برترین کسب و کارهای ایران و جهان
۱۰۰ شکار بزرگ مایکروسافت در ۳۰ سال اخیر
غول نرم افزار دنیا، قریب به سی سال هست که مشغول خرید شرکتهای فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان هست و بسیاری از فعالیتهای خود را از این طریق مدیریتم یکاند. این گفتار نگاهی دارد به ۱۰۰ شکار بزرگ مایکروسافت.
همان طور که احتمالاً در چند ماه اخیر در سرویس موفقیت برترینها مشاهده کردید، یکی از عوامل موفقیت و اثربخش فعالیتهای سازمانی کسب و کارهای موفق جهان به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات TCI، به مقوله کسب و ادغام Mergers and acquisitions باز میگردد. کسب و ادغام، جنبههایی از مدیریت استراتژیک و مدیریت امور مالی شرکها میباشد. در واقع M&A یک روش تجاری هست که برای شرکتها فرصت آفرینی میکند تا کسب و کار خود را به صورت مولد، به سمت مأموریتهای سازمانی با سرعت بیش تری رهنمون کنند. یعنی چی؟
یعنی این که به عنوان مثال، شما به جای آن که بخواهید امور چاپ و نشر گسترده سالانه شرکت خود را طی مناقصه یا غیر مناقصه به شرکتهای واجد شرایط واگذار کنید و صدها میلیون تومان از سرمایه خود بکاهید، درصدی یا کل سهام یک چاپخانه را با امکانات مورد نیاز خود خریداری میکنید تا هم از فعالیتهای این چاپخانه در طول سال منتفع شوید، و همان که به عنوان سهامدار چاپخانه، هزینه کم تری برای سفارشات سالانه خود پرداخت کنید. یعنی یک فعالیت تجاری دو سر سود.
حال اگر قرار باشد شما یک سامانه ارتباطاتی یا مجموعه ای از خدمات الکترونیکی یا غیر الکترونیکی را به مخاطبان خود ارائه کنید و می دانید که رقبا نیز، به شدت مشغول فعالیت در حوزههایی هستند که شما مشغول به فعالیت دران هستید، 2 راه بیش تر ندارید. یا این که خودتان منابع انسانی مورد نیاز را تأمین و سرمایه لازم را برای راهبری این فعالیت تأمین و مدیریت می کند که خوب البته زمان بر و با ریسک و خطای بسیاری هم همراه است د، راه دیگران هست که یک شرکت فعال و موفق در این عرصه را شناسایی کنید و درصدی یا کل سهام آن شرکت را خریداری کنید و مالک آن شوید.
اگر راه دوم انتخاب بشود، یعنی مالکیت یک شرکت موفق در عرصه مورد نیاز شما، کسب شود، قادرخواهید بود تا از یک برند معتبر بازار برای رسیدن به اهداف و مأموریتهای سازمانی در زمان کم و با بازدهی بیشتر و سریع تر استفاده کنید. نمونه این روش تجاری در دنیا، بیش از نیم قرن هست که مرسوم هست. نمونههای بارزش، خرید یوتیوب توسط گوگل به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار و خرید اینستاگرام توسط شرکت فیس بوک به ارزش ۲ میلیارد دلار بود.
گوگل و فیس بوک، به عنوان غولهای جست وجو و شبکههای اجتماعی، به جای آن که وقت و نیروی خود را صرف طراحی و راه اندازی پرتالهای مربوط به اشتراک گذاری فایلهای ویدئویی و راه اندازی شبکههای اجتماعی تصویری خلاق بکنند، شرکتهای فعال در این عرصه را شناسایی و برترین آن ها را به قول بازاریها، شکار کردند. یوتیوب و اینستا، در واقع شکارهای عالی گوگل و فیس بوک در 10 سال اخیر هستند که در چند سال اخیر، به مراتب ارزش بازاری بیش تری از قیمت فروخته شده، کسب کردند.
این راز موفقیت استراتژی کسب و ادغام هست که باید استارت آپ ها و فعالان کسب و کار به ویژه در حوزه اینترنت به آن توجه کنند. همیشه راه اندازی و تأسیس یک کسب و کار از صفر، روش خوبی برای توسعه کسب و کار نیست. چون اعتماد بازار و زمان و هزینه ای که باید خرج یک استارت آپ صفر کیلومتر شود تا موفق گردد نیز باید در محاسبات در نظر گرفته شود.
