اهميت ورودي خانه يا محل كار
اين وروديهای وسوسه انگیز
تا به حال فكر كردهايد كه چرا وارد شدن به برخي فضاها را دوست داريد و برخي ديگر از فضاها را نميپسنديد. هرچقدر هم فضاي درون يك ساختمان زيبا و دوستداشتني باشد اما يك ورودي نامناسب و ناهماهنگ از علاقه شما به آن فضا ميكاهد و برعكس.
فرض كنيد كه براي يك شام قصد داريد يك رستوران خوب و جديد را امتحان كنيد، اگر شرايط از لحاظ قيمت و نوع غذاها يكسان باشد تا چه حد نماي ورودي آن رستورانها در تصميمگيري شما موثر است؟
هرچقدر هم فضاي درون يك ساختمان زيبا و دوستداشتني باشد اما يك ورودي نامناسب و ناهماهنگ از علاقه شما به آن فضا ميكاهد و برعكس، چنانچه هنگام وارد شدن به يك فضا حس خوبي داشته باشيد تاثير بسيار مثبتي روي ديد شما نسبت به كل فضا خواهد داشت.
بهطور معمول همه ما برخوردهاي اولمان را خوب بهخاطر داريم، از جمله برخورد با دوستانمان براي نخستينبار، روز اول كلاسهايي كه رفتهايم و لحظه ورودمان به فضاهاي مختلف. ورودي يك ساختمان هم حكم نخستين برخورد با دوستانمان را دارد زيرا معمولا يك فضا را با ورودياش بهخاطر ميآوريم. بنابراين چنانچه قصد طراحي ورودي فضايي را داريد يا ميخواهيد آن را بهبود ببخشيد، بهتر است حتما به چند مورد توجه داشته باشيد:
از آنجايي كه ورودي عنصري براي ايجاد تمايز بين محيط درون و بيرون به شمار ميرود، به نوبهخود بايد خاص و متمايز از ساير قسمتهاي ساختمان باشد. اين تمايز ميتواند با اختلاف رنگ، سطح، بافت و... ايجاد شود. با افزودن يك قوس به بالاي سردرها ميتوانيم ورودي را متمايز كنيم. هر چه اين قوس بلندتر باشد به فضا شكوه و جلال ميبخشد و هر چه كوتاهتر باشد صميمانه و دوستانهتر است. بهترين عنصر براي ايجاد تمايز، پله است. پلهها بهعلت ايجاد اختلاف سطح ميان فضاي بيرون و درون از ورود مستقيم به فضا جلوگيري كرده و باعث حفظ بهداشت محيط ميشوند. نكته مهم در مورد پلهها اين است كه زاويه ديد ايجاد ميكنند و نگاه را از پايين به بالا ميبرند گويي كه از يك فضاي تحتاني وارد يك فضاي فوقاني ميشويد از اينرو استفاده از پله در وروديها گزينه مناسبي است كه اگر با تقعر نيز همراه شود، دعوتكنندگي ورودي را چند برابر ميكند.
در اكثر ساختمانها علاوه بر ورودي اصلي يك ورودي داخلي نيز وجود دارد كه نقش تقسيمكننده فضاي داخلي را ايفا ميكند.
در اين قسمت از فضاي داخلي است كه مسئله حجاب مطرح ميشود. اين قسمت بايد بهگونهاي طراحي شود كه حريم خصوصي ساكنان را حفظ كند.
علاوه بر اينكه ورودي بايد هماهنگ با كل ساختمان بوده و از قوانين آن تبعيت كند، به نوبهخود نقطه تاكيدي در نماي ساختمان به شمار ميرود.
محور تقارن بودن يك ورودي يا قرار دادن آن در كنج ساختمان حالت تاكيدي دارد. محور اصلي، مهمترين جايي است كه چشم به آن توجه ميكند به همين علت است كه در معماري ايران از اعداد فرد استفاده ميشود، مانند تعداد قوسها كه فرد بوده و قوس مياني بلندترين آنهاست و تاكيد روي آن است.
دعوت كنندگي ورودي از نكات بارز آن است به اين صورت كه ورودي در زاويه ديد قرار گرفته و موجوديت خود را در يك نما نشان ميدهد. ايجاد تقعر در ورودي بيشترين تاثير را روي بيننده دارد مانند ۲ دست باز كه فرد را در آغوش ميكشد كه در اصطلاح معماري به اين تقعرها بيا در آغوشم گفته ميشود به همين دليل است كه براي ايجاد حس دعوت كنندگي از فرمهاي نيمه استوانه استفاده ميشود. درحاليكه وروديهاي محدب بهطور عكس عمل كرده و فرد را وادار به گذشتن از كنار آن ميكند. براي مثال اگر فرم نگهباني يك مجموعه حالت مقعر داشته باشد به اين مفهوم است كه شما ميتوانيد از نگهبان كمك بگيريد در غير اين صورت احساس ميكنيد كه بايد از كنار آن عبور كنيد. البته بايد توجه داشته باشيد كه همه ساختمانها احتياج به اين دعوت كنندگي ندارند و حتي گاهي لازم است كه يك ورودي مشخص نباشد يعني فرد قرار نيست بداند كه بهطور دقيق از كجا بايد وارد محيط شود، مثل مكانهاي حفاظت شده و امنيتي. اين دسته از وروديها بهطور معمول يكطرفه هستند، يعني از يك سمت وارد شده و از سويي ديگر خارج ميشويد.
در يك محيط مسكوني نيز در ورودي اتاقهاي خواب و سرويسها بهگونهاي طراحي ميشود كه بيشترين حريم شخصي و كمترين ديد به سالن و مهمانخانه را داشته باشد و به عبارتي تاكيدي روي اين قبيل وروديها نميشود.
از سويي ديگر برخي از مكانها از جمله اماكن تجاري، رستورانها و مساجد احتياج به وروديهايي با تاكيد قوي و خاص دارند.
اين وروديها تمامي نگاهها را بهخود معطوف كرده و افراد را به داخل دعوت ميكنند. اين تاكيد به راحتي با ايجاد اختلاف سطح، استفاده از تزئينات خاص، متريال متفاوت از نما، رنگ، بافت و نورپردازي قابل دسترسي است.
در مكانهاي عمومي مانند مراكز خريد و پاساژها يك مقدار سردرگمي در پيداكردن ورودي و حتي خروجي يك نوع امتياز محسوب ميشود زيرا افراد را وادار به چرخيدن در فضا و ديدن تمامي فروشگاهها ميكند.
ايجاد تقعر به وسيله آينهكاري خاص و منحصر به فرد بودن ورودي است. همه عنصرها دعوت به درون ساختمان ميكند و فرد بهطور ناخودآگاه چشمش به سمت ورودي كشيده ميشود.
نقطه تاكيد روي سقف و كف براي ايجاد مكث و توقف در لابي طراحي شده است كه افرادي را كه وارد فضا ميشوند به سمت آسانسورها دعوت ميكند.
ايجاد نقطه تاكيد روي ورودي در كنج ساختمان كه اين حس را در بيننده ايجاد ميكند كه در مركز تقارن واقع شده است.
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir
نظر کاربران
وای چه قشنگه