چرا زاکربرگ اینستاگرام یک میلیاردی را خرید؟
در هجدهم ماه مه، قرار بود سهام فیسبوک در بازار بورس به شکل عمومی عرضه شود و صرفا یک ماه پیش از این اتفاق بسیار حساس، زاکربرگ اعلام کرد که یک اپلیکیشن دو ساله به اشتراک گذاری تصویر را به نام «اینستاگرام» خریداری کرده است.
سرمایه گذاری موفق
در انتهای هفته پیش فیسبوک گزارش مالی خود را ارائه داد و البته اینستاگرام بود که به عنوان ستاره کسب درآمد در میان همه سرویس های این شرکت بزرگ می درخشید. فیسبوک رقم دقیق درآمدهایش از اینستاگرام را افشا نمی کند اما به نظر می رسد که بزرگترین شبکه اجتماعی جهان به تازگی راه و رسم کسب درآمد از خرید یک میلیارد دلاری چهار سال پیش خود را آموخته و این تازه آغاز کارش با اینستاگرام است.
معاون ارشد عملیاتی فیسبوک، «شریل سندبرگ» (Sheryl Sandberg) عنوان نمود که ۹۸ شرکت آگهی دهنده از میان ۱۰۰ آگهی دهنده برتر فیسبوک اکنون تبلیغات خود را در اینستاگرام هم قرار می دهند. «اوان ویلسون» (Evan Wilson)، محقق ارشد موسسه «Pacific Crest» باور دارد که اینستاگرام یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت فیسبوک در دوره سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ بوده است. رشد این بخش در قیاس با سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته که رقمی کاملا مطلوب برآورد می شود. در این میان «پل وگل» (Paul Vogel) از موسسه مالی «Barclay» باور دارد که درآمد اینستاگرام در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ معادل ۲۷۶ میلیون دلار بوده و می تواند در سال ۲۰۱۶ به درآمدی ۱.۳ میلیارد دلاری دست پیدا کند.
فاکتور جذابیت
سرازیر شدن درآمد بیشتر تنها موردی نیست که زاکربرگ در زمان خرید اینستاگرام در نظر داشته. حقیقت این است که شرکت های تکنولوژیک و اینترنتی، خیلی زود می توانند جذابیت خود را از دست بدهند چرا که هیشه سرویس های جدیدی از راه می رسند که می توانند توجه قشر جوان جوامع را به خود جلب کنند. اینستاگرام اما، همان فاکتور جذابیت فیسبوک است و با ۴۰۰ میلیون کاربر خود به فیسبوک یاری می رساند تا در نگاه قشر جوان، همچنان به عنوان یک شبکه اجتماعی پویا دیده شود. به تازگی یک بررسی صورت گرفته که نظر نوجوانان را در مورد شبکه های اجتماعی جویا شده، دو مورد از آنها را مثال می زنیم:
* از فیسبوک استفاده می کنم اما حس راحتی ندارم چرا که والدینم علاوه بر والدین دوستانم هم در این شبکه اجتماعی حضور دارند و در جمع دوستان من هستند. (۱۶ ساله)
* از اسنپ چت و اینستاگرام لذت می برم. دوست دارم تصاویر مختلف از مکان هایی که رفته ام را به اشتراک بگذارم. از طرفی دوست دارم ببینم بقیه چه تصاویری به اشتراک می گذارند. (۱۵ ساله)
فیسبوک به خوبی این مشکل را درک کرده. در گزارش عملکرد سالانه، مدیران ارشد فیسبوک چنین اظهار نظری داشتند:
برخی کاربران جوان تر به شکل کاملا آشکاری با سایر شبکه های اجتماعی رابطه بهتری برقرار می کنند یا از آنها به عنوان جایگزینی برای فیسبوک بهره می برند. از سوی دیگر متوجه هستیم که برخی از کاربران، علاقه کمتری به استفاده از سرویس های ما پیدا کرده اند که دلیل این موضوع حضور سرویس های مشابه است.
ارسال نظر