۵ درس بزرگ از بیل گیتس و استیو جابز
دیوید یوفی، پروفسور مدیریت بین الملل در دانشگاه هاروارد آمریکا است که کتاب جدیدی با عنوان ۵ درس بزرگ از بیل گیتس و استیو جابز نوشته است که مطالب مهمی از بزرگان کارآفرینی دیجیتالی جهان ارائه می کند.
برترین ها: کتاب ۵ درس بزرگ از بیل گیتس، استیو جابز و اندی گروو، نوشته دیوید یوفی و مایکل کوزامانو David B. Yoffie, Michael A. Cusumano در امریکا منتشر شد. انتشارات هرپر کولینز HarperCollins، این کتاب را ماه گذشته میلادی رونمایی کرد و از آن به عنوان یکی از کتاب های مهم درباره شناخت رازهای کسب و کار موفق برترین مدیران جهان و بنیانگذاران عصر دیجیتالی امروز یاد می شود.
به گزارش برترین ها، کتاب قوانین استراتژی مربوط به ۵ درس بزرگ از سه تن از کارآفرینان برجسته دیجیتالی جهان، تلاش می کند تا در ۲۷۲ صفحه و به زبان ساده، واکاوی خلاقانه ای داشته باشد از رفتار سازمانی، مدیریت و عملیاتی سه تن از مدیران موفق سرزمین دیجیتال تا خواننده را با شیوه های کسب و کار موفق آن ها آشنا کند. اهمیت این کتاب به این دلیل است که نویسندگانش که دو تن از اساتید به نام مدیریت در جهان هستند، پس از سال ها بررسی و تحقیق بر روی زمینه های مدیریتی موفق کسب و کار های اینترنتی دنیا، توانسته اند، تجارب و دیدگاه های خود را درباره دی ان ای موفقیت شرکتهای تحت امر این سه فرد تاثیرگذار، ارائه کنند. دیدگاه هایی که میتواند خوانده را به کشف رازهای جالبی راهنمون کند.
پروفسور دیوید یوفی، پروفسور مطرح دانشگاه هاروارد در رشته مدیریت تجارت بین الملل می باشد که به مدت زیادی، عضو هیات مدیره شرکت اینتل بوده است. وی، نویسنده و ویراستار ۹ جلد کتاب در عرصه مدیریت بوده است که ظرف دو دهه اخیر نیز با نشریات مطرحی چون وال استریت ژورنال Wall Street Journal، نیویورک تایمز New York Times و نشریه هاروارد بیزینس ریویو Harvard Business Review که در دنیای مدیریت، مجله اول شناخته می شود، همکاری دارد.
کوزامانو، از دیگر مولفین این کتاب مطرح، پروفسور مدیریت در دانشگاه ام آی تی آمریکا می باشد که در دانشکده مدیریت و مهندسی این دانشگاه مطرح، تدریس می کند. وی نیز، همچون یوفی، نویسنده و ویراستار یازده عنوان کتاب در زمینه مدیریت و کسب و کار است که کتاب هایی چون :
"رازهای مایکروسافت" Microsoft Secrets و "ماندن در قدرت: اصول شش گانه برای مدیریت راهبرد و نواوری در دنیای غیر قابل پیش بینی"، staying Power: Six Enduring Principles for Managing Strategy and Innovation in an Uncertain World. با استقبال بین المللی رو به رو شده و بارها عنوان بهترین فروش را کسب کرده است.
هر دو نویسنده کتاب ۵ درس از بیل گیتس و استیو جابز و اندی گوفی، پیش تر در کتابی که مشترک تالیف کرده بودند نیز، جایزه بهترین کتاب را کسب کردند. کتاب : رقابت در عصر اینترنت" یا Competing on Internet Time، از مطرح ترین کتاب هایی است که در زمینه اصول فعالیت در فضای مجازی تالیف و منتشر شده است.
آمازون، این کتاب را به عنوان یکی از کتابهای تاثیرگذار در شناخت قواعد موففقیت در عصر دیجیتال می داند و از ان به عنوان معرفی بهترین رفتارها در مدیریت استراتژیک و کارآفرینی دیجیتالی عصر امروز یاد می برد که برای الهام بخشی استارت آپ های نوظهور و مدیران شرکت های چند ملیتی، خواندنش مفید خواهد بود.
