عکس: طولانی ترین پلهای معلق جهان
میدانید فرق پل معلق با پل معمولی چیست؟ اصلاً این پل معلق که میگویند یعنی چه؟
فارنت: میدانید فرق پل معلق با پل معمولی چیست؟ اصلاً این پل معلق که میگویند یعنی چه؟
پلهای معمولی، مانند سقف ساخته میشوند. یعنی تمام بار بر روی ستونهایی میرود که در زیر پل قرار دارند. بر حسب اندازه پل، باید ستونهایی در فواصل کوتاهی از یکدیگر در زیر پل قرار گیرند و بار وارده بر پل را تحمل کنند. تقریباً تمام پلهایی که در تقاطع بزرگراهها مشاهده کردهاید از این قبیل پلها هستند.
اما مواقعی هست که نمیتوان به تعداد کافی ستون در زیر پل بکار قرار داد. مثلاً بر روی عرض یک رودخانه عریض و یا بر روی یک دره قطعاً نمیتوان با فواصل کوتاه ستون قرار داد. اینجاست که از پلهای معلق استفاده میشود.
در اینجا قصد شرح کامل سیستم پلهای معلق را نداریم، اما اگر به طور خلاصه، پلهای معلق نیروهای وارده بر پل را از طریق کابل و سازههای دیگر به ستونهای اصلی پل وارد میکنند. شکل ویژه و البته زیبای این پلها به دلیل وجود همین کابلها و سازهها است. فاصله بین دو ستون اصلی کشنده بار، معیار اصلی برای عظیم دانستن پل محسوب میشود.
در ایران نمونه بارز پل معلق، پل جوادیه تهران است که البته فاصله بین دو ستون آن چندان زیاد نیست. نمونه دیگر، پل روی دریاچه ارومیه است که البته به دلیل آنکه به لحاظ مدیریتی (و نه توان مهندسی) امکان ساخت پلی با بلندی عرض دریاچه ارومیه به وجود نیامد، مسئولین امر در اقدامی قابل تامل اقدام به پیشروی ساحل کردند تا فاصله بین دو پایه اصلی را به حداقل برسانند. البته نتیجه این کار دو نیم شدن دریاچه بینوای ارومیه شد. به نظر فارنت و البته بدون غرض ورزی، هر دو پل حداقل به لحاظ کاربری، تا این لحظه پلهای موفقی محسوب نمیشوند.
در ادامه قصد داریم در فارنت طولانیترین پلهای معلق جهان را به همراه تصویر به شما معرفی کنیم. البته در نظر داشته باشید که در این رده بندی هم، فاصله بین پایههای اصلی مدنظر قرار گرفته است.
ببینید و بخوانید از ۱۰ پل طولانی معلق جهان؛
۱۰. پل هاردانگر، هوردالاند کانتی، نروژ. سال ساخت: ۲۰۰۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۱۰ متر، طول کل پل: ۱۳۸۰ متر.
۹. پل زینگ ما، هنگ کنگ، چین. سال ساخت: ۱۹۹۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۷۷ متر، طول کل پل: ۲۱۶۰ متر
۸. پل جیان ژین، جیانگسو، چین. سال ساخت : ۱۹۹۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۸۵ متر، طول کل پل: ۹۸۴۳ متر
۷. پل هامبر، هسل، انگلستان. سال ساخت: ۱۹۸۱، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۱۰ متر، طول کل پل: ۲۲۰ متر.
۶. پل نانجینگ یانگتزه چهارم، جیانگسو، چین. سال ساخت: ۲۰۱۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۱۸ متر، طول کل پل: ۵۴۳۷ متر.
۵. پل رانیانگ، جیانگسو، چین. سال ساخت: ۲۰۰۵، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۹۰ متر، طول کل پل: ۳۵۶۶۰ متر.
۴. پل یی سان-سین، گوانگجو، کره جنوبی. سال ساخت: ۲۰۱۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۵۴۵، طول کل پل: ۷۴۱۵ متر.
۳. پل گریت بلت، زیالند، دانمارک. سال ساخت: ۱۹۹۸، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۶۲۴، طول کل پل: ۶۷۹۰ متر.
۲. پل ژیومن، ژجیانگ، چین. سال ساخت: ۲۰۰۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۶۵۰ متر، طول کل پل: ۵۳۰۰ متر.
۱. پل آکاشی کایکیو، کوبه، ژاپن. سال ساخت: ۱۹۹۸، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۹۹۱ متر، طول کل پل: ۱۲۸۳۱ متر.
در پایان فارنت پل جوادیه را نیز به شما معرفی بیشتر میکند.
پل جوادیه، تهران، ایران. سال ساخت: ۱۳۸۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۰۴ متر، طول کل پل: ۲۱۰ متر.
این پل که قرار بود جنوب تهران را به شمال آن وصل کند! با توجه به فاصله کم بین دو پایه (که البته ظاهرا نیازی هم به فاصله بیشتر ندارد) در رتبهبندی پلهای معلق جهان جایی ندارد. درحال حاضر در ۱۳۲ پل رتبهبندی شده در این لیست، فاصله بین دو پایه اصلی در آخرین پل این ردهبندی، ۳۰۰ متر است. در حال حاضر با توجه به عدم برنامهظ ریزی مناسب ترافیکی برای این پل در حال اصلاح آن به وسیله زیرگذرهای متعدد و احیا پل قدیمی هستند!
