خلاقیت از کجا سرچشمه میگیرد؟
از قدیمالایام گفتهاند که «نیاز مادرِ اختراع است». اما این رابطۀ مادر و فرزندی همیشه هم برقرار نیست. مطالعاتِ جدید نشان میدهد که عوامل دیگری وجود دارند که میتوان آنها را نیز در نوآوری دخیل دانست.
ساینتیفیک امریکن - خلاقیتْ انسانها را قادر ساخته است که تمام گوشهوکنار این سیاره را فتح کنند. درواقع، اشتیاق به ابتکار و نوآوریْ یکی از بارزترین ویژگیهای نوع بشر است. باوجوداین، گونۀ ما تنها گونهای نیست که از قدرت ابداع و ابتکار برخوردار است. پژوهشگران این توانایی را در تعداد فزایندهای از دیگر مخلوقات نیز مشاهده کردهاند. برخی از یافتههای آنها، با فهم متعارف ما از سرچشمههای خلاقیت و چگونگی شکوفا کردن آن در وجود آدمی ناسازگار است.
البته، از قدیم گفتهاند که « نیاز مادر اختراع است». اما، کارل فان شایک، یکی از دانشمندان نخستیشناس۱ در دانشگاه زوریخ، بر مبنای مطالعات خود بر روی اورانگوتانها، به دیدگاهی بسیار متفاوت دست یافته است. او میگوید: «هنگامی که غذا کمیاب است، اورانگوتانها به روش ذخیرۀ انرژی روی میآورند. آنها حرکات خود را کمینه میکنند و بر استفاده از خوراکهایِ غیرجذاب و با ارزشِ غذاییِ کم تمرکز میکنند.» این راهبرد در چنین موقعیتی کاملاً بر خلافِ ابتکار و نوآوری است، اما معقول به نظر میرسد. فان شایک، دلیل آن را چنین توضیح میدهد: «دستزدن به کاری نو میتواند خطرناک باشد: شاید زخمی یا مسموم شوید. این کار همچنین نیازمند صَرف جدیِ زمان، انرژی و توجه است، درحالیکه نتیجۀ آن همواره غیرقطعی و نامعلوم است.»
پژوهشها بر روی انسانهایی که با کمیابی [منابع] روبهرو هستند بازتابِ یافتههای فان شایک درمورد اورانگوتانهاست.
نشریۀ ساینس در سال ۲۰۱۳ پژوهشی را بهقلم سندیل مولایناتان، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد، و الدار شفیر، استاد روانشناسی دانشگاه پرینستون، منتشر کرد. این پژوهش نشان میدهد چگونه هنگامی که مشکل اقتصادیِ افراد کمدرآمد به آنها یادآوری میشود، تواناییشان در تفکر منطقی و حل مسائل در موقعیتهای جدید کاهش مییابد. متعاقب آن، پژوهشی دیگر نشان داد که کشاورزانِ نیشکر در هند، پس از آنکه دستمزد سالانۀ خود را دریافت کردند و نگرانیهای مالی آنها بهطورِ موقت رفع شد، نتایج بسیار بهتری در آزمون عملکرد شناختی کسب کردند.
پس، خلاقیت از کجا سرچشمه میگیرد؟ این یافتۀ شگفتآور که اورانگوتانها میتوانند در اسارت بهطرزی باورنکردنی خلاق باشند بینشهایی در این زمینه به دست داده است. فان شایک چنین توضیح میدهد: «اگر غذای اورانگوتانها تأمین شود و از شکارچیان خبری نباشد، آنها آزاد از این عوامل مزاحم، بهیکباره زمان زیادی در اختیار خواهند داشت.» افزونبراین، در محیطهایی که آنها بهشدت تحت محافظت هستند، اکتشاف بهندرت دارای پیامدهای ناخوشایند است و با چیزهای عجیب زیادی در گوشهوکنار میتوان بازی کرد. در چنین شرایطی، به نظر میرسد اورانگوتانها ترس معمول خود از ناشناختهها را کنار میگذارند. در پژوهشی منتشرشده در نشریۀ اَمریکن جرنال آو پرایماتولوجی۲ در سال ۲۰۱۵، فان شایک و همکارانش واکنش اورانگوتانهای وحشی و اسیر را به شیئی جدید مقایسه کردند.
بهطورِ مشابه، پژوهشها بر روی گونههای مختلفِ پرندگان و همچنین کفتارهای خالدار نشان داده است آنهایی که اشتیاق بیشتری به کشف چیزهای تازه دارند بهطورِ معمول خلاقترین افراد هستند. آیا این کنجکاوی میتواند نیروی محرکۀ ظهور خلاقیت در انسانها نیز باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، متخصصان اغلب تلاش کردهاند خلاقیت کودکان در حل مسئله را مورد مطالعه قرار دهند. اما چنین کاوشی با چالشهایی جدی روبهروست، بهویژه ازآنرو که کودکان خیلی خلاق به نظر نمیرسند. در پژوهشی منتشرشده در سال ۲۰۱۱، پژوهشگران در دانشگاه بیرمنگام از کودکان بریتانیایی در سنین مختلف میخواستند تنها با استفاده از یک مفتول صاف اما خمشوندهْ سطلی از کاغذهای خودچسب را از ته حفرهای بیرون بیاورند. نُه سال قبل، در سال ۲۰۰۲، کلاغی با نام «بتی» که از کالِدونیای جدید۳ در قفس شده بود با حل این مسئله به خبر نخست رسانهها تبدیل شد. این کلاغ با خمکردن مفتول مستقیم و تبدیل آن به قلاب، سطل را از درون حفره بیرون میآورد.
