این رنگ ها دارند با شما حرف می زنند
رنگها میتوانند یك آگهی ساده را به یك معجزه در دنیای تبلیغات تبدیل كنند.
برترین ها: یك تبلیغ محیطی، تراكت، دیوار نوشته یا حتی منوی یك رستوران، گاهی تا چند لحظه توجه شما را بهخودش جلب میكند. گاهی هم هزار و یكی از این تبلیغها پیش رویتان قرار میگیرد و بدون آنكه توجهی كنید و حتی واقعا آنها را ببینید، از كنارشان میگذرید. شاید خودتان هم ندانید كه چرا جذب یك آگهی میشوید و بهدنبال نزدیكترین نمایندگی ارائهدهنده آن محصول میروید و چرا بعضی طرحها با وجود زیباییشان، هیچ حسی را در شما ایجاد نمیكنند. برای اینكه جواب این سؤال را پیدا كنید، باید فوتوفنهای تبلیغات را بیشتر بشناسید. دنیای تبلیغات هزار و یك رمز و راز دارد و اگر با همین پیچیدگیها بیشتر آشنا شوید، دیگر عاشق یك تبلیغ در یك نگاه شدن برایتان بیمعنا نخواهد بود.
آبی، رنگ امنیت است
در تئوری رنگها، آبی نشاندهنده كسب و كار، امنیت، ثبات مالی، اعتماد به نفس، هوش، صداقت و فرصتهای تازه و استثنایی است. حالا اگر در گروه هدفی كه انتخاب كردهاید، مردهای بیشتری حضور دارند، میتوانید رنگ آبی با سایهای تیرهتر را انتخاب كنید و آگهیتان را مردانهتر نشان دهید. اما اگر پیامی در مورد تفاهم، سلامت و تعادل یك وضعیت را میخواهید به مخاطب برسانید، بهتر است یك آبی سبكتر و روشنتر را انتخاب كنید.
خلاقیت را با نارنجی نشان دهید
نارنجی یكی از رنگهای ایدهآل برای تبلیغات است زیرا این رنگ از تلفیق ۲ رنگ تاثیرگذار زرد و قرمز بهوجود میآید و با كمكش میتوانید هیجان رنگ قرمز را همراه با احساس مثبتی كه در رنگ زرد است منتقل كنید. نارنجی رنگی است كه شور و اشتیاق، شیفتگی، شادی، خلاقیت، اراده و موفقیت را نشان میدهد و میتواند مخاطب را برای انجام كاری تشویق و تحریك كند. نارنجی كه با وجود داشتن رنگ زرد، هنوز خشونت و هجوم قرمز را با خود دارد، مغز را فعال میكند و مخاطب را به جستوجوگری وامیدارد. نارنجی بیشتر از هر رنگ دیگری حس خوردن را تقویت میكند، به خصوص اگر این رنگ را كمی به قهوهای متمایل كنید. در تبلیغاتی كه قرار است یك خوراكی ایدهآل را معرفی كنید، میتوانید از آن استفاده كنید یا میتوانید با كمك این رنگ چهرهای پاییزی به تبلیغتان بدهید.
یاسی، یك رنگ آسمانی است
بنفش ملایم یا همان یاسی، رنگی است كه میتواند چهرهای معنوی به تبلیغ شما بدهد. این رنگ بار معنایی مثبتی را منتقل میكند، لوكس و زیباست و در ناخودآگاه مخاطب، احساس اصالت، صداقت و كیفیت را به جریان میاندازد. البته بنفش رنگی است كه حالات درونگرایانه را هم در خود دارد؛ اما اگر بخواهید بار مثبت و معنویاش را تقویت كنید، میتوانید آن را كنار رنگ سفید به كار ببرید.
سیاه دنیا را رازآلود میكند
اگر بخواهیم در یك تبلیغ قدرت، ظرافت، تشریفات، مرگ، بدیها و رمز و راز را نشان دهیم، میتوانیم این رنگ را به كار ببریم. سیاه یك رنگ رازآلود است و اگر میخواهید این موضوع را بهعنوان ویژگی محصولتان مطرح كنید، میتوانید از معجزه رنگ سیاه در تبلیغتان كمك بگیرید. اگر این رنگ را در پسزمینه استفاده كنید، به تبلیغتان عمق میدهد اما با وجود تمامی این محاسن، استفاده زیاد از رنگ سیاه بدیهایی هم دارد. اگر این رنگ را زیاد به كار ببرید و متن زیادی را هم روی آن بریزید، خوانایی آگهیتان كاهش مییابد و متنی كه نوشتهاید، بیشتر از آنكه پیامی به مخاطب بدهد، چشم او را اذیت میكند. با استفاده از رنگهای سیاه و طوسی در یك تبلیغ، باعث میشوید رنگهای دیگر جان بگیرند و بهتر دیده شوند. كنتراست رنگ سیاه با رنگهای زنده و روشن میتواند تبلیغ شما را دیدنیتر و توجه مخاطب را تا لحظاتی بهخود معطوف كند.
