با این عادات، دیگران مجبور میشوند به شما احترام بگذارند
مردم از کار خود به دنبال چه چیزی هستند؟ بررسی اخیری نشان می دهد که بیشتر از پول، بیشتر از سود، بیشتر از امنیت شغلی، افراد می خواهند که با احترام با آن ها رفتار شود.
برترینها: مردم از کار خود به دنبال چه چیزی هستند؟ بررسی اخیری نشان میدهد که بیشتر از پول، بیشتر از سود، بیشتر از امنیت شغلی، افراد میخواهند که با احترام با آنها رفتار شود.
اگر شما هم همینطور هستید، چگونه میتوانید احترامی که هر روز سر کار دریافت میکنید را افزایش دهید؟ عادتهای مشخصی وجود دارد که استفاده کنید تا به همکاران خود یاد دهید که هر روز با شما محترمانه برخورد کنند.
اینها ۳۳ عادتی است که ثابت شده نتیجه میدهد، اگر آمادگی داشته باشید که آنها را رعایت کنید.
۱. صدای خود را به گوش برسانید
شما احترامی که شایسته آن هستید را دریافت نخواهید کرد مگر اینکه صدای خود را به گوش برسانید. ما فهرست خود را با این مورد شروع کردیم (آموزش دادن خوتان به بلند صحبت کردن)، چون که هر عادت دیگری در این لیست بستگی به این دارد که تصمیم بگیرید شما شایسته دریافت احترام هستید.
۲. مؤدب باشید
کسانی که احترام میگذارند طبیعتاً در ازای آن انتظار دریافت احترام را دارند. بنابراین، به دنبال ارتباطاتی احترام آمیز باشید: به همین خاطر است که جامعه هنجارهای مؤدب بودن را ایجاد کرده تا با آن شروع کنیم. همچنین، نتیجه معکوس این عادت را به خاطر داشته باشید: کسانی که بی ادب یا پرخاشگر هستند اغلب فقدان احترام را در کسانی که با آنها تعامل دارند، القا میکنند.
۳. از دیگران دعوت کنید که تعاملات خود را از قبل زمانبندی کنند
اگر به دنبال احترام هستید، پس این موضوع شامل احترام به وقت شما نیز میشود. بنابراین، همکاران خود را تشویق کنید که برای نیازهایشان مسئولیت پذیر باشند. زمانی که آنها لازم است وقت شما را بگیرند، یا از یک دستیار یا نگهبان استفاده کنید تا وقتتان را مدیریت کنید، یا حداقل از تقویم دیجیتال مشترکی استفاده کنید. (توجه: برای نتیجه دادن این استراتژی چند تکنیک کلیدی وجود دارد که در موارد شماره ۴ تا ۷ توضیح داده شده است.)
۴. تمام زمانی که برای خود احتیاج دارید را از پیش زمانبندی کنید
اگر تصمیم میگیرید که استراتژی تعیین وقت ملاقات که در مورد شماره ۳ ذکر شد را دنبال کنید، مهم است که خودتان با زمانبندی تمام وقتی که برای خود نیاز دارید، اول از همه به آن عمل کنید. جدی و سختگیر باشید، و فقط زمانهای باقیمانده را برای هر کس دیگری باقی بگذارید. یادتان باشد، شما لازم نیست هیچ کس دیگری را توجیه کنید که چه چیزی در تقویمتان است؛ شما فقط لازم است که زمانتان را ابتدا به خودتان اختصاص دهید.
۵. حالت پیش فرض مشاهده تقویم خود را خصوصی کنید
این به بیشتر افراد ربطی ندارد که شما در زمانهای «غیر قابل دسترس» خود چه کاری انجام میدهید، پس اگر از روش تقویم مشترک استفاده میکنید، حتماً تنظیمات تمام رویدادها را خصوصی کنید. به این شکل، بیشتر بازههای زمانی به صورت «غیر قابل دسترس» به دیگران نمایش داده خواهد شد، ولی شما نیازی نیست که توجیه کنید چرا شما در دسترس نیستید.
