خواهران کاویانی؛ طراحان برند مشهور «Naked Wardrobe»
شیدا، شیرین و شیده کاویانی... شاید این اسامی برایتان آشنا نباشد، اما مطمئنا نام برند مشهور «Naked Wardrobe» را شنیده اید. این برند که در اینستاگرام بیش از ۱.۱ میلیون فالوور دارد، در سال ۲۰۱۲ توسط ۳ ایرانی در آمریکا آغاز به کار کرد. جالب اینجاست که قیمتهای محصولات آن بسیار مقرون به صرفه و تمامی آنها کمتر از ۱۰۰ دلار میباشند.
برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: شیدا، شیرین و شیده کاویانی... شاید این اسامی برایتان آشنا نباشد اما مطمئنا نام برند مشهور «Naked Wardrobe» را شنیده اید. این برند که در اینستاگرام بیش از ۱.۱ میلیون فالوور دارد، در سال ۲۰۱۲ توسط این ۳ ایرانی در آمریکا آغاز به کار کرد. این برند کلکسیون لباس های متنوعی را، از پیراهن و کت های خزدار گرفته تا لباس های ورزشی و مایو، تولید می کند و یکی از بهترین و مشهورترین برندهای جهان است. جالب اینجاست که قیمت های محصولات آن بسیار مقرون به صرفه و تمامی آنها کمتر از ۱۰۰ دلار می باشند.
در حال حاضر این برند جزو برندهای لوکس به حساب می آید. با شنیدن کلمه لوکس شاید اولین چیزی که به ذهن تان می رسد قیمت بالای آن باشد اما این برند توانست حتی با قیمت پایین هم خود را در میان لوکس ترین برندهای جهان جا کند. ستاره های چون خواهران کارداشیان، جنیفر لوپز، لیدی گاگا و بیانسه از مشتریان دائمی این برند هستند.
برند شما امسال ۶ ساله می شود. از آغاز فعالیت آن برایمان بگو.
شیده: ما این کار را از 6 سال قبل از خانه پدری مان آغاز کردیم. در واقع این برند از آنجا که ما علاقه زیادی به خرید لباس داشتیم، شکل گرفت. ما عاشق مد و فشن و سفارش دادن لباس به صورت آنلاین بودیم. از این رو، تصمیم گرفتیم که برند خودمان را تاسیس کنیم و آن را به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهیم. در ابتدای کار، شبکه اجتماعی سکوی پرتاب خوبی برای ما بود، از این رو ما خیلی زود رشد کردیم و معروف شدیم.
آیا شما در زمینه مد و فشن تحصیلات آکادمیک دارید؟
شیده: بله، من مدرک تحصیلی طراحی لباس دارم. در کنار آن در مقطع کارشناسی مدیریت نیز درس خواندم. بنابراین به خوبی می توانیم ایده هایی که در سر دارم را عملی کنم.
شیدا: من در رشته ارتباطات درس خواندم و در این رشته هم کار می کنم. من در شرکت های مختلفی کار کردم و تجربه های زیادی به دست آوردم که در حرفه مد و فشن هم به کمکم آمد.
شیرین: من طراحی گرافیک خوانده ام و از کامپیوتر هم سر در می آورم. با داشتن این دو حرفه به خوبی توانستم از پس فروش آنلاین لباس برآیم.
هدف اصلی شما برای تاسیس این برند چه بود؟
شیده: کیفیت بالای کالا با قیمت های پایین. ما نمی خواستیم مانند برندهای دیگر باشیم، یعنی برای یک تی شرت با کیفیت بالا 100 دلار پول بگیریم یا این که یک تی شرت بی کیفیت را به قیمت 15 دلار به فروش برسانیم. اینها به نظر ما ارزشی ندارد. هدف ما این بود که کالایی باکیفیت و با هزینه ای کمتر را در اختیار مردم، حتی آنهایی که توانایی مالی خوبی ندارند، قرار دهیم.