رنگهای تیره و كاربرد سیاه در این آگهی، حالتی رازآلود را به تصویر داده است؛ البته در كنار این رنگهای تیره از تصویر یك جنگل تاریك كه خودش هم رمز و راز را نشان میدهد كمك گرفته شده است. این آگهی میخواهد از قدرت دوربینهای نیكون برای كشف پنهانترین حقیقتها صحبت كند.
قرمز، نارنجی و زرد؛ رنگهای اشتهاآور
اگر میخواهید مخاطبتان را به انجام كاری تحریك كنید و وادارش كنید كه هیجانزده شود و از هیجانزدگیاش به نفع خودتان استفاده كنید، پس سراغ رنگهای گرم بروید. قرمز روشن، نارنجی و زرد از كاربردیترین رنگهای گرم هستند كه میتوانند این حسها را به مخاطب یك تبلیغ، القا كنند. این رنگها معمولا در آرمها و منوهای رستورانها استفاده میشوند و بیشترین كاربرد را در آگهیهای مربوط به صنایع غذایی دارند. محققان حوزه بازرگانی و تبلیغات میگویند، رنگهای گرم، اشتها را باز میكنند و از میان تمامی رنگهای گرم، قرمز و زرد بیشتر از همه چنین تاثیری را روی مخاطب میگذارند.
قرمز رنگ هیجان و اشتهاست و حضورش به این آگهی كه میخواهد جویدن ناخنها را متوقف كند، كمك كرده است. بیننده با دیدن رنگ قرمز به خرید این محصول ترغیب میشود و بالای این رنگ اشتهاآور، یك لاك آسیب دیده را میبیند كه مثل ناخنهای خودش جویده شده است.
با رنگهای سرد رژیم بگیرید
علاوهبر دانش و فهم، رنگهای سرد صلح و آرامش را هم به مخاطب نشان میدهند. آبی كه سردستهای از رنگهاست، بهدلیل همبستگیاش با آب نشاندهنده زندگی هم است. اگر میخواهید اشتهای مخاطب را كم كنید، سراغ این رنگ و همخانوادههایش بروید و اگر هم آگهی شما یك پیام سلامت را در خود دارد، از رنگهای سرد برای نشاندادنش كمك بگیرید. رنگهای سرد و به ویژه آبی، اعتماد مخاطب را به شما جلب میكنند و كسب و كار شما را بهعنوان محلی امن برای سرمایهگذاری معرفی میكنند.
آب نماد زندگی است و رنگهای سفید و آبی هم میخواهد همین تازگی و جریان زندگی را نشان دهد. مكدونالد با لوگوی قرمز و زرد هیجانانگیزش، قصد دارد در این آگهی تازگی ماهیبرگرش را نشان دهد.
سیاه و سفید برای حرفهایها
سیاه و سفید را میتوان بهعنوان بهترین همراه در چرخه رنگ معرفی كرد. این فقط ادعای ما نیست بلكه محققان هم این موضوع را در بررسیهایشان دریافتهاند. این دو رنگ به دلیل تضادی كه با هم دارند، میتوانند نوعی كشمكش را در آگهی شما نشان دهند و ذهن مخاطب را درگیر خود كنند. سفید نماینده خلوص و پاكی و البته كمال است و سیاه نوعی قدرت همراه با خشونت را در خود دارد و مخاطب را به شك میاندازد. تركیب این دو رنگ كنار هم، حس شراكت حرفهای را ایجاد میكند و اگر هم قرمز را كنار سیاه بهكار ببرید، میتوانید یك طرح شیطانی تمام عیار را به مخاطب عرضه كرده و او را از كاری بترسانید یا منصرف كنید.
با قرمز زود تصمیم بگیرید
رنگ قرمز نشاندهنده شدت و سرعت تصمیم گیری است. این رنگ بسیار پرشور است و احساسات مخاطب را به غلیان میاندازد. قرمز رنگ خون و آتش است و بعد از آبی، محبوبترین رنگ به شمار میآید. البته قرمز میتواند احساس خطر را هم منتقل كند و برای تبلیغاتی كه حالت هشداری دارند، یك رنگ ایدهآل است.
خاكستری رنگی خنثی است كه سكون و بیتحركی را نشان میدهد. این زن در یك چنین دنیایی قدم میزند و خون قرمز رنگ از چمدانش بیرون میزند. خونی كه به ما هشدار میدهد و باعث میشود پیام روی عكس را با دقت بیشتری بخوانیم.
لوازم آرایشی را با قهوهای تبلیغ كنید
قهوهای، رنگ مردانه دیگری است كه سن و سال، گرما، محبت و آسایش را به مخاطب منتقل میكند و برای فروش محصولات مختلف، به ویژه لوازم آرایشی میتواند تاثیرگذار باشد. اگر این رنگ در كنار تصویرهایی كه مربوط به محیط زیست و طبیعت هستند استفاده شود، میتواند نماینده قطحی و ویرانی باشد.
