کسب وکار کفن و دفن دیجیتال!!
ایده کسب و کار جدید با حادثه ای غم انگیز به ذهن بلیستو رسیده است و اصلا شباهتی به اتفاقی که به خلق اینستاگرام یا دیگر شرکت های کوچک موفق حوزه تکنولوژی انجامیده است، ندارد.
ایده کسب و کار جدید با حادثه ای غم انگیز به ذهن بلیستو رسیده است و اصلا شباهتی به اتفاقی که به خلق اینستاگرام یا دیگر شرکت های کوچک موفق حوزه تکنولوژی انجامیده است، ندارد.
وقتی پسر عموی او درگذشت، خانواده سریعا دست به کار یافتن شرکتی برای خدمات کفن و دفن و پذیرایی از میهمانان مراسم سوگواری شد اما بلیستو می گوید، این کار بسیار سخت بود: «ما فکر کردیم که برای این کار هم باید جایی مثل انجیز لیست (خدمات ارائه فهرستی از کسب و کارهای گوناگون در طبقه بندی های مختلف) وجود داشته باشد، و وب سایت هایی چون فیونرال هوم یا مشابه آن را یافتیم اما در تمام این وب سایت ها تنها با مشتی شماره تلفن روبرو شدیم. نمی دانستیم که هر یک از این شرکت ها چه نوع خدماتی ارائه می کنند، کیفیت خدماتشان در چه سطحی است و چه هزینه ای دریافت می کنند.»
بلیستو می گوید، بعدازظهر خاکسپاری با همسرش به رستورانی رفته که از طریق سایت یلپ پیدایش کرده بودند، و جالب است که برای رستورانی که فوقش ۴۰ دلار در آن هزینه خواهند کرد، اینقدر امکانات جست و جو و مقایسه در اختیار مشتری است.
برایان چایکین، شریک بنیانگذار بلیستو می گوید: «با کمی تحقیق دریافتیم که خدمات کفن و دفن و مراسم سوگواری بالاترین قیمت را در میان خدمات مختلف هزینه بری دارد که هر خانواده ای در زندگی اش به آنها برمی خورد؛ البته پس از هزینه خرید خودرو و خانه.»
اما با این وجود باز هم این بازاری است که جوان های بیست و چند ساله علاقه چندانی به حضور در آن ندارند. وقتی میلیون ها فرصت برای طراحی و توسعه اپلیکیشن های جذاب و پولساز پیش رو داریم چرا باید سراغ کفن و دفن برویم؟ و در نهایت محل درآمدمان از غم و اندوه مردم باشد.
خانه های کفن ودفن قوانین خاصی دارند، و طبق قانون آمریکا این شرکت ها باید قیمت های خود را به هر کسی که بپرسد ارائه دهند اما اینکه قیمت ها و خدمات شما در دسترس عموم باشد، با اینکه در اینترنت در دسترس عموم قرار گیرد، فرق زیادی دارد.
برای این کار بلیستو و شریکش باید به کار سخت و طاقت فرسای تهیه فهرستی کاربردی از قیمت های مختلف شرکت ها و ریز خدمات و کیفیت خدمات آنها می پرداختند. مشکل بعدی دیگر هم تبلیغ کار و تشویق کاربران برای استفاده از این خدمات بود.
آنها دریافتند که بیمارستان ها و آسایشگاه ها بهترین جا برای تبلیغ کسب و کار جدیدشان هستند. کارکنان این موسسات نمی توانند یک شرکت خاص خدمات کفن و دفن و سوگواری را پیشنهاد و تبلیغ کنند اما می توانند وب سایتی مثل ای فیونرال را که خدمات مختلف این شرکت ها را در خود جمع کرده است، پیشنهاد کنند.
چایکین می گوید: «ما شوق و علاقه بسیاری داریم که این بازار را برای مشتریان خود شفاف سازی کنیم. این کسب و کار شفافیت لازم را ندارد و اطلاعات آن به راحتی در دسترس عموم قرار نمی گیرد و صدها سال هم هست که به همین صورت مانده است.»
نظر کاربران
چه جالب اتفاقا توی کلاس بیزینس پلن ما بچه ها داشتن روی تاسیس یه شرکت کفن ودفن توی تهران کار میکردن. نمیدونم چی شد نتیجه اش. حالا این اینترنتی هست.جالبه.