اسرار ایرلاین ها، نکاتی که از مسافران مخفی می ماند
ما وقتی با هواپیما پرواز می کنیم به خلبانان، خدمه، ایرلاین، تیم تعمیر و نگهداری هواپیما، تیم کنترل ترافیک هوایی، همه و همه اعتماد کرده ایم و جانمان را به آن ها سپرده ایم. بله پرواز با هواپیما اعتماد زیادی می طلبد اما امروزه این نکته کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
ما وقتی با هواپیما پرواز می کنیم به خلبانان، خدمه، ایرلاین، تیم تعمیر و نگهداری هواپیما، تیم کنترل ترافیک هوایی، همه و همه اعتماد کرده ایم و جانمان را به آن ها سپرده ایم. بله پرواز با هواپیما اعتماد زیادی می طلبد اما امروزه این نکته کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با این وجود آمارها نشان می دهند که هنوز هم سفرهای هوایی از جمله امن ترین روش های سفر هستند.
خیلی وقت ها بدون هیچ تحقیقی جانمان را به ایرلاین ها می سپاریم و هیچ اطلاعی هم از پیشینه ی کاری خدمه ی آن ها نداریم حتی نمی دانیم نکاتی هم وجود دارند که آن ها با ما در میان نمی گذارند، احتمالا اعتقاد دارند که اطلاع نداشتن مسافران از این نکات بهتر است و استرسشان را کمتر می کند اما اگر زیاد با هواپیما سفر می کنید حتما در ادامه با کارناوال همراه باشید تا پرده از رموز ایرلاین ها برداریم.
در پروازها ممکن است پیچ و مهره های بدنه ی هواپیما گم شده و از هواپیما جدا شود. جالب است بدانید که در کتابچه های راهنمای حفظ و نگهداری هواپیماها قید شده که نبود ۱۰ پیچ در بدنه ی هواپیما اشکالی ندارد. حالا توجه داشته باشید که ما نمی دانیم که تیم تعمیر و نگهداری از هواپیمایی که سوارش هستیم چقدر با دقت عمل می کنند و آیا اصلا پیچ های گم شده کنار هم هستند یا خیر!
در اینجا فقط می توانیم به تیم حفاظتی هواپیما اعتماد کنیم و هیچ کاری از دستمان بر نمی آید.
همه ی ما شنیده ایم که در هنگام بروز مشکل از محفظه های بالایی هواپیما، ماسک های اکسیژن خارج می شوند تا مسافران دچار مشکلات کمتری شوند اما اغلب نمی دانیم که این ماسک ها نهایتا می توانند ۱۵ دقیقه اکسیژن در اختیار ما قرار دهند و اگر در مواقع اضطراری نیاز به اکسیژن بیشتری داشته باشیم، این ماسک ها نمی توانند کمکی به ما کنند.
اما بابت این موضوع نگران نباشید زیرا در ارتفاع پایین تر از ۱۰،۰۰۰ فوت (حدود ۳ کیلومتر) نیاز به ماسک اکسیژن نخواهید داشت. نکته ی آخر این که اکسیژنی که در اختیار خدمه ی پرواز قرار می گیرد بسیار زیادتر است و آن ها در مواقع اضطراری کپسول هایی را با خود حمل می کنند تا بتوانند به مسافران یاری برسانند.
در سال ۲۰۰۲ میلادی خبرگزاری وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) مقاله ای منتشر کرد که نتیجه ی آن به شرح زیر بود:
باکتری ها در آب آشامیدنی هواپیماها می توانند گاهی ۱۰۰ برابر مقدار مجاز آن ها برای نوشیدن باشند.
این تحقیقات در ۱۴ هواپیمای مختلف انجام شد. با انتشار این موضوع در سال ۲۰۰۴، سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده از ۳۲۷ هواپیما نمونه برداری کرد و متوجه شد این موضوع تا حدودی صحت دارد به همین خاطر از مواد ضد باکتری در آب آشامیدنی هواپیماها استفاده می شود تا حداقل تعدادی از باکتری ها را از بین ببرند.
پیشنهاد می کنیم تا می توانید در هواپیما آب نخورید و اگر مجبور بودید هم مقدار آب را به حداقل برسانید.
شاید حتی شمایی که از پرواز می ترسید هم به خطرات ناشی از رعد و برق در پرواز فکر نکرده باشید و آن را یک اتفاق نادر بپندارید اما پدیده ی رعد و برق از آن چه فکرش را می کنید خیلی بیشتر رخ می دهد. در مواقع طوفانی، هواپیمای فلزی بهترین طعمه برای رعد و برق هاست. شرکت های بزرگ هواپیمایی به طور متوسط هر سال یک حادثه ی اصابت با رعد و برق را پشت سر می گذارند.
شاید تصور کنید که قطعا خلبانان در مواقع طوفانی پرواز نمی کنند، این فکر درست است اما باید بدانید که رعد و برق ها تا ۵۰ مایل (حدود ۸۰ کیلومتر) دورتر هم می توانند خطرناک باشند. البته حالا که این موضوع را با شما در میان گذاشتیم وحشت نکنید زیرا امروزه تدابیری برای کم شدن خطر اصابت رعد و برق در هواپیماها و خصوصا در اطراف مخزن سوخت دیده شده که هواپیما آسیبی جدی نبیند.