۶. پیش فرض وقت ملاقات تقویم خود را روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید
پانزده دقیقه برای بسیاری از تعاملات کافی است، ولی اگر زمان پیش فرضی را تنظیم نکنید، دیگران به صورت خودکار وقت بیشتری از چیزی که احتیاج دارند را زمانبندی خواهند کرد. البته این محدودیت غیر قابل تغییری نیست؛ اگر رئیس شما یک ساعت احتیاج داشته باشد، میتواند برای یک ساعت زمانبندی کند. ولی تنظیم زمان پیش فرض دیگران را تشویق میکند که به شکلی بسیار کاربردی به وقت شما احترام بگذارند.
۷. زمانهای بیرون از اداره خود را در تقویمتان ثبت کنید.
آیا چند روز در هفته بعد از کار ساعت ۶ به باشگاه بدنسازی میروید؟ سوار اتوبوسی میشوید که زودتر از ۹ صبح شما را به سر کار نمیرساند؟ این رویدادها را در تقویم خود ثبت کنید (در حالت خصوصی)، تا دیگران نتوانند پیش از ورود شما یا بعد از خروجتان جلسهای را زمانبندی کنند.
۸. اسم افراد را یاد بگیرید و صدا بزنید
این را برای خودتان عادت کنید که اسم دیگران را یاد بگرید و صدا بزنید. انجام این کار نشانهای از احترام به آن هاست، و چیزی است که باعث میشود با شما احساس نزدیکی کنند. آنها نیز شما را به یاد خواهند آورد و خود را موظف میدانند که اسمتان را صدا بزنند.
۹. از عنوانها استفاده کنید
مسلماً اگر طبیعی یا مناسب به نظر نیاید این کار را انجام نخواهید داد، ولی اگر افراد را به خوبی نمیشناسید، یه جای صدا زدن اسم کوچکشان با عناوین محترمانه آنها را مورد خطاب قرار دهید. به طور کلی، انتقال احترام به این شکل آنها را نیز تشویق میکند که به شما احترام بگذارند.
۱۰. برنامه ریزی کنید
اگر کسی به صورت واضح مشخص نکرده باشد که اولویتهای او در زندگی چیست، دیگران این حق را برای خود قائل میشوند که اولویت هایشان را بر او تحمیل کنند. پس، برنامه ریزی کنید. استراتژی هایتان را اعلام کنید. برنامه هایتان را بلند اعلام کنید تا ایده شما تبدیل به برنامه کاری هر کس دیگری شود. این هم در زندگی کاری و هم زندگی شخصی شما صدق میکند.
۱۱. مخالفت کنید، و سرسپرده شوید
جف بزوس مدیرعامل آمازون از عبارت «مخالفت کنید، و سرسپرده شوید» استفاده میکند. شما میتوانید عبارت مورد نظر خود را استفاده کنید. معنی آن اینست که هر کسی حق دارد با ایدهها مخالف کند، ولی به محض اینکه ایدهای تصویب شد، باید نسبت به آن سرسپرده شود. اگر میگویید که قرار است کاری را انجام دهید، به آن پایبند باشید.
۱۲. حاضر باشید که سؤال بپرسید
اگر قرار است آینده حرفهای خود را متعهد به برنامه فرد دیگری کنید، به حد کافی به خودتان احترام بگذارید که سؤالات زیادی راجع به آن بپرسید. این را بفهمانید که شما به راحتی تحت فشار قرار نمیگیرید و حاضر نیستید بی دلیل از کسی پیروی کنید. به علاوه، چند بار برایتان پیش آمده که در جلسهای بوده اید که کسی سؤالی پرسیده و مشخص شد که هر کس دیگری نیز میخواست پاسخ آن را بداند؟
۱۳. پیش از صحبت کردن، دیگران را تصدیق کنید
با تصدیق کردن این موضوع که مشارکت شما چگونه به جریان گفتگو کمک میکند، کمی هوش هیجانی از خود نشان دهید. در عمل، این بدان معناست که اگر چیزی برای گفتن دارید، کسی که پیش از شما صحبت کرد را تصدیق کنید. شما با اعتبار دادن به آن فرد، احترام او را به دست میآورید. (مثلاً: «نکته بسیار خوبی بود، و این باعث شد که موضوع دیگری به ذهن من بیاید که لازم است مورد بررسی قرار دهیم...»)
۱۴. بگویید متشکرم
نمونهای مشخص از نزاکت ساده و بنیادی. این کار هیچ هزینهای برایتان ندارد و نشان دهنده پیامی نامحسوس است. مجدداً، این کار نوعی دفاع در برابر عدم احترام است که افراد بی ادب به وضوح القا میکنند.
