رازهای زیردریایی U۹۷۷ آلمان نازی
با پایان جنگ دوم جهانی یکی از سوالات بزرگی که در ذهن مردم دنیا شکل گرفته بود، این که برخی از سران رژیم نازی که دستگیر نشده اند، اکنون کجا هستند و اصولا چگونه توانسته اند از آلمان فرار کنند.
زیردریایی یو۹۷۷ و دومین رکورد حرکت طولانی در زیر آب
در دوم می ۱۹۴۵ اردیبهشت ۱۳۲۴ زیردریایی یو۹۷۷ به قصد ماموریت در کانال انگلستان بندر نروژی کریستیانسند را ترک کرد. زیردریایی یو۹۷۷ از شناورهای تایپ Type VIIC و یک زیردریایی تهاجمی دیزل الکتریکی بود. این شناور ۸۷۰ تن وزن و ۶۷ متر طول داشت. این زیردریایی توان پایین رفتن تا ۲۲۰ متر در زیر آب را داشت و می توانست با سرعت ۱۴ کیلومتر در ساعت در زیر آب حرکت کند.
با شنیدن خبر تسلیم آلمان و این دستور که تمامی زیردریایی ها باید به سطح آب بیایند و خود را تسلیم کنند، هاینس شفر فرمانده زیردریایی و مردانش تصمیم گرفتند به آرژانتین فرار کنند. در آن زمان او به مردان متاهل در زیردریایی اجازه داد تا شناور را ترک کنند و به سمت نروژ بروند. ۱۶ نفر از افراد او زیردریایی را ترک کردند و باقی افراد در زیردریایی یو۹۷۷ به سمت آرژانتین در زیر آب حرکت کردند.
ماجرای سفر ۱۰۸ روزه
این سفر طولانی ۱۰۸ روز به طول انجامید که ۶۶ روز آن در زیر آب بود و در تاریخ ۱۷ آگوست ۱۹۴۵ این زیردریایی به بندر ماردل پلاتا آرژانتین وارد شد و خود را به آرژانتینی ها تسلیم کرد. در این سفر ۱۴ هزار و ۱۷۵ کیلومتر توسط زیردریایی مورد نظر طی شد. در طول حرکت ۶۶ روزه در زیر آب از طریق یک لوله کوچک اکسیژن لازم برای شارژ باتری های زیردریایی تامین می شد و لازم نبود یو۹۷۷ به سطح آب بیاید.
فرمانده این زیردریایی که بود؟
هاینس شفر سال ۱۹۲۱ در آلمان متولد شد. او در سال های ابتدایی جنگ بیشتر مشغول آموزش دیدن در پایگاه های نیروی دریایی آلمان بود و در بیشتر دوران خدمت خود نیز به عنوان افسر زیردست در ماموریت ها شرکت می کرد. شفر به سال ۱۹۷۹ در آرژانتین درگذشت. وی در طول خدمت خود نشان خدمت در زیردریایی و صلیب آهنین درجه ۱ و ۲ را نیز به دست آورد. در دوران فرماندهی و در طول تنها سفر خود به عنوان فرمانده، هیچ کشتی یا زیردریایی دشمن را نیز غرق نکرد.
مردانی که موهای شان سفید شد
بر اساس خاطرات شفر، فشار بسیار زیادی در این مدت به مردان او وارد شده و حتی مواردی از نافرمانی نیز در زیردریایی رخ داده بود. شفر در بخشی از خاطرات خود می نویسد: «روزی با یکی از نیروهای جوان خود روبرو می شود که از شدت فشار موهایش مانند پیرمردان سفید شده بود.»
