چگونه کودک نابینای خود را تربیت کنم؟
خانوادههایی که فرزند کمبینا و نابینا دارند باید بدانند که کتابهای حسی ـ لمسی جاذبه زیادی برای کودکانشان دارند.
زهرا فرمانی، سردبیر و صاحب امتیاز سابق مجله بادبادک و مدیر عامل هنرکده بادبادک در گفتوگو با «سلامت» میگوید: «در تمام سالهایی که با کودکان کار میکردم هرگز به این فکر نکردم که کودک میبیند یا نمیبیند، راه میرود یا نمیرود، از چه دین و آیینی است و...هر کودکی با هر نوع مشکلی در این هنرکده ثبتنام میشود.
از آنجا که رشته تحصیلی من روانشناسی کودکان استثنایی بود و دوران دانشجویی نیز با کودکان نابینا کار میکردم، تمایل پیدا کردم کتابهای حسی- لمسی ارائه دهم.»
خانم فرمانی درست میگفت. زمانی که به این کتابهای حسی- لمسی بیشتر توجه کردم به نظرم آمد که از جنس مواد مقاوم هستند و برای کودکان کمتوان جسمی جاذبه زیادی دارند و میتوانند با آنها بازی کنند. این کتابها متن زیادی ندارند بنابراین برای ناشنوایان نیز جذاباند و کودکان ناشنوا بیشتر به ارتباط تصویری علاقه دارند. کتابهای حسی-لمسی طوری طراحی شدهاند که مانند اسباببازیاند، در نتیجه کنجکاوی، تمرکز و دقت کودکان را تقویت میکنند.
در کارگاه ویژه نابینایان
آنچه در ادامه میخوانید، مروری است بر ۶ جلسه پیاپی که در کارگاه ویژه نابینایان رخ داد:
• جلسه اول ساخت گربه با کمک هنر اریگامی: در این جلسه ابتدا توجه کودک را به صدای گربه و غذای او جلب میکنیم. بعد آهنگی از ثمین باغچهبان با داستان موش و گربه پخش میشود. سپس گربههای اوریگامی ساخته و برای آنها دست و پا گذاشته میشود.
• جلسه دوم کارگاه ساخت پرنده با کمک هنر کلاژ: در این برنامه نیز نام چند پرنده برای کودکان گفته و صدای آنها تقلید میشود. حتی با دستگاه پخش به صدای واقعی چند پرنده نیز گوش میدهیم. قبل از شروع به کار کاغذهای خطکشیشده توسط رل خیاطی با قیچی بریده میشوند. تسهیلگرها برشهای دایرهای کوچک و بزرگی روی کاغذها انجام میدهند، بعد روی آنها پرهایی با رنگهای مختلف و در آخر چشم و پا برای پرنده گذاشته میشود. در آخر کودکان نقش پرنده به خود میگیرند و با صدای آهنگ پرواز میکنند و زمانی که صدا قطع میشود بالای صندلیهایی که بهعنوان درخت هستند، میروند.
• جلسه سوم ساخت حیوان با هنر مجسمهسازی: در این کارگاه کودکان روزنامهها را به اندازههای مختلف پاره و آنها را لول میکنند و از درون آن با هم حرف میزنند. بعد به آنها گفته میشود هر کس حیوان مورد علاقهاش را بسازد. تسهیلگر نیز به کودک کمک میکند تا سر و بدن حیوان ساخته شود. در طول ساخت درباره غذای حیوان و... صحبت میشود. بعد از آن کودکان راه رفتن حیوان را تقلید میکنند.
• جلسه چهارم شناخت لباس: درباره نوع لباس و رنگ و... صحبت میشود. کودکان لباس همدیگر را لمس میکنند و یاد میگیرند هر لباسی برای کدام محیط مناسب است. در مورد خرید پارچه، مراحل دوخت لباس و ابزار خیاطی هم بحث میشود. دوخت و دوز ساده نیز به آنها آموزش داده میشود.
• جلسه پنجم آشنایی با موسیقی: ساز طبلک معرفی و درباره چگونگی ساخت آن صحبت میشود. کودکان یاد میگیرند که چطور باید با لیوان و بادکنک طبلک بسازند و چطور بهطور هماهنگ بنوازند. ساز بعدی بلز است. سپس کودکان هر سازی را که دوست دارند انتخاب میکنند و با آن شروع به نواختن و خواندن شعر میکنند و با هر ساز بازی هیجانی و موزیکال انجام میدهند.
• جلسه ششم، نمایش و جهتیابی: در این جلسه کودکان باید خودشان را معرفی کنند. اشیای ساده اطراف لمس و نامشان گفته میشود. مربی آنها را در سبد میریزد و کودکان اشیای نامبرده را یکییکی پیدا میکنند. بعد از اینکه کودک نام اشیاء را گفت، مربی شعری درباره آن میخواند. بازی تخیلی نیز انجام میشود. کودکان آشنایی مختصری با ماشین دارند.
ارسال نظر