جف بزوس کارآفرین و موسس سایت آمازون است. وی در مصاحبه ای بیان کرد که «آنچه خطرناک است، پیشرفت نکردن است». این ادعا مشخص می کند که چرا مدیرعامل و بنیانگذار آمازون، هم رهبر کسب و کار است و هم یک مبتکر.
مجله پنجره خلاقیت - ترجمه سعیده فراهانی: جف بزوس کارآفرین و موسس سایت آمازون است. وی در مصاحبه ای بیان کرد که «آنچه خطرناک است، پیشرفت نکردن است». این ادعا مشخص می کند که چرا مدیرعامل و بنیانگذار آمازون، هم رهبر کسب و کار است و هم یک مبتکر.
اما اجازه دهید که از کنار این حقیقت به سادگی نگذریم که در کنار رشد و ترقی فوق العاده ای که بزوس دارد، کسی که صاحب شرکت خصوصی بلو اریجین (Blue Origin) و واشنگتن پست (Washington Post) نیز هست، به بی رحمی و خونسردی نیز شهرت یافته است. نیویورک تایمز در اوت ۲۰۱۵ در مقاله ای، به توصیف فرهنگ مجازات در شرکت آمازون می پردازد. در واکنش به این مقاله، بزوس نامه ای به کارمندانش نوشت که از طریق سایت گیک وایر چاپ شد. در ادامه قسمتی از آن را می خوانید:
«این مقاله، آمازونی را که من می شناسم یا کارمندانی که هر روز با آنها کار می کنم توصیف نمی کند. اما اگر از هر ماجرایی شبیه این مقاله باخبر هستید، از شما می خواهم که به نیروی انسانی گزارش دهید. عمیقا باور دارم که هر کسی که در این شرکت کار می کند اگر واقعا شبیه کارمند توصیف شده در مقاله نیویورک تایمز باشد، دیوانه است که در این شرکت مانده است. اگر من چنین کارمندی بودم، این شرکت را ترک می کردم.»
علاوه بر این نامه، معاون ارشد او در امور جهانی، جی کارنی، پاسخ شدیدی را در رسانه ها مطرح کرد؛ او به پیشداوری های ژورنالیستی اشاره کرد و اعتبار برخی از منابع این مقاله را زیر سوال برد.
برخلاف یک فرد 52 ساله معمولی، جف بزوس تجسم کننده اشتیاق، ابتکار و افکار بزرگ است که همه این ویژگی ها باعث شد آمازون پیشرفت کند و تبدیل به یکی از شرکت های بزرگ اینترنتی شود.
البته تجارت او فقط محدود به پیشرفت کردن نمی شود. بزوس دائما خود را تغییر می دهد. این تغییر را می توان از طریق مالکیت او بر واشنگتن پست متوجه شد. او این شرکت را در سال 2013 به قیمت 250 میلیون دلار خریداری کرد.
بزوس ترسی از به کار گرفتن ایده های جدید مدل تجاری خود و گسترش آنها با به اشتراک گذاشتن شان ندارد. از آنجا که او مالکیت یک خبرگزاری بزرگ را دارد، در سال گذشته توانست از نیویورک تایمز در حجم ترافیک پیشی بگیرد. حجم ترافیک واشنگتن پست از زمانی که مالکیت اش را بر عهده گرفت، سه برابر شده است.
روزنامه وال استریت این اتفاق را تا حد زیادی مربوط به رویکرد تهاجمی او در استفاده از تکنولوژی و شبکه های اجتماعی معرفی کرده است. در حالی که بزوس این تغییرات را ادامه می دهد و مرزها و محدودیت را پشت سر می گذارد، اما نیز در اینجا چهار عادت موفقیت آمیز او را شرح می دهیم:
چرخش شدید به سمت ایده های برنده
بزوس فردی است که براساس اطلاعات کار می کند و ریسک پذیری بالایی نیز دارد. این ترکیبی قدرتمند برای تصمیم گیری است. وی این چرخش را زمانی انجام داد که در شرکت D.E.Show شغلی بی دردسر و راحت داشت؛ شغلی که آن را در سال ۱۹۹۴ رها کرد و پس از آن وارد فضای تجارت الکترونیک کتاب شد.
