ردبول دیتریچ را میلیاردر کرد
دیمیتری ماتچیتز خط تولید ردبول را در اتریش راه اندازی کرد و به شکل مهاجمانه بازاریابی برای این نوشیدنی انرژی زا را در اروپا شروع کرد
دیتریچ ماتچیتز در ۲۰ ماه مه سال ۱۹۴۴ در سانکت مارین ایم مورزتال در استیریا در اتریش متولد شد. اجداد او اهل کرواسی بودند. والدین دیتریچ هر دو معلم مدرسه ابتدایی بودند و زمانی که دیتریچ هنوز خیلی جوان بود از هم جدا شدند. دیتریچ ماتچیتز مدتی طولانی در دانشگاهی که امروزه با نام دانشگاه مدیریت و اقتصاد وین شهرت دارد مشغول به تحصیل در رشته بازاریابی بود. اولین شرکتی که ماتچیتز برای آن مشغول به کار شد شرکت مشهور یونیلیور بود. ماتچیتز در این شرکت به عنوان بازاریاب مواد شوینده مشغول به کار شد. وی سپس به شرکت بلنداکس، یک شرکت آلمانی محصولات آرایشی (که توسط شرکت P&G خریده شده)، پیوست و در حوزه بازاریابی خمیردندان های بلنداکس مشغول به کار شد.
دیتریچ ماتچیتز در یکی از سفرهایش به تایلند که برای شرکت بلنداکس رفته بود با یک نوشیدنی خاص به نام کراتینگ دائنگ که بعدها به ردبول تبدیل شد، آشنا شد. وی در سال ۴۸۹۱ به همراه شرکایش چالتو و چالرم یوودیدهیا (که در تایلند با آنها آشنا شده بود) شرکتی را برای تولید این نوشیدنی تأسیس کرد. آنها توافق کردند که ۹۴ درصد سهام شرکت برای ماتچیتز، ۹۴ درصد دیگر سهام برای چالتو و دو درصد دیگر آن جهت اطمینان برای چالرم، پسر چالتو یوویدهیا باشد. دیتریچ ماتچیتز در سال ۱۹۸۷ این نوشیدنی را کربنه کرد و نام ردبول (به معنای گاو نر قرمز) را برای آن انتخاب کرد. ایده نام و لگوی ردبول نیز از نام تایلندی آن، کراتینگ دائنگ، الهام گرفته شده است.
دیمتیتری ماتچینز خط تولید ردبول را در اتریش راه اندازی کرد و به شکل مهاجمانه بازاریابی برای این نوشیدنی انرژی زا را در اروپا شروع کرد. ماتچیتز از روش های بازاریابی مختلف و گسترده ای چون تبلیغات در فرودگاه ها، کنسرت ها، مسابقات کایاک در آب های خروشان و مسابقات موتورسیکلت، مسابقات اسنوبرد، مسابقات موج سواری، مسابقات هنگ گلایدینگ و دیگر ورزش های پرهیجان، استفاده می کرد. ماتچیتز نوشیدنی ردبول را به نوشیدنی انرژی زای پیشتازی در جهان و در میان نوشیدنی های انرژی زای دیگر تبدیل کرد.
دیتریچ ماتچیتز همواره به عنوان یک متخصص بازاریابی شهرت داشته است. شرکت او نیز به خاطر شیوه های تبلیغاتش و اینکه اسپانسر ورزش های مختلف پرهیجان می شود، شهرت دارد. برای مثال، ماتچیتز در سال ۲۰۰۴ تیم فرمول یک جگوار را از مالک قبلی آن، فورد، خرید و نام آن را به ردبول ریسینگ تغییر داد. وی هم چنین در سال ۲۰۰۵ به همراه دوست صمیمی اش، گرهارد برگر که یک راننده اسبق فرمول یک بود، تیم ایتالیایی میناردی را از مالک اتریشی آن، پل استادارت، خرید. این تیم نیز به اسکودریا توو روسو (تورو روسو در زبان ایتالیایی به معنای گاو نر قرمز است) تغییر نام پیدا کرد. ردبول در سال ۲۰۱۰ توانست توسط سباستین وتل جام قهرمانی راننده ها و جام قهرمانی سازندگان را از آن خود کند. شرکت ردبول هم چنین تیمی در ناسکار با نام تیم ردبول دارد که اتومبیل های آن تویوتا کمری هستند.
طبق مجله فوریس در سال ۲۰۰۴ بیش از ۹/۱ میلیارد مصرف کننده ردبول مصرف می کردند که درآمدی دو میلیارد دلاری برای شرکت به ارمغان آورده بود. ردبول بر حسب سهم بازار در حال حاضر مشهورترین نوشیدنی انرژی زا در جهان به شمار می رود. شعار این شرکت همواره این بوده است: «ردبول به شما بال میده». فروش شرکت ردبول در حال حاضر در حدود ۷/۴ میلیارد دلار در سال است. این شرکت در حال گسترش دامنه فعالیت خود در هند، افریقا، روسیه و ژاپن بوده و در حال حاضر نیز در فرانسه، دانمارک و نروژ محصولات خود را به فروش می رساند.
ماتچیتز دارای یک مجوز خلبانی است و دو هواپیمای فالکلن ۹۰۰ و پایپر سوپر کاب نیز دارد. او هم چنین مالک مشهورترین مجله اجتماعی اتریش به نام سیتنبلیک است. دیتریچ ماتچیتز هرگز ازدواج نکرده و در حال حاضر ساکن سالزبورگ اتریش است. وی هم چنین مالک جزیره لائکالا در خارج فیجی است که به گفته مجله فوربس آن را به قیمت ۷ میلیون پوند خریده است.
منبع: روزنامه اقتصادی آسیا
ارسال نظر