رقابت سخت کلکسیونرهای ایرانی برای تصاحب برندهای ساعت
ساعت های مچی یک میلیارد تومانی در تهران!
«برندها اینجایند» این جمله ای است که با ورود به یکی از لوکس ترین مراکز خرید تهران به چشم می آید. طبقات را که بالاتر می روی جمله بالای در ورودی، معنای بیشتری پیدا می کند. تمام لوکس های گرانقیمت کنار هم گردآوری شده اند.
«برندها اینجایند» این جمله ای است که با ورود به یکی از لوکس ترین مراکز خرید تهران به چشم می آید. طبقات را که بالاتر می روی جمله بالای در ورودی، معنای بیشتری پیدا می کند. تمام لوکس های گرانقیمت کنار هم گردآوری شده اند.
گرانقیمت ترین و لوکس ترین محصولات کمپانی های بزرگ و کوچک خارجی در قلب تهران می درخشند. یکی از لوکس فروشی های تهران در عصر روز پنجشنبه، درحالی که حجم قابل توجهی از خرید و فروش در این زمان انجام می شود عصری آرام را سپری می کند. مرد جوانی از نمایندگی یکی از برنده های بزرگ ساعت بیرون آمده و درحالی که قیمت این ساعت لوکس او را شگفت زده کرده، می گوید: «ساعت های پشت ویترین این مغازه به قدری گرانقیمت است که حتی نمی توان آن را به صورت آزمایشی هم بر دست بست. وارد مغازه که می شوی طراحی خاص و تزئینات انجام شده چشم ها را خیره می کند اما خرید این محصول فقط اعتماد به نفس نمی خواهد.»
هوا رو به تاریکی می رود و رفت و آمد مشتریان در لوکس فروشی بیشتر می شود. هر چند ساعت یک بار افراد به نسبت جوان برای قیمت کردن لوکس های چشمنواز به داخل مغازه می روند و با دست های خالی خارج می شوند. عده ای هم حتی وارد فروشگاه نمی شوند و تماشای پشت ویترین را به همه چیز ترجیح می دهند. ساعت های گرانقیمتی که چشم هر رهگذری را به خود خیره می کند چه برسد به علاقمندان و عاشقان برند.
خانم جوانی که یکی از برندهای مطرح سوئیسی را از فروشگاه رسمی این ساعت خریده است با خوشحالی از فروشگاه بیرون می آید و درحالی که تمام حواسش معطوف به خرید است، می گوید: «پرداخت مبالغ بالا برای ساعت های مارک دار ارزش دارد. ساعت، به افراد شخصیت و اعتماد به نفس می دهد.»
مرد میانسالی با نگاه به سمت خانم جوان در تایید حرف های او اضافه می کند: «به همین دلیل است که مطرح ترین و برترین برندهای دنیا در ایران نمایندگی دارند. آنها به کیفیت و رضایت مشتریان اهمیت می دهند. ایران بازار خوبی برای برندهای مطرح جهان است.»
مرد میانسال با قاطعیت ادامه می دهد: «این روزها اگر اهل معامله باشید باید ساعت گرانقیمت و مارک دار به دست ببندید. آراستگی ظاهر برگ برنده ای در قرارهای تجاری است. ساعت سوئیسی مارک دار یکی از الزامات افراد شیک پوش و آراسته شده است. ماشین، ساعت و لباس هایی با مارک برندهای مطرح جهانی به یک تاجر یا مدیرعامل شرکت شخصیت دیگری می بخشد. بستن برند سوئیسی بر دست، وجه تمایز یک تاجر در معاملاتش است.»
مرد میانسال درست می گوید؛ در چند سال اخیر شرکت های ساعت سازی دنیا به ویژه شرکت های سوئیسی که بسیار صاحبنام در دنیا به لحاظ تولید ساعت هستند، سعی می کنند تا با سرمایه گذاری جدی در ایران از فروش بدل ساعت های خود جلوگیری کرده و ارزش و اعتبار برند خود را در بازار ایران حفظ کنند. این ساعت ها که نام واقعی برند را به یدک می کشند در بازار ایران با قیمت های گزاف و بسیار بالایی به خود برندبازان ایرانی داده می شوند. قیمت برخی از ساعت های به اصطلاح دست ساز بسیار نجومی است و تنها طیف بسیار محدودی را در ایران شامل می شود. یکی از برندهای مطرح سوئیسی، در مهرماه سال ۹۰ با احتساب دلار ۱۲۲۶ تومانی قیمت پایه ای نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومانی داشت و حتی برخی از انواع آن تا یک میلیارد تومان نیز قیمت گذاری می شد.
ساعت های یک میلیون دلاری چند؟
ژژلوکولتر مطرح ترین و گرانترین ساعت سوئیسی است که به همت تیم گالری پرستیژ در روزهای نخست مهرماه ۹۰ وارد کشور شده است. این ساعت ها درحالی که اقتصاد ایران در شوک فساد بزرگ ۳ هزار میلیاردی غوطه ور بود کلکسیونرهای ایرانی را هدف قرار دادند.
