اقتصاد چین در سالهای اخیر با سرعت بالایی رشد کرد و هماکنون این کشور پهناور آسیایی را میتوان یکی از قطبهای مهم اقتصادی و تجاری در دنیا دانست ولی به نظر میرسد سران چین همچنان درصدد تحکیم وضعیت خود در عرصه تجارت و اقتصاد دنیا هستند و میخواهند با تکرار تجربه جاده ابریشم به قطب تجارت دنیا تبدیل شوند.
هفته نامه تجارت فردا - مونا مشهدی رجبی: اقتصاد چین در سالهای اخیر با سرعت بالایی رشد کرد و هماکنون این کشور پهناور آسیایی را میتوان یکی از قطبهای مهم اقتصادی و تجاری در دنیا دانست ولی به نظر میرسد سران چین همچنان درصدد تحکیم وضعیت خود در عرصه تجارت و اقتصاد دنیا هستند و میخواهند با تکرار تجربه جاده ابریشم به قطب تجارت دنیا تبدیل شوند.
ایده «یک کمربند- یک جاده» طرحی است که میتواند ساختار تجاری دنیا را تغییر دهد و باعث افزایش حجم و ارزش تجارت در دنیا شود و چین اصلیترین و مهمترین حامی این طرح است. این طرح دارای دو بخش است که یک بخش آن راه فیزیکی است و یک بخش آن را راه دریایی تشکیل میدهد. راه فیزیکی از چین شروع میشود و به قاره اروپا ختم میشود و کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، ایران، ترکیه، اوکراین، لهستان، بلژیک، فرانسه و در نهایت ایتالیا را دربر میگیرد.
کشورهای مذکور سرمایهگذاری زیادی برای توسعه زیرساختهای صنعتی و شهری خواهند کرد و ساخت جادهها و پلها و بزرگراهها و مسیرهای حملونقل ریلی پرسرعت بخشی از این طرح خواهد بود. بخش دوم این طرح را میتوان راه ابریشم دریایی دانست که باز هم از بنادر چین شروع میشود و به بنادر ایتالیا ختم میشود و محصولات تولیدشده در چین و کشورهای واقع در این مسیر را به بازار اروپا میرساند.
کشورهایی که در مسیر این راه آبی قرار دارند عبارتند از کشورهای ویتنام و مالزی و اندونزی و سریلانکا و پاکستان و کنیا و ترکیه و یونان و ایتالیا. در واقع از طریق این مسیر آبی محصولات تولیدشده در آسیا به اروپا و آفریقا صادر میشود که بازار بسیار بزرگی است و ارزش اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت.
کشورهایی که در مسیر این طرح قرار دارند ۶۵ درصد از جمعیت دنیا را در خود جای دادهاند و به همین دلیل بازار بسیار بزرگی برای محصولات تولیدشده در چین محسوب میشوند و اجرا شدن این طرح میتواند بازار بسیار بزرگتری را در اختیار تولیدکنندگان چینی قرار دهد و به قدرت چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ و یک کشور بزرگ صادرکننده در دنیا بیفزاید. از سوی دیگر منافع اقتصادی ناشی از اجرای این طرح باعث میشود کشورهای واقع در این مسیر با هم رابطه سیاسی بهتری برقرار کنند و این رابطه گرمتر برای کشورهای قاره آسیا بسیار مطلوب است.
انتظار میرود راهاندازی این طرح زمینهساز توسعه اقتصادی آسیا و افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی آن در دنیا شود. ولی سوال اصلی این است که آیا امکان اجرای این طرح وسیع وجود دارد یا خیر؟ آیا منابع مالی این طرح را میتوان تامین کرد و آیا دولتهای کشورهای مختلف برای اجرای این طرح اهتمام میورزند؟ باید در نظر داشت که تامین منابع مالی برای این طرح بسیار دشوار است ولی با توجه به حمایتهای زیاد چین از این طرح امکانپذیر است ولی در مورد اینکه چه مدت زمان طول میکشد تا چنین طرحی اجرا شود نمیتوان نظر دقیقی ارائه داد. تنها میتوان گفت که اجرا شدن این طرح ساختار تجاری دنیا را تغییر خواهد داد.
کمربند رونق؛ چرا چین طرح یک کمربند - یک جاده را پیشنهاد داد؟
بیش از دو هزار سال قبل امپراتوری چین به ایجاد جاده ابریشم کمک و شبکهای از مسیرهای تجاری را راهاندازی کردکه چین را به کشورهای آسیای مرکزی و جهان عرب وصل میکرد. درآن زمان اصلیترین کالای صادراتی چین ابریشم بود و به همین دلیل این مسیر تجاری که چین حمایت از ساخت آن را بر عهده داشت جاده ابریشم نامگذاری شد و قرنها به عنوان اصلیترین و مهمترین مسیر تجاری دنیا بود. اما از نتایج اصلی ساخت این جاده را میتوان توسعه اقتصادی و زیرساختی کشورهایی دانست که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتند.