شیرین: ما می دانیم که اکثر مردم توانایی خرید کالایی با قیمت بالا، مانند 100 دلار را ندارد. از این رو ما لباس هایی را تولید کردیم که با شستن تغییر شکل نمی دهند، علاوه بر آن بسیار نرم و راحت اند. در واقع جنس پارچه هایی که ما انتخاب می کنیم از کیفیت بالایی برخوردارند، اصلا به همین دلیل است که ستاره های بسیاری به سمت ما جذب و مشتری دائمی ما شده اند. ما از این که مردم در طبقات اجتماعی مختلف می توانند همگی لباس های ما را به تن کنند، حس خوبی داریم.
چقدر طول کشید تا پروژه شما شهرت و محبوبیت خود را به دست آورد؟
شیده: زمانی که ما کارمان را آغاز کردیم، هیچ ایده ای در مورد آینده این برند نداشتیم. ما فکر می کردیم که می توانیم از محصولات مان لباس هایی را به صورت رایگان برای خود برداریم و بپوشیم اما آنقدر فروش مان خوب بود که هیچی برای خودمان نمی ماند و ما مدام مجبور بودیم که محصولات جدید تولید کنیم.
کمی از سیر تولید لباس هایتان برایمان بگویید.
شیده: زمانی که من به طراحی لباس فکر می کنم، به دنبال چیزی جذاب و در عین حال راحت هستم. خواهر من، شیرین، در زمینه طراحی بسیار خلاق است. او ایده های منحصر بفردی را به من می دهد و ما در کنار هم آن را تکمیل می کنیم اما در نهایت سعی می کنیم که سادگی کار را حفظ کنیم. البته طراحی ساده لباس یک ایراد بزرگ دارد، این که زمانی که ما به سادگی فکر می کنیم، این تصویر در ذهن مان تداعی می شود که این مدل لباس در همه جا دیده می شود. از این رو باید سادگی را به گونه ای طراحی کنیم که شبیه به هیچ چیز دیگری نباشد.
زمانی که صحبت از رنگ لباس به میان می آید، ما دوست داریم که رنگ های بولد و جسورانه را به کار ببریم اما به راستی رنگ های خنثی طرفداران بیشتری دارد. مشکی، سفید، قهوه ای و خاکستری... اما خب ما سعی می کنیم که ترکیبی از این دو رنگ را در محصولات مان به کار گیریم.
ما در عصر فست فشن هستیم، بنابراین باید با سرعت هر چه تمام تر محصولات مان را طراحی و روانه بازار کنیم. معمولا ۲ تا ۴ هفته زمان می برد تا ما محصولات مان را به دست مشتری برسانیم. در این شرایط اگر بازخورد خوبی دیدیم، می توانیم محصولات مشابه بیشتری را تولید کنیم. به نظرم تنها این روش در عصر حاضر پاسخگوی چنین بیزنس هایی می باشد.
یکی از چیزهایی که خانم ها به آن توجه زیادی می کنند، سایز لباس است. آیا لباس هایی که طراحی می کنید به زیبایی بر تن خانم ها می نشیند؟
شیده: یکی از چیزهایی که در طراحی لباس به آن اهمیت زیادی می دهیم، جنس پارچه است. ما دوست ندارید که مشتریان لباس را بخرند و به خانه ببرند و تازه ببینند که اندازه تن شان نیست. ما دوست داریم که آنها از خریدشان راضی باشند، نه تنها از جنس و مدل لباس، بلکه از قیمتی که برای آن می پردازند. در واقع ما به سایز لباس از همان مرحله اول توجه می کنیم. ما پارچه ها را با دقت زیادی انتخاب می کنیم. اگر پارچه ای کشی نباشد، مطمئنا بر تن هر کسی نخواهد رفت، بنابراین کشی بودن پارچه ها یکی از مهمترین عوامل ما در انتخاب لباس است.
شیرین: ما سه خواهر هر کدام اندام های متفاوتی داریم، از این رو هنگام طراحی به اندازه لباس نیز اهمیت زیادی می دهیم.