یکی از موفقترین الگوهای کسب و کار اینترنتی در عرصه کسب و ادغام را باید شرکت مایکروسافت دانست. مایکروسافت، (Microsoft Corporation) شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، ایالت واشینگتن، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت، بزرگترین شرکت ارائه نرمافزار رایانه در دنیاست، که به انتشار کتاب و تولید محصولات چندرسانهای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز میپردازد.
مایکروسافت در دهه هشتاد میلادی، فعالیت خود را بر روی تولید سیستم عامل SOD متمرکز کرده بود و توانست نسخههای اولیه ویندوز را چند سال پس از آن عرضه کند. مایکروسافت آفیس حرکت بعدی این شرکت بود که انقلابی را برای نرم افزارهای اداری ایجاد کرد. در اواخر قرن بیستم، مایکروسافت به سمت تولید بازیهای ویدئویی مانند ایکس باکس و هم چنین تولید دستگاههای دیجیتالی و الکترونیکی مانند ویندوز فون رفت. این شرکت در 14 مارچ 1986 میلادی وارد بورس آمریکا شد. در سه دهه اخیر، مایکروسافت توانسته است بخش یا کل سهام 146 شرکت را به تملک خود درآورد که 107 مورد آن، در آمریکا واقع شده است و بقیه خارج از مرزهای ایالات متحده هست.
نخستین شکار مایکروسافت در سال 1987 میلادی شکل گرفت که Forethought نام داشت و در زمینه تولید نرم افزارهای ارائه مالتی مدیای محتوا فعالیت میکرد. در واقع، تملک این شرکت سبب شد تا بعداً، مایکروسافت نرم افزار مشهور و پر کاربرد Microsoft PowerPoint را ارائه کند. 10 سال بعد، مایکروسافت شرکت Hotmail.com را به مبلغ نیم میلیارد دلار خریداری کرد که تا امروز به عنوان یکی از خدمات پر کاربرد اینترنت و در فهرست سایتهای محبوب وب به شمار میرود. 3 سال بعد، مایکروسافت شرکت Visio Corporation که یک شرکت نرم افزاری قوی که در زمینههای تخصصی و کاربردی تولید نرم افزار داشت خریداری نمود و قریب به 327 میلیون دلار برای خریدان پرداخت کرد.
گرانترین خرید مایکروسافت در اوایل قرن بیست و یکم، به خرید Navision اختصاص داشت که 1.3 میلیارد دلار برای مایکروسافت هزینه در بر داشت.
این شرکت بعدها نرم افزار برنامه ریزی منابع شرکت مایکروسافت موسوم به Microsoft Dynamics NAV enterprise resource planning را تولید کرد که بسیار پر کاربرد هست. بعدها این نرم افزار به Microsoft Dynamic تغییر نام یافت. یکی از گرانترین خریدهای مایکروسافت در نخستین دهه قرن بیست و یکم به خرید شرکت تبلیغاتی aQuantive اختصاص یافت که بیش از 7 میلیارد دلار برای مایکروسافت آب خورد. این شرکت در سال 2007 میلادی در فهرست 14 شرکت تبلیغاتی برتر جهان قرار داشت. رکورد بیشترین خرید پس از این شرکت تبلیغاتی، به شرکت اسکایپ اختصاص یافت که در سال 2011 میلادی مایکروسافت این شرکت ارتباطی محبوب را به قیمت 8.5 میلیارد دلار خریداری کرد. مایکروسافت، 32 برابر ارزش بازاری این شرکت، برای خریدان هزینه کرد.
برخی دیگر از شکارهای مایکروسافت در یک دهه اخیر عبارتاند از:
Onfolio, Lionhead Studios, Massive Incorporated, ProClarity, Winternals Software, and Colloquis
البته شماری از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری و دیجیتالی جهان مانند AT&T و Telewest Communication، با پرداخت میلیاردها دلار، بخشی از آن ها به تملک مایکروسافت درآمده است که رقم قابل ملاحظه ای میباشد.
یکی از شکارهای مایکروسافت، پرتال ارائه خدمات گردشگری به نام eXPEDIA.COM هست که به مبلغ 1 میلیارد دلار در فوریه 2002 میلادی به شرکت SU Networks واگذار شد و به نظر میرسد فروشان به دلیل توسعه گردشگری اینترنتی در روزگار امروز، یک اشتباه بود.