این روند توسعه برای بیش از ۱۰۰ سال در آسیا ادامه داشت و تقویت جایگاه اقتصادی آسیا در سطح بینالمللی و تقویت قدرت سیاسی این قاره در تصمیمگیریهای دنیا هم در نتیجه توسعه این جاده و سهم بزرگان در تجارت جهانی بود. اما با توسعه روشهای ارتباطی به خصوص حملونقل دریایی و هوایی دیگر جاده ابریشم کارایی خود را از دست داد ولی خاطره موفقیتآمیزی که این طرح برای چینیها داشت باعث شد تا مقامات این کشور بازهم طرحی مشابه را پیشنهاد دهند و تلاش کنند به مرکز تجارت دنیا بازگردند.
طرح در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد شد
در سال ۲۰۱۳ رئیسجمهوری وقت چین طرحی مشابه جاده ابریشم ولی با توجه به نیازها و امکانات امروز دنیا را پیشنهاد داد. او اعلام کرد با ساخت شبکهای از راههای ریلی، جادهها، خطوط لوله و مسیرهای حملونقل دریایی چین را به کشورهای آسیای مرکزی، آسیای غربی و بخشی از جنوب آسیا وصل میکند و حتی با توسعه این مسیر بازار اروپا و بخشی از آفریقا را هم به این شبکه اضافه میکند.
حتی اگر کشورهای اروپایی به مسیر جاده ابریشم مدرن اضافه نشوند ولی دسترسی به بازار این کشورها از طریق جاده ابریشم مدرن امکانپذیر میشود و فرصتهای اقتصادی و تجاری زیادی را در اختیار کشورهایی قرار میدهد که در مسیر طرح یک کمربند-یک جاده قرار دارند. در طرحی که اخیراً پیشنهاد شده است کشورهای بلژیک، فرانسه، اوکراین، ایتالیا، یونان و ترکیه که در قاره اروپا واقع شدهاند هم در مسیر جاده ابریشم مدرن قرار دارند و کنیا در قاره آفریقا هم کشوری است که کالاهای تولیدشده و واردشده به مسیر تجاری در قاره آسیا را جذب و به بازار مصرف آفریقا عرضه میکند.
طرحی با هدف توسعه تجارت
طرح یک کمربند-یک جاده در نگاه اول یک مسیر برای توسعه تجارت است ولی در واقع میتواند باعث نزدیکی بیشتر کشورهای آسیایی شود و زمینه را برای همکاریهای مشترک در عرصه اقتصادی و تجادی و فرهنگی و حتی اجتماعی فراهم کند. این دوستی میتواند باعث افزایش قدرت سیاسی آسیا در سطح بینالمللی شود و به آنها کمک کند تا در تصمیمگیریهای جهانی یکپارچهتر حضور داشته باشند زیرا در اغلب موارد منافع اقتصادی در تصمیمگیریهای سیاسی تاثیر زیادی دارد.
طرح یک کمربند-یک جاده، ایجادکننده بزرگترین پلتفورم دنیا برای همکاریهای اقتصادی است و این همکاریها شامل همکاری در عرصه سیاستگذاری اقتصادی، همکاریهای تجاری و همکاری در زمینه تامین مالی، همکاریهای اجتماعی و فرهنگی است که منافع آن نصیب تمامی کشورهایی میشود که در مسیر این پلتفورم قرار دارند.
در سالهای اخیر سازمانهای بینالمللی زیادی برای کمک به اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند و چین هم از طریق ایجاد صندوق و بانک توسعه زیرساخت آسیا تلاش کرد تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح را تامین کند ولی آنچه تضمینکننده اجرای این طرح است حمایت چین از آن و تلاش چین برای اجرای این طرح تا مرحله پایانی است.
چین دومین اقتصاد دنیاست و هماکنون بخش اعظم کالاهای مصرفی دنیا در این کشور تولید میشود. بنابراین حمایتش از یک مسیر تجاری دیگر که منافعش نهتنها به خود چین بلکه به تمامی کشورهای واقع در این مسیر میرسد اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر باید در نظر گرفت اغلب کشورهای واقع در این مسیر تجاری مدرن کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار هستند و در نتیجه این طرح میتواند سرمایه مورد نیاز برای توسعه زیرساختهای صنعتی را تامین کند. در نتیجه توسعه زیرساختها فرصت رشد اقتصادی و ایجاد فرصتهای شغلی در این کشورها فراهم خواهد شد که منافع زیادی برای آنها دارد.