گالری پرستیژ که در سال ۲۰۰۹ در ایران شروع به فعالیت کرد، به عنوان یکی از برجسته ترین فروشگاه ها در زمینه ساعت، نماینده انحصاری ۱۲ برند نفیس و معتبر ساعت، جواهر و اکسسوری های استثنایی در ایران است. این شرکت علاوه بر ژژلوکولتری برندهای مطرحی چون سری محصولات بولگاری، هرمنس، زنیت و ... را در بازار ایران عرضه می کند.
واردکنندگان این برند لوکس و لاکچری با ادعای دست ساز بودن ساعت ها، کلکسیونرهای ایرانی و افرادی که از اعتماد به نفس قابل توجهی برخوردار هستند را به عنوان گروه مخاطبان این محصول معرفی کردند. این محصولات در زمان ورود به بازار کشورمان در رنج قیمت پنج هزار تا یک میلیون دلار عرضه شد. رقمی که با احتساب دلار امروز سر به میلیاردها تومان می زند.
«رنو پرته» مدیر منطقه خلیج فارس برند ژژلوکولتر در زمان رونمایی از این محصول گفته بود: بازار ایران بازاری جوان و قابل اتکاست و بسیاری از کلکسیونرهای ایرانی به راحتی می توانند مخاطبان این ساعت های گرانقیمت و لوکس باشند.
باید دید با سه برابر شدن قیمت ساعت های یک میلیون دلاری باز هم کسانی هستند که اعتماد به نفس خرید این ساعت های گرانقیمت و لوکس را داشته باشند.
اما چه قشری مخاطب این محصولات بسیار لوکس هستند. سعید لیلاز کارشناس اقتصادی، معتقد است: «برای هر پدیده ای باید به دنبال علت اقتصادی باشیم. ورود کالاهای لوکس و گرانقیمت به بازار کشور در سال های اخیر تقریبا چند برابر شده است. علت آن هم در درجه اول این است که در اثر نوسانات اقتصادی و اجتماعی عظیم کشورمان در چند سال اخیر، طبقه ای نوکیسه ظهور کرده اند که مخاطبان اصلی این محصولات را تشکیل می دهند. اتین گروه که عمدتا بر اثر تصمیم گیری های اقتصادی و اجتماعی دولت شکل می گیرند، از نظر اقتصادی بسیار پر قدرت بوده و منابع عظیم مالی را در اختیار دارند و به تبع بخش قابل توجهی از این منابع را به خرید کالاهای لوکس اختصاص می دهند.»
اما این تنها دلیل نیست؛ علت دیگر ظهور این طبقه اجتماعی روش برخورد دولت و سیستم نامناسب شبکه بانکی کشور بود؛ معوقات بانکی ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ ظرف کمتر از ۳ سال به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. همین افراد کسانی هستندکه با بهره گیری از رانت های دولتی، کالاهای لوکس را به کشور وارد کرده و خودشان هم بخش مهمی از مخاطبان این کالاها را دربر می گیرند.
به طور قطع می توان گفت گرانقیمت ترین برندهای دنیا در بازار ایران وجود دارند و به فروش می رسند. در فضای غبارآلود اقتصادی کشور این طبقه نوظهور فرصت های مناسبی برای بهره مندی از رانت های دولتی دارند. برای مثال ایجاد فاصله نرخ رسمی بهره با نرخ تورم کشور باعث شد تا کسانی که وام های کلان بانکی دریافت کرده اند به سودهای کلانی هم دست یابند. در رابطه با واردات کالاهای لوکس نرخ های تعرفه واردات افزایش نداشته و دولت با ارائه ارز مرجع، واردکنندگان را در امر واردات حمایت کرده است.
لیلاز معتقد است: نوکیسه ها یا همان طبقه نوظهور جامعه در چند سال اخیر از طریق رانت های دولتی به سودهای کلانی رسیده اند. خود این امر هم باعث افزایش کالاهای لوکس در کشور شده است. زمانی که ثروت از یک جدی فراتر برود تشخص و تفاخر افراد هم به نسبت بالاتر می رود. وقتی کسی ماهانه درآمدی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان داشته باشد، به صورت عادی توان خرید یک ساعت یک میلیاردی را هم خواهد داشت. بر اساس علم اقتصادی هدف انسان از خرید کالا مطلوبیتی است که پس از خرید به وجود می آید. افراد برای به رخ کشیدن وجه تمایز خودشان هزینه های کلانی می پردازند که خرید یک ساعت گرانقیمت و لوکس امری عادی در این زمینه است.
نظر کاربران
ای خدا
پاسخ ها
ادامه اش هم بگو .............
ای خدا هرکی به اين مردم و قشر ضعيف ظلم ميکنه و از بيت المال واسه خودش و اطرافيانش خرج مي کنه و عين خيالش هم نيست خودت جوابش رو بده و شرش رو از سر ملت بکن!
