رازهای موفقیت آقای تلگرام ۳۲ ساله
تنها چند سال از عمرش میگذرد، اما آنچنان کاربرانش را مجذوب خود کرده که گویی سالهاست در میان آنها زندگی کرده است.
تنها چند سال از عمرش میگذرد، اما آنچنان کاربرانش را مجذوب خود کرده که گویی سالهاست در میان آنها زندگی کرده است. هرچند یکی از مزایای دنیای استارتآپی این است که شرکتهای کوچک زودتر از آنچه فکرش را کنند تبدیل به برندهای بزرگ میشوند، اما در سیل بیشمار این استارتآپها، تلگرام سریعتر از همه رکابهایش راه پیشرفت را پیموده و نامش در میان برنامههای پیامرسان موبایلی سرآمد است ...
رازهای موفقیت آقای تلگرام ۳۲ ساله
تنها چند سال از عمرش میگذرد، اما آنچنان کاربرانش را مجذوب خود کرده که گویی سالهاست در میان آنها زندگی کرده است. هرچند یکی از مزایای دنیای استارتآپی این است که شرکتهای کوچک زودتر از آنچه فکرش را کنند تبدیل به برندهای بزرگ میشوند، اما در سیل بیشمار این استارتآپها، تلگرام سریعتر از همه رکابهایش راه پیشرفت را پیموده و نامش در میان برنامههای پیامرسان موبایلی سرآمد است.
تولد ایدهای به نام تلگرام
استارتآپها اغلب از بنیانگذارانشان پیشی میگیرند و این یکی از خواص راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی در دنیای امروز است. بیش از آنکه مهم باشد چه کسی فلان وبسایت یا بهمان اپلیکیشن را طراحی کرده، مهم آن است که ایده بهخودیخود چیست، چه چیزی به دنیای ما اضافه کرده و قرار است به چه کارمان بیاید.
پاول دورف که او را مارک زاکربرگ روسیه مینامند، یکی از ایدهپردازان و بنیانگذارانی است که تلگرام حیاتش را مدیون اوست. مدیرعامل ۳۲ساله تلگرام که دو سال قبل، زمانی که دولت روسیه خواهان به دست گرفتن امتیاز شبکه اجتماعی او با نام «وی کانتکت» شد، سرمایه ۲۶۰ میلیون دلاری خود را زیر بغل زد و کشورش را ترک کرد. در آن زمان وی کانتکت ۳۵۰ میلیون کاربر داشت و محبوبیتش در روسیه فراگیرتر از فیسبوک بود.
هنوز کسی ارزش تلگرام را نمیداند
تلگرام در جواب به محدودیتها و تلاش برای نظارت بر شبکههای اجتماعی متولد شد و در طول حیات خود همواره سعی داشته در برابر فیلتر شدنها و اعمال نفوذها مقاومت کند و بهعنوان اپلیکیشنی مستقل تنها در خدمت مردم عمل کند. در همان ماه اول شروع به کار، تلگرام ۱۰۰ هزار کاربر فعال روزانه داشت، رقمی که یک سال بعد جای خود را به ۱۵ میلیون کاربر فعال روزانه داد و در دسامبر ۲۰۱۴ تعداد کاربران تلگرام به ۵۰ میلیون نفر رسید و این دستاوردی بینظیر برای اپلیکیشنی بود که زمان چندانی از ورودش به بازار نمیگذشت.
پاول دورف که تجربه راهاندازی استارتآپ دیگری را که در کشورش تبدیل به یک برند بومی شده بود دارد؛ درباره موفقیتش در تلگرام میگوید: «به گمان من موفقیت در معنای کلی یعنی به وجد آمدن از کاری که روی آن تمرکز داشته باشیم. این هیجان زمانی حاصل میشود که به صداهای درونتان اتکا کنید. صداهای اطراف را که به شما میگویند چه چیز درست یا چه چیز اشتباه است را کنار بگذارید.
امتداد حضور اپلیکیشنهای پیامرسان تا حد زیادی منوط به کاربران فعال آنهاست و تلگرام در این میانه آنقدر خوشاقبال بوده که هنوز کاربران مجازی را به دنبال خود میکشاند. ایدههای تلگرام گاهی آن را فراتر از یک ابزار صرف پیامرسانی برده، قابلیتهایی چون استفاده از روباتهای تلگرامی، کانالهای متعدد و گروههایی که تا ۵ هزار نفر عضو میتوانند در آنها فعالیت کنند ویژگیهای متمایزی است که امکان گفتگو و شکلگیری حوزه عمومی در این پلتفرم را بیشتر قوت میبخشند و شاید همین خواص منحصربهفرد ادامه حیات این برند جوان را تضمین کنند.
ارسال نظر