عملکرد کمفروغِ کودکان در چالش قلاب و سطل، شاید تا حدودی ناشی از شرایطی باشد که آزمایشات تحت آن اجرا شده است. یک پژوهش آزمایشی منتشرشده در نشریۀ فیلاسفیکال ترنزاکشنز آو دِ رویال سوسایتی بی۴، در اوایل امسال در «موزۀ کودکان پیتزبورگ» انجام شد، جایی که کودکان به اکتشاف و دستکاری فعالانۀ ابزارآلات تشویق میشوند. کودکان ۴ تا ۵ ساله در این آزمایش بهطورِ چشمگیری از کودکان مورد آزمایش در پژوهشهای قبلی عملکرد بهتری داشتند؛ و هنگامی که محقق شگردِ قلاب را به آنها نشان میداد، گاهی ابراز شگفتی میکردند که خم کردن مفتول مجاز شمرده میشود.
سرنخِ جدیدی در رابطه با معمایِ خلاقیت در چهاردهم سپتامبر به دست آمد. در این تاریخ، «کریستیان روتز» از «دانشگاه سن اندروز» در اسکاتلند و همکارانش، در نشریۀ نیچر اعلام کردند که گونۀ دیگری از پرنده، کلاغ هاوایی یا «آلال»، نیز ابزار میسازد و بکار میبرد. اگرچه این پرنده در حیات وحش منقرض شده است، تقریباً همگی پرندگان اسیر بالغ و حدوداً نیمی از پرندگان اسیر جوان که دانشمندان مورد آزمایش قرار دادند، از چوبها و دیگر اشیا برای بازیابی غذا از محلهای پنهان استفاده میکردند، آنها برای این هدف اغلب در ابزارها تغییر شکل ایجاد میکردند.
ما میخواهیم دریابیم که کدام ویژگیهای فردی میتواند تفاوتهای بین کودکان از لحاظ توانایی آنها در حل مسئله را تبیین نماید؛ اما «جکی چپل» از دانشگاه بیرمنگام معتقد است که کوششهای ما در این زمینه اغلب بینتیجه بوده است. او در این زمینه بر روی پرندگان (از جمله «بتی») و کودکان تحقیق کرده است و در این باره چنین میگوید: «تنها سن و دایرۀ لغات به ما در پیشبینی موفقیت در حل مسئله کمک میکند. یک احتمال آن است که فراتر از سطح خاصی از هوش، نوسان در نوآوری اغلب به عوامل خارجی بستگی داشته، و جستجو برای یافتن کودکان خلاق کاری بیهوده خواهد بود. این موضوع در آینده روشن خواهد شد».
«جو هانریش» اعتقاد دارد که درستیِ احتمال فوق در واقع اثبات خواهد شد. او یک زیستشناس تکاملی در «دانشگاه بریتیش کلمبیا» است که بهتازگی کتابی دربارۀ نقش فرهنگ در موفقیتِ گونۀ ما نوشته است.
وی اظهار میدارد: «از دیدگاه من، این که نوآوری به نبوغ فردی بستگی دارد، ذهنیتی نادرست است. تاریخ نشان میدهد که اختراعات همواره بر مبنای یافتههای قبلی شکل میگیرند؛ یافتههایی که با یکدیگر ترکیب میشوند و بهبود مییابند. بیشتر چیزهایی که ما بهطورِ روزمره استفاده میکنیم، اختراعاتی هستند که هیچ انسانی بهتنهایی نمیتواند در طول زندگی خود طراحی کند. این اختراعات را نباید بهعنوان محصول مخترعینی منفرد در نظر گرفت، بلکه آنها را میتوان بهعنوان محصول جوامع بشری به شمار آورد. نوآوریها بر این امر متکی هستند که اشخاص از دیگران میآموزند، بدین شیوه، جامعۀ بشری همانند یک مغز جمعی عمل میکند».
مایکل موتوکریشنا، روانشناسِ مدرسۀ اقتصاد لندن و همکارِ هانریش، میافزاید که سنجههای هوش فردی نظیر آی.کیو میتواند تا حد زیادی محصول این تبادل دانش با دیگر اعضای جامعه باشد. او بر این باور است که «بدین شیوه، ارتباط اجتماعی میتواند مادر اختراع و همچنین هوش باشد: اندازه و درهمتنیدگی جامعهْ ما را قادر میسازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم و اندیشههای بیشتری را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم». هانریش و موتوکریشنا، همانند فان شایک، بر این باورند که کاهش هزینههای شکست، و نه افزایش آن، بهسود نوآوری است. موتوکریشنا میگوید: «یک تور ایمنی اجتماعی، با کاهش ریسک، میتواند نوآوری را برانگیزد.»
ارسال نظر