مایکروسافت در سال مالی منتهی به ژوئن ۲۰۱۰ میلادی، بیش از ۶۲ میلیارد دلار درآمد فروش، بیش از ۱۸ میلیارد دلار سود خالص و ۸۹٬۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف دنیا داشته است. فعالیت اصلی آن در زمینهٔ طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائهٔ خدمات نرمافزاری برای ابزارهای رایانهای میباشد.
در آوریل ۲۰۱۴ مایکروسافت شرکت فنلاندی تولید تلفن همراه Nokia's handset را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار خرید. بدین ترتیب تولید گوشیهای تلفن همراه توسط شرکت نوکیا برای همیشه به پایان رسید. با وجود این نوکیا اعلام کرد از این پس بر خدمات نرمافزاری، نقشهکشی، شبکهسازی و پیشبرد فناوری متمرکز خواهد شد. تلفنهای همراه نوکیا پس از ورود گوشیهای هوشمند به ویژه سامسونگ و آیفون، به سرعت از رده خارج شدند.
اخیراً جان تامپسون John Thompson از مدیران ارشد مایکروسافت به نشریه معتبر Financial Times, گفته است که این شرکت از خرید بزرگ خود بسیار خشنود هست و اظهار تأسف ندارد.
اخیراً گروه دستگاههای مایکروسافت Microsoft Devices Group و گروه سیستم عاملها Operating Systems Group یکپارچه شده و گروه ویدئو و محصولات مایکروسافت موسوم به Windows and Devices Group را تشکیل داده تا توان عملیاتی این شرکت در این حوزهها افزایش یابد. حتی ادغامهای درون سازمانی هم میتواند توان افزا باشد.
یکی دیگر از شکارهای مایکروسافت که امسال به وقوع پیوست، خرید واندرلیست بود. نشریهٔ وال استریت ژورنال اعلام کرد که مایکروسافت شرکت سازندهٔ برنامهٔ واندرلیست را با مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار خریده است.
دوم جون سال جاری میلادی، وبلاگ رسمی مایکروسافت، قطعی شدن این معامله را اعلام کرد.
حال مایکروسافت و شرکت ۶Wunderkinder رسماً این واگذاری را اعلام کردند. برنامه واندرلیست، یکی از محبوبترین برنامههای موجود در سیستم عاملهای مختلف با بیش از ۱۳ میلیون کاربر است. شما در این برنامه میتوانید "کارهای برای انجام" To-Do List خود را وارد کنید و از قابلیتهای این برنامه در این حوزه استفاده کنید. نکتهٔ حائز اهمیت این برنامه، گستردگی آن است. به این صورت که این برنامه تقریباً در تمامی دستگاههای موجود در بازار، از اپل مک بوک و گوشی با سیستم عاملهای مختلف گرفته تا تبلت ها و ساعتهای هوشمند اپل و موتورولا وجود دارد. این شکار خوب یک شرکت آلمانی اتریشی، میتواند فرصتهای خوبی را برای مایکروسافت در عرصه اپلیکیشن های موبایل mobile apps فراهم کند.
همواره جدیدترین خبرها از مایکروسافت را در وبلاگ رسمی این شرکت به نشانی blogs.microsoft.com دنبال کنید.
البته مذاکرات بین مایکروسافت و ایام دی ماهها است که آغاز شده، اما از جزئیات و نتایج آن خبری در دست نیست. کارشناسان ارزش ایام دی را ۱.۸ میلیارد دلار تخمین میزنند که خرید آن برای مایکروسافت که ذخیرهٔ ۹۵.۳ میلیارد دلاری دارد، از لحاظ مالی کار آسانی خواهد بود. ایام دی چیپ های پردازشی و گرافیکی برای کامپیوترها را میسازد؛ اما وظیفهٔ اصلی آن در بازار گجت ها، تأمین چیپ های مورد استفاده در ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ است. اگر خرید این شرکت توسط مایکروسافت محقق شود، میتواند صرفه جویی مالی زیادی برای مایکروسافت داشته باشد.
