استراتژی حمله در کسب و کار
برای استفاده از استراتژی حمله در کسبوکار باید مدام محصولات و خدمات جدیدتر، بهتر، سریعتر، ارزانتر و با کاربری راحتتر به بازار عرضه کنید. فناوریهای جدید و روشهای بازاریابی و فروش جدیدی را به کار گیرید.
امروزه یکی از هیجانانگیزترین حوزههای تفکر کاری، نوآوری در مدل کسبوکار است. بسیاری از شرکتها هنوز برای بقا تلاش میکنند و همچنان از مدل کسبوکاری استفاده میکنند که شاید سالها پیش مناسب بوده اما دیگر اثربخش نیست.
مدل فعلی کسبوکارتان چیست و آیا در محیط موجود مدل مناسبی به حساب میآید؟
میتوانید تناسب مدل کسبوکار خود را با روش سادهای آزمایش کنید. آیا این روش به رشد دائمی، پایدار و قابل پیشبینی در فروش و سودآوری منجر میشود؟ اگر کسبوکارتان رشد سالمی دارد، احتمالا مدل کاریتان مناسب است. اگر روند رشد سالم و پایدار نیست، شاید وقت بازبینی آن فرا رسیده است.
یک روش بهتر: محصول رایگان
بهجای اینکه همه توان خود را صرف انجام کارها به شکل فعلی کنید، همیشه احتمال دهید که روش بهتری هم وجود دارد. یک روش خوب این است که به انجام کارها با روشی مخالف با روش کنونی فکر کنید. این کار ذهنتان را رو به دامنه وسیعی از احتمالات باز میکند که شاید قبلا آنها را ندیده بودید.
کریس اندرسون در کتاب «رایگان: آینده قیمتگذاری» میگوید، گاهی بهترین روش فروش محصول بیشتر با قیمت بیشتر این است که همه یا بخشی از آن را رایگان ارائه کنید تا خریداران را جذب کند و جذابیت محصولاتتان را نشان دهد.
ارائه رایگان؟
گَری وِینِرچاک در کتاب «بده، بده، بده، بگیر» (۲۰۱۴) نشان میدهد که شرکتها بهخصوص شرکتهای اینترنتمحور میتوانند کسبوکارشان را گسترش دهند و ابتدا با ارائه سه محصول رایگان و سپس فروش محصول چهارم به سرعت توسعه یابند.
شاید برای افراد و شرکتهایی که به کسب درآمد از اولین تصمیم خریدار هم عادت دارند، ایده ارائه محصولات و خدمات رایگان برای ایجاد اعتماد و اطمینان در بازار بسیار رقابتی کمی افراطی به نظر برسد. با این حال، شرکتهای بیشتر و بیشتری در حال فروشهای میلیونی با استفاده از مدل «ارائه رایگان برای فروش بیشتر» هستند.
در کیفیت پیشگام باشید
مطالعهای پیرامون ۵۰۰ کسبوکار آمریکایی کوچک و متوسط با رشد بسیار سریع که سال ۲۰۱۳ در مجله آی.ان.سی منتشر شد نشان داد که بهترین حوزه برای سرمایهگذاری پول و رشد کسبوکار، بهبود کیفیت محصولات و خدمات به هر شکل ممکن است. این کار در مقایسه با سایر اقدامات، اثر قابل پیشبینیتر و دائمیتری بر افزایش فروش و سودآوری دارد.
حقیقت این است که کیفیت یک استراتژی بازاریابی تهاجمی است و سودآوری ایجاد میکند. پیشروهای کیفیت در هر حوزه، سودآورترین شرکتهای آن حوزه هستند. اکنون پیشروترین خردهفروشی دنیا بر حسب مساحت، شرکت تیفانی است. دومین شرکت اپل است. هر دو از رهبران شناختهشده کیفیت در صنایع خود هستند. رتبه شما چند است؟
خود را بازسازی کنید
جاش لینکنِر در کتاب «مسیر بازسازی» نشان میدهد که شرکتها میتوانند با بازسازی دائمی خود، حمله کنند. نباید فقط برنامه عقبنشینی داشته باشند، بلکه باید ابتکار عمل را در دست بگیرند و پیش از آنکه رقبا متوجه شوند، شرکت را تغییر دهند. لینکنِر هشت اصل را برای بازسازی موفق شرکت مطرح میکند:
۱. گذشته را رها کنید
کاری که انجام شده، انجام شده است. از گذشته درس بیاموزید، اما بعد رهایش کنید.
۲. شجاعت را ترویج دهید
وقتی کارمندان یا مدیران میخواهند کار متفاوتی را امتحان کنند، آنها را تنبیه نکنید. به آنها پاداش دهید!
۳. شکست را بپذیرید
اگر افراد از شکست بترسند، هرگز کار جدیدی را امتحان نمیکنند. از شکست درس بیاموزید و آینده موفقی بسازید.
۴. کار مخالف را انجام دهید
قبلا به این استراتژی اشاره کردم و لینکنر هم با آن موافق است. مخالف باشید. کار غیرمنتظره انجام دهید. از نتایج شگفتزده خواهید شد.
۵. احتمالات را تصور کنید
چشمانتان را ببندید. موانع و محدودیتها را فراموش کنید. آنها را از ذهنتان بیرون کنید. اکنون چه میبینید؟
۶. از آن کسبوکار خارج شوید
بسیاری شرکتها از قربانی کردن محصولاتشان میترسند. فکر میکنند اگر این محصول جدید را ارائه کنیم، خریداران دیگر محصول قدیمی را نمیخرند! این دام است، زیرا اگر شما میتوانید محصول جدیدی را جایگزین محصول قدیمی کنید، رقبا هم میتوانند. خودتان محصولات را قربانی کنید… وگرنه دیگران این کار را میکنند.
۷. محدودیتها را نپذیرید
همیشه مخالفانی وجود دارند. هیچکس بدون نظر منفی مخالفان، کار فوقالعادهای انجام نداده است. نگذارید محدودیتها بر شما اثر بگذارند.
۸. هدف والاتری داشته باشید
به جلو نگاه کنید؛ جایی فراتر از رویدادهای فعلی یعنی رویدادهای آینده را ببینید. روندها را پیشبینی کنید.
پس از آتشسوزی
کسبوکار خود را مجموعهای از منابع و قابلیتها بدانید. میتوانید از این منابع و قابلیتها برای تولید و فروش محصولات و خدمات زیادی استفاده کنید که لزوما محصولات و خدمات فعلی نیستند!
تصور کنید یک روز صبح سر کار میروید و میبینید شرکتتان شبانه سوخته است. خوشبختانه هیچیک از کارمندان در ساختمان نبودهاند، اما همه چیز نابود شده است.
اکنون باید کسبوکارتان را تقریبا از صفر شروع کنید.
برای این کار باید به چند سوال پاسخ دهید:
تولید و فروش کدام محصولات و خدماتی را آغاز میکنید و با دانش فعلی از تولید کدام محصولات صرفنظر میکنید؟
میخواهید به کدام خریداران دسترسی پیدا کنید و با دانش فعلی از برگرداندن کدام خریداران صرفنظر میکنید؟
کدام کارمندان را با خود به کسبوکار جدید میبرید و کدام کارمندان را کنار میگذارید؟
اکنون که این ذهنیت شروع از صفر را دارید، منتظر آتشسوزی نمانید! حرکت کنید و رقبا را با یک شرکت بازسازیشده شگفتزده کنید.
ارسال نظر