۱۵. بگویید خواهش میکنم
اگر میخواهید احترام را به وجود آورید، از عباراتی مثل «خواهش میکنم» استفاده کنید. «خواهش میکنم» دلالت بر این دارد که شما کاری انجام داده اید که شایسته تشکر است، و در نتیجه شما شایسته احترام هستید.
۱۶. از آدرس ایمیلهای مختلف استفاده کنید
حداقل یک ایمیل برای استفاده شخصی و یکی (یا شاید هم بیشتر) برای کار خود داشته باشید. این کار به این خاطر است که دیگران را تشویق کنید تا بر اساس قوانین شما با شما تعامل کنند، و اینکه شما قرار نیست تابع دستورات آنها باشید و در تمام ساعات روز برای پاسخ دادن به دیگران خود را اذیت کنید.
۱۷. از لیبلها و فیلترهای ایمیل استفاده کنید
آیا رعایت مورد شماره ۱۶ خیلی برایتان دیر شده است؟ اشکالی ندارد. زمانی بگذارید تا از قابلیت لیبل و فیلتر در اکانت ایمیل خود استفاده کنید تا پیامها را از هم جدا کنید، پاسخهای خود را اولویت بندی کنید، و به دیگران یاد دهید که انتظار پاسخ را بر اساس زمانبندی شما، و نه خودشان، داشته باشند.
۱۸. ریمایندر (یادآورنده) تنظیم کنید
زمانی که تصمیم میگیرید پاسخ دادن به دیگران را به تعویق بیندازید (مورد شماره ۱۷)، چه از طریق ایمیل یا هر چیز دیگری، حتماً یادتان باشد که بالاخره پاسخ دهید. ریمایندر تنظیم کنید تا خیالتان از پاسخگویی در آینده راحت شود.
۱۹. بیشتر از یک شماره تلفن داشته باشید
این هم درست مثل داشتن بیش از یک آدرس ایمیل است. لازم نیست به دیگران بر اساس وقت آنها پاسخ دهید؛ زمانی پاسخ دهید که برای شما مناسب باشد (البته با دلیل منطقی). اگر هزینه خرید گوشی موبایل دوم برایتان منطقی نیست، میتوانید از Google Voice، Sideline یا دیگر سرویسهایی استفاده کنید که به شما اجازه میدهد شماره دومی را به تلفن خود اضافه کنید.
۲۰. اجازه دهید آبروی دیگران حفظ شود، و راه فراری برای آنها باقی بگذارید
اغلب در هنگام ایستادگی برای حق خود، مجبور میشوید که با دیگران مقابله کنید. بنابراین، با آنها با احترام رفتار کنید (و احترام متقابل ایجاد کنید) و به آنها راه فراری کلامی دهید و اجازه دهید که آبروی خود را حفظ کنند. به عنوان مثال، شرایطی ناملموس را برای نتیجهای منفی در کار مورد سرزنش قرار دهید، نه تلاش ضعیف آنها را.
(مثلاً: «من فکر میکنم ما به درستی ارتباط برقرار نکردیم، ولی بهرحال نتوانستیم کاری که لازم بود را انجام دهیم، و در نتیجه مجبوریم امروز سختتر کار کنیم.» این جمله «عدم ارتباط درست» را سرزنش میکند و نه تلاش فرد مقابل را، و در نتیجه راه خروجی برای او باقی میگذارد.)
۲۱. اعتبار کارهای خوب را با دیگران تقسیم کنید
وقتی که به خاطر کار خوبی حقتان است که اعتبار نتیجه کار را دریافت کنید، حتماً این کار را انجام دهید. ولی همچنین به دنبال فرصتهایی باشید که به دیگران نیز به خاطر مشارکتها و کمک هایشان اعتبار دهید. آنها این کار شما یادشان باقی خواهد ماند و به شما برای انجام چنین کاری احترام خواهند گذاشت.
۲۲. وقتی دیگران کارشان را به خوبی انجام میدهند، توجه کنید و آن را به زبان آورید
حتی اگر شما بخشی از تلاش نیستید، به عنوان شخصی در دپارتمان یا شرکت خود شناخته شوید که وقتی همکارانتان به موفقیتهای بزرگ میرسند، علاقمند به جشن گرفتن برایشان هستید.