مایکروسافت و سونی در ازای تولید هر کنسول، صد دلار به ایام دی پرداخت میکنند. کاهش هزینههای طراحی تراشهها در مایکروسافت، یکی از دلایل این خرید اعلام شده است که البته رسانهها اخیراً به مخالفت با آن پرداختهاند. ظرف چند ماه آینده، سرنوشت این معامله اعلام میشود که در صورت خرید ایام دی توسط مایکروسافت، بزرگترین شکار سال 2015 این شرکت شکل میگیرد. برخیها از صرفه جویی مالی صدها میلیارد دلاری برای مایکروسافت با خرید این شرکت خبر میدهند که دور از انتظار نیست.
فهرست ۱۰۰ شرکت خریداری شده توسط مایکروسافت (از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۷ میلادی)
شماره |
تاریخ واگذاری |
نام شرکت |
نوع کسب و کار شرکت |
۱ |
July ۳۰, ۱۹۸۷ |
Forethought, Inc. |
نرم افزار |
۲ |
March ۳۱, ۱۹۹۱ |
Consumers Software |
نرم افزار |
۳ |
June ۲۹, ۱۹۹۲ |
Fox Software |
بانک اطلاعات رایانه شخصی |
۴ |
February ۲۸, ۱۹۹۴ |
Softimage |
نرم افزار سه بعدی |
۵ |
September ۲۷, ۱۹۹۴ |
Altamira Software |
نرم افزار |
۶ |
November ۱, ۱۹۹۴ |
NextBase |
نرم افزار |
۷ |
November ۱۵, ۱۹۹۴ |
One Tree Software |
نرم افزار |
۸ |
February ۲۳, ۱۹۹۵ |
RenderMorphics |
گرافیک سه بعدی |
۹ |
July ۱۰, ۱۹۹۵ |
Network Managers |
طراحی فرآیند |
۱۰ |
October ۱۷, ۱۹۹۵ |
The Blue Ribbon SoundWorks |
نرم افزار |
۱۱ |
November ۶, ۱۹۹۵ |
Netwise |
نرم افزار |
۱۲ |
December ۱۲, ۱۹۹۵ |
Bruce Artwick Organization |
نرم افزار |
۱۳ |
January ۱۶, ۱۹۹۶ |
Vermeer Technologies |
نرم افزار |
۱۴ |
March ۶, ۱۹۹۶ |
VGA-Animation Software Div |
نرم افزار |
۱۵ |
March ۱۲, ۱۹۹۶ |
Colusa Software |
نرم افزار |
۱۶ |
April ۱۶, ۱۹۹۶ |
Exos |
بازیهای رایانه ای |
۱۷ |
April ۲۳, ۱۹۹۶ |
Aspect Software Engineering |
نرم افزار |
۱۸ |
June ۱۱, ۱۹۹۶ |
eShop |
نرم افزار |
۱۹ |
June ۱۷, ۱۹۹۶ |
Electric Gravity |
بازیهای الکترونیکی |
۲۰ |
November ۱, ۱۹۹۶ |
Panorama Software Sys-On-Line |
نرم افزار |
۲۱ |
February ۳, ۱۹۹۷ |
NetCarta |
نرم افزار اینترنتی |
۲۲ |
March ۳, ۱۹۹۷ |
Interse |
نرم افزار اینترنتی |
۲۳ |
April ۳۰, ۱۹۹۷ |
WebTV Networks |
توسعه خدمات اینترنت |
۲۴ |
May ۷, ۱۹۹۷ |
Dimension X |
برنامههای تخصصی جاوا |
۲۵ |
June ۱۳, ۱۹۹۷ |
Cooper & Peters |
نرم افزار |
۲۶ |
June ۳۰, ۱۹۹۷ |
LinkAge Software |
توسعه نرم افزار اینترنتی |
۲۷ |
August ۵, ۱۹۹۷ |
VXtreme |
نرم افزارهای بازی تحت وب |
۲۸ |
December ۳۱, ۱۹۹۷ |
Hotmail |
نرم افزار اینترنتی |
۲۹ |
February ۲۳, ۱۹۹۸ |
Flash Communications |
نرم افزار پیام رسان |
۳۰ |
April ۱۵, ۱۹۹۸ |
Firefly |
نرم افزار مدیریت روابط |
۳۱ |
