چگونه مشتری های خود را راضی نگه داریم؟
کسب و کار شما فقط زمانی موفق است و پایدار می ماند که بتوانید نظر مشتریان را به محصولات و سرویس های خود جلب کنید. تا زمانی که به بخش خدمات مشتریان اهمیت کافی داده نشود، سرمایه گذاری شما بازگشت نخواهد داشت.
بنابراین رفتار شما با مشتریان همواره باید به نحوی باشد که رضایت آنها را به همراه داشته باشد. در همین زمینه 7 راهکار وجود دارد که حس خوشایندی را به مشتری منتقل می کند و نظر آنها را نسبت به شما مثبت می کند. در ادامه برای آشنایی با این راهکارها با تک شات همراه باشید.
1. برخورد شما باید از تمایلتان به ارایه خدمات به مشتری حکایت کند
هنگام خوشامدگویی به مشتری لبخند را فراموش نکنید. مشتری را به بخش یا مسئولی که پاسخگوی نیاز او خواهد بود معرفی و هدایت کنید. اگر در مکالمه ای تلفنی پاسخگوی مشتری هستید، ارتباط را با عبارتی مانند "روز بخیر"، "عصر بخیر" و مانند آن آغاز کنید و سپس با "می توانم کمکتان کنم؟" صحبت را ادامه دهید.
2. مشتری را در انتخاب محصول مناسب راهنمایی کنید
مشتریان شما گاه در خصوص خرید یک محصول با تردید روبرو می شوند. اگر محصول خاصی در آن لحظه در دسترس نیست، محصولی مشابه را به مشتری معرفی کنید. باید نیاز مشتری را شناسایی و وی را در انتخاب محصول راهنمایی کنید.
3. به شکایت مشتری رسیدگی کنید
اگر مشتری از محصول یا خدمات ارایه شده راضی نیست به دقت به شکایت او گوش کنید و اگر تقاضای تعویض یک محصول را دارد بدون مشاجره و سرزنش مشتری برای مشکل پیش آمده تقاضای وی را عملی کنید. از مشتری عذرخواهی کنید و اگر مشکل به دلیل استفاده اشتباه مشتری از آن محصول پیش آمده، راهنمایی لازم را به وی ارایه دهید.
4. ارسال پیام و ایمیل به مشتریان خود را فراموش نکنید
اگر پس از هر خرید مشتری برای او یک پیام تشکر ارسال شود و بعداً ایمیلی هم در خصوص معرفی سایر محصولات دریافت کند، این حس به مشتری منتقل می شود که از اهمیت ویژه ای برای شما برخوردار است. در ضمن، در اسرع وقت به پرسش های مشتریان از طریق ایمیل یا با تماس تلفنی پاسخ بدهید.
5. طراحی داخلی و دکور را جدی بگیرید
اگر رنگ و دکور به کار رفته در دفاتر و فروشگاه های شما زیبا و مدرن باشند حسی از خوشامدگویی را در مشتری ایجاد می کنند. این بدین معنی نیست که باید به سراغ دکورهای گرانقیمت بروید، فقط سعی کنید از طراحی زیبا و متفاوت استفاده کنید.
6. محلی را برای استراحت مشتری در نظر بگیرید
گاه در خصوص انتخاب بعضی محصولات و سرویس ها مشتریان باید زمان بیشتری را صرف کنند. اگر محلی را برای نشستن و استراحت آنها در نظر بگیرید تجربه خوشایندی از خرید محصولات شما در ذهن آنها شکل می گیرد که آنها را به مراجعه مجدد ترغیب می کند.
7. مشتریان خود را آموزش دهید
نکاتی را در خصوص محصول یا برند خود که در جای دیگری در دسترس مشتری نیست در اختیار او قرار دهید. مثلا اگر محصول شما در گروه محصولات غذایی است می توانید نحوه پخت بهتر آن را به مشتری آموزش دهید.
ارسال نظر