خلبانی یکی از شغل ها پرچالش است و این افراد در هر پرواز، انرژی زیادی مصرف می کنند و بسیار خسته می شوند. شاید تصور کنید که امروزه بسیاری از هواپیماها اتوماتیک شده اند و اصلا نیاز به خلبان ندارند اما با این وجود باز هم باید خلبان در پرواز حضور داشته باشد. واقعیت این است که خلبانان نمی توانند اصلا در طول پرواز استراحت کنند، البته ایرلاین های شاخص دنیا مثل هواپیمایی قطر یا فرانسه و... دو خلبان حرفه ای در هر هواپیما دارند تا در پروازهای طولانی تعویض شوند اما دیگر خلبانان و دیگر پروازها چه می شوند؟
شاید باورتان نشود اما در سال ۲۰۰۹ میلادی داستان جالبی اتفاق افتاد، پشتیبانی یک هواپیما متوجه شدند که خلبانان آن هواپیما به پیام های آنان جواب نمی دهند، کمی بعد معلوم شد که دلیل این موضوع خواب بودن هر دو خلبان در حین پرواز بود!
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ۴۵ درصد از خلبانان از خستگی شدید رنج می برند، این در حالی است که تقریبا یک پنجم امنیت هر پرواز به هوشیاری خلبان بستگی دارد. حالا ما به راحتی به خلبانانی که هیچ شناختی از آن ها نداریم اعتماد کرده و سوار هواپیما می شویم.
هواپیماها برای امنیت مسافران، پرواز و اطلاع داشتن از وضعیت دیگر پروازهای در حال انجام مدام با ماموران کنترل ترافیک هوایی بر روی زمین در ارتباط هستند اما تا به حال بارها پیش آمده که این ماموران مدتی در دسترس نباشند، این اتفاق بیشتر در شب ها و به دلیل کم شدن تعداد برج های مراقبت و خستگی کارکنان رخ می دهد.
در سال ۲۰۱۱ میلادی، مامور یک برج مراقبت تنها ۳۰ دقیقه به خواب رفت، در این حین ۲ هواپیما به او نیاز داشتند، خلبانان این پروازها توانستند مسافران را سالم به مقصد برسانند اما این موضوع بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت.
در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز یک هواپیمای جت مسافربری کمیر (Comair)، به دلیل دو ساعت خوابِ یک مامور کنترل ترافیک، سقوط کرد. متاسفانه تنها دلیل اینگونه حوادث صرفه جویی در استخدام نیروهای انسانی است که جان افراد زیادی را گرفته و می گیرد.
یکی از نکات جالب توجه دیگر درباره ی سوار شدن به هواپیما که احتمالا نمی دانید این است که درب های سرویس های بهداشتی از بیرون نیز باز می شوند. با آن که درب ها به ظاهر قفل می شوند و نشانه ای درب آن را قفل نشان می دهد اما خدمه می توانند درب سرویس بهداشتی را باز کنند. این امکان برای امنیت مسافران تعبیه شده، اگر وقتی در سرویس هستید دچار حمله ی قلبی شوید یا فرزندتان در این مکان گیر کند از این قابلیت درب ها استفاده شده و مسافران را نجات می دهند.
شاید توجه نکرده باشید اما برخی از مسافران دوست دارند از هواپیما سوغاتی تهیه کنند! گاها دیده شده که مسافران جلیقه های نجاتشان را با خود می برند و خدمه نیز در هنگام تمیز کردن متوجه نبود جلیقه ی نجات نمی شوند. بنابراین اگر به وجود جلیقه ی نجاتتان خیلی حساس هستید پیشنهاد می کنیم پیش از حرکت از وجود آن مطمئن شوید.
شاید جالب باشد بدانید که خلبانان غذایی جداگانه و منحصر به فرد دریافت می کنند زیرا غذای هواپیماها اغلب خوب و مرغوب نیست و گاها باعث مسمومیت می شود. بازرسان FDA که سلامت غذاهای هواپیماها را بررسی می کنند طی یک تحقیقات چهار ساله با ۱۵۰۰ مورد نقض مواد بهداشتی در خوراکی های موجود در هواپیماها مواجه شدند. موارد نامناسبی که آن ها دیدند شامل آلودگی زیاد سالن، وجود موش، آلودگی دستان کارکنان و... می شد.
با این اوصاف خوب است که می دانیم خلبانان مواد غذایی جداگانه دریافت می کنند و طی سفر مسموم نمی شوند اما آیا وضعیت مسافران اهمیتی ندارد؟
خیلی اوقات تصور می کنیم که هواپیماهای تجاری و مسافربری از لحاظ امنیت در یک سطح قرار دارند اما واقعیت چیز دیگری است، اکثر مواقع هواپیماها به صورت قراردادی با ایرلاین ها کار می کنند به همین خاطر دیده می شود که هواپیماهای تجاری و مسافربری به یک صورت مراقبت و نگهداری نمی شوند.