April ۲۸, ۱۹۹۸ |
MESA Group |
اشتراک گذاری اطلاعات |
۳۲ |
August ۲۵, ۱۹۹۸ |
Valence Research |
نرم افزار اینترنتی |
۳۳ |
November ۶, ۱۹۹۸ |
LinkExchange |
شبکه تبلیغات اینترنتی |
۳۴ |
January ۱۱, ۱۹۹۹ |
FASA Interactive |
نرم افزار بازی رایانه ای |
۳۵ |
March ۴, ۱۹۹۹ |
CompareNet |
خرید آنلاین |
۳۶ |
March ۲۶, ۱۹۹۹ |
Numinous Technologies |
نرم افزار |
۳۷ |
April ۲۷, ۱۹۹۹ |
Interactive Objects-Digital |
نرم افزار موسیقی وب |
۳۸ |
April ۳۰, ۱۹۹۹ |
Jump Networks |
خدمات اینترنت |
۳۹ |
June ۷, ۱۹۹۹ |
ShadowFactor Software |
فروش عمده نرم افزار |
۴۰ |
June ۱۵, ۱۹۹۹ |
Omnibrowse |
تولید نرم افزار وب |
۴۱ |
June ۲۸, ۱۹۹۹ |
Intrinsa |
نرم افزار عیب یاب |
۴۲ |
July ۱, ۱۹۹۹ |
Sendit |
نرم افزارهای کاربردی |
۴۳ |
July ۷, ۱۹۹۹ |
Zoomit |
Encryption software |
۴۴ |
July ۲۱, ۱۹۹۹ |
STNC |
نرم افزار شبکه ای |
۴۵ |
September ۱۹, ۱۹۹۹ |
Softway Systems |
برنامه نویسی تخصصی |
۴۶ |
October ۲۹, ۱۹۹۹ |
Entropic |
نرم افزار |
۴۷ |
January ۷, ۲۰۰۰ |
Visio Corporation |
نرم افزار |
۴۸ |
February ۲۹, ۲۰۰۰ |
Peach Networks |
خدمات تلویزیون دیجیتالی |
۴۹ |
March ۱۷, ۲۰۰۰ |
Travelscape |
خدمات اینترنتی |
۵۰ |
April ۱۲, ۲۰۰۰ |
Titus Communications |
تلویزیون کابلی |
۵۱ |
June ۱۹, ۲۰۰۰ |
Bungie Software |
نرم افزار |
۵۲ |
July ۱۲, ۲۰۰۰ |
NetGames |
نرم افزار |
۵۳ |
September ۱۳, ۲۰۰۰ |
MongoMusic |
موسیقی آنلاین |
۵۴ |
September ۲۷, ۲۰۰۰ |
Pacific Microsonics |
فناوری موسیقی آنلاین |
۵۵ |
March ۱۷, ۲۰۰۱ |
Vacationspot |
خدمات اینترنت |
۵۶ |
April ۵, ۲۰۰۱ |
Great Plains Software |
خدمات مدیریتی |
۵۷ |
May ۲, ۲۰۰۱ |
Intellisol International |
نرم افزار |
۵۸ |
May ۳۱, ۲۰۰۱ |
NCompass Labs |
نرم افزار |
۵۹ |
June ۲۱, ۲۰۰۱ |
Maximal Innovative Intelligence |
نرم افزار |
۶۰ |
July ۱, ۲۰۰۱ |
Yupi |
شبکه اسپانیایی |
۶۱ |
March ۱۱, ۲۰۰۲ |
Classic Custom Vacations |
آژانس گردشگری |
۶۲ |
May ۲۲, ۲۰۰۲ |
Sales Management Systems |
نرم افزار |
۶۳ |
July ۱۲, ۲۰۰۲ |
Navision |
نرم افزار |
۶۴ |
July ۲۹, ۲۰۰۲ |
Mobilocity |
نرم افزار |
۶۵ |
September ۱۰, ۲۰۰۲ |
XDegrees |
نرم افزار |
۶۶ |
September ۲۴, ۲۰۰۲ |
Rare |
نرم افزار |
۶۷ |
December ۱۳, ۲۰۰۲ |
Vicinity |
نرم افزار |
۶۸ |
February ۲۵, ۲۰۰۳ |
Connectix |
نرم افزار |
۶۹ |
March ۳, ۲۰۰۳ |
DCG |
نرم افزار |
۷۰ |
April ۳۰, ۲۰۰۳ |
PlaceWare |
کنفرانس تحت وب |
۷۱ |
May ۲۷, ۲۰۰۳ |
G.A. Sullivan |
فناوری اطلاعات |
۷۲ |
June ۱۰, ۲۰۰۳ |
GeCAD Software |
ضد ویروس |
۷۳ |
August ۲۹, ۲۰۰۳ |
۳DO Co-High Heat Baseball |
