چگونه «خواب»، کسب و کاری میلیارد دلاری شد؟ (۱)
خستگی، هنجار جدیدی است و تعجبی ندارد که امروزه شرکتها کالاهایی برای خواب راحتتر میفروشند. اما چطور شد که «شبی آرام» به کالایی لوکس تبدیل شد؟
خبرگزاری ایسنا : خستگی، هنجار جدیدی است و تعجبی ندارد که امروزه شرکتها کالاهایی برای خواب راحتتر میفروشند. اما چطور شد که «شبی آرام» به کالایی لوکس تبدیل شد؟
«راکول شاه» با شور و شوق خاصی دربارهی خواب صحبت میکند. او مدیرعامل شرکت «پیزز» (Pzizz) است؛ برنامهای که «صدای دینامیکی طراحی میکند» تا شما را «با فشردن یک دکمه» بخواباند. آقای شاه ۱۰ سال قبل از راهاندازی برنامهی خودش، در یک شرکت نرمافزار پزشکی مشغول بود. اما چالش شخصیاش در چرتزدن و «شناسایی خواب به عنوان مسئلهی بهداشت عمومی»، به او انگیزه داد وارد این حوزه شود.
آیا او از برنامهی خود استفاده میکند؟ «اوه خدای من! همیشه». به عنوان یک کارآفرین در حوزهی خواب، عادت خواب او چیست؟ آیا او با چای بابونه به خواب میرود یا عادت دارد پیژامهی خاصی بپوشد؟ «من یک تشک بنفش دارم؛ اصلاً شبیه چیزی که شما تا به حال با یک تشک تجربه کردهاید نیست. آدم روی آن شناور میشود». او واقعاً دربارهی به خواب رفتن هیجان دارد. چهکسی او را سرزنش میکند؟ یک خواب شبانهی خوب، به حافظه، یادگیری و حال و حوصلهی ما کمک می کند. بنابراین جای تعجب نیست که سروکلهی یک کارآفرینِ صنعت «خواب شاد و پرانرژی»، برای تأمین نیاز ما به خواب بهتر، عمیقتر و طولانیتر پیدا شده است.
نوعی ربات خواب که ظاهراً کمک میکند خواب آرامی داشته باشید!
آنها همه چیز - از ردیاب خواب تا دستگاههای «صدای سفید» (صدایی که از تلفیق تمام فرکانسهای قابل شنیدن برای انساان تولید میشود) و لباسهای با تکنولوژی پیشرفته - ارائه میدهند و ادعا میکنند که «یک سیستم خواب پیشرفته برای استراحت و ریکاوری» میسازند که از مواد بیوسرامیک ساخته شده که «حرارت طبیعی بدن را جذب میکند و آن را دوباره به پوست برمیگرداند».
از این گذشته یک ربات جدید وجود دارد که «هزاران سال تکنیک تنفس بودایی را بلد است» و این نوید را میدهد که شما را به خوابی آرام ببرد؛ به شرط اینکه بغلش کنید. خریدن چنین رباتی ۵۳۹ یورو خرج برمیدارد.
کسبوکار در دنیای خواب پررونق است. بنا بر گزارش سال ۲۰۱۷، شرکت مشاورهی مدیریت «مککینزی»، برآورد کرده که صنعت بهداشت خواب - شامل هر چیزی از رختخواب و کنترلکنندهی صدا برای خواب تا مشاورهها و نسخهپیچیدن برای لوازم خواب - مجموعاً ارزشی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار دارد و در یک سال گذشته بیش از هشت درصد رشد کرده است؛ در زمانهای که توانایی ذاتی ما برای خوابیدن، در اثر کار، زندگی روزمره و شریک زندگی محدود میشود (تحقیقات اخیر نشان میدهد ۳۰ درصد از زوجهای آمریکایی ترجیح میدهند جدا از هم بخوابند).
سرمایهداری، خوب یا بد، دنبال راهی است که خواب راحت را دوباره به ما بفروشد. به بازار تشک نگاه کنید؛ در سالهای اخیر تشکها به کالایی وسوسهانگیز تبدیل شدهاند. تشکها توسط شرکتهایی رو به رشدی فروخته میشوند که مثل استارتآپ عمل میکنند و به سرمایههایی دسترسی دارند که معمولاً با «سیلیکون ولی» (مرکز اصلی شرکتهای فناوری) در ارتباطند. شرکت کاسپر (Casper) که یک خردهفروشی آنلاین تشک در نیویورک است، در سال ۲۰۱۵، تنها یک سال بعد از راهاندازی شرکت، ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت. شرکت انگلیسی سیمبا که سال ۲۰۱۶ کارش را شروع کرد انتظار دارد فروشش در یک سال آینده به ۱۰۰ میلیون پوند برسد. برنامهی پیزز هم در اکتبر سال ۲۰۱۶ راهاندازی شده و تا حالا بیش از نیممیلیونبار در ۱۶۰ کشور جهان دانلود شده است.
عینکهای مخصوص جلوگیری از نورآبی صفحههای نمایش این نوید را میدهند که میتوانید قبل از خواب بدون نگرانی به صفحهی نمایشگر خیره شوید
اما ظهور ناگهانی این صنعت چه فایدهای برای زندگی ما دارد؟ آیا ما با «بحران خواب» مواجهیم؟ پاسخ ساده، «بله» است. دکتر گای میدوز، یکی از مؤسسان و مدیر علمی «دانشکدهی خواب» میگوید: «ما با اپیدمی بیخوابی مواجهیم. یک طوفان تمامعیار در اتاق خواب ما رخ داده و نمیگذارد ما با آرامش بخوابیم». او میگوید: «خستگی، یک عرف جدید است». اینترنت با مطالبی دربارهی نگرانی در خصوص خواب، کیفیت، طول و منظم بودن آن لبریز شده است. مقالات جدید به ما هشدار میدهند که «یک خواب شبانهی بد، ممکن است سطح پروتئین مربوط به آلزایمر را افزایش دهد» و «کسانی که دیر از خواب بیدار میشوند در معرض خطر روزافزون مرگ زودرس قرار دارند» و توضیح میدهند که چرا «خوابیدن با لباس خواب نامناسب میتواند بر خواب شما تأثیر بگذارد».
کودکان در سرتاسر جهان کمتر میخوابند. برای مثال در انگلستان، همراهان بیمارستانی کودکان زیر ۱۴ سال که با اختلالات خواب دست به گریبانند، در ۱۰ سال گذشته سه برابر شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها گزارش میدهند که یکسوم بزرگسالان آمریکایی معمولاً کمتر از میزان توصیه شده میخوابند. سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند خواب شبانه بین هفت تا ۹ ساعت باشد اما تحقیقات سال ۲۰۱۳ بنیاد ملی خواب نشان داد که بزرگسالان بالغ در انگلیس، شبِ جمعه بطور میانگین فقط شش ساعت و ۴۹ دقیقه میخوابند. مردم در متروی نیویورک اغلب خواب میمانند و شهردار این شهر از طرحی برای بیدار کردن آنان پشتیبانی میکند.
ادامه دارد...
ارسال نظر