سبز رنگ زندگیاست و نشان دادن تصویر ریه با كمك جنگلهای سبز میتواند این ذهنیت را در مخاطب تقویت كند. در كنار این رنگ از قهوهای خاكی كه بیابان را نشان میدهد هم استفاده شده تا انگیزه بیشتری به مخاطب برای نجات طبیعت داده شود.
بنفش رنگ آدمهای مستقل
بنفش رنگی تركیبی است كه شور و اشتیاق قرمز را در خود دارد و آرامش و امنیت آبی را هم به مخاطب منتقل میكند. برای طرحهای تبلیغاتی، بنفش همیشه انتخاب خوبی است زیرا با آمدنش عقل و درك، عزتنفس، نوستالژی، استقلال و خلاقیت را بههمراه میآورد.
عقل و درك و خلاقیت همه هدیههایی هستند كه با آمدن رنگ بنفش به یك تبلیغ داده میشوند. در این تصویر جدا از این رنگ، رگههایی از رنگهای هیجانبخش دیگر را میبینیم كه میخواهند برند نایك را مثل یك صاعقه و سرشار از حركت و هیجان معرفی كنند.
زرد، زودتر از هر رنگی دیده میشود
زرد، رنگی گرم و شاد است كه توجهها را بهخود جلب میكند. چشم مخاطب زرد را زودتر از هر رنگ دیگری میبیند و معمولا این رنگ برای تبلیغاتی كه در مورد غذا و صنایع غذایی هستند بهكار برده میشود. تركیب رنگها یكی از بهترین راههایی است كه تاثیرگذاری رنگها را میتوانید با آن بالا ببرید. اگر رنگ زرد را در آگهیتان به كار میبرید، توصیه میكنیم كه در كنارش مشكی را هم استفاده كنید تا هر دوی این رنگها بهتر دیده شوند.
خاكستری یعنی بیطرفی
خاكستری هم میتواند بار مثبت داشته باشد و هم بار منفی. در معنای مثبتش بیطرفی را نشان میدهد و در معنای منفیاش، نبود اعتماد بهنفس، افسردگی، كمبود انرژی و خواب زمستانی را منتقل میكند. خاكستری میتواند رطوبت را هم نشان دهد و اگر بخواهید كه معنایی سركوبگرانه به تبلیغتان دهید، میتوانید از این رنگ كمك بگیرید. خاكستری رنگی است كه ترس از قرار گرفتن در یك موقعیت خاص را هم القا میكند؛ پس اگر نمیخواهید چنین منظوری را برسانید، مراقب استفاده از این رنگ باشید.
سبز یعنی جیب پرپول
سبز نشاندهنده رشد، پول و سرمایه، حركت و پیشروی مثبت، هماهنگی و همچنین ایمنی است. سبز از آن دسته رنگهایی است كه به چشم بیشتر افراد خوش میآید و توجه آنها را جلب میكند. علاوه بر این، سبز نشاندهنده ثبات و استقامت است و انتخاب نوع تیرهای از این رنگ برای موضوعاتی كه با پول و امنیت مالی در ارتباط هستند میتواند مناسب باشد.
صلح و صداقت در سفید پنهان است
سفید همیشه با خودش خلوص، تمیزی، تازگی و خوب بودن را بههمراه میآورد. اگر میخواهید یك صحنه زمستانی را نشان دهید، سفید ایدهآلترین رنگ است و اگر میخواهید در تبلیغتان بگویید كه طرفدار صلح و راستگویی هستید باز هم میتوانید از این رنگ كمك بگیرید. بهكار بردن فونت تیره روی زمینه سفید، خواندن آن را راحت میكند. اگر میخواهید در مورد یك سازمان خیریه و همچنین سازمانهای غیرانتفاعی تبلیغ كنید، از این رنگ كمك بگیرید. از آنجا كه سفید همیشه بهعنوان رنگی آسمانی شناخته شده، این رنگ میتواند در تبلیغهای مربوط به بیمارستانها و پزشكان هم مؤثر واقع شود. اگر هم قصد دارید غذاهای كمكالری و محصولات كمچرب را معرفی كنید، كمك گرفتن از رنگ سفید میتواند آگهیتان را دیدنی و تاثیرگذارتر كند.
تلفیق آبی و سفید برای نشان دادن یخزدگی و بیتحركی میتواند مؤثر واقع شود. حالا در كنار انجمادی كه در این عكس میبینید، گرما و هیجان قهوهای مایل به قرمز را هم مشاهده میكنید. كمك گرفتن از این رنگها در كنار هم كافیاست تا فكر كنید كوكاكولا قرار است یك انفجار برپا كند.
پ
نظر کاربران
رنگ فقط صورتی