شما ۱.۲ میلیون فالوور در اینستاگرام دارید، چالش شما در حال حاضر چیست؟
شیدا: ما موفقیت مان را مدیون شبکه های اجتماعی هستیم. در واقع به کمک آن بود که توانستیم به مردم در سراسر جهان دسترسی پیدا کنیم اما اینستاگرام طی چند سال اخیر تغییرات زیادی کرد. تمام بیزنس ها می خواهند که از این طریق خودی نشان دهند، از این رو کار ما را سخت کرده اند. ما باید مدام به فکر این باشیم که چگونه جایگاه مان را حفظ کنیم و فالوورهای بیشتری به دست آوریم.
با این که اقتصاد تغییر کرد و قیمت ها بالا رفت، اما ما هنوز هم قیمت های محصولات مان را بالا نبردیم. واقعا کیفیت بالا و قیمت های مقرون به صرفه محصولات ما است که مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کرده است. ما از این که مردم برایمان کامنت های مثبت می گذارند، خوشحال می شویم: «ما لباس شما را بر تن جنیفر لوپز هم دیدیم. مرسی از این که قیمت ها را بالا نبرده اید تا همه ما بتوانیم از آنها استفاده کنیم.»
نظر کاربران
خیلی جالبه که عکس خانم مریم میرزاخانی رو سانسور میکردن و اونوقت الان خیلی راحت با سه تا طراح مد تو آمریکا مصاحبه میکنن و عکسشونم میذارن!!!!
همین روزاست که هنرمندان زیادی از خارج برگردن به ایران.
بیستر نمیتونم صحبت کنم چون سانسور میکنن.
فقط همینو بگم که مردم ایران تا وقتی خردشون رشد نکنه تا ابد بازنده ان.
پاسخ ها
بهتره بگيد خرد و فهم مسئولين
مگه ديوونه اند؟
مریم میرزا خانی چون خیلی معروف شده بود و مقامات اخبارش رو چک میکردن به خاطر همین اون کار مسخره روسری کشیدن رو عکساش رو انجام میدان.
اصولا هر ایرانی هر جای دنیا و با هر لباسی(با حجاب و بی حجاب) باشه باید تصاویرش به راحتی تو کشورمون منتشر شن
خب مقرون به صرفه هست اما برای اونا ما همین الان بخوایم یکی از تیشرتاشونو بخریم با این قیمت دلار تقریبا 300 هزار تومن میشه
خدايي شما هم پستايي رو كار مي كنيدا
موفق باشن
ببینید چیکار با مردم کردن که همه فرار میکنند
فکر کنم اصالتشون ترک قشقایی باشه
جالبه كه چه چيزهايى را داريد اشاعه و تبليغ مى كنيد و از طرفى دانشمندان و محققين ما چون جذابيت رسانه اى ندارند رپرتاژى ندارند
چه خوب که چنین هموطنای موفقی داریم
این برند معروف نیست
چون من نمی شناسمش
من اصلا نميشناسم
این ناراحتیها برای چیه . یک سری افراد وطن دوست ومسلمان ومومن هستند دوست دارن توی کشورشون زندگی پاک و متعهدانه داشته باشن . یکسرس آزادی های بی بندوبار رو ترجیح میدن ومیرن خارج . یک سری غیرت وطن پرستی دارن واز نظام یا دولت هم شاید خوششون نیاد وداخل وطنشون زندگی میکنند . هرکس عاشق آزادی حجاب یا رفت وامد راحت در جامعه خارج از عرف قیدوبند دینی ست پول هم داره میره خارج هرکس هم نخواست مثل خارجی ها بی قیدوبند باشه راه و روش زندگیشو خودش میدونه . ولی از اونایی که اینجا با درامد وپول خود زندگی اشرافی داشتند والان در امریکا و اروپا هستند بنشینید صحبت کنید وبخواهید با شما صادقانه حرف بزنن ببینید اون زمان که در ایران زندگی شرافتمندانهوازدید خودشون البته ، اشرافی میکردند راحت تر بودند یا الان که در ۲۴ ساعت باید بسختی ۱۵ تا ۱۸ ساعت کار کنن ودرامدشون هم محدودتره . خداوکیلی اگه صادقانه خوب وبد غربت را پیش هم سبک و سنگین کنید خودتون بهترین راه رو متوجه میشید که کدامه.