اولین بار ایده داشتن یک شرکت اینترنتی در سال ۱۹۹۴ به ذهن بزوس رسید. پس از جست و جو در اینترنت برای یافتن ایده جدید سرمایه گذاری برای شرکتی که در آن کار می کرد، به آماری دست یافت مبنی بر این که کاربران جهانی اینترنت، رشد ۲۳۰۰ درصدی در ماه دارند. او فرصت را از دست نداد. ظرفیت های یک فروش آنلاین را سنجید و فهرستی از ۲۰ محصول احتمالی را تهیه کرد که ممکن بود با آنها بتواند فروش خوبی در اینترنت داشته باشد؛ در این لیست، کتاب در کنار سی دی و نرم افزارهای دیگر وجود داشت.
روشن است که بزوس کتاب را انتخاب کرد. کتاب تجارت موفقی بود؛ زیرا گاهی رشد فروش کتاب ها بیشتر از عرضه شان می شد. بزوس کتاب ها را از شرکت Barnes & Noble خریداری می کرد و صبر می کرد تا سفارش ها برسد.
سرمایه گذاری طولانی مدت
شرکت بلو اریجین در زمینه پرتاب موشک به فضا فعالیت دارد. بزوس برای مدت ۱۶ سال در این شرکت سرمایه گذار بوده است و از جیب خود سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای آن سرمایه گذاری می کند.
در ماه ژانویه ۲۰۱۵، این شرکت توانست با موفقیت موشکی را به فضا پرتاب کند و براسا گزارش ها، این شرکت برنامه هایی برای فرستادن تعدادی مسافر برای سفر به دور مدار زمین نیز در دستور کار خود دارد.
راب میرسن، نماینده اکتشافات شرکت در مصاحبه ای اعلام کرد: «در سال ۲۰۱۷ آمادگی اعزام مسافر به فضا را داریم. ابتدا به وسیله مهندسان این فرآیند آزمایش می شود و بعد از آن شروع به فروش بلیت می کنیم.»
قوانین خودتان را داشته باشید
بزوس کارهایش را را پاور پوینت ارائه نمی کند. در عوض، رویکرد غیرمتعارفی برای ارائه ایده هایش دارد. او از کارمندانش می خواهد که قبل از شروع هر جلسه، چهار الی شش صفحه یادداشت بنویسند و بین همه یادداشت ها را پخش کنند. در ۲۰ دقیقه ابتدایی جلسه یادداشت ها خوانده می شود. بعد از آن، هر کسی می تواند سوالات مربوط به موضوع را بپرسد.
در حالی که می توان این کار را به عنوان روشی منحصر به فرد برای نمایش ایده های جدید معرفی کرد، بزوس باور دارد ک این کار مجبورش می کند قبل از اینکه توجهش برانگیخته شود، تمرکز دقیقی بر مسائل داشته باشد. او در سال ۲۰۰۴ در یادداشتی توضیح داد که به علت اینکه روش ارائه پاورپوینت به نحوی باعث می شود که بعضی از ایده ها نادیده گرفته شوند، این روش در آمازون به کار گرفته نمی شود.
مدام در حال رشد و پیشرفت باشید
بزوس شعار خاص خودش را دارد، «آنچه خطرناک است، پیشرفت نکردن است». هنگامی که واشنگتن پست را در سال 2013 خریداری کرد، این شعار را عملی کرد. این خبرگزاری یک مکتب قدیمی و قابل احترام بود اما مدت ها بود که از نظر خوانندگانش شکست خورده و نتوانسته پست را بالا برد و ایده های جدید را به کار بست.
نخستین کاری که انجام داد تا حدودی ناشی از یکپارچه سازی هایی بود که در دستور کار قرار داده بود. وی مطالب را تجمیع کرد و در قالب سایت برد. او بعد از اینکه متوجه شد گردانندگان سایت ها با جمع آوری مطالبی که واشنگتن پست منتشر کرده است، توانسته اند حجم ترافیک سایت شان را بالا ببرند، این کار را انجام داد.
در مرحله بعد، بودجه مالی برای انتشار همه مطالب اختصاص داد. او سایتی متمرکز به وجود آورد که این امکان را برای متخصصان فراهم می کرد که نظراتشان را منتشر کنند. همچنین تلاش کرد روشی را بیازماید که در آن به جای اداره کردن دفاتر جهانی و پرهزینه واشنگتن پست، وب سایتی را ایجاد کند که این خبرگزاری بتواند به صدها خبرنگار آزاد در سراسر ایالات متحده آمریکا متصل کند.
به نظر شما این عادات موثر هستند؟ مانند بزوس عمل کنید و نتیجه آن را ببینید.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر