کتابهای مورد علاقه جف بزوس در زمینه رهبری و مدیریت
کتاب ها به شیوه های مختلف نقشی اساسی در زندگی جف بزوس ایفا کرده اند.
برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: کتاب ها به شیوه های مختلف نقشی اساسی در زندگی جف بزوس ایفا کرده اند.
دلیل واضحی برای این موضوع وجود دارد: شرکتی که او را مولتی میلیاردر کرد در ابتدا به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب شروع به فعالیت کرد. او همچنین شیوه انتشار و فروش کتاب ها را نیز تغییر داد، و در این راه کتابفروشی های کوچک بسیاری را از بین برد.
ولی مؤسس و مدیرعامل وبسایت آمازون علاقه بسیار زیادی نیز به کتاب خواندن دارد، و این موضوع نقشی کلیدی در تبدیل کردن او به یک رهبر داشته است. برد استون نویسنده کتاب زندگینامه ای «فروشگاه همه چیز» توضیح می دهد که کتاب ها چگونه سبک رهبری و شیوه تفکر بزوس را شکل دادند. در حقیقت بر اساس این کتاب، فهرستی از کتاب ها وجود دارد که کارکنان آمازون از آن به عنوان «فهرست مطالعه جف» یاد می کنند. این لیست شامل خودزندگینامهها، کتاب های کسب و کار و تکنولوژی و حتی رمان می شود. با هم نگاهی داریم به کتاب های مورد علاقه جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون:
1. بازمانده روز، اثر کازوئو ایشی گورو
رمان ایشی گورو داستانی اول شخص توسط پیشخدمتی است که زمان خدمت خود در ارتش در حین جنگ جهانی اول را به یاد می آورد. استون می نویسد که این رمان مورد علاقه حف بزوس است: «بزوس گفته از رمان ها بیشتر از کتاب های غیر داستانی چیز یاد می گیرد.»
۲. ساختن برای ماندن: عادات موفق شرکتهای آینده نگر، اثر جیم کالینز
این کتاب معروف مدیریتی توضیح می دهد که چگونه شرکت هایی که به موفقیا می رسند محیطی ایجاد می کنند که در آن «کارکنانی شکوفا می شوند که مأموریت اصلی شرکت را پذیرا باشند.»
۳. آفرینش: زندگی و چگونه آن را بسازیم، اثر استیو گرند
یک طراح بازی های ویدئویی معتقد است که سیستم های هوش را می توان از پایین به بالا ایجاد کرد. این کتاب در ایجاد سرویس های وب آمازون (AWS) تأثیرگذار بود، سرویسی که مفهوم ابری در تکنولوژی را رایج کرد.
۴. خوب به عالی: چرا برخی شرکت ها اوج می گیرند و بقیه این طور نیستند، اثر جیم کالینز
کالینز به عنوان نویسنده و مشاور کسب و کار به مدیران اجرایی آمازون در مورد اصول مطرح شده در این کتاب پیش از چاپ آن توضیح داد. این کتاب توضیح می دهد که شرکت ها چگونه باید با واقعیت های سخت کسب و کار خود مواجه شوند، پیدا کنند که در چه چیزی واقعاً خوب هستند، و بر چرخ فلایویل خود مسلط شوند که در آن هر بخشی از کسب و کار دیگر بخش ها را تقویت کرده و به آن ها سرعت می بخشد.
۵. چالش افراد مبتکر، اثر کلیتون کریستنسن
در این کتاب، کریستنسن اشاره می کند که شرکت ها با استقبال از نوآوری مخرب می توانند پیشرفت کنند. مایکل بلومبرگ مؤسس و مدیرعامل شرکت بلومبرگ از این کتاب به عنوان «کتابی کاملاً درخشان» یاد کرده است. برد استون می نویسد: «این کتابی به شدت تأثیرگذار در زمینه کسب و کار است که آمازون بر اساس اصول آن عمل کرد و ساخت کیندل و سرویس وب آمازون را تسهیل کرد. برخی شرکت ها نسبت به استفاده از تکنولوژی مخرب بی میل هستند چرا که ممکن است مشتریان را از صحنه دور کند و هسته اصلی کسب و کار آن ها را تضعیف کند، ولی کریستنسن معتقد است که نادیده گرفتن تخریب احتمالی می تواند هزینه های بیشتری به دنبال داشته باشد.»
