صدرا شریعتمداری: بازاریابی از دنیای چاپ تا اینترنت
اصولا یک برند برای پیشرفت در مراحل حضور خود در یک بازار نیاز به معرفی به مخاطبین خود دارد، این دقیقا وجه تمایز یک فروشگاه و یک برند است.
اصولا یک برند برای پیشرفت در مراحل حضور خود در یک بازار نیاز به معرفی به مخاطبین خود دارد، این دقیقا وجه تمایز یک فروشگاه و یک برند است. در یک برند همیشه باید پویایی وجود داشته باشد و مخاطبین به روش های مختلف از حضور این برند اطلاع یابند. کمپین "کفشهایم در سال 2100 " برای این طراحی شد که مخاطبین جدیدی را با حداقل سرمایه گذاری به خانواده چارلز اند کیت نزدیک کند. در برخی مجلات، مقالاتی با عنوان اولین مسابقه طراحی ایده و خلاقیت چاپ گردید. در این کمپین کافی بود شما اندکی اهل تخیل و نوشتن باشید و گزینه ی مطرح شده "کفش در سال 2100چگونه خواهد بود" را پاسخ دهید. در ابتدا دفترچه های زیبایی طراحی شد و به تعداد 10.000 نسخه بین مشتریان و مردم (از طریق مجلات) پخش شد ولی تنها 1.000 نسخه تکمیل گردید. (هزینه این مبلغ بیست میلیون تومان شد)
در ماه آخر مسابقه از مدیا جدیدتر و تحت وب استفاده شد. به سراغ شبکه های اجتماعی رفته و سایت های پربیننده ایران انتخاب گردید. باز هم نتیجه رضایت بخش نبود. افراد زیادی از صفحه مسابقه بازدید کردند اما تعداد کمی (در حدود 20 نفر در روز) فرم مسابقه را تکمیل کردند.
از تاریخ ۳ August در سایت برترین ها به نشانی Bartarinha.ir مسابقه برگزار شد. این بار مدیای جدیدی انتخاب شد که جزء سایت های پربیننده بود. در این سایت علاوه بر تعداد بازدید، توجه بیشتر به سمت مخاطب هدفمند
معطوف شد و ۹۰۰۰ نفر در مسابقات شرکت کردنند .مخاطبینی که علاوه بر حضور در سایت قابلیت تبدیل به مشتری واقعی را نیز داشته باشند.
برگزاری مسابقه در سایت برترین ها به طور کلی نگرش نسبت به مدیاهای تحت وب را تغییر داد. با توجه به نمودار بالا از تاریخ ۴ August تعداد بازدیدکنندگان بالاتر رفته و طبق اطلاعات ارائه شده توسط Google متوسط حضور در سایت ۴ دقیقه افزایش یافت. در تحقیقات آمده است که مدت زمان دیده شدن یک صفحه آگهی در یک مجله حدودا ۱۵ ثانیه و برای یک تبلیغ خوب تلویزیونی ۱ دقیقه است.
کسانی که به سایت و مسابقه مراجعه کردند اطلاعات مورد نیاز را ارسال کردند و علاوه بر آن در زمینه سوال پرسیده شده اطلاعات جالبی به ما دادند.
یکی از مهمترین مباحث دیگری که اتفاق افتاد تغییر رنک رتبه سایت ها بودم. طبق آمار سایت الکسا، در حال حاضر رتبه سایت Adventurers.ir از ۲۶.۹۲۵ به ۲.۲۲۵ ایران و رتبه سایت myshoes.ir از ۷۰.۸۱۱ به ۵.۹۴۱ ایران رسیده است.
همانطور که اطلاعات فوق نمایش می دهد سایت های مسابقه ها در مدت زمان کوتاهی به رنک (رتبه) باور نکردنی رسیده اند و همه بیانگر موفقیت این کمپین ها به کمک سایت Bartarinha.ir می باشد. نتایج بدست آمده از این کمپین ها را می توان به شرح مختصر زیر نشان داد:
• افزایش تعداد بازدید از سایت و مسابقه
• افزایش میزان معرفی برند در محیط وب
• افزایش میزان word of mouth
• ارتقای سطح رنکینگ سایت ها
• افزایش میزان اطلاعات قابل جستجو در سطح وب با keyword های مورد نیاز
• دریافت اطلاعات بیش از ۱۰.۰۰۰ مشتری
نویسنده : صدرا شریعتمداری
طراح کمپین های خلاقانه برند در ایران
نظر کاربران
مقاله خیلی خوبی بود ... استفاده کردم ...
خوب استفاده کردیم