موفقیت شنل؛ تمرکز بر سادگی
سالیان سال است که نام شنل بهعنوان نامی شناخته شده در صنعت مد مطرح است؛ این برند در سال ۱۹۰۹ توسط گابریل شنل که بعدها به کوکو شنل شهرت یافت، شکل گرفت. او در سال ۱۸۸۳ در شهر سومور در کشور فرانسه متولد شد.
طراحیهای شنل توانست در صنعت مد زنان انقلابی ایجاد کند؛ طرحهایی که برخلاف طرحهای پیشین، همگی بیشتر بر سادگی لباسهای زنانه تمرکز داشت و این مسئله همزمان با جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ میتوانست پاسخگوی نیازهای خاص فعالیتهای آن دوران باشد. در طی دهه ۱۹۲۰ فعالیتهای حرفهای شنل به اندازهای افزایش یافت که توانست شهرتی افسانهای را بهعنوان یک طراح مد موفق برای او به همراه داشته باشد.
شاید بتوان تولید عطری به نام «شماره ۵» را نقطه عطفی در فعالیتهای برند شنل به حساب آورد. کوکو شنل خود در رابطه با این نحوه نامگذاری گفته است: «این نام را انتخاب کردم، چرا که در ابتدای تولید این عطر، نمونه ۵ ام آن برای نخستین بار به دست من رسید.» عطری که در سال ۱۹۲۴ بهعنوان نخستین عطری که نام یک طراح مد را به همراه داشت، به بازار روانه شد و به سرعت توانست محبوبیتی جهانی کسب کند.
یکی دیگر از نوآوریهای کوکو شنل، برنزه کردن پوست بود. در دورهای که داشتن پوست روشن برای همه یک امتیاز محسوب میشد، او با حضور در یک مهمانی رسمی و مهم در پاریس با پوست کاملا برنزه، انقلابی در این زمینه ایجاد کرد؛ مسئلهای که از آن زمان تاکنون مورد توجه بسیار قرار گرفته است. کوکو شنل همواره بر این باور بود که به جای بهکارگیری از تجملات و زرق و برقهای خیرهکننده، باید ظرافتهایی را در طراحی مدنظر قرار داد که بتواند طرح را به طرحی برای همه زمانها تبدیل کند؛
طرحی که تنها مختص یک زمان خاص نبوده و طی نسلهای مختلف بتواند توجه افراد را به خود جلب کند. پس از مرگ شنل در سال ۱۹۷۱، کارل لگرفلد مسئولیت بخش طراحی شنل را برعهده گرفت. شنل تا امروز توانسته تحت رهبری لگرفلد نه تنها بهعنوان یکی از قدیمیترین نامها، بلکه بهعنوان یکی از فعالترین و لوکسترین برندها در عرصه مد باقی بماند؛ این مسئله تاییدی است بر ادعای شنل در قرن بیستم که قول داده بود در قرن بیست و یکم نیز بتواند شهرت خود را حفظ کند.
ارسال نظر