۶. سام والتون: ساخت آمریکا، اثر سام والتون
سام والتون بنیانگذار فروشگاه های وال مارت در زندگینامه شخصی خود اصول خرده فروشی تخفیفی را به تفصیل توضیح می دهد و در مورد ارزش های اصلی خود در مورد صرفه جویی و تمایلش برای عمل کردن صحبت می کند؛ تمایلی در مورد امتحان کردن کارهای مختلف و انجام اشتباهات زیاد. بزوس هر دوی این موراد در ارزش های سازمانی آمازون قرار داد.
7. تفکر ناب: از بین بردن هدر رفتگی و ایجاد ثروت در شرکت شما، اثر جیمز ووماک و دانیل جونز
در این کتاب به این موضوع پرداخته می شود که چگونه شرکت های بزرگ آمریکایی، اروپایی و ژاپنی مجموعه ای از اصول «تفکر ناب» را به منظور کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به کار گرفتند تا از بحران اقتصادی ۱۹۹۱ نجات پیدا کنند و در بقیه آن سال ها رشد کنند.
8. یادداشت هایی از رییس، اثر آلن گرینبرگ
این کتاب شامل یادداشت هایی از رییس بانک سرمایه گذاری بیر استیرنز (Bear Stearns) که حالا دیگر وجود ندارد، به کارکنان است. گرینبرگ در یادداشت های خود مدام روی ارزش های اصلی این بانک به خصوص تواضع و صرفه جویی تأکید می کند.
9. انسان - ماه افسانه ای، اثر فردریک پی. بروکس جونیور
یک مهندس شناخته شده کامپیوتر این استدلال خلاف انتظار را مطرح می کند که گروه های کوچک مهندسان در انجام پروژه های پیچیده نرم افزار، اثربخش تر از گروه های بزرگتر هستند.
10. هدف: فرایندی از بهبودهای مداوم، اثر الیاهو ام. گلدرت
این کتاب که توضیحی جامع از علمِ تولید است و به شکل رمان نوشته شده، شرکت ها را تشویق می کند که بزرگترین محدودیت ها در کارهای عملیاتی خود را شناسایی کرده و سپس ساختار سازمان خود را طوری تنظیم کنند که حداکثر استفاده از آن محدودیت ها را ببرند.
11. بازاریابی داده محور: 15 معیاری که هر کسی در بازاریابی باید بلد باشد، اثر مارک جفری
این کتاب، راهنمایی در مورد استفاده از داده ها به منظور اندازه گیری همه چیز از رضایت مشتری گرفته تا اثربخشی بازاریابی است. کارمندان آمازون باید برای تمام اظهارات خود از داده ها استفاده کنند، و اگر داده های آن ها دارای ضعف باشد باید به آن اشاره کنند وگرنه همکارانشان این کار را خواهند کرد.
12. قوی سیاه، نوشته نسیم طالب
این نویسنده معتقد است که مردم به سختی الگوهای موجود در هرج و مرج را می بینند و نسبت به رویدادهای پیش بینی نشده ناآگاه باقی می مانند، که عواقب شدیدی را به دنبال دارد. برای جف بزوس، مهم ترین چیزی که یک کتاب می تواند ارائه دهد راه فرار است. بزوس در مصاحبه ای با روزنامه واشینگتن پست گفته: «نکته کلیدی در مورد کتاب ها این است که شما خود را در دنیای نویسنده گم می کنید.»
پ
ارسال نظر