داردفرمایشات ایت الله رفسنجانی درموردعدالت اجتماعی که جندین سال ازتریبون نمازجمعه پخش میشدنمودارعینی پیدا میکندشایدماهم یکی ازانها رادستمان کردیم یک میلیاردکه چیزی نیست
در مملکت اسلامی این افراد پول را از کجا و از چه راهی در میاورند
خوبه ادرسشم میدادی بریم یه نگاه میکردیم
آقایون مسولاااااااااااااان میشنوید آیا؟ میبینید آیا؟ لااقل اگه نمیبینید و نمیشنوید یکم به صحبتای سعید لیلاز تامل کنید. نوظهور و معوقات.
اهميت مسئوليت پذيرى به اندازهاى است كه در بسيارى از تفاسير، از امانت الهى به همان تعهد و قبول مسئوليت ياد شده است: «اين بار امانتى است كه در آغاز آفرينش به آسمانها و زمين و كوهها عرضه شد، از حملش امتناع ورزيدند؛ [ اما ]انسان پذيرفت.
مسئولین دریااااااابید کوتاهی وظیفه را.
دلم از این همه ناعدالتی گرفت. چقدر دلم هوای خدا رو کرده.
پاسخ ها
دلت خوشه؟؟ خود اونها جزء مشتريان درجه يک اين شرکتها هستند!
بعضیا پول ندارند ولی بعضیا اینجوری هستن عدالت کجاست؟؟؟
کسی که از راه حلال ثروت برای خودش دست و پا کرده باشه هیچ موقع اینقدر پول برای ساعت و لباس و ... نمیده
توی این دوره زمونه با این اوضاع اقتصادی خراب مملکت ،به ندرت کسی میتونه از راه حلال ثروت جمع کنه
توی مملکتی که تولید عملا وجود خارجی نداره و فقط در حد حرف هست خب مسلما اشخاصی که ثروتمند شدن با راههای غیر قانونی و رانت و ... تونستن پول روی پول بذارن ،عده ای هم با بساز بفروشی ،آپارتمان سازیهایی که هیچ جای دنیا هیچ کشوری اجازه نمیده کسی با مسکن کاسبی کنه
به اندازه ظهور یک نفر از این آدمهای نوکیسه ،هزاران نفر فقیر و فقیرتر شدن شایدم میلیونها
این ساعتها متعلق به مرفهین بی درد است که ثروتهایشان سر به فلک می زند و اصلا خبری از حال مردم فقیر ندارند
به نظر من ی میلیارد برای ساعت کمه ه ه ه
ای وای من!!!!!!
دهن کسایی که اینارو میخرن سرویس.....:/
اگه قراره این ساعت ها از پول بیت المال خریداری بشه و از ما بهترون استفاده کنن حرامشون باشه
ولی اگه قراره از پولی که واسش زحمت کشیده شده و حلاله خب حلالشون باشه ما که تو عمرمون ساعت تو دستمون نکردیم
پاسخ ها
آخه عزیز من اگه کسی پولش حلال باشه و واسش زحمت کشیده باشه حتی اگه میلیاردر هم باشه پولش رو حروم نمیکنه.
من نمیدونم این ساعت ها چه خاصیتی دارن که انقدر قیمت بالا دارن والا اندازه چهار یا پنج میلیون طلا و الماس میزارن به ساعت بعد میفروشن به ما یک میلیارد.
خدا نابود کنه کسایی رو که با خریدن این ساعت ها به اقتصاد کشور ضربه وارد میکنن.
آقا جان دارن و میخرن چیز عجیبی نیست. پولشون حلال یا حرام بدستش آوردن. ضمنا این خریدا اقتصاد کشور رو شکوفا میکنه نه نابود.
مبارکش باشه همین
من نفهمیدم مارکش چیه ؟ میشه لطفا بگویید؟
امیدوارم حداقل یه رحمی به دلشون بیاد به جای یک میلیارد ساعت به چند دختر که پول جهیزیه نداره کمک کنن و به خونه بخت بفرستن یاسرمایه چند تا جون که از بیکاری به اعتیاد روی میارن و بدن و بعد برن با بقیه پول یه ساعت ارزون تر بخرن که اون دنیاشون عزت داشته باشن
غلط میکنه کسی بخره.اوه اوه
به قول دکتر علی شریعتی : ساعت ها را بگذارید بخوابند بیهوده زیستن را نیازی به شمردن نیست
نوش جونش
موقعی کع دست میکنن باید روش بزنن یک میلیارد که همه بدونن
یه میلیارد که چیزی نیس!!!!
الکی مثلا منم خرپولم....ههههه
یه میلیارد که چیزی نیس!!!!
الکی مثلا منم خرپولم....ههههه
اقای سعید لیعاز یا حالا هرکی من طراح ماشین هستم و برای کمپانی زاگاتو کار میکنم و درامدم رویایی است خرید ساعت مچی 670هزار فرانکی خرید چهار اتومبیل بوگاتی و یک خانه در 30میلیون دلاری در بیروت برایم چیزی نیست کجا وام گرفتم کجا.شما که دنبال علم دانش نبودید فکر کردید همه دزد هستن نخیر در اروپا و امریکا برای علمت پول میدهند نه ایران
خدا را شکر که ایران نیستم.شما که میگوید...چرا اینهمه شرط گذاشتید برای نظر دادن چرا میگویید بعد از برسی منتشر خواهد شد