۲۳. مورد تقاضا باقی بمانید
همیشه در جلوی صنعت خود باشید. حتماً ارتباطات خود را تقویت کنید، و آنها را بیشتر کنید. با این کار کیفیت شهرت شما میان افرادی که با آنها کار میکنید افزایش پیدا میکند، و تخصص شما نیز گسترش پیدا خواهد کرد.
۲۴. نظرات متفاوت داشته باشید
داشتن نظرات متفاوت بخش دیگری است که کمک میکند مورد تقاضا باقی بمانید. این موضوع همچنین اعتماد به نفستان را نیز تقویت میکند که بدانید شما میتوانید در هر لحظه کار دیگری را انجام دهید؛ این اعتماد به نفس به چشم خواهد آمد و روی میزان احترامی که دریافت میکنید تأثیر میگذارد.
۲۵. دفتر خاطرات کاری کوتاهی داشته باشید
فهرستی از کارهایی که موفق به انجامشان میشوید، ایدههایی که به ذهنتان میآید، و تعاملات خود با دیگر را بنویسید. تنها چند یادداشت در پایان روز میتواند برای به یاد آوردن آنها کافی باشد، و به عنوان کسی به حرکت ادامه میدهید که باید مورد احترام واقع شوید.
۲۶. پیش بینی و راهنمایی کنید
چه برای رییس خود کار میکنید و یا چه برای مشتریان، سعی کنید چیزهایی که نیاز پیدا خواهند کرد و سؤالاتی که خواهند داشت را پیش بینی کنید، و پیش از اینکه اینها را مطرح کنند پاسخشان را دهید. آنها یاد میگیرند که به عنوان یک کارشناس به شما احترام بگذارند.
۲۷. فعالانه به اشتراک بگذارید
کسی را میشناسید که یکی از همکارانتان باید با او ملاقات کند؟ مقالهای خوانده اید که دپارتمان شما باید راجع به آن بداند؟ به عنوان شخصی شناخته شوید که اطلاعات را با دیگران به اشتراک میگذارد.
۲۸. (تا حدی) لباسهای رسمی بپوشید
ما در دنیایی تقریباً خودمانی زندگی میکنیم. ولی اگر شما نسبت به همکارانتان کمی رسمیتر لباس بپوشید، به طور تلویحی نشان میدهید که آنها باید با احترام بیشتری با شما رفتار کنند.
۲۹. فیدبک خوب بدهید
بقیه مردم درست به اندازه شما خودهوشیار هستند، که ممکن است آن را پنهان کنند یا نکنند. به همین خاطر فیبدک خوب، سازنده و مثبت ارائه دهید، حتی اگر وظیفه شغلی رسمی شما این نیست. یادداشتی کوتاه بعد از سخنرانی همکارتان که در آن به او بگویید که چه بخشی را خوب انجام داد، میتواند القاگر نزدیکی و احترام زیادی باشد.
۳۰. مذاکره کنید
در هر چیزی که دارای اهمیت است، اولین پیشنهاد را قبول نکنید. با مذاکره کردن به نفع خود، احترام را به وجود آورید.
۳۱. گاهی وقتها بگویید نه
مرزهایی تعیین کنید و بر اساس آنها عمل کنید. با این کار دیگران را تشویق خواهید کرد که آنها نیز به مرزهای شما احترام بگذارند.
۳۲. وقتی چیزی را نمیدانید، به آن اذعان کنید
افراد دارای اعتماد به نفس وقتی که چیزی را نمیدانند به سادگی آن را بیان میکنند، به ویژه اگر چیزی باشد که آنها نیاز دارند یا میخواهند بدانند تا شغل خود را بهتر انجام دهند. وقتی حاضر باشید که ندانستن خود را تأئید کنید و یاد بگیرید، احترام را القا میکنید.
۳۳. آماده باشید که به حرکت ادامه دهید
اگر احترامی که شایسته اش هستید را دریافت نمیکنید، جای دیگری برای کار کردن پیدا کنید. نکته طعنه آمیز این است که این کار، احترام بیشتری برایتان در جایی که به تازگی ترک کردید به وجود خواهد آورد!
ارسال نظر