گفت و گوی مجله فوربس با
گفتگو با «رابرت کیوساکی»، درباره برند «پدر پولدار»
رابرت کیوساکی به خوبی می داند چطور باید یک برند ایجاد کند. این نابغه متخصص در امور سواد مالی و سرمایه گذاری به برند مجموعه همایش ها، بازی ها و کتاب های «پدر پولدار، پدر بی پول» مشهور است.
نه نظر میر سد این برند را حول محور «دانش مالی» ساخته اید. اگر قرار بود فقط یک عامل را در کسب این موفقیت دخیل بدانید، آن چه عاملی بود؟
ساده گرایی. امور مالی و سرمایه گذاری می توانند مسائل پیچیده، مبهم و اغلب خسته کننده ای باشند. من سعی کردم یادگیری در زمینه پول و سرمایه گذاری را به فرآیندی ساده و جالب تبدیل کنم. از درس های سادهای شروع کردم که پدر پولدارم در نه سالگی به من آموخت. من خواستم از همان درس ها برای آموزش دیگران استفاده کنم.
مشخصا شما متخصص برندسازی نیستید، اما توانسته اید برندی ماندگار خلق کنید که گستره وسیعی از کتاب ها و همایش ها را در برگرفته است. چطور توانستید جنین برندی ایجاد کنید؟
برند «ریچ دد» (پدر پولدار) برندی حول محور دانش، عمل و مسئولیت های شخصی است. ما به شما می آموزیم که چطور به هر چیزی بنگرید و هر دو طرف هر ایده و نظر و شرایطی را در نظر و سپس تصمیم بگیرید که چه چیزی برایتان مناسب است. ما به شما نمی گوییم چه کاری درست است و باید چه کاری انجام دهید. فقط شمایید که می دانید چه چیزی برایتان مناسب است. علاوه بر این، ما حرف های تکراری نمی زنیم و نمی گوییم بروید و فلان کتاب را بخوانید. ما مسیر دستیابی به رویاهایتان را ساده و هموار می کنیم و ابزارهای کمکی لازم را در اختیارتان می گذاریم.
ما یادگیری امور مالی را برایتان ساده، جذاب، تجربه محور و فراموش نشدنی کرده ایم.
برخی از مشکلات و اشتباهاتی که کارآفرینان باید از آنها آگاه باشند تا بتوانند برندی ایجاد و از آن محافظت کنند، چیست؟
در وهله اول باید مطمئن شوید که برندتان به یک دردی می خورد! باید ماموریتی والا برای برندتان داشته باشید. ماموریت برند ریچ دد (پدر پولدار) این بود که دانش مالی بشر را افزایش دهد. ما برند نساخته ایم که از آن پول دربیاوریم؛ در عوض تمرکزمان را روی خدمت رسانی گذاشتیم و در نتیجه پول هم خود به خود به سراغمان آمد. حفاظت از برند را نیز مدیون فروتنی مان هستیم. من در ابتدا سعی میکردم افراد دغلکار را نادیده بگیرم، اما در نهایت توصیه خودم را به کار بستم و از دیگران کمک گرفتم.
ریچ دد کار خود را با انتشار کتاب و بازی تخته ای شروع کرد و با این حال توانست امپراتوری ای ایجاد کند که شامل بازی های دیجیتال، همایش و دوره های آموزشی و بسیاری چیزهای دیگر می شود. آیا حفظ قدرت برند در تمام این حیطه های نه چندان مرتبط، کار دشوار و چالش برانگیزی بود؟
هم بله، و هم خیر. مادامی که ما ماموریت خود مبنی بر افزایش دانش مالی مردم در ذهن خود داشته باشیم، بقیه کارها به نوعی آسان می شوند. سخت ترین قسمت ماجرا پیدا کردن افرادی است که با آنها همکاری می کنیم. در طول این سال ها و در تلاش برای پیدا کردن شرکایی که به ماموریت و نگرش ما احترام بگذارند، با افراد زیادی برخورد کرده ایم. ما باید افرادی را پیدا می کنیم که باور داشته باشند اگر به مردم خدمتی برسانند، خود به خود پول نیز به دست خواهندآورد.
ریچ دد (پدر پولدار) هم مانند هر برند دیگری که بر پایه اعتقاداتی قوی بنا نهاده شده، قطعا معترضانی داشته است. با انتقادهایی که به برندتان وارد می شود چطور برخورد می کنید؟ و در زمینه حفاظت از برند چه توصیه ای به مدیران ارشد کسب و کارها می کنید؟
انتقاد فقط باعث قوی تر شدنتان می شود. باید به تمام آن اعتراضات به عنوان بازخورد و نظر مردم نگاه کنید. بعضی اوقات این انتقادها به شما کمک می کند و گاهی نیز فقط باید بشنوید و فراموش کنید. من توصیه می کنم فروتنی را از یاد نبرید. همیشه در حال یادگیری باشید. و هیچ گاه فراموش نکنید که برندتان مهم تر از پول است. برندتان باید به چیزی پایبند باشد و چیزی بزرگ تر و قوی تر از خودتان را به نمایش بکشد.
ارسال نظر