بین سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۶، بیل گیتس، اندی گرو و استیو جابز، سه شرکت مطرح را در دنیا پایه ریزی کردند که در دنیای امروزی ما، به عنوان دنیای فناوری پیشرفته قابل تعریف هستند. این سه شرکت، تریلیون ها دلار ارزش را در زمینه های مختلف برای کسب و کارها و شهروندان دهکده جهانی ایجاد کردند و زمینه تغییر سبک زندگی میلیاردها نفر در دنیا شدند. سوال اینجاست که این سه تن، چگونه به چنین موفقیتهای باورنکردنی دست یافتند؟ کتاب قوانین استراتژی می کوشد تا واکاوی داشته باشد بر زمینه های موفقیت و عملکرد این سه شخصیت تاثیرگذار که برای نخستین بار، کتابی در این زمینه منتشر می شود. موفقیت ها و شکست های این سه تن در دوران زندگی کاری خود، خواندنی و جالب است و ما را با زیر ساخت های تشکیل کسب و کار موفق ترین انسان های کره زمین آشنا می کند. نویسنده گان برجسته این کتاب، حدود ۳۰ سال است که به مطالعه رفتار تجاری و عملکردی این سه شرکت در دنیا پرداخته اند و دروسی مانند نوآوری، مدیریت بین الملل و مدیریت استراتژی و کارآفرینی را در دانشگاه های مختلف دنیا تدریس می کنند. در این کتاب که راهنمای واقعی است، ان ها به ما نشان می دهند که چطور بیل و استیو و اندی، اساتید استراتژی و مدیریت استراتژی هستند. این کتاب به شما می گوید که چطور، هر سه مدیر ارشد، در واقع یک سبک مدیریت استراتژی را که شبیه بهم بود، دنبال می کنند. مدیریتی که با رقبایشان، کاملا متفاوت بود اما بر ۵ اصل کلی دلالت می کرد :
۱- به آینده نگاه کنید و به نتایج تصمیمات قبلی خود در حال توجه کنید. این اصل مهمی در کسب و کار سه تن از شخضیت های مهم دنیای دیجیتال است. ان ها همواره در نظر داشتند که چطور باید به اینده شرکت نگاه کرد و به این قضیه توجه نمود که چطور تصمیمات گذشته، سبب شد تا کسب و کار شما، در وضعیت فعلی باشد.
۲- ریسک پذیری هوشمندانه، موضوع دیگری است که در این کتاب به ان اشاره شد. اتخاذ استراتژی های بزرگ و ریسک پذیری هوشمندانه، از اصول مشابه هر سه شخصیتی است که در این کتاب به ان پرداخته شده است.
۳- ایجاد اکوسیستم کسب و کار مولد، اصل سومی است که نویسنده گان کتاب به ان هااشاره دارند. رهبران صنعتی، وظیفه دارند که پلتفرم های صنعتی را طراحی کنند تا کسب و کارهای دیگر را به طراحی محصولات و خدمات فرعی، تشویق کند تا زمینه ارزش آفرینی بیش تر کسب و کار خود را فراهم کند. این اصل مهمی است.
۴- ضعف دیگران را، پایه قدرت خود کنید. این اصل مهم را هر سه ضخیت تاثیرگذار عصر دیجیتال رعایت کردند. همواره باید، نقاط ضعف رقبا شناخته شود و نقاط قوت شما، اصلاح نقاط ضعف رقبا باشد.
۵- کسب و کار را بر اساس قابلیتهای خود، شکل دهید. از فهم بیل گیتس درباره نرم افزار تا ازخودگذشتگی اندی گروو در نظم دهی به فرآیند ها تا غرق شدن استیو جابز در طراحی های خارق العاده، همه و همه از تلاش این سه تن بر شکل دادن به کسب و کار خود بر اساس قابلیتهای شخصی و نقاط قوت شخصی دلالت دارد.
از علاقمندان دعوت میکنیم تا این کتاب را در صورت انتشار در ایران، خریداری و مطالعه کنند.
پرتال برترین ها در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی خود، تلاش دارد تا مخاطبان محترم سایت را با کسب و کارهای موفق دنیا در عرصه کسب و کار دیجیتالی آشنا کند.
ویدئوی زیر تلاش میکند تا شما را با بخشی از درسهای ۵ گانه آشنا کند:
نظر کاربران
فوق العاده.سایت ی نظیری دارید.هر رووووز مطالبتون رو میخونم.مرسی بابت مطالب فوق العاده و به روزتون
خیلی ممون بابت سایت خوبتون. من اتفاقی داشتم دنبال این کتاب میگشتم که سایت شما رو دیدم.
واقعا خوبید.
مرسی
ممنون خوب بود /حالا شما بذارید تو ایران کتاب چاپ بشه بعد تبلیغشو کنید