مهمترین تحولات تاریخ حملونقل
حمل و نقل یکی از فعالیتهای روزانه بشر از آغاز تاکنون بوده است که در هر دوره تاریخی شکلی خاص را به خود گرفته است.
به گزارش بیبیسی، نمیتوان تاثیر وسایط نقلیه و به طور کلی حمل و نقل را در زندگی بشر انکار کرد. بشر در گذشته به همان منابع اطراف خود بسنده میکرد، بنابراین سیر تحول حمل و نقل کندتر پیش میرفت. اما در قرون اخیر، سبک زندگی همراه با گسترش شهرنشینی بسیار متفاوت شده و حمل و نقل نیز از آن تاثیر گرفته است. در ادامه با مهمترین تحولات حمل و نقل آشنا خواهید شد.
چرخ
4500 سال پیش از میلاد
دقیقا نمیتوان مشخص کرد که چرخ چه زمانی اختراع شد، اما شواهد موجود نشان میدهد که سومریها اولین کسانی بودند که از چرخ استفاده میکردند. در دوران باستان، سومریها توانستند پس از اختراع چرخ «ارابه» را نیز بسازند و بدین وسیله بار بیشتری را جابجا کنند.
قایق بادی
4000 سال پیش از میلاد
رودهای نیل، دجله و فرات برای تمدن بینالنهرین و همچنین مصریهای باستان بسیار حائز اهمیت بود. ابزارهای یافت شدهی مرتبط به آن تمدنها نشان میدهند که مردم آن زمان از قایق بادی برای سفر و حمل و نقل کالا بین مناطق مختلف استفاده میکردند.
محور تعلیق
۳۱۰۰ سال پیش از میلاد
در دوران باستان، جادهها پر از صخره و سنگریزه بودند و سفر برای مسافران به شدت آزاردهنده بود. علاوه بر آن امکان جدا شدن چرخهای ارابه نیز وجود داشت. مصریهای باستان توانستند از بدنه نصبشدهی روی شاسیِ ارابه یک کابین یا سکوی باربر آویزان کنند و به نوعی سفر را آرامتر کنند.
زنجيره كششى
300 سال پیش از میلاد
زنجيره كششى مکانیسمی بود که طی آن نیروی یک قسمت به قسمت دیگر انتقال داده میشود. این مکانیسم تقریبا حدود 2000 سال بعد طراحی دوچرخه را تغییر داد. زیرا خود دوچرخه نیز اولین بار در یونان باستان دیده شده است. سازوکار زنجیره کششی که امروزه هم در دوچرخهها استفاده میشود در دوران باستان در نوعی کمان صلیبی استفاده میشد.
راکت
1250 میلادی
خیلی قبلتر از اینکه یک نابغه از راکت برای پرتاب انسان و ماهواره به فضا استفاده کند، از راکت به عنوان یک سلاح در میدان نبرد استفاده میشد. مدتی پس از آن که شیمیدانان چینی باروت را اختراع کردند، جنگجویان چینی از راکت برای شلیک پرتابههای آتشزا استفاده میکردند.
حرکت با استفاده از نیروی بخار
۱۷۸۴ میلادی
درست است که «موتور بخار» موتورِ حرکتی انقلاب صنعتی بود، اما ایده تامین نیرو بدین شکل از آبِ در حال جوش به قبلتر از آغاز قرن نوزدهم برمیگردد. در سال ۱۷۸۴، مخترع اسکاتلندی به نام ویلیام مرداک از نمونه اولیه یک وسیله مشابه پردهبرداری کرد. قطار و کشتی بخار بعد از آن پدید آمدند.
تایر لاستیکی
1845 میلادی
«تایر» در ابتدا به چیز دیگری اشاره میکرد. به نوار فولادی که پرههای چرخهای چوبی را نگه میداشت تا ساختار دایرهایِ آن شکل گیرد «تایر» گفته میشود. اما فولاد نیروی کششی خوبی نداشته و مخل آسایش مسافران سوار بر ارابه بود، بنابراین همه به دنبال جایگزینی برای آن بودند. سرانجام رابرت ویلیام تامسون اسکاتلندی اولین شخصی بود که ایده لاستیکهای امروزی را مطرح کرد. از آن روز تاکنون، تایرهای لاستیکی را به چرخ وصل کرده و داخلش را باد میکنند تا مسافران آسایش بیشتری هنگام حمل و نقل داشته باشند.
موتور احتراق داخلی
1879 میلادی
ریشه موتور احتراق داخلی به قرنها پیش بازمیگردد. ساز و کار میللنگ در عصر رومیها وجود داشته و علاوه بر آن، برای حرکت پیستونهای پمپ آب در قرن هفدهم از باروت استفاده میشد. با این حال اولین شخصی که موتور احتراق داخلی را ساخت «نیکولاوس اتُو» آلمانی بود که بعدها از آن در اتومبیلها استفاده شد.
1903 میلادی
موتور جت
1903 میلادی
پس از اینکه بشر توانست پرواز را تجربه کند، مهندسین به دنبال راههایی بودند که با سرعت بیشتری پرواز صورت گیرد. موتور جت تمام خواستههای آنان را جواب میداد. البته جالب است بدانید که این ایده به یک قرن پیش از میلاد برمیگردد، اما سال 1930 میلادی بود که رنگ واقعیت به خود گرفت.
ارسال نظر