بخشهای اصلی این طرح
در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد که طرح یک کمربند-یک جاده دارای دو بخش اصلی است که یکی از آنها به توسعه شبکه ارتباطی روی زمین اختصاص دارد و بخش دوم شبکه ارتباطی دریایی است و با توجه به روشهای مختلف تجاری در دنیا هر دو مسیر برای تجارت دنیا اهمیت زیادی دارد.
این دو بخش اصلی و مهم عبارتند از: اول کمربند اقتصادی ابریشم و دوم راه ابریشم دریایی قرن بیست و یکم میلادی. کمربند ابریشم اقتصادی شامل سه مسیر مهم میشود که یک مسیر از چین شروع میشود و تا اروپا ادامه دارد و این مسیر از آسیای مرکزی میگذرد.
دومین مسیر از خلیج فارس شروع میشود و تا مدیترانه ادامه دارد و از آسیای غربی میگذرد و سومین مسیر از طریق کشورهای جنوب آسیا به اقیانوس هند میرسد. جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم میلادی باعث اتصال راههای دریایی منطقهای میشود و بیش از ۶۰ کشور دنیا را که ارزش تولید ناخالص داخلی آنها بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد دلار است به هم وصل میکند.
پیشرفتهایی که در اجرای پروژه ایجاد شد
تلاش چین برای اجرای این پروژه باعث شد تا توجه جهانیان به این طرح جلب شود. در سالهای اخیر چین چندین توافق دوجانبه با کشورهای مجارستان و مغولستان و روسیه و تاجیکستان و ترکیه امضا کرد که هر یک به جنبهای از این طرح میپردازد. پروژههای دیگری هم از سوی مقامات چینی پیشنهاد شده است که مطالعات اقتصادی و اجرایی آن در حال انجام است.
این پروژهها شامل ساخت خطوط ارتباطی قطار بین بخش شرقی چین و ایران میشود و احتمال توسعه این خط تا اروپا هم وجود دارد. همچنین ساخت خطوط ارتباط ریلی میان چین با کشورهای لائوس و تایلند و ساخت خطوط ریلی پرسرعت در اندونزی هم بخش دیگری از این طرح است. این طرح به اندازهای وسیع و بزرگ است که بیش از ۲۰۰ شرکت پیمانکاری بزرگ و کوچک برای اجرای بخشهای مختلف آن توافقنامهها و قراردادهایی را با شرکتهای چینی امضا کردهاند و شمار دیگری از توافقنامهها هم در ماههای آینده نهایی میشود.
شش کریدور اصلی این پروژه
در سال ۲۰۱۴ میلادی چین صندوق راه ابریشم را راهاندازی کرد که ارزش منابع مالی موجود در این صندوق برابر با ۴۰ میلیارد دلار اعلام شد و این صندوق در پروژههای کلیدی مختلفی سرمایهگذاری کرده است. تاکنون فازهای اولیه پروژه راه ابریشم در چین اجرا شده و برنامهریزی و سرمایهگذاری روی پروژههای جزئیتر آغاز نشده است.
قرار بر این است که در طول اجرای این پروژه شش کریدور اقتصادی اصلی راهاندازی شود که این کریدورهای اقتصادی عبارتند از: ۱- چین، مغولستان و روسیه ۲-چین، آسیای مرکزی و آسیای غربی ۳- هند و چین ۴- چین، پاکستان ۵-بنگلادش، چین و هند-میانمار ۶- پل زمینی اروپایی و آسیایی.
این کریدورها محور و مرکز اصلی فعالیتهای صنعتی و فعالیتهای اقتصادی در حوزه انرژی هستند و این همکاریهای اقتصادی و انرژی از طریق استفاده از جادهها، خطوط ریلی، آبراهها، خطوط هوایی، خطوط لوله و بزرگراههای اطلاعاتی انجام میشود. افزایش سطح ارتباط میان کشورهایی که در این مسیر قرار دارند و ارتقای راندمان کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم تازه هستند میتواند باعث تقویت دوستیها و همکاریهای کشورها شود و منافع زیادی در زمینه اقتصادی و تجاری به تمامی کشورها برساند.
به هر حال این طرح تازه شروع شده است و تا اجرای کامل آن سالهای زیادی مورد نیاز است ولی نکته مهم تاثیرات اقتصادی مثبتی است که اجرای آن در اقتصادهای آسیایی دارد و به همین دلیل حمایت بخش زیادی از فعالان اقتصادی و سران دولتی کشورها را دارد. اجرای طرح مذکور آینده اقتصادی و سیاسی آسیا را تغییر میدهد و کشورهایی ایجاد میکند که با سرعت بالایی در مسیر توسعه اقتصادی و صنعتی حرکت میکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر