ایوان - Avon، هنوز فروش خانه به خانه را کنار نگذاشته!
برند ایوان (Avon) نامی شناختهشده در بین تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی محسوب میشود که با داشتن ۶.۵میلیون نماینده، دومین شرکت بزرگ فروش مستقیم در جهان به شمار میرود، به طوری که در سال ۲۰۱۳ فروش سالیانه این شرکت به مبلغی معادل ۱۰.۵میلیارد دلار رسیده بود ...
بنیانگذار این برند، یعنی دیوید مککونل یک فروشنده سیار کتاب در نیویورک بود که تصمیم گرفت فروش عطر را جایگزین کتاب کند و شاید در آن زمان فکر نمیکرد که این فروش سیار و خانه به خانه عطر، روزی بتواند بازارهای جهان را به تسخیر خود در بیاورد. این کمپانی که در آغاز نام شرکت عطر کالیفرنیا را برای خود برگزیده بود، در سال ۱۹۳۲عنوان Avon را به عنوان نام تجاری اصلی خود برگزید.
موفقیت در عرصه بازاریابی بینالمللی
از جمله راهکارهای خاصی که برند ایوان در زمینه فروش محصولات خود به کار گرفته است، توسعه فروش در بخش بینالمللی است، به طوری که بسیاری از بازارهای فروش این برند در خارج از مرزهای ایالات متحده آمریکا هستند.
فروش مستقیم، راهکاری ماندگار برای برند ایوان
شیوه فروش خانه به خانه که از بدو راهاندازی این برند توسط بنیانگذار آن، اجرا میشد، کماکان به عنوان یکی از شیوههای فروش این شرکت به فعالیت خود ادامه میدهد. این روش تبلیغاتی که با عنوان door-to-door شناخته میشود، یادگاری است از فروشندگان دورهگردی که در قرن هجدهم محصولات خود را به درب منازل برده و به فروش میرساندند؛ این روش که با نام فروش فرد به فرد نیز شناخته میشود، به عنوان یکی از راهکارهای بازاریابی برند ایوان، توسط برخی از کارکنان آن، به کار گرفته میشود؛ البته این کارکنان به درب منازل افراد نمیروند، بلکه این افراد بیشتر زنان و بعضا مردانی هستند که در مراکز آموزش بازاریابی و فروش این شرکت، تعلیم دیده و در فروشگاههای مراکز فروش رسمی برند ایوان، به شیوه فرد به فرد محصولات این برند را معرفی کرده و مشتریان خاص و وفاداری را برای برند مذکور به ارمغان میآورند.
برند ایوان: حامی زنان
انجام فعالیتهای انساندوستانه و راهاندازی بنیادهای اجتماعی و فرهنگی از جمله خصایص برجستهای است که در عین حال که باعث ترویج اهداف بشردوستانه میشوند، نام تجاری مورد نظر را نیز در بین اذهان عمومی با مفاهیم مثبت و قابل توجهی همراه میکنند. ایوان نیز در همین راستا اقدام به راهاندازی بنیادی موسوم به بنیاد ایوان کرده که با هدف حمایت از زنان در سراسر جهان، شکل گرفته است. این بنیاد از طریق کمکهای مالی به زنان نیازمند سراسر جهان و همچنین اعطای بورس تحصیلی و خدمات انساندوستانه خود، به عنوان یکی از مراکز قابل توجه در راستای حمایت از زنان شناخته میشود. همانگونه که ذکر شد، اقدامانی از این دست، وجهه فرهنگی و اجتماعی شاخصی را برای یک برند ایجاد میکنند که در نهایت باعث توجه بیشتر مخاطبان به برند مذکور و در نهایت اعتماد و احترام آنها نسبت به آن برند خواهد شد.
پیگیری مخاطبان در رسانههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی و رسانههای مجازی ابزاری کارآمد برای برندهای مختلف محسوب میشوند تا فعالیتهای بازاریابی خود را آسانتر و در عین حال کمهزینهتر به انجام برسانند، ضمن اینکه اگر از ابزارهای مذکور به درستی استفاده کنند، نتایج قابل توجهی را نیز دریافت خواهند کرد. پیگیری بازخورد مخاطبان یکی از روشهای کارآمد بازاریابی برای بهبود روند برندسازی است که خصوصا در رسانههای اجتماعی نتایج قابل توجهی را در پی خواهد داشت.
توانمندسازی زنان
از جمله کمپینهای قابل توجهی که برند ایوان در ادامه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی خود راهاندازی کرده، کمپینی است موسوم به «زیبایی برای هدف». این کمپین که مخاطب اصلی آن زنان هستند، تنها به آنها به عنوان مصرفکنندگان محصولات ایوان نگاه نمیکند، بلکه با مشارکتدادن زنان در فعالیتهای بازاریابی و فروش خود، فرصتی را در اختیار آنها قرار میدهد که بتوانند با کسب درآمد مناسب، جایگاه بهتری را در اجتماع پیدا کنند.
سلامت در کنار زیبایی
در کنار اهداف قابل توجهی که این شرکت در راستای توانمندسازی زنان دارد، یکی دیگر از راهکارهای جدید و قابل توجهی که در سالهای اخیر در چشمانداز اصلی این برند قرار گرفته، بحث سلامت است، به این معنا که برند ایوان در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی خود، به سلامت مصرفکنندگان توجه ویژهای نشان داده و به مخاطبان خود، ارائه محصولاتی را که بیشترین سازگاری را با سلامت آنها داشته باشند، نوید میدهد.
ارسال نظر