بنابر تحقیقاتی که روی هواپیماهای آمریکا در ۱۰ سال اخیر انجام شده، متوجه شدند که همه ی تلفاتی که در هواپیماها رخ داده یک نکته ی مشترک داشتند و آن هم نظارت مسئولان محلی و یکسان نبودن سطح ایمنی هواپیماها بوده است.
در سال ۲۰۰۹ خبرگزاری وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) اعلام کرد که حوادث هوایی بیشتر در خطوط هوایی کوچک رخ می دهد و امکان وقوع حادثه در ایرلاین های بزرگ و مشهور بسیار کمتر است. این خبرگزاری اعلام کرد که حوادثی که در شرکت های هواپیمایی کوچک رخ می دهد حدودا ۱۰ برابر میزان حوادث ایرلاین های بزرگ است.
بدون شک همه ی خلبانان آموزش های بسیار سخت و گسترده ای را پشت سر گذاشته اند اما از یاد نبرید که شاید آن ها تجربه ی کافی برای پروازهای تجاری را نداشته باشند. همه ی این موارد دست به دست هم می دهند تا ایمنی ایرلاین های مختلف و هواپیماهای تجاری و مسافربری باهم متفاوت باشند.
در فیلم ها زیاد دیده ایم که در هواپیماها بمب گذاری می شود یا در آن گروگان گیری می کنند. شاید ندانید اما خدمه ی هواپیما در این مواقع تمام تلاششان را به کار می گیرند تا مسافران از این قضایا بویی نبرند، البته تا جایی که امکان داشته باشد.
دلیل خدمه برای این کار، مضطرب نشدن مسافران است و آن ها نمی خواهند در هواپیما هرج و مرج بی جا ایجاد شود. در این مواقع حتی گاهی پیش آمده که خلبانان نتوانستند وضعیت خود را با مراکز کنترل ترافیک هوایی نیز در میان بگذارند. اگر در سفرتان با هواپیما با این اتفاقات مواجه شدید کافی است که به خدمه اعتماد کنید و بدانید آن ها تمام سعیشان را برای حفاظت از شما انجام می دهند.
در هواپیماها برای نیاز مسافران بالشت ها و پتوهایی قرار می دهند تا در سفرهای طولانی مدت، رفاه بیشتری برای مسافران فراهم باشد اما نکته ای که درباره ی این وسایل نمی دانید تمیز نبودن آنهاست، این وسایل به ندرت شسته می شوند. شاید در نگاه اول آن ها را تمیز و بسته بندی شده ببینید اما لازم است بدانید که حتما قبل از شستشو چند نفر دیگر پیش از شما نیز از آن ها استفاده کرده اند. پیشنهاد می کنیم که اگر سرمایی هستید حتما پتوی مسافرتی داشته باشید.
در هواپیماها و در پشت هر صندلی میزی تاشو و کوچک قرار دارد که برای غذاخوردن یا مطالعه ی مسافرین استفاده می شود حتی گاهی ما بین این میز و صندلی مجله یا روزنامه هایی را هم برای مطالعه قرار می دهند. شاید تا به حال فکرش را هم نکرده باشید اما این میزها بسیار آلوده هستند و بدون شک تعداد زیادی از مسافران از آن ها استفاده کرده اند، اگر خدمه در امر نظافت سهل انگار باشند میزان آلودگی این میزها بیشتر هم می شود.
تحقیقات انجام شده روی هواپیماها مشخص کرده که این میزها از آلوده ترین مکان ها در هواپیماها هستند و افراد زیادی آن ها را لمس می کنند. پیشنهاد می کنیم کمتر از این میزها استفاده کنید.
اگر در هواپیما کمی با دقت تر به گوشه و کنار نگاه کنید متوجه حضور دستگیره هایی می شوید که از این سو و آن سوی دیواره ی هواپیما بیرون زده اند، شاید با خود فکر کنید که طراح هواپیما بی سلیقگی کرده و در جای نامناسب دستگیره نصب کرده اما وجود این دستگیره ها بی حکمت نیست. در حقیقت آن ها را نصب کرده اند تا در زمان هرج و مرج و نا آرامی در پرواز، خدمه بتوانند آن ها را نگه داشته و بهتر عکس العمل نشان دهند.
دستگیره هایی که در کنار درب های اضطراری نصب شده هم برای استفاده ی خدمه است، در این مواقع آن ها دو سمت درب قرار می گیرند و یکی یکی مسافران را از هواپیما تخلیه می کنند.
در هنگام سفرهای شبانه، نورهایی در کابین مسافران روشن می شود که اغلب لرزان هستند، شاید با دیدن آن ها فکر کنید که خدمه قصد دارند شما را خواب آلود کنند یا آن ها را قرار داده اند تا شما راحت تر مطالعه کنید اما این افکار اشتباه است، وجود این چراغ ها کاملا با هدف است، آن ها کمک می کنند که چشمان شما آسان تر به نور و تاریکی عادت کند زیرا در سفرهای هوایی زیاد پیش می آید که سرعت پرواز باعث تغییر ناگهانی نور شود.
ارسال نظر