تونل پر ماجرا بین دو قاره جهان +عکس
دولت ترکیه سرانجام پس از مدتها تأخیر تونل جنجالی که آسیا و اروپا را از زیر آب هم به یکدیگر وصل میکند افتتاح کرد اما چرا ماجرای این تونل طولانی شد ؟
ترافیک میان بخشهای آسیایی و اروپایی استانبول و پلی که این دو بخش را به هم وصل میکند همیشه کلافه کننده است. مقامهای ترکیه حالا با افتتاح تونل مرمرهری یا ریل مرمره در تلاش هستند که رفت و آمد در این مسیر راحتتر شود. پروژهای که از سال ۲۰۰۴ و با حضور چشمگیر ژاپنیها کلید خورد سرانجام در نودمین سالگرد تشکیل جمهوری ترکیه و با حدود ۴ سال تأخیر به صورت نمادین افتتاح شد اما هنوز تا استفاده مردم از آن زمانی طولانی باقیمانده است.
از ۴ میلیادر هزینه ساخت این پروژه که «پروژه قرن» نام گرفته یک میلیارد دلار آن را ژاپنیها سرمایهگذاری کردند و حالا رجب طیب اردوغان،نخست وزیر ترکیه که سابقه شهرداری استانبول را هم دارد آن را به عنوان یکی از برگها زرین کارنامه خود معرفی کرده است. مقامهای ترکیه امیدوار هستند که با به کارگیری رسمی این تونل ۵/۱ میلیون نفر بتوانند روزانه با استفاده از مترو میان بخشهای آسیایی و اروپایی استانبول رفت و آمد کنند.قطاری که دو سوی تنگه بسفر را به هم وصل میکند در ۵۶ متری زیر آب حرکت میکند و نخست وزیر ترکیه مدعی شده که این تونل مستحکمترین سازه ساخته شده در این کشور است.
قرار است پس از به کارگیری ابتدا تنها قطارهای مترو در این تونل حرکت کنند و گفته شده که از سال ۲۰۱۵ خودروها هم میتوانند در آن حرکت کنند. زیمنس آلمان همه سیستمهای هدایتکننده و الکترونیکی تونل و شرکت BASF مواد لازم برای بتون ویژه آن را تولید کرده است. استانبول روی خط زلزله است و به همین خاطر نگرانیهای جدی درباره امنیت این تونل وجود دارد اما مقامهای دولت ترکیه در تلاش برای اطمینان بخشی درباره استحکام این تونل هستند. شاید به همین خاطر است که در ۱۵ روز نخست به کارگیری استفاده مردم از مرمرهری رایگان اعلام شده است.
۴۰ هزار قطعه باستانی
مهمترین عامل تأخیر در ساخت و ساز این تونل که ۴/۱ کیلومتر از طول ۶/۱۳ کیلومتری آن زیر آب است کشف یک بندر باستانی در هنگام حفاریهای آن بود. در جریان عملیات ساخت و ساز در سال ۲۰۰۷ کشف بقايای این بندر باستانی مربوط به قرن چهارم همه چیز را دچار مشکل کرد. مهندسان پروژه در آن زمان مشغول ساخت ايستگاه قطار درمحله ينيکاپی بخش اروپايی استانبول بودند ولی پس از تخريب آلونک های اين محل مجريان طرح متوجه وجود بقايای يک بندر باستانی شدند.
باستان شناسان در اين محل موفق شدند تا به آثار به جای مانده از بندر الوتريوس شهر قسطنطنيه، که يکی از پرکارترين بندرهای امپراتوری بيزانس بود دسترسی پيدا کنند. بیشتر از ۴۰ هزار قطعه باستانی در این محل کشف شد که صندل های چرمی، شانه های چوبی و شمعدان های متعدد از جمله کشفياتی بودند که نحوه زندگی مردم آن دوران را نشان میدادند. یکی از جالب ترين کشفيات اين محل يک قايق چوبی به طول ده متر است که بيش از هزار سال عمر دارد. باستانشناسان علاوه بر بقايای بندرالوتريوس موفق به پيدا کردن بخشی از ديوارهای باستانی استانبول هم شدند؛ مسئلهای که باعث شد افتتاح تونل ۹ سال طول بکشد.
ارسال نظر