هاینس شفر و مردانش بعد از این سفر طولانی به آرژانتین رسیده و در سواحل این کشور به سطح آب می آیند. آنها به وسیله بی سیم با مقامات آرژانتین تماس گرفتند و قصد خود برای پناهنده شدن به این کشور را اعلام کردند. شفر و مردانش توسط مقامات آرژانتینی به آمریکایی ها و سپس به انگلیسی ها تحویل داده شدند و چند بار درباره انتقال سران حکومت نازی و مقادیر زیادی از طلا به آرژانتین مورد بازجویی قرار گر
ماجرای غم انگیز یک زیردریایی معروف
شفر و مردانش بعد از مدت کوتاهی آزاد شدند اما شایعات و داستان ها درباره این که وی و زیردریایی یو۹۷۷، هیتلر و برخی مقامات رده بالای حزب نازی را به آرژانتین فراری داده است ادامه داشت. این مسئله باعث شد هاینس شفر تبدیل به اولین فرمانده ای شود که خاطرات خود را نوشته و در ضمن نوشتن این خاطرات به شبهات مطرح شده نیز پاسخ بدهد. این کتاب به اسم یو۹۷۷، ۶۶ روز زیر آب، به سال ۱۹۵۲ به زبان آلمانی منتشر شد و بعدها به زبان انگلیسی نیز ترجمه شد و انتشار یافت. خود زیردریایی یو۹۷۷ نیز در سال ۱۹۴۶ توسط نیروی دریایی آمریکا به عنوان هدف تمرینی مورد اصابت قرار گرفت و غرق شد.
پایان افسانه ۱۱۶۷
شاید برای تان جالب باشد بدانید که نازی ها در جنگ جهانی دوم بزرگ ترین ناوگان زیردریایی ارتش های دنیا تا آن زمان را در اختیار داشتند.
گفته شده است نازی ها تا قبل از حمله به لهستان، 52 فروند زیردریایی فعال داشتند. با توجه به برنامه ای که هیتلر برای نبردهای آتی داشت آنها در حال تکمیل و ساخت صدها فروند زیردریایی دیگر هم در صنایع نظامی شان بودند. جالب تر از همه این که نازی ها تا پایان جنگ جهانی دوم موفق شدند 1101 زیردریایی از شش کلاس مختلف در 27 مدل گوناگون را تکمیل و عملیاتی کنند. به این تعداد 135 فروند زیردریایی دیگر را هم اضافه کنید که در زمان تسلیم نازی ها در حال ساخته شدن بودند و به عنوان غنیمت جنگی به چنگ متفقین افتادند.
البته ۱۴ فروند زیردریایی توسط سربازان هیتلر به غنیمت گرفته شده که در مقیاس باقی موارد چندان به چشم نمی آید. این ۱۱۶۷ فروند زیردریایی را صد هزار افسر و ناوی به صورت آماده و فعال یا آماده به خدمت کنترل می کردند تا هیچ کم و کسری وجود نداشته باشد اما در طول جنگ جهانی دوم چه بلایی سر این ناوگان عظیم آمد؟
طی جنگ پنج فروند یو ۱۱۰، یو ۵۰۵، یو ۵۰۷، یو ۷۴۴ و یو ۱۰۲۴ به تسخیر متفقین در آمد. ۵۰ فروند از این زیردریایی ها ناپدید شدند و هیچ گاه اطلاعاتی از آنها و خدمه شان به دست نیامد. ۷۵۹ فروند زیردریایی دیگر نازی ها هم طی شش سال جنگ جهانی دوم غرق و خدمه شان کشته یا اسیر و مجروح شدند. ۲۲۲ فروند دیگر هم هیچ گاه فعال نشدند؛ یعنی یا در حال تعمیر بودند یا ماموریت شان تمام شده بود، یا این که برای دریافت تدارکات به بندر مراجعه کرده و دیگر عملیاتی نشدند.
از این ناوگان عظیم ۱۵۶ زیردریایی هم با اعلام تسلیم شدن ارتش آلمان تسلیم متفقین شدند. از این ۱۵۶ فروند ۴۰ فروند آن به خدمت متفقین در آمدند، باقی ۱۱۶ فروند هم طی عملیاتی در یکی، دو سال پس از پایان جنگ جهانی، منفجر و برای همیشه غرق شدند.
ارسال نظر