پلهای معمولی، مانند سقف ساخته میشوند. یعنی تمام بار بر روی ستونهایی میرود که در زیر پل قرار دارند. بر حسب اندازه پل، باید ستونهایی در فواصل کوتاهی از یکدیگر در زیر پل قرار گیرند و بار وارده بر پل را تحمل کنند. تقریباً تمام پلهایی که در تقاطع بزرگراهها مشاهده کردهاید از این قبیل پلها هستند.
اما مواقعی هست که نمیتوان به تعداد کافی ستون در زیر پل بکار قرار داد. مثلاً بر روی عرض یک رودخانه عریض و یا بر روی یک دره قطعاً نمیتوان با فواصل کوتاه ستون قرار داد. اینجاست که از پلهای معلق استفاده میشود.
در اینجا قصد شرح کامل سیستم پلهای معلق را نداریم، اما اگر به طور خلاصه، پلهای معلق نیروهای وارده بر پل را از طریق کابل و سازههای دیگر به ستونهای اصلی پل وارد میکنند. شکل ویژه و البته زیبای این پلها به دلیل وجود همین کابلها و سازهها است. فاصله بین دو ستون اصلی کشنده بار، معیار اصلی برای عظیم دانستن پل محسوب میشود.
در ایران نمونه بارز پل معلق، پل جوادیه تهران است که البته فاصله بین دو ستون آن چندان زیاد نیست. نمونه دیگر، پل روی دریاچه ارومیه است که البته به دلیل آنکه به لحاظ مدیریتی (و نه توان مهندسی) امکان ساخت پلی با بلندی عرض دریاچه ارومیه به وجود نیامد، مسئولین امر در اقدامی قابل تامل اقدام به پیشروی ساحل کردند تا فاصله بین دو پایه اصلی را به حداقل برسانند. البته نتیجه این کار دو نیم شدن دریاچه بینوای ارومیه شد. به نظر فارنت و البته بدون غرض ورزی، هر دو پل حداقل به لحاظ کاربری، تا این لحظه پلهای موفقی محسوب نمیشوند.
در ادامه قصد داریم در فارنت طولانیترین پلهای معلق جهان را به همراه تصویر به شما معرفی کنیم. البته در نظر داشته باشید که در این رده بندی هم، فاصله بین پایههای اصلی مدنظر قرار گرفته است.
ببینید و بخوانید از ۱۰ پل طولانی معلق جهان؛
۱۰. پل هاردانگر، هوردالاند کانتی، نروژ. سال ساخت: ۲۰۰۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۱۰ متر، طول کل پل: ۱۳۸۰ متر.
۹. پل زینگ ما، هنگ کنگ، چین. سال ساخت: ۱۹۹۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۷۷ متر، طول کل پل: ۲۱۶۰ متر
۸. پل جیان ژین، جیانگسو، چین. سال ساخت : ۱۹۹۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۳۸۵ متر، طول کل پل: ۹۸۴۳ متر
۷. پل هامبر، هسل، انگلستان. سال ساخت: ۱۹۸۱، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۱۰ متر، طول کل پل: ۲۲۰ متر.
۶. پل نانجینگ یانگتزه چهارم، جیانگسو، چین. سال ساخت: ۲۰۱۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۱۸ متر، طول کل پل: ۵۴۳۷ متر.
۵. پل رانیانگ، جیانگسو، چین. سال ساخت: ۲۰۰۵، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۴۹۰ متر، طول کل پل: ۳۵۶۶۰ متر.
۴. پل یی سان-سین، گوانگجو، کره جنوبی. سال ساخت: ۲۰۱۲، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۵۴۵، طول کل پل: ۷۴۱۵ متر.
۳. پل گریت بلت، زیالند، دانمارک. سال ساخت: ۱۹۹۸، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۶۲۴، طول کل پل: ۶۷۹۰ متر.
۲. پل ژیومن، ژجیانگ، چین. سال ساخت: ۲۰۰۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۶۵۰ متر، طول کل پل: ۵۳۰۰ متر.
۱. پل آکاشی کایکیو، کوبه، ژاپن. سال ساخت: ۱۹۹۸، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۹۹۱ متر، طول کل پل: ۱۲۸۳۱ متر.
در پایان فارنت پل جوادیه را نیز به شما معرفی بیشتر میکند.
پل جوادیه، تهران، ایران. سال ساخت: ۱۳۸۹، فاصله بین دو پایه اصلی: ۱۰۴ متر، طول کل پل: ۲۱۰ متر.
این پل که قرار بود جنوب تهران را به شمال آن وصل کند! با توجه به فاصله کم بین دو پایه (که البته ظاهرا نیازی هم به فاصله بیشتر ندارد) در رتبهبندی پلهای معلق جهان جایی ندارد. درحال حاضر در ۱۳۲ پل رتبهبندی شده در این لیست، فاصله بین دو پایه اصلی در آخرین پل این ردهبندی، ۳۰۰ متر است. در حال حاضر با توجه به عدم برنامهظ ریزی مناسب ترافیکی برای این پل در حال اصلاح آن به وسیله زیرگذرهای متعدد و احیا پل قدیمی هستند!
پ
نظر کاربران
پل کابلی اهواز یکی از زیباترین پل های کابلی ایران است
به خدا بیکارن پل می سازن . مثل دریاچه ارومیه خاک برزین جاده بزنین . چندوقت بعدشم اونجا خشک میشه می تونن برن ببینن چیزی تو اب بوده یا نه . کلی هم خوش میگذره .