال را عوض میکنم چون فرزندانم با دیدن انها حتی اگر نگوید برق غذاهای ان حسرت بر دلشان میگذارد ، ادم در پارک بستنی هم میخورد مواظب است کودکی ان را نبیند و دلش نخواهد اما ....
پاسخ ها
واقعا یه بستنی که 10 هزارتومن شده البته من قیمت پارسال رودارم سالار و پیریما
مگه چن نفر تواناییش رو دارن که
بخرن
پیام سانسور شده متاسفانه
کارخونها مال خودشونه صداوسیمای میلی هم که ارث رسیده بهشون چرا برای خودشون تبلیغ نکنن .
تلویزیون مقصر در تبلیغ فوهنگ مصرف گرایی ولی شما یک کلمه از رییس جمهوری که کشور رو به فلاکت کشانده نمیگید حتی یه انتقاد نمیکنید. چرا فریاد نمیزنید چرا مقاله نمینویسید اقای رییس جمهور مردم فقیرند. و.... الخ چرا؟؟؟؟؟؟
ما اصلاً تلویزیون ایران نمیبینیم ازبس مزخرف خدا باعث و بانیاش خیر نده که با پول مردم فقط جیب خودشون یه تعدادی پر می کنند هیچ برنامه با ارزشی هم ندارند
برای این صحبت وقت زیاده راستی از جدول جعلی چه خبر
صدا و سیما ایران در حد صفر
برید ماهواره بخرید اروپا رو ببینید
پس با افزایش بودجه چه کنند باید یک جوری خرج کنند
کاری به اصل قضیه ندارم راجع به یه جمله نظر میدم؛ اگه جنبش حقوق زنا دنبال زن سالاری نیست و برابری میخواد باید مرد و زن کنار هم و با کمک هم غذا رو درست کنن بیارن سر سفره به هر حال میلیون ها نفر میبینن و فرهنگ سازی درستی میشه نه از اینطرف بام میفتن نه از اونطرف
چرا فقط نق نق میکنید یکماهه آب آشامیدنی یک لیتری همه مارکهای معروف وبنجل شده دونه ای پنجهزارتومن و صدای کسی درنمیاد،ولی بنزین که شد لیتری سه هزارتومن صدها ها زارنفرریختند توی خیابون واعترلض واغتشاش وووووووو حالا فراوری بنزین وآب تصفیه کدومشان سخت تره،
کنترل ریسیور رو گرفته جلوی تلویزیون LED
این چه منطقیه واقعا؟ منم با تبلیغ مصرف گرایی مخالفم ولی این متن طوری القا میکنه که همه ی افرادی که از نظر مالی در سطح خوبی هستن ماهواره استفاده میکنن و طبقات پایین جامعه ماهواره ندارن، این چه استدلاللی هست؟اتفاقا تو محله های فقیرنشین هم ماهواره مثل بالا شهر کاااملا رواج داره. درسته که تلوزیون خودمون برنامه آنچنانی نداره ولی اگه کسی از مضراتی که ماهواره داره باخبر باشه هیچ وقت همچین چیزی رو به حریم امن خونه ش راه نمیده فقیر و غنی هم نداره