خودتان، خودتان را بازاریابی کنید!
من اغلب به کارآفرینانی برمیخورم که احساس میکنند، بزرگترین استعداد کشف نشده در حوزه فعالیت خودشان هستند، اما با وجود تلاش زیاد، کمتر کسی آنها را میشناسد و از فعالیت آنها باخبر است.
۲) از قابلیتهای گوشیهای تلفن همراه هوشمند بهره بگیرید. امروزه کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در جیبش یک گوشی تلفن همراه هوشمند نداشته باشد. این روزها افراد دوست دارند در هر جایی که هستند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. فرض کنید آنها راجع به شما در جایی در شبکههای اجتماعی، گفتوگو با یک دوست یا بیلبوردی در بزرگراه چیزی میشنوند یا میخوانند. به احتمال زیاد اولین کاری که انجام میدهند آن است که سراغ گوشی تلفن همراهشان میروند و به جستوجو راجع به شما بپردازند. آیا میدانید اگر نام شما را در گوگل جستوجو کنند چه چیزهایی نمایش داده خواهد شد؟ آیا وبسایت شما قابلیت نمایش در گوشیهای تلفن همراه یا تبلت را دارد؟ آیا اطلاعات تماس شما به راحتی از وبسایتتان قابل دریافت هست؟ نداشتن وبسایت یا وبسایت مناسب برای نمایش در گوشیهای تلفن همراه به معنی این است که عملا در اینترنت امکان دسترسی به شما وجود ندارد و در نتیجه مشتریان بالقوه نیز سراغ افراد و شرکتهای دیگری خواهند رفت.
۳) نوشتن پستهای میهمان دریچه فرصتها را به رویتان میگشاید. خوب است که همواره دانش خود را با طیف وسیعتری از مخاطبان در میان بگذارید. قبلا گفتم که دانشی که در حوزه تخصصیتان دارید، فینفسه باارزش است، اما خوب است این دانش را در قالب یک مقاله یا پست تخصصی در وبلاگ یا سایتی که در حوزه فعالیتتان شناخته شده است، با دیگران به اشتراک بگذارید. مثلا میتوانید راه حلی برای مشکلی که اغلب مشتریان با آن دست به گریبان هستند ارائه بدهید. همچنین میتوانید مطالبتان را در روزنامهها و مجلات تخصصی حوزه فعالیتتان منتشر کنید. فعالیت در این رسانهها اغلب امکان برقراری ارتباط با گستره وسیعتری از مخاطبان را فراهم میکند و همین به شما کمک میکند برند شخصیتان را بسازید و افراد را به سوی خودتان جذب کنید.
۵) محتوای اختصاصی خودتان را تولید کنید. این روزها در مقایسه با گذشته موانع کمتری برای اینکه رسانه خودتان باشید، وجود دارد. شما میتوانید با گوشی تلفن همراهتان ویدئو تولید کنید، با رایانه شخصیتان پادکست صوتی ضبط کنید و مقالاتتان را از طریق وبلاگ شخصیتان منتشر کنید. اینها فرصتهایی است که بتوانید در قالب تولید محتوای فیلم، صوت و متن، دیگران را از دانش و تخصص خودتان مطلع کنید. نباید شبکههای اجتماعی را نیز از یاد برد. با امکاناتی که این شبکهها برای به اشتراکگذاری مطالب در اختیارتان میگذارند، کار سادهتری برای برقراری ارتباط با مخاطبان پیش رو دارید. البته بهتر است به جای حضور کمرنگ در همه شبکههای اجتماعی، فعالیتتان را بهطور خاص در چند شبکه محدود کنید. لینکدین، فیسبوک، گوگلپلاس، اینستاگرام و تلگرام جزو پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی هستند که میتوانید محتوایتان را در آنها منتشر کنید.
۷) با حضور در فضاهای غیررسمی با دیگران ارتباط مستقیم برقرار کنید. افراد با کسانی وارد معامله میشوند که آنها را بشناسند، دوست داشته باشند و بتوانند به آنها اعتماد کنند. بهترین راه برای اینکه مشتریان شما را به خاطر بیاورند آن است که مجددا شما را از نزدیک ببینند. برگزاری برنامههای دورهمی و گردهمایی، شرکت در برنامههای داوطلبانه و نظایر آن راه خوبی است که بتوانید با مخاطبان و مشتریانتان ارتباط شخصی برقرار کنید و حرفهایشان را بشنوید. جای شگفتی نیست که بسیاری از قراردادهای کاری و حرفهای در همین برنامههای غیررسمی شکل میگیرد.
ارسال نظر