متفاوت ترین کمپینهای تبلیغات چریکی
تبلیغات و هزینههای آن در بازاریابی نقش بسیار مهمی دارند به همین دلیل در بودجه بندی سالانه و قبل از آغاز فرایند بازاریابی معمولا میزان بودجه مورد نیاز برای انجام تبلیغات تعیین میشود.
در این روش بازاریابی به شکلی نامنظم، اما همراه با خلاقیت و نوآوری به کار گرفته میشود به گونهای که باعث تعجب مخاطب میشود و باعث شکسته شدن مرزهای دست و پاگیر و پرهزینه بازاریابی سنتی و البته کاهش هزینههای تبلیغ میشود. به همین دلیل بازاریابی چریکی از محبوبترین و موثرترین روشهای تبلیغی محسوب میشود.
هر چه تبلیغات با خلاقیت بیشتری همراه باشند به همان میزان در ماندگاری نام برند در ذهن مشتری بیشتر کمک خواهد کرد. از آنجا که نوآوری ضامن موفقیت این نوع از بازاریابی است به همین دلیل شاهد تنوع بسیار زیاد کمپینهای تبلیغات چریکی هستیم. در این مطلب سعی کردهایم قواعد بازاریابی چریکی را با کمک نمونههایی از تاثیرگذارترین و متفاوتترین کمپینهای تبلیغات چریکی را به شما خوانندگان عزیز iBazaryabi معرفی کنیم تا در خلق ایدههای جدید شما را همراهی کرده باشیم.
شرکت "فالجر- Folgers " به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای موفق ایالات متحده در فروش قهوه است. این شرکت با استفاده از طرح یک فنجان قهوه و تلفیق آن با بخارهای خارج شده از این فنجان، رهگذران را ترغیب به خرید قهوه میکند. شرکت Folgers با استفاده از این تبلیغ خلاقانه در معابر پرتردد به خصوص در ساعات اولیه روز یکی از کارآمدترین روشهای تبلیغات چریکی را بکار برده است.
"نیکون -Nikon" یکی دیگر از شرکتهایی که به کمک تبلیغات خلاق، استراتژی بازاریابی خود را عملی کرده است. تابلو تبلیغاتی این شرکت که در معابر عمومی و ایستگاههای مترو نصب شدهاند. به کمک نور چراغهایی که به عنوان فلاش دوربین قرار گرفتهاند، توجه عابران را به خود جلب میکند. تبلیغات خلاقانه این شرکت باعث شده است که هیچ عابری بیتفاوت از جلوی این تابلوی تبلیغاتی نگذرد.
تبلیغات خلاقانه چریکی در کنار کارت ویزیتهای خلاقانه یکی از موثرترین روشهای جذب مشتری است. در این راستا یکی از شرکتهای تناسب اندام از طریق دستکاری میلهی دستگیره وسایل نقلیه عمومی ذهن مشتری را درگیر میکنند. طرح خلاقانه این شرکت استفاده از میله وزنهبرداری به جای میله دستگیره مترو و اتوبوس است. بیشک جلب توجه این تبلیغات علاوه بر هک کردن نام برند در ذهن مشتری، آنها را ترغیب به آگاهی از این برند و کسب اطلاعات بیشتر میکند.
طراحی پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی خلاقانه در موفقیت تبلیغات چریکی بسیار مهم و ضروری است. در شکل زیر نمونهای از طراحی خلاقانه یک بیلبورد تبلیغاتی برای سس فلفل قرمز تند را میبینیم. برای توصیف تند بودن این سس بخشی از بیلبورد تبلیغاتی به شکل سوخته طراحی شده است. این امر باعث جلب توجه مخاطب میشود. زیرا در ابتدا اینگونه به نظر میرسد که بخشی از بیلبورد تبلیغاتی در اثر رعد و برق یا هر دلیل دیگری دچار سوختگی شده است، اما با دقت میتوان متوجه شد که این امر نشانهای از تند بودن سس فلفل قرمز است.
تبلیغات خلاقانه هر شرکت بر اساس محصولات آن طراحی میشود. به عنوان مثال شرکت تولید کننده چراغ قوه Duracell به منظور پیشبرد استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی خود از تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر و طراحیهای تبلیغاتی روی اتوبوسها استفاده کرده است. البته با توجه به محصول این شرکت، تبلیغات آن پس از تاریک شدن هوا مفهوم پیدا میکند. زیرا در طول روز به دلیل روشن بودن هوا معمولا مخاطبان به این تبلیغات توجهی نخواهند کرد.
برقراری ارتباط عاطفی و احساسی با مشتری یکی از کلیدهای موفقیت در بازاریابی و تبلیغات است. استفاده از تبلیغات تعاملی با برقراری ارتباط عاطفی با مشتری یکی از ایدههای خلاقانه شرکت Sharpie برای معرفی ماژیکها و خودنویسهای خود بوده است. با توجه به اینکه معمولا مردم علاقه دارند بر روی آتلبندی دست و پای گچ گرفته شده یادگاری بنویسند. این شرکت با طراحی یک تبلیغات خلاقانه دیجیتالی این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کرد که با نوشتن یادگاری بر روی دست آتل بندی شدهای که در ایستگاههای اتوبوس و دیگر معابر عمومی تعبیه شده بود. نام این برند را به عنوان یکی از محبوبترین تولیدکنندههای ماژیک و خودنویس برای همیشه در ذهن خود ثبت کنند.
تبلیغات خلاقانه شرکت Sharpie برای معرفی ماژیکها و خودنویسهای خود
تبلیغات سه بعدی یکی از موثرترین روشهای تبلیغات چریکی است. برند مک دونالد به منظور معرفی اسموتیهای طبیعی خود به کمک استفاده از تبلیغات سه بعدی با طرح توتفرنگی مخاطبان خود را به چالش میکشد. زیرا با توجه به جذابیت بصری این تبلیغات معمولا مخاطبان دقت بیشتری به آن میکنند.
تبلیغات سه بعدی برند مک دونالد برای معرفی اسموتیهای طبیعی خود
ارسال نظر