والتدیزنی؛ کسبوکاری که از یک موش و یک رویا شروع شد
«شما میتوانید هر آنچه را در ذهن دارید، عملی کنید. به خاطر داشته باشید که همهچیز با یک موش و یک رؤیا شروع شد.»
این توصیهای است که والت دیزنی برای ما دارد. شرکت والتدیزنی که به نام دیزنی شهرت دارد، بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای رسانهای و سرگرمی در جهان شناخته میشود. طبق آخرین آمار منتشر شده این شرکت از لحاظ میزان درآمد، در بین شرکتهای رسانهای جهان در رتبه دوم قرار دارد.
شاید بتوان یکی از نقاط عطف فعالیت شرکت را در خلق یک شخصیت کارتونی ماندگار، ساخت کارتون «میکیماوس» دانست. ایده خلق این شخصیت کارتونی در سفری به کالیفرنیا و در قطار به ذهن والتر دیزنی رسیده و شخصیت کارتونی محبوب میکیماوس همانجا با کشیدن چند تصویر ساده از آنچه در ذهن والتر دیزنی بود، متولد شد.
این موش کارتونی در ابتدا مورتیمر نامیده شد اما با مخالفتهای لیلیان همسر دیزنی، این نام به میکی تغییر یافت؛ نامی که پس از گذشت سالیان سال هنوز هم در ذهن کوچک و بزرگ جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است.
کارتون میکیماوس در ابتدا یک نمایش صامت بود اما ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸، نخستین کارتون میکیماوس صداگذاری شد و توانست توجه زیادی را به خود جلب کند. «سفید برفی»، «گربههای اشرافی»، «سیندرلا»، «زیبای خفته» و بسیاری دیگر از شخصیتهای کارتونی ساخته کمپانی دیزنی، توانستند نام آن را در سراسر جهان در ذهن کودک و بزرگسال به نامی فراموشنشدنی تبدیل کنند.
رویای دیزنی تنها به ساخت شخصیتهای کارتونی ماندگار محدود نشد و ایده ساخت یک پارک مصنوعی که بتواند مکانی برای تفریح پدر و مادرها و کودکان در کنار یکدیگر باشد، در ۱۸ جولای ۱۹۵۵ تحقق یافت.
در این پارک افراد میتوانند در نقش شخصیتهای انیمیشنی مانند سفیدبرفی و آلیس در سرزمین عجایب ظاهر شوند و از این طریق بخشی از خاطرات خود را زنده کنند. والتر دیزنی در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ در اثر بیماری سرطان ریه درگذشت و برادرش روی اولیور دیزنی ریاست کمپانی پرآوازه دیزنی را به دست گرفت.
یکی از بزرگترین پروژههای شرکت والت دیزنی یعنی افتتاح «دنیای دیزنی» در این زمان اجرا شد. البته ایده افتتاح مکانی با پارکها، هتلهای چند ستاره، دهکدههای توریستی، زمین گلف و بسیاری از امکانات تفریحی دیگر در کنار یکدیگر پیش از مرگ والتر دیزنی شکل گرفته بود و زمینی ۲۸ هزار هکتاری به این منظور در فلوریدا خریداری شده بود.
یکی از عوامل اصلی موفقیت برند دیزنی را شاید بتوان در آن دانست که دیزنی هیچگاه در گذشته متوقف نشده و فریب موفقیتهای فعلی خود را نمیخورد و همزمان با دوره اوج موفقیت هر یک از برنامههای خود، در تدارک برنامههای آتی است تا با کمک آنها بتواند حوزه فعالیت خود را روز به روز توسعه دهد.
شرکت دیزنی در حال حاضر یکی از بزرگترین مجموعه استودیوهای فیلمسازی و سالنهای تئاتر را در اختیار دارد و بخش قابلتوجهی از درآمد شرکت از این راه تامین میشود. انتشار و توزیع کتاب، بازیهای رایانهای و اسباببازیها نیز برخی دیگر از فعالیتهای شرکت دیزنی را تشکیل میدهد.
والت دیزنی خود گفته است «تمام رویاهای ما محقق میشود اگر ما شجاعت دنبال کردن آنها را داشته باشیم.» جاری ساختن چنین باوری در سراسر فعالیتهای شرکت را شاید بتوان یکی از علل اصلی موفقیتهای پیاپی دیزنی دانست.
ارسال نظر