بنتلی، خودروسازی که از سایه رولزرویس بیرون آمد
بنتلی شركت خودروسازی انگلیسی، تولیدكننده خودروهای لوكس است. این کمپانی بارها در مسابقات لیمانز شرکت داشته و شش بار از سال ۱۹۲۴ تا ۲۰۰۳ در این مسابقات به مقام نخست و چندینبار به مقامهای دوم و سوم رسیده است.
این شرکت در سالهای اولیه به تولید هواپیما میپرداخت. در آرم شرکت نیز از دو عدد بال استفاده شده که سمبل پرواز و برتری است. در قسمت مرکزی یک حرف B وجود دارد که حرف ابتدایی کلمه Bentley است.
والتر در سال ۱۹۱۳ بازدیدی از کارخانه DFP به عمل آورد و فلز سبک آلومینیوم توجه او را به خود جلب كرد و بعد از آن بنتلی به ارائه نظریه استفاده از فلزات سبک وزن به جای آهن در ساخت پیستونهای موتور پرداخت.
پیستونهای آلومینیومی بنتلی برای اولین بار در جنگ جهانی در موتورهای هواپیما استفاده شد. شرکت اتومبیلسازی بنتلی در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ توسط والتر تاسیس شد. بنتلی از همان آغاز کار، ساخت اتومبیلهای استثنایی را در دستور کار خود قرار داد.
در آگوست آن سال Bentley Motors Ltd ثبت گردید و در اکتبر همان سال در شوی وسایل نقلیه موتوری لندن یک شاسی با موتور ساختگی به معرض نمایش گذاشته شد. در ماه دسامبر یک موتور ساخته شد، ولی توسعه آن بیشتر از چیزی که انتظار میرفت زمان برد و ماشینهای اولیه تا سپتامبر سال ۱۹۲۱ به صورت کامل آماده نشدند.
بنتلی از لحاظ مالکیت سه دوره را پشتسر گذاشت؛ دوره اول از سال ۱۹۱۹ آغاز شد و تا سال ۱۹۳۱ ادامه داشت. در این دوره بنتلی مستقل بود و عمده مقامها و افتخاراتی را که در مسابقات کسب کرده در این دوران به دست آورد. در اواخر دوره اول شرکت با فراز و نشیبهای دیگری دست و پنجه نرم میکرد و «ولف بارناتو» که عضو گروه معروف Bentley Boys بود در این دوران دست به کارها و تمهیداتی زد.
رولزرویس به صورت محرمانه و با استفاده از یک نهاد به نام British Central Equitable Trust بنتلی را به دست آورد و حتی خود بنتلی هویت واقعی خریدار را تا زمانی که قرارداد کامل بسته شد، نمیدانست. شرکت جدید با مالکیت کامل رولزرویس شکل گرفت و سرانجام والتر بنتلی طبق قرارداد بسته شده، شرکت بنتلی را ترک کرد و در سال ۱۹۳۵ به لاگوندا پیوست.
کارخانه بنتلی در Cricklewood نیز تعطیل و فروخته شد و تولیدات رولزرویس به شهر دربی در انگلیس منتقل شد. در سال ۱۹۳۳ هنگامی که بنتلی جدید نمایان شد، برخی مشتریان قدیمی نا امید شدند، اما برخی دیگر از مشتریان استقبال خوبی از خود نشان دادند.
بعد از جنگ جهانی دوم تولیدات بنتلی و رولزرویس به یک کارخانه در «چسشایر» که در زمان جنگ به ساخت موتور میپرداخت انتقال یافت. اتومبیلهایی که در این دوره ساخته شدند بسیار شبیه هم بودند. در واقع بنتلی و رولزرویس اکثرا محصولاتی نسبتا مشابه و فقط با برند متفاوت و یکسری خصوصیات ظاهری مخصوص بهخود عرضه میکردند و گاه حتی محصولی با یک نامولی دو برند متفاوت عرضه میشد.
بعدها بنتلی با یکسری تفاوتهای ظاهری نسبت به رولزرویسها عموما کمتر از رولزرویسها قیمتگذاری میشد. در دهههای ۷۰ و ۸۰ اوضاع بسیار نابسامان بود و آنها دوران پرفراز و نشیبی را تجربه کردند.
در دوره مالکیت گروه فولکس واگن یکسری قضایا بین گروه فولکس و ب.ام.و پیش آمد که فرصتهای جدیدی برای این اتومبیل لوکس انگلیسی مهیا شد و مالکیت آلمانی با مدیریت و مهندسی دقیق همواره سعی در پیشرفت داشت.
این گروه خودروسازی اکنون با داشتن بیش از ۳۷۰۰ کارمند، سالانه درآمدی بالغ بر ۵۰۰میلیون یورو داشته، ولی در سال گذشته میلادی درآمدی از این فروش کسب نکرده است.
ارسال نظر