نرم افزار |
۷۴ |
April ۲۲, ۲۰۰۴ |
Encore Bus Solutions-IP Asts |
نرم افزار |
۷۵ |
April ۲۶, ۲۰۰۴ |
ActiveViews |
نرم افزار |
۷۶ |
July ۱۶, ۲۰۰۴ |
Lookout Software |
نرم افزار |
۷۷ |
December ۱۶, ۲۰۰۴ |
GIANT Company Software |
ضد جاسوسی |
۷۸ |
March ۲, ۲۰۰۵ |
en'tegrate |
نرم افزار |
۷۹ |
April ۹, ۲۰۰۵ |
Groove Networks |
نرم افزار |
۸۰ |
May ۱۱, ۲۰۰۵ |
MessageCast |
نرم افزار |
۸۱ |
May ۳۱, ۲۰۰۵ |
Tsinghua-Shenxun-Cert Asts |
نرم افزار |
۸۲ |
June ۲۱, ۲۰۰۵ |
Sybari Software |
نرم افزار |
۸۳ |
August ۲۹, ۲۰۰۵ |
Teleo |
نرم افزار |
۸۴ |
August ۳۱, ۲۰۰۵ |
FrontBridge Technologies |
نرم افزار |
۸۵ |
September ۱۹, ۲۰۰۵ |
Alacris |
نرم افزار |
۸۶ |
November ۳, ۲۰۰۵ |
media-streams.com |
نرم افزار |
۸۷ |
November ۱۷, ۲۰۰۵ |
۵th Finger |
نرم افزار |
۸۸ |
January ۱۹, ۲۰۰۶ |
UMT-Software and IP Assets |
نرم افزار |
۸۹ |
February ۱۳, ۲۰۰۶ |
MotionBridge |
نرم افزار |
۹۰ |
February ۱۳, ۲۰۰۶ |
Seadragon Software |
نرم افزار |
۹۱ |
March ۷, ۲۰۰۶ |
Apptimum |
نرم افزار |
۹۲ |
March ۷, ۲۰۰۶ |
Onfolio |
نرم افزار |
۹۳ |
April ۶, ۲۰۰۶ |
Lionhead Studios |
بازیهای ویدئویی |
۹۴ |
April ۲۶, ۲۰۰۶ |
AssetMetrix |
مدیریت منابع مالی |
۹۵ |
May ۴, ۲۰۰۶ |
Massive Incorporated |
تبلیغات بازیهای ویدئویی |
۹۶ |
May ۴, ۲۰۰۶ |
Vexcel |
نرم افزار مکان یاب |
۹۷ |
May ۱۵, ۲۰۰۶ |
DeepMetrix |
آنالیز وبی |
۹۸ |
June ۶, ۲۰۰۶ |
ProClarity |
نرم افزار آنالیز |
۹۹ |
June ۲۷, ۲۰۰۶ |
iView Multimedia |
مدیریت دارایی |
۱۰۰ |
July ۱۷, ۲۰۰۶ |
Softricity |
نرم افزار مجازی سازی |
اکنون شما خواننده گرامی متوجه شدید که یکی از دلایل موفقیت و برتری کسب و کار مایکروسافت در عرصههای اینترنتی و تولید نرم افزار، به موضوع استراتژی کسب و ادغام در رفتار سازمانی این شرکت در 30 سال اخیر باز میگردد. خرید شرکتهایی بعضاً زیر قیمت بازاری که اکنون چندین برابر قیمت واقعی ارزش دارند، یکی از دلایل توسعه امپراطوری دیجیتالی مایکروسافت و افزایش ارزش سهام بیل گیتس در این شرکت به عنوان میلیاردرترین فرد کره زمین میباشد.
این مقاله، نخستین گزارش درباره استراتژیهای خرید مایکروسافت در 30 سال اخیر هست و توانست مطالب اجمالی در اختیار مخاطبان قرار دهد. باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترینها، تلاش میکند تا در گفتارهای بعدی، شکارهای بزرگ غولهای فناوری جهان را در قالب گزارشهای اختصاصی در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهد.
همواره روزهای زوج، با باشگاه کارآفرینی برترینها، همراه ما باشید.
نظر کاربران
همه